Strony

sobota, 18 marca 2017

Polska koprodukcja z szansą na niemieckie Oscary


Ceniony i lubiany w naszym kraju „Toni Erdmann” znalazł się w gronie najlepszych niemieckich filmów 2016 roku. To jednak nie ten tytuł zdobył najwięcej nominacji do Niemieckich Nagród Filmowych, zwanych powszechnie Lola. Nas cieszy przede wszystkim wiadomość, że wśród docenionych znalazła się też polsko-niemiecko-francusko-belgijska koprodukcja zatytułowana „Maria Skłodowska-Curie”, która otrzymała trzy nominacje.

Niemieckie wydarzenie minionego sezonu, czyli „Toni Erdmann” otrzymał sześć nominacji do tych nagród i to w tych najważniejszych kategoriach. Choć filmowi nie udało się zdobyć Oscara, ciągle jest jednym z najważniejszych europejskich a głównie niemieckich filmów 2016 roku. To stawia go w gronie faworytów Niemieckich Nagród Filmowych. Przyglądając się tegorocznym nominacjom dostrzec można wiele bardzo udanych niemieckich filmów i koprodukowanych z udziałem tej kinematografii.

„Toni Erdmann” nominacje otrzymał w kategoriach: Najlepszy Film, Reżyser, Scenariusz, Montaż oraz oczywiście za główne role aktorskie (Sandra Huller i Peter Simonischek). Polska publiczność zna ten film, ma on wielkie grono fanów także w naszym kraju, a pod koniec lutego obejrzało go w naszych kinach już ponad 60 tysięcy osób. Okazuje się jednak, że to nie „Toni Erdmann”, a dwa inne filmy otrzymały większą liczbę nominacji do niemieckich Oscarów. Osiem z nich zdobył film „Die Blumen von Gestern” (The Flowers of Yesterday) w reżyserii Chrisa Krausa, a siedem nominacji otrzymał film „Dzika” (Wild) autorstwa Nicolette Krebitz. Ten ostatni tytuł wejdzie do polskich kin 26 maja. Tydzień wcześniej w Polsce pojawi się też film „24 tygodnie”, który otrzymał cztery nominacje do Niemieckich Nagród Filmowych i wszystkie w głównych kategoriach.

Listę najlepszych niemieckich filmów 2016 tworzą ostatecznie następujące produkcje: „24 tygodnie”, „Die Blumen von Gestern”, „Toni Erdmann”, „Tschick”, „Dzika” oraz wielki przebój niemieckich kin  „Willkommen bei den Hartmanns”. Warto też zauważyć, że w zdominowanej do tej pory przez mężczyzn kategorii Najlepsza Reżyseria na cztery nominacje, aż trzy z nich otrzymały kobiety (Anne Zohra Berrached za „24 tygodnie”, Maren Ade za „Toniego Erdmanna” i Nicolette Krebitz za „Dziką”).

W gronie nominowanych do Niemieckich Nagród Filmowych znalazł się też polski akcent. Trzy nominacje otrzymała „Maria Skłodowska-Curie”, która ma szanse na nagrody w kategoriach: Najlepsza Charakteryzacja (Waldemar Pokromski), Najlepsze Kostiumy (Chris Pidre i Florence Scholtes) i Najlepsza Muzyka (Bruno Coulais). Jak widać prawdziwie międzynarodowa ekipa twórców pracujących nad historią polsko-francuskiej zdobywczyni dwóch Nagród Nobla.

„Maria Skłodowska-Curie” od 3 marca pokazywana jest w polskich kinach i od tamtej pory film ten obejrzało około 200 tysięcy widzów. W głównej roli wystąpiła Karolina Gruszka.

Niemiecka Akademia Filmowa liczy 1800 członków. Laureatów nagród poznamy 28 kwietnia.

PEŁNA LISTA NOMINACJI (ang):

Best Picture
24 WOCHEN
DIE BLUMEN VON GESTERN
TONI ERDMANN
TSCHICK
WILD
WILLKOMMEN

Best Documentary
BERLIN REBEL HIGH SCHOOL
CAHIER AFRICAIN
NO LAND’S SONG

Best Children's Film
AUF AUGENHÖHE
TIMM THALER ODER DAS VERKAUFTE LACHEN

Best Screenplay
Maren Ade TONI ERDMANN
Carl Gerber, Anne Zohra Berrached 24 WOCHEN
Chris Kraus DIE BLUMEN VON GESTERN
Lars Montag, Helmut Krausser EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID

Best Director
Maren Ade TONI ERDMANN
Anne Zohra Berrached 24 WOCHEN
Chris Kraus DIE BLUMEN VON GESTERN
Nicolette Krebitz WILD

Best Actress in a Leading Role
Sandra Hüller TONI ERDMANN
Julia Jentsch 24 WOCHEN
Lilith Stangenberg WILD

Best Actor in a Leading Role
Lars Eidinger DIE BLUMEN VON GESTERN
Bruno Ganz IN ZEITEN DES ABNEHMENDEN LICHTS
Peter Simonischek TONI ERDMANN

Best Actress in a Supporting Role
Fritzi Haberlandt NEBEL IM AUGUST
Eva Löbau EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID
Sigrid Marquardt DIE BLUMEN VON GESTERN
Christiane Paul DIE WELT DER WUNDERLICHS

Best Actor in a Supporting Role
Rainer Bock EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID
Martin Feifel DIE WELT DER WUNDERLICHS
Georg Friedrich WILD

Best Cinematography
Rainer Klausmann TSCHICK
Frank Lamm PAULA
Sonja Rom DIE BLUMEN VON GESTERN
Reinhold Vorschneider WILD

Best Editing
Andrew Bird TSCHICK
Bettina Böhler WILD
Heike Parplies TONI ERDMANN

Best Production Design
Silke Buhr DIE BLUMEN VON GESTERN
Christoph Kanter NEBEL IM AUGUST
Tim Pannen PAULA

Best Costume Design
Frauke Firl PAULA
Chris Pidre, Florence Scholtes MARIE CURIE
Gioia Raspé DIE BLUMEN VON GESTERN

Best Make Up Design
Kathi Kullack DAS KALTE HERZ
Waldemar Pokromski MARIE CURIE
Astrid Weber, Hannah Fischleder PAULA

Best Original Score
Oli Biehler DAS KALTE HERZ
Bruno Coulais MARIE CURIE
Johannes Repka TIMM THALER ODER DAS VERKAUFTE LACHEN

Best Sound Design
Stefan Busch, Michael Kranz, Peter Schmidt TIMM THALER ODER DAS VERKAUFTE LACHEN
Lars Ginzel, André Zacher, Benjamin Hörbe DAS KALTE HERZ
Rainer Heesch, Martin Steyer, Christoph Schilling WILD
Kai Tebbel, Kai Lüde, Lars Ginzel TSCHICK

Honorary Lola for Lifetime Achievement
Monika Schindler

Highest Grossing Film of the Year
Simon Verhoeven WILLKOMMEN BEI DEN HARTMANNS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz