Strony

środa, 2 sierpnia 2017

Misie, czyli to co najlepsze w polskej popkulturze


Kiedyś Akademia Węży, od teraz PAW - Popkulturowa Akademia Wszystkiego. Nagrody będą dwie. 1 kwietnia przyznawać będziemy tradycyjnie Węże, dla tych polskich filmów, których żal… We wrześniu pojawiały będą się Misie, nagrody popkulturalne, przyznawane za sukcesy! Oto nominacje do Misów za sezon 2016/2017.

Uroczyste wręczenie Misiów odbędzie się w Łodzi 15 września, jako część Festiwalu Komiksów i Gier. Misie mają za zadanie wskazać na to co NAJLEPSZE w polskiej popkulturze, a organizatorzy chcieli by nagrody te przybrały ciekawy i oryginalny charakter.

Oto nominacje:

ROZBAWIŁO:

- ASZ Dziennik (portal satyryczny - http://aszdziennik.pl) Red. nacz. Rafał Madajczak
za codzienną porcję humoru, błyskawiczne reakcje i nieustannie wysoki poziom żartów nie oszczędzających nikogo. ASZ Dziennik to dziś jedna z najwyrazistszych marek polskiej satyry internetowej.

- mapa San Escobar (parodia mapy – https://www.facebook.com/sanescobarcountry/photos/a.264516167300276.1073741829.264467460638480/267841470301079/?type=3&theater) Autor Jarek Kubicki
za kunsztowne, wymagające wielkiej wyobraźni i jeszcze większego poczucia humoru dzieło kartograficzne opisujące aktualny stan świadomości naszej oficjalnej polityki zagranicznej. Jeśli w tym roku macie spojrzeć tylko na jedną mapę to powinna być właśnie ta.

- Ucho prezesa (serial internetowy - https://www.youtube.com/watch?v=LYiAathvVYI) Producenci Marcin Dec, Wojciech Orszulak; Reżyseria – Tadeusz Śliwa
za bieżącą satyrę polityczną wysokiej klasy i świetne kreacje aktorskie. Dowód na to, że polski serial może stać się tematem rozmów zarówno w środkach komunikacji publicznej jak i na konferencjach prasowych najważniejszych osób w państwie.

- Zdrajca metalu (teledysk - https://www.youtube.com/watch?v=KhGNOJg-1s4) Słowa Krzysztof Sokołowski Muzyka i wykonanie Nocny Kochanek; reżyseria teledysku Mikołaj „JAOK” Janusz
za skrzyżowanie muzycznych umiejętności z dystansem do gatunku i świetny teledysk na miarę możliwości. Piosenka też może bawić.

WZRUSZYŁO:

- Czego szukasz w święta? (reklama tv - https://www.youtube.com/watch?v=tU5Rnd-HM6A) Produkcja CutCut; Reżyseria – Jesper Ericstam
za tak rzadką w dzisiejszej reklamie umiejętność wywołania autentycznych uczuć u widzów. Twórcy tego filmiku wiedzą o odbiorcach więcej niż większość tworzących filmy pełnometrażowe

- Kościsko (komiks - http://www.kultura.com.pl/okladki.php?okladka=230) Scenariusz i rysunki Karol „KaeReL” Kalinowski
za piękną opowieść dla dzieci tkwiących w nas niezależnie od wieku i wzorcowy dowód na to, że my tu też mamy swoją własną mitologię trzeba tylko umieć z niej czerpać. Kalinowski po raz kolejny udowodnił, że potrafi snuć fabuły na światowym poziomie.

- Powidoki (film kinowy - https://pl.wikipedia.org/wiki/Powidoki_(film)) Producent Michał Kwieciński; Reżyseria Andrzej Wajda
za pokazanie, że nawet w najczarniejszych chwilach można zachować godność i własne zdanie. Piękne ostatnie dzieło mistrza, które dopełniło jego filmografię.

- T.Cover (zbiór piosenek - https://www.facebook.com/TLovePage/) Pomysłodawca – Leszek Zając
za twórcze podejście do – było, nie było – klasyki polskiej muzyki rozrywkowej i piękny środowiskowy hołd dla starszych kolegów. Covery T.Love w tych wersjach nabierają zupełnie nowych odcieni, znaczeń i brzmień.

- Totalnie nie nostalgia (komiks - http://www.wydawnictwokomiksowe.pl/56-totalnie-nie-nostalgia) Scenariusz Wanda Hagedorn; Rysunki Jacek Frąś
za szczerą do bólu opowieść o niełatwym dzieciństwie w Polsce sprzed lat narysowaną w sposób, którego nie sposób zapomnieć. Są opowieści, które idealnie sprawdzają się w formie komiksu – to jedna z nich.

WSTRZĄSNĘŁO:

- Klątwa (spektakl teatralny http://www.powszechny.com/spektakle/klatwa,s1141.html) Produkcja Teatr Powszechny w Warszawie; Reżyseria Oliver Frljiić
za dosłowne wstrząśnięcie polskim światem kultury, wywołanie dyskusji o teatrze pomiędzy ludźmi, którzy nie tylko na tej sztuce, ale na jakiejkolwiek innej nie byli od wielu lat i sprawdzian siły wiary wielu Polaków, którzy stwierdzili, że jeden spektakl może tej wierze zaszkodzić. Część z nas też nie widziała tego spektaklu, ale sam fakt jego istnienia stał się już wielkim wydarzeniem.

- Stolp (komiks - http://www.wydawnictwokomiksowe.pl/92-stolp) Scenariusz Daniel Odija; Rysunki Wojciech Stefaniec
za stworzenie porażającego miasta przyszłości i zaludnienie go fascynującymi postaciami. Stolp to interesująca wyprawa w świat komiksu utytułowanego prozaika, którego wspiera jeden z najciekawszych polskich rysowników.

- Ślady (zbiór opowiadań - http://www.wsqn.pl/ksiazki/slady/) Autor Jakub Małecki
za fascynującą i udaną próbę literackiego dowodu, że właściwie każde z pozoru zwyczajne życie może przerodzić się w tragedię. Proza Małeckiego skutecznie wymyka się literackim szufladkom i dzięki temu może być nominowana zarówno do NIKE jak i do MISIÓW.

- Wołyń (film kinowy - http://filmwolyn.org) Producenci Dariusz Pietrzykowski, Andrzej Połeć; Reżyseria Wojciech Smarzowski
za bezkompromisową wizję trudnego fragmentu polskiej historii XX wieku. Ku przestrodze Smarzowski po raz kolejny pokazuje nam bez żadnych niedomówień jak okrutni mogą być ludzie.

DZIAŁO SIĘ:

- Belfer Sezon 1 (serial tv - https://belfer.canalplus.pl/sezon-1) Producent Wojciech Bockenheim; Reżyseria Łukasz Palkowski
za pierwszy od lat (jeśli nie od dekad) naprawdę udany polski serial sensacyjny. A przy tym dowód, że na prowincji może być równie dziać się równie dużo co w stolicy.

- Będziesz smażyć się w piekle (komiks - http://www.kultura.com.pl/okladki.php?okladka=229) Scenariusz i rysunki Krzysztof „Prosiak” Owedyk
za pełną akcji, humoru i świetnie zarysowanych postaci opowieść o kulisach polskiego środowiska muzycznego. W jednym tomie komiksu Prosiaka dzieje się więcej niż w przeciętnym życiu człowieka.

- Inwazja (powieść - http://www.gwfoksal.pl/ksiazki/inwazja.html) Autor Wojtek Miłoszewski
za udaną próbę political fiction w której autor świetnie reaguje na bieżące wydarzenia i skryte lęki polskich czytelników. Czerpiąc z najlepszych wzorców literatury zachodniej udało się Miłoszewskiemu stworzyć powieść do cna polską.

- Operacja Bazyliszek (film krótkometrażowy - https://www.youtube.com/watch?v=qS2xTGLCu-M&t=42s) Producenci: Marcin Dyczak, Anna Iller, Aleksandra Sulej, Jarosław Sawko, Piotr Sikora; Reżyseria Tomasz Bagiński
za świetny koktajl polskich mitów, humoru, efektów specjalnych, wartkiej akcji i dobrego aktorstwa. Kolejne odsłony serii Legendy Polskie zdobywają wielką popularność i dowodzą wielkiego potencjału tego pomysłu.

- Śliski interes (powieść - https://muza.com.pl/…/2489-sliski-interes-9788328703742.html) Autor Ryszard Ćwirlej
za rewelacyjne oddanie realiów lat osiemdziesiątych i kryminał od którego nie sposób się oderwać. Ćwirlej stworzył świetne, zapadające w pamięć postacie milicjantów, którym naprawdę chcę się kibicować i postawił przed nimi niełatwe kryminalne zadania.

NAJLEPSZY BOHATER:

- Adrian (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktor Paweł Koślik
za naoczny dowód, że nawet najważniejsza osoba w państwie ma pewne ograniczenia. Każdy z nas jest dla kogoś Adrianem i ma swojego Adriana.

- Janusz Jasiński (z filmu Jestem mordercą) Scenariusz Maciej Pieprzyca; Aktor Mirosław Haniszewski
za wiarygodne przedstawienie funkcjonariusza systemu, który równocześnie jest po prostu człowiekiem. Rzadko w polskim kinie pojawiają się tak zniuansowane postacie z tamtej epoki.

- Jurek (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz Krzysztof Rak; Aktor Eryk Lubos
za męską energię tryskającą wręcz z ekranu. Oto postać, która miała być tłem dla głównej bohaterki, a stała się jej równorzędnym partnerem.

- Krüger (z cyklu powieści Krüger) Autor Marcin Ciszewski
za bohatera przygodowo-historycznej fabuły na którego czekaliśmy od lat. Miotany przez wichry historii Krüger to zarówno silna, wyrazista postać jak i metafora dawnej polskości.

- Paweł Zawadzki (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub Żulczyk, Monika Powalisz; Aktor Maciej Stuhr
za postać zwykłego człowieka z zasadami, nauczyciela, przyjaciela i zdeterminowanego ojca a wszystko to w jednej fascynującej osobie. To na Zawadzkim w interpretacji Stuhra w największej mierze opierał się sukces serialu Belfer.

NAJLEPSZA BOHATERKA:

- pani Basia (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktorka Izabela Dąbrowska
za wyrazistą i jakże często pomijaną w fabułach postać opiekunki, która porządkuje rzeczywistość wokół każdego prezesa. To na paniach Basiach trzyma się każde imperium.

- Zofia Beksińska (z filmu Ostatnia rodzina) Scenariusz Robert Bolesto; Aktorka Aleksandra Konieczna
za świetny dowód, że postać zapracowanej żony i matki może być w fabule równorzędnym partnerem dla znanych ekscentrycznych artystów. Zofia Beksińska była ostoją normalności i dotąd zwykle przemilczanym trzecim wierzchołkiem trójkąta geniuszu Beksińskich.

- Zosia Głowacka-Skiba (z filmu Wołyń) Scenariusz Wojciech Smarzowski; Aktorka Michalina Łabacz
za tragiczną postać normalnej dziewczyny w nienormalnych czasach. Gdyby nie postać Zosi odczłowieczenie opowieści zawartej w tym filmie prawdopodobnie przekroczyłoby granicę jakie przyjmuje współczesna kultura.

- Wanda (z komiksu Totalnie nie nostalgia) Scenariusz Wanda Hagedorn
za szczerą, momentami do bólu, bohaterkę z którą mogą utożsamiać się setki kobiet dorastających w czasach PRL-u. Opowiedzenie tej historii wymagało wiele odwagi i równie wiele talentu.

- Michalina Wisłocka (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz Krzysztof Rak; Aktorka Magdalena Boczarska
za fascynujące i bezpruderyjne oddanie w ekranowej wizji jednej z ikonicznych postaci polskiej edukacji seksualnej. Książki Wisłockiej mocno się zestarzały, za to jej energia wciąż do nas przemawia.

NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER:

- Antoni (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktor Wojciech Kalarus
za osiągnięcie rzeczy niewyobrażalnej – przerośnięcie oryginału. Serialowy Antoni niewątpliwie ociepla wizerunek, bo udowadnia nam, że mogło być jeszcze gorzej.

- Boruta (z serii filmów Legendy Polskie) Scenariusz: Błażej Dzikowski; Aktor Tomasz Drabek
za konsekwentny i fascynujący rozwój postaci w kolejnych utworach. Uosobienie zła.

- komendant Słota (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub Żulczyk, Monika Powalisz; Aktor Paweł Królikowski
za przypomnienie, że na wielkie zło składa się często mnóstwo drobnych małych lokalnych s*****syństw. W panteonie prowincjonalnych czarnych charakterów serialu Belfer postać komendanta Słoty lśni jak bryłka mrocznego złota.

- Lord Solo (z komiksu Będziesz smażył się w piekle) Scenariusz Krzysztof „Prosiak” Owedyk
za wielką kreację dwulicowego mistrza szołbiznesu. Nawet jeśli naprawdę wśród polskich gwiazd nie ma takich lordów, to tak ich właśnie sobie od lat wyobrażamy.

NAJLEPSZY TWÓRCA:

- Tomasz Bagiński (za Legendy Polskie)
za świetne wyczucie potrzeb młodego polskiego widza i idealne, konsekwentne ich zaspokojenie. Legendy Polskie to świetna rodzima marka z wielkim potencjałem rozwoju.

- ekipa, która wskrzesiła pismo Przekrój (wiadomo za co) Wydawca Tomek Niewiadomski + redakcja
za dokonanie niemożliwego – odtworzenie ducha i charakteru słynnego pisma, które od lat było już tylko wydmuszką. Kwartalnik też może być sensownym cyklem wydawniczym.

- Robert Górski (za Ucho prezesa)
za próby (często udane) stworzenia parodii naszego życia politycznego, która będzie równie śmieszna jak oryginał. To pierwszy w historii naszego kraju serial internetowy, który pobił swą popularnością i rozpoznawalnością seriale telewizyjne.

- Janek Koza (za rysunki i komiksy satyryczne)
za umiejętność błyskawicznego obnażenia w kilku kreskach i komiksowych dymkach absurdów, które nas otaczają. Koza po prostu rysuje jak jest.

- Wojciech Smarzowski (za Wołyń i Księdza)
za mroczne opowieści o ludzkiej naturze od których nie sposób się oderwać. Filmy Smarzowskiego to wielki fenomen ostatnich lat, a w tym sezonie dostaliśmy więcej niż jeden.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz