Strony

piątek, 18 września 2015

Gdynia 2015. RANKING FILMOWY


Dobiega końca 40. Festiwal Filmowy w Gdyni. Na blogu codziennie znaleźć będzie można oceny prezentowanych filmów, a za mną już wszystkie pokazy konkursowe więc czas na pierwsze podsumowanie.

FILMY W KONKURSIE GŁÓWNYM - RANKING

1. DEMON
2. MOJE CÓRKI KROWY
3. NOC WALPURGI
4. CÓRKI DANCINGU
5. BODY CIAŁO
6. 11 MINUT
7. EXCENTRYCY CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY
8. LETNIE PRZESILENIE
9. INTRUZ
10. ZIARNO PRAWDY
11. CHEMIA
12. KARBALA
13. ŻYĆ NIE UMIERAĆ
14. PANIE DULSKIE
15. ANATOMIA ZŁA
16. HISZPANKA
17. OBCE NIEBO
18. NOWY ŚWIAT

Oceny poszczególnych filmów znajdują się poniżej.

KONKURS GŁÓWNY:

INTRUZ 6/10
Chłodne skandynawskie kino, ale proponuję odważnie wejść w ten świat. Trzeba jednak bardzo lubić artystyczne kino i tutaj chyba jest mój problem z filmem. Dramat szanuję i taką strukturę, tym bardziej, że to debiut i widać wyraźnie talent autora do kreślenia opowieści. Nie jest to jednak moja kinowa wrażliwość.

11 MINUT 7/10
Bardzo fajna forma filmowa i spojrzenie na przypadkowość w życiu człowieka. Mimo wszystko jednak bardzo chodzi właśnie o to JAK a nie O CZYM. Mocna to mieszanka emocji i zdarzeń, prowadząca do wielkiej kulminacji. Mimo wszystko jednak, nieco to dla mnie za mało. Sprawne, świetnie nakręcone i zmontowane kino, ale to praktycznie dla mnie wszystko. Trzeba jednak przyznać, że Skolimowski mimo wieku robi film bardzo młodzieńczy wręcz tryskający energią. Można go za to polubić.

CHEMIA 6/10
Mimo pojawiających się zewsząd chłodnych opinii, pozwolę sobie stanąć w obronie tego filmu. Jest bowiem w tak opowiedzianej historii jakiś związek z osobą, która odeszła. Czuję ten list miłosny reżysera do zmarłej żony. Może i jestem emocjonalnie szantażowany, ale oglądając ten film wcale o tym nie myślę, za to wchodzę w świat dwójki ciekawych bohaterów, którzy stają przed wielkim życiowym dramatem. Czuję ból w tym filmie, czuję tęsknotę za ukochaną. To dla mnie ważne.

DEMON 9/10
Pod każdym względem film wybitny, ale wiadomo, że kocham ten gatunek. Połączenie tradycji i cytatów z gatunku horroru z kulturą żydowską i polską mentalnością. Piorunujący efekt. W takich filmach najważniejszy jest klimat, a ten jest tutaj przedstawiony perfekcyjnie, w obrębie praktycznie jednej scenografii. Intensywność opowieści, emocjonalny jej charakter, nieprzewidywalność zdarzeń decydują o wielkości tego filmu. To dzieło na światowym poziomie, które genialnie działa podskórnie, jak demon wchodzi i powoli przejmuje władzę. W dodatku elementy groteski dodają mu niesamowitej oryginalności a aktorzy, zdjęcia, muzyka i cała strona realizacyjna to najwyższy kunszt filmowy.

MOJE CÓRKI KROWY 8/10
Jeden z najlepszych i najmądrzejszych filmów tegorocznego festiwalu w Gdyni. Można się rozpływać nad kreacjami aktorskimi, ale ten komedio-dramat o umieraniu ma znacznie więcej do powiedzenia, niż się może wydawać. Trudny i bolesny temat w filmie został zaprezentowany z imponującą delikatnością i filmową klasą. Bazujący na zmienności nastroju film to bawi i wzrusza to smuci i wzrusza. Za każdym jednak razem jest piękną opowieścią o rodzinie z obserwacjami dnia codziennego, które są bliskie większości z nas (lub będą kiedyś i oby jak najpóźniej). To bardzo szczery film, w dodatku świetnie nakręcony i mądrze opowiedziany. Takie kino pozostaje na dłużej.

NOWY ŚWIAT 2/10
Nie, Nie, Nie! Po trzykroć Nie, dla każdej z nowel.

OBCE NIEBO 4/10
Nie wierzę w ani jedno zdanie, ani jednego bohatera, nie wierzę w ten świat - choć o jego istnieniu doskonale wiem. Nie dam się nabrać na szantaż emocjonalny i próbę powiedzenia czegoś ważnego w tak naiwny sposób. Nie ma tutaj finezji, próby choć na chwilę odejścia od telewizyjnej przeciętności. Przynajmniej dla mnie.

EXCENTRYCY CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY 7/10
Amy Winehouse i Gemma Arterton u Janusza Majewskiego! A przede wszystkim kapitalna muzyka w jego "Excentrykach". Z wszystkich kostiumowych filmów tegorocznego festiwalu w Gdyni, ten na razie jest najprzyjemniejszy, ma klimat, historię, świetnie pokazuje miniony czas, zabiera mnie w podróż, a ja takie wyprawy lubię najbardziej. Maciej Stuhr na poziomie, Natalia Rybicka zjawiskowa, Sonia Bohosiewicz wyrywa zęby, a Anna Dymna bawi szczególnie w toalecie. Do tego cała plejada najlepszych polskich aktorów, ale tylko Wiktor Zborowski​ ma więcej do pokazania i jego rola wypada znakomicie (tej postaci chciałoby się więcej na ekranie, bo lubię tak kreślone role - mundur, pasztetowa i trąbka). Ten film nie jest pozbawiony kilku małych wad, ale ogląda się go naprawdę z wielką przyjemnością. Oczywiście jeśli ktoś lubi wyprawy do przeszłości, a tutaj otrzymujemy historię Polski z późnych lat 50-tych. Historia opowiedziana w kostiumie i rozgrywająca się w najsłynniejszej miejscowości wypoczynkowej w Polsce - Ciechocinku. Takich wspomnień czar i kolejny po "Małej maturze" film Janusza Majewskiego mówiący o powojennych losach rodaków. I choć to historia kilku osób, to główną bohaterką opowieści jest muzyka jazzowa/swingowa. Gdy film zaczyna kuleć, zaczyna grać zgrany muzyczny kolektyw i to wypada na ekranie rewelacyjnie.

PANIE DULSKIE 5/10
Trochę telewizja. Być może zaczytani w klasyce widzowie lepiej to odbiorą, mi wydało się to zbyt tradycyjne w podejściu do materii filmowej.

CÓRKI DANCINGU 8/10
Odważne pod każdym względem. Pomieszanie musicalu z fantasy i kinem grozy. Kapitalny fajerwerk różności, pełny świetnych piosenek, niespodzianek, kolorów jakich w polskich kinach nie spotyka się na co dzień. Kupuję w 100 procentach.

LETNIE PRZESILENIE 6/10
Jeszcze raz II wojna światowa, ale spojrzenie na jej codzienność. Bez ogromu krwi i przejmujących obrazów, ale z tragedią w tle. Niemcy, Polacy, Żydzi, Rosjanie. Udało się umiejętnie opowiedzieć o postawach zwykłych ludzi, nie spotyka się to zbyt często. Mnie przekonuje takie potraktowanie tematu.

ANATOMIA ZŁA 5/10
Nie kupuję tego scenariusza i tej historii. Całość mocno wydumana, bez napięcia w historii i pomiędzy bohaterami. Nie przekonali mnie też do siebie odtwórcy głównych ról Krzysztof Stroiński i Maciej Kowalczyk.

KARBALA 6/10
Mogło być zdecydowanie lepiej, bo materiał na to pozwalał. Niestety spore rozczarowanie, bo temu filmowi brakuje mocy i napięcia, a dotyka mnie spora obojętność na to co oglądam. Zwyczajnie nie wierzę tak budowanej opowieści, choć doskonale wiem, że oparta jest ona na faktach. Słowa uznania za ukrycie niedostatków, umiejętne kadrowanie by nie czuć scenografii na Żeraniu.

ŻYĆ NIE UMIERAĆ 6/10
Nierówne kino. Jest w tym pewna wartość, bo widzę portret człowieka na skraju życia, próbującego o nie walczyć. Całość posiada kilka dobrych momentów, ale to za mało, by mówić o filmie znaczącym.

NOC WALPURGI 8/10
Czym wyróżnia się propozycja Marcina Bortkiewicza? Przede wszystkim formą, wizualną piękną prostotą, tematyką i kreacjami. Dawno nie obsadzana w ważnych rolach Małgorzata Zajączkowska wypadła rewelacyjnie w fascynującym aktorskim pojedynku z młodym i mało dziś jeszcze znanym Filipem Tłokińskim. Historia osadzona w świecie operowej divy z bagażem doświadczeń związanych z Holocaustem i II wojną światową to prawdziwy koncert wielkich tematów, emocjonalnych uniesień i znaczących wyzwań. Wszystko zaś w czarno-białej estetyce i zamknięte w kilku ścianach przepięknej i przerażającej rezydencji.

BODY/CIAŁO 7/10
Mam mieszane uczucia i jestem pewny, że nie jest to najlepszy film Małgorzaty Szumowskiej. Za to zdecydowanie podoba mi się forma i ci bardzo ciekawi bohaterowie. Autorka ciągle w głowie ma znakomite pomysły i potrafi budować niezwykłą atmosferę. Świetny Janusz Gajos.

ZIARNO PRAWDY 6/10
Rozczarowanie jednak. Banalność finału intrygi niweczy wszelkie wysiłki. A te są ciekawe. Bo klimat, kilka rozwiązań scenariusza i budowanie tajemnicy są udane. Niestety całość nie ma niesamowitej głębi, ponadczasowej siły, tajemnicy która zostanie niezapomniana. Gdzieś z czasem to wszystko się rozmywa i niestety nie porywa.

HISZPANKA 4/10
Są krytycy zachwyceni, powaleni na kolana, oczarowani. Ja tego nie kupiłem, choć dla pięknych obrazków, cudnej scenografii, imponujących kostiumów, kilku efektów specjalnych i reżyserskich zagrywek z lustrami można się skusić. To taki film, który w branży powinien być dyskutowany, więc powinno się go obejrzeć. Jedno mogę napisać. Barczyk to artysta, producent, reżyser i scenarzysta w jednej osobie. Zrobił zapewne to co chciał i nawet nie musiał siebie przekonywać, do niektórych pomysłów i całej tej historii. Gdzie tutaj miejsce dla widzów? Czy rzeczywiście można sobie pozwolić na realizację filmu tak kosztownego, dla garstki widzów, którzy korespondują z wrażliwością twórcy? Stać nas na to?

KONKURS INNE SPOJRZENIE:

PERFORMER 8/10
Nie jest mi to temat bliski, ale oglądam fascynujący portret artysty uprawiającego niezwykłą dziedzinę sztuki. Sporo tutaj obserwacji dotyczących człowieka, dostrzegam świetną grę z widzem i balansowanie na granicy sztuki oraz rzeczywistości, w której żyje Oskar Dawicki.

ŚPIEWAJĄCY OBRUSIK 5/10
Trudno będzie ocenić film, który jest zlepkiem lepszych i gorszych scen pokazujących nam możliwości młodych aktorów. Mariusz Grzegorzek genialnie zainscenizował kilka scen. Nie ma tutaj jednak filmu jako takiego, więcej w tym popisów i jakichś luźnych pomysłów - albo po prostu tego nie zrozumiałem. Generalnie jednak, młodych aktorów mamy zdolnych.

W SPIRALI 5/10
Nie powinienem oceniać takiego filmu, bo zdecydowanie to nie moje kino. Pytanie brzmi, czy znajdą się na taką propozycję chętni. Nie wierzę autorom filmu, tym bohaterom, takiej narracji. Całość nie ma przekonującej siły. Za to scena kolacji z przyjaciółmi wypadła świetnie, bo czuć tutaj było emocje, jakąś prawdę.

Wkrótce oceny:

BABY BOOM 7,5/10
Szaleństwo na ekranie, nieposkromiona wyobraźnia, ale jednak to wizualnie-artystyczna wypowiedz. Ciekawie zapowiada się debiut Kuby Czekają w tradycyjnej opowieści fabularnej. Tutaj twórca pokazał, że ma spore umiejętności. 

WALSER -/10
Nie byłoby sprawiedliwie oceniać film, który jest artystyczną wypowiedzią z pogranicza sztuk wyższych.

INNE OBEJRZANE FILMY:

303 6/10
Film dokumentalny o słynnym dywizjonie lotniczym. Jego podstawą są dokumentalne zdjęcia z tamtego okresu. Do tego rozmowa z potomkami słynnych asów lotniczych. Szkoda, że nie zdecydowano się na opowiedzenie nieco bardziej kontrowersyjnie. Tutaj mamy bardzo klasyczne podejście do tematu. Film pokazano w dniu 15 września, 70 lat po kluczowym dniu Bitwy o Anglię, gdzie co piąty lotnik walczący z Niemcami pochodził z Polski.

Oceny:
1 - Katastrofa / 2 - Bardzo zły / 3 - Zły / 4 - Słaby / 5 - Przeciętny / 6 - Niezły / 7 - Dobry / 8 - Bardzo dobry / 9 - Znakomity / 10 - Arcydzieło
Oceny od 1 do 4 to STRATA CZASU
Oceny 5-6 to MOŻNA BYŁO LEPIEJ SPOŻYTKOWAĆ CZAS
Oceny 7-10 to DOBRZE WYKORZYSTANY CZAS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz