Strony

wtorek, 16 września 2014

Pokazy Specjalne na 30. Warszawskim Festiwalu Filmowym

 
What We Do in the Shadows
David Cronenberg, Krzysztof Zanussi, Zhang Yimou, Taika Waititi, Alex Gibney - ich filmy zobaczymy w ramach Pokazów Specjalnych 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Od siebie dodam, że fajnie się to zapowiada. Szczególnie "What We Do in the Shadows" (ludzi od ukochanego "Orzeł kontra Rekin") i "Mapy gwiazd".

Festiwal odbędzie się w dniach 10-19 czerwca. Lista filmów w tej sekcji wygląda tak (inf. prasowa):

Anioły / Angels / Andelé, reż. Alice Nellis (Czechy 2014), 97 min.
Wielowarstwowa mozaika pokazująca jeden dzień z życia kilkorga ludzi pochodzących z różnych warstw społecznych. Codziennemu życiu zwykłych ludzi przygląda się czwórka aniołów, które widzą ich przeszłość i możliwą przyszłość. Film powstał na podstawie powieści jednego z najpopularniejszych czeskich pisarzy Michala Viewegha (autora "Wychowania panien w Czechach", a także scenarzysty m.in. "Świętej czwórcy", filmu zamknięcia WFF 2012). Alice Nellis wyreżyserowała wyświetlane w polskich kinach, nagradzane komediodramaty "Małe sekrety" (2002) i "Sekrety" (2007).

Brud / Filth, reż. Jon S. Baird (Wlk. Brytania 2014), 87 min.
Detektyw Bruce Robertson (James McAvoy otrzymał za tę rolę statuetkę British Independent Film Awards) nie cierpi swojej pracy, ale bardzo pragnie awansu. Nie spocznie, póki nie otrzyma tego, czego chce, a cel uświęca środki... "Brud" to kolejna zaadaptowana powieść Irvine'a Welsha, autora m.in. literackiego pierwowzoru "Trainspotting" zekranizowanego w 1996 roku przez Danny'ego Boyle'a.

Brudny szmal/ The Drop, reż. Michaël R. Roskam (USA 2014), 107 min.
Kiedy barman Bob Saginowski znajduje porzuconego szczeniaka, jego życie nagle się zmienia. Opowiadanie Dennisa Lehane'a pokazuje świat brooklyńskiej klasy robotniczej i działalność mafii, używającej lokalnych pubów jako pralni brudnych pieniędzy. W rolach głównych: Tom Hardy, James Gandolfini ("Rodzina Soprano") w swojej ostatniej roli oraz Noomi Rapace. Michaël R. Roskam zadebiutował w 2011 roku filmem "Rundskop", który był belgijskim kandydatem do Oscara(TM) dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. "Brudny szmal" to drugi film pełnometrażowy tego reżysera.

Chagall - Malewicz / Chagall-Malevich / Shagal - Malevich, reż. Alexander Mitta (Rosja 2014), 120 min.
Film skupia się na konflikcie światowej sławy malarza Marca Chagalla z innym awangardowym malarzem rosyjskim polskiego pochodzenia, Kazimierzem Malewiczem. Dramat historyczny rozgrywający się w czasach rewolucji październikowej, z którym po 10 latach przerwy powraca legendarny rosyjski reżyser, scenarzysta i producent, Alexander Mitta.

Co robimy w ukryciu / What We Do in the Shadows, reż. Jemaine Clement, Taika Waititi (Nowa Zelandia 2014), 86 min.
Zwariowany komediowy horror i mockument w jednym. Staroświeckie wampiry żyją w Wellingtonie i próbują zaadaptować się do życia w XXI wieku. Kamera towarzyszy im podczas codziennych obowiązków domowych, rozmów, kłótni i wspomnień sprzed setek lat. Reżyser Taika Waititi zasłynął w 2007 roku alternatywną komedią "Orzeł kontra rekin", w której w głównej roli wystąpił Jemaine Clement, znany szerokiej publiczności jako członek nowozelandzkiej grupy muzycznej "Flight of the Conchords" a później bohater muzycznego serialu o tej samej nazwie wyprodukowanego przez HBO. "Co robimy w ukryciu" to reżyserski debiut nietuzinkowego aktora i muzyka.

Dior i ja / Dior and I / Dior et moi, reż. Frédéric Tcheng (Francja 2014), 89 min
Reżyser specjalizujący się w odsłanianiu sekretów luksusowego świata mody pokazuje niezwykle interesujący portret domu mody Christian Dior. Frédéric Tcheng pracuje na co dzień jako montażysta reklam dla takich marek jak H&M, Jimmy Choo czy Ferragamo. Film miał swoją światową premierę na Festiwalu Tribeca 2014.

Fela odnaleziony / Finding Fela, reż. Alex Gibney (USA 2014), 119 min.
Fela Kuti - ikona afrykańskiej muzyki lat 70-tych i 80-tych, muzyczny wizjoner, twórca afrobeatu. Był nie tylko charyzmatycznym muzykiem, ale też zaangażowanym obrońcą praw człowieka w Afryce. Reżyser Alex Gibney zasłynął dokumentem "Kurs do krainy cienia" za który otrzymał Oscara(TM) w 2007 roku. Na Warszawskim Festiwalu Filmowym pokazywaliśmy dwa filmy tego uznanego dokumentalisty: "Freakonomię" w 2010 roku i "Gonzo: Życie i twórczość doktora Huntera S. Thompsona" w 2008 roku.

Geronimo, reż. Tony Gatlif (Francja 2014), 104 min.
Francja. 16-letnia Turczynka ucieka z zaaranżowanego ślubu do swojego cygańskiego kochanka. W dzielnicy wrze. Młoda edukatorka społeczna, Geronimo, stara się opanować sytuację. Pełna napięcia historia, w której przemoc pokazana jest w niekonwencjonalny sposób - przy pomocy walki na słowa, muzykę i taniec. Tony Gatlif od lat opowiada w swoich filmach o losie imigrantów i narodowych mniejszości - do jego najsłynniejszych obrazów należą "Exilis" i "Gadjo dilo".

Głupiec / The Fool / Durak, reż. Yuri Bykov (Rosja 2014), 117 min.
Dima pracuje w niedużym miasteczku jako hydraulik. Pewnej nocy, w cieszącym się złą sławą wiekowym hostelu dochodzi do katastrofy budowlanej. Miejscowi oficjele unikają podjęcia decyzji o ewakuacji. Osamotniony Dima podejmuje walkę o życie ponad 800 mieszkańców. Film otrzymał w tym roku nagrodę za najlepszy scenariusz na festiwalu Kinotavr w Soczi. "Głupiec" to trzeci pełnometrażowy film reżysera. Jego drugi film fabularny pt. "Mayor" pokazywaliśmy w ramach Pokazów Specjalnych na 29. WFF.

Powrót do domu / Coming Home / Gui Lai, reż. Zhang Yimou (Chiny 2014), 111 min.
Podczas Rewolucji Kulturalnej w Chinach ofiarą czystek Mao Zedonga pada intelektualista Lu Yanshi. Kiedy wraca z obozu pracy, okazuje się, że jego żona straciła pamięć. Nie rozpoznaje go i wciąż czeka na męża. Indoktrynowana przez partię córka wyrzeka się ojca. Lu z determinacją walczy o rodzinę. Adaptacja powieści Yan Geling. Poprzedni film Zhanga Yimou "Kwiaty wojny" (WFF 2012) był również adaptacją powieści tej autorki. Chiński reżyser zdobył światowe uznanie filmem "Zawieście czerwone latarnie", a także widowiskowymi filmami historycznymi z elementami fantastyki m.in. "Hero" i "Dom latających sztyletów".

Mapy gwiazd / Maps to the Stars, reż. David Cronenberg (Kanada, Niemcy 2014), 148 min.
Film, który zelektryzował canneńską publiczność i był typowany przez krytyków filmowych jako jeden z najlepszych filmów festiwalu. To także pierwsza przygoda Kanadyjczyka ("Nagi lunch", "Cosmopolis") z amerykańską Fabryką Snów. Autor bestsellerowych poradników psychologicznych dr Weiss nie do końca radzi sobie z sytuacją we własnym domu. "Mapy gwiazd" to mroczna i bezlitosna satyra na próżność i pogoń za sukcesem w Hollywood. W rolach głównych: John Cusack, Olivia Williams, Mia Wasikowska, Robert Pattinson, Julianne Moore (najlepsza rola żeńska na festiwalu w Cannes 2014). Na Warszawskim Festiwalu Filmowym pokazywaliśmy "Niebezpieczną metodę", film Davida Cronenberga z 2011 roku, który zamknął 27. edycję Festiwalu.

Metamorfozy / Metamorphoses, reż. Christophe Honoré (Francja 2014), 102 min.
Nowoczesna adaptacja "Metamorfoz", epickiego poematu rzymskiego poety Owidiusza.
W tej wersji nastolatka Europa zostaje porwana sprzed szkoły przez tajemniczego Jupitera, który zabiera ją do krainy zamieszkanej przez potężnych bogów. Reżysera Christophe'a Honoré gościliśmy na Pokazach Specjalnych w 2011 roku z filmem "Ukochany".

Obce ciało / Foreign Body, reż. Krzysztof Zanussi (Polska, Włochy, Rosja 2014), 117 min.
Zderzenie korporacyjnego cynizmu z młodzieńczym idealizmem. Przewrotność pomysłu zasadza się na tym, że stroną prześladowaną jest autentyczny chrześcijanin, a po drugiej stronie stoi rząd kobiet wyzwolonych, które w cynizmie i brutalności postępowania prześcigają mężczyzn. Nowy film Krzysztofa Zanussiego był premierowo pokazywany na Toronto International Film Festival 2014.

Pieśń ćmy: tajny agent Reiji / The Mole Song: Undercover Agent Reiji / Mogura no uta - sennyu sôsakan Reiji, reż. Takashi Miike (Japonia 2014), 130 min.
Najgorszy policjant w historii dostaje tajną misję. Ma przeniknąć do klanu yakuzy. Zastrzyk czystej adrenaliny w stylu japońskiej mangi. Tatuaże, ekstrawaganckie fryzury i zwariowane stroje, diamentowe uzębienie, szalone pościgi, wszelkie możliwe rodzaje broni, wybuchy - w tej komedii przerysowane jest wszystko. Takashi Miike znany jest z przesuwania granic tego co można pokazać na ekranie - chętnie odwołuje się do niego Quentin Tarantino, który uważa Japończyka za mistrza filmowej przemocy i kina exploitation.

Polskie gówno / Polish Shit, reż. Grzegorz Jankowski (Polska 2014), 93 min.
Trasa koncertowa zespołu "Tranzystory" obfituje w kłopoty i rozczarowania. Ich nowy menago, komornik Czesław Skandal okazuje się niewypałem. Czy wystawiona na ciężkie próby przyjaźń muzyków przetrwa? W filmie wystąpili m.in. Arkadiusz Jakubik, Tymon Tymański i Grzegorz Halama.

Prezydent / The President, reż. Moshen Makhmalbaf (Gruzja, Francja, Wlk. Brytania, Niemcy 2014), 118 min.
Film inspirowany wydarzeniami Arabskiej Wiosny z grudnia 2010, które przyniosły kres rządom wielu dyktatorów. W zmyślonym państewku na Kaukazie właśnie trwa zamach stanu. Przywódcy narodu, Prezydentowi udaje się uciec. Trafia w przebraniu na ulicę ze swoim 5-letnim wnukiem. Współczesna bajka o władzy, pojednaniu i nadziei na przerwanie niekończącego się kręgu przemocy.

Słowacja 2.0 / Slovakia 2.0 / Slovensko 2.0, reż. Juraj Herz, Martin Šulík, Peter Kerekes, Zuzana Liová, Mišo Suchý, Ondrej Rudavský, Iveta Grófová, Peter Krištúfek, Viera Čákanyová, Miro Jelok (Słowacja 2014), 112 min.
Złożony jest z 10-cio minutowych filmów w różnych gatunkach - od dramatu, przez animację i dokument aż po kino eksperymentalne. Dziesięciu znanych słowackich reżyserów odpowiada na pytanie czym jest Słowacja z perspektywy różnych pokoleń, punktów widzenia i gatunków. Rezultatem jest wyjątkowa artystyczna refleksja o współczesnej historii Słowacji, a także o słowackiej kinematografii w jej różnych formach.

Timbuktu, reż. Abderrahmane Sissako (Francja 2014), 100 min.

Prowincjonalny hodowca bydła staje się sprawcą przypadkowego zabójstwa. Stając przed sądem, przyjdzie mu zmierzyć się z nowym prawem, które jest zaprzeczeniem otwartego i tolerancyjnego islamu. Łączące subtelny humor z poważnym tematem "Timbuktu" brało udział w Konkursie Głównym MFF w Cannes i otrzymało Nagrodę Jury Ekumenicznego festiwalu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz