Strony

środa, 3 maja 2017

„Człowiek z żelaza” wraca do Cannes


Organizatorzy 70. Festiwalu w Cannes ogłosili program filmowej klasyki. Wśród zaprezentowanych tytułów znajdzie się „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy.

Klasyka w Cannes pojawiła się przed piętnastu laty, kiedy technologia cyfrowa mocno wchodziła do kina i od początku jej istnienia chodziło o przedstawianie dzień filmowych mających walor dziedzictwa kulturowego, pochodzącego z archiwów narodowych całego świata. Tegoroczna edycja Cannes Classics będzie w większości poświęcony historii festiwalu.

Program klasyki w Cannes poświęcony jest oczywiście wielkim dziełom filmowym, które wpisały się do historii. Wszystkie pokazywane filmy zostały cyfrowo odrestaurowane i w ten sposób przywrócono im prawdziwy blask.

Tegoroczna sekcja Cannes Classics to 24 filmów fabularnych, jeden krótki film i pięć dokumentów. Większość z nich zostało przygotowanych w DCP 2K i DCP 4K, ale „Atlanta” Jeana Vigo na prośbę producenta zostanie pokazane z taśmy 35 mm. Wybrane tegoroczne filmy pochodzą z takich krajów, jak: Węgry, Liban, Serbia, Wielka Brytania, Włochy, Stany Zjednoczone, Izrael, Mauretania, Nigeria, Polska, Szwajcaria, Japonia, Hiszpania, Holandia, Kanada, Belgia i Australia. Filmy zostaną zaprezentowane w Pałacu Festiwalowym.

Wśród zaprezentowanych filmów znalazł się film Andrzeja Wajdy „Człowiek z żelaza”, który w 1981 roku otrzymał Złotą Palmę w Cannes. Film został cyfrowo odrestaurowany do formatu 2K z oryginalnego kolorowego negatywu 35 mm. Nad tą pracą czuwał sam Andrzej Wajda, wspierali go Jerzy Łukaszewicz (obraz) i Piotr Zawadzki (dźwięk).

Z okazji jubileuszowej edycji festiwalu w Cannes organizatorzy skupili się na prezentacji filmów, które odegrały znaczącą role w historii tego wydarzenia. Prezentowane filmy w głównej sekcji Cannes Classics pochodzą z lat 1946 – 1992.

OTO PROGRAM CANNES CLASSICS (w oryginale):

•1946: La Bataille du Rail (Battle of the Rails) by René Clément (1h25, France): Grand Prix International de la mise en scène and Prix du Jury International.

 •1953: Le Salaire de la peur (The Wages of Fear) by Henri-Georges Clouzot (1952, 2h33, France, Italy): Grand Prix.

•1956: Körhinta (Merry-Go-Round/Un Petit carrousel de fête) by Zoltán Fábri (1955, 1h30, Hungary): in Competition.

•1957: Ila Ayn? (Vers l'inconnu ?) by Georges Nasser (1h30, Lebanon): in Competition.

•1967: Skupljači Perja (I Even Met Happy Gypsies/J'ai même rencontré des Tziganes heureux) by Aleksandar Petrović (1h22, Serbia): in Competition, Grand Prix Spécial du Jury ex-æquo, Prix de la Critique Internationale - FIPRESCI ex-aequo

•1967: Blow-up by Michelangelo Antonioni (1966, 1h51, United Kingdom, Italy, United States of America): Grand Prix International du Festival.

•1969: Matzor (Siege/Siège) by Gilberto Tofano (1h29, Israel): in Competition.

•1970: Soleil O (Oh, Sun) by Med Hondo (1h38, Mauritania-France): Semaine de la critique.

•1976: Babatu, les trois conseils by Jean Rouch (1h33, Nigeria-France): in Competition.

•1976: Ai no korîda (In the Realm of the Senses/L’Empire des sens) de Nagisa Oshima (1h43, France-Japan): Quinzaine des Réalisateurs.

•1980: All that Jazz (Que le spectacle commence) by Bob Fosse (1979, 2h03, United States of America): Palme d’or ex-æquo.

•1981: Człowiek z żelaza (Man of Iron/L’Homme de fer) by Andrzej Wajda (2h33, Poland): Palme d’or. 

•1982: Yol – The Full Version (The Way/La Permission) by Yilmaz Güney, directed by Serif Gören (1h53, Switzerland): Palme d'or ex-æquo, Prix de la Critique Internationale - FIPRESCI

•1983: Narayama Bushikō (Ballad of Narayama/La Ballade de Narayama) by Shôhei Imamura (2h13, Japan): Palme d’or.

•1992: El sol del membrillo (Le Songe de la lumière) by Victor Erice (2h20, Spain): Prix du Jury ex-æquo, Prix de la Critique Internationale - FIPRESCI

•1951-1999: A short history of short films presented by the Festival de Cannes. A program curated by Christian Jeune and Jacques Kermabon.
Spiegel van Holland (Miroirs de Hollande) by Bert Haanstra (1951, 10mn, The Netherlands) / La Seine a rencontré Paris by Joris Ivens (1958, 32mn, France) / Pas de deux by Norman McLaren (1968, 13mn, Canada) / Harpya by Raoul Servais (1979, 9mn, Belgium) / Peel by Jane Campion (1986, 9mn, Australia) / L’Interview by Xavier Giannoli (1998, 15mn, France) / When the Day Breaks by Amanda Forbis and Wendy Tilby (1999, 10mn, Canada)
Other events, other restored prints, other guests

•Madame de… by Max Ophüls (1953, 1h45, France)

• L’Atalante by Jean Vigo (1934, 1h28, France), restored 35mm print

• Native Son (Sang noir) by Pierre Chenal (1951, 1h47, Argentina)

• Paparazzi by Jacques Rozier (1963, 18mn, France)

• Belle de jour (Beauty of the Day) by Luis Buñuel (1967, 1h40, France)

• A River Runs Through it (Et au milieu coule une rivière) by Robert Redford (1992, 2h04, United States of America)

•Lucía by Humberto Solas (1968, 2h40, Cuba)

Documentaries about Cinema

The history of cinema by cinema itself, a presentation of five documentaries

• La belge histoire du festival de Cannes (The Belgian's Road to Cannes) by Henri de Gerlache (2017, 1h02, Belgium)

• David Stratton - A Cinematic Life by Sally Aitken (2017, 1h37, Australia)

• Filmworker by Tony Zierra (2017, 1h29, United States of America)

• Becoming Cary Grant (Cary Grant - de l'autre côté du miroir) by Mark Kidel (2017, 1h25, France)

• Jean Douchet, l'enfant agité by Fabien Hagège, Guillaume Namur, Vincent Haasser (2017, 1h30, France)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz