Strony

czwartek, 5 października 2017

92 filmy kandydują do Oscara nieanglojęzycznego


Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła listę wszystkich tytułów, które zostały zgłoszone do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. W sumie o tę nagrodę rywalizują 92 filmy, w tym „Pokot” Agnieszki Holland. Konkurencja w tym roku jest bardzo silna.

Ostateczny termin nadsyłania kandydatów do tej kategorii narodowe kinematografie miały do 2 października. W ubiegłym roku o tego Oscara rywalizowało 85 krajów, a w tym roku rekordowa liczba 92 kinematografii. Po raz pierwszy w historii swoich kandydatów do Oscara nieanglojęzycznego zgłosiły Haiti, Honduras, Laos, Mozambik, Senegal i Syria. W grudniu poznamy skróconą listę dziewięciu filmów, które przejdą pierwszą turę eliminacji, a 23 stycznia 2018 roku ogłoszone zostaną nominacje do Oscarów, także w tej kategorii.

Trudno dziś wskazywać na faworytów w tej kategorii, ale i The Hollywood Reporter i IndieWire wskazują między innymi na „The Square”, jakby Złota Palma miała tutaj jakiś wpływ na Akademię. Czy ten zdecydowanie znakomity, ale i wcale niełatwy filmy znajdzie zrozumienie wśród członków Akademii? Jego reżyser Ruben Ostlund już raz doświadczył oscarowego upokorzenia, kiedy jego „Turysta”, stawiany obok „Idy” i „Lewiatana” jako faworyt do Oscara, nie otrzymał nawet nominacji, a Ostlund w internecie nie krył swojego rozczarowania.

Wśród tegorocznych faworytów do nominacji, bo o samym Oscarze jeszcze nie piszę, jest niemiecki „W ułamku sekundy” Fatiha Akina, poruszający bardzo aktualną tematykę społeczno-polityczną i ze znakomitą rolą Diane Kruger, która przy dobrej oscarowej promocji może otrzymać nie tylko nominację, ale też samego Oscara. Bardzo ciekawi mnie jak Akademia potraktuje Angelinę Jolie i jej film z Kambodży o Czerwonych Khmerach zatytułowany „First They Killed My Father”. Bardzo ważny film, świetnie zrealizowany, nie tak mocny jak „Pola śmierci”, ale to przecież Jolie, która zresztą ma obywatelstwo Kambodży i dumnie staje jako reprezentantka tej kinematografii.

Corocznie silnym graczem w oscarowej rozgrywce jest Sony Pictures Classics, które w tym roku ma pod swoimi skrzydłami chilijską „Fantastyczną kobietę”, docenioną na Berlinale za scenariusz. Znacznie większe szanse na nominację i Oscara daję jednak filmowi Andrieja Zwiagincewa „Niemiłość”, który tak dobrze został przyjęty w Cannes. Faworytem jest też reprezentowany przez Sony kandydat z Izraela zatytułowany „Foxtrot”.

Jest oczywiście kilka dużych nazwisk wśród kandydatów do nominacji. Na czele tej listy jest dla mnie Michael Haneke i jego „Happy End”, ale też wiadomo powszechnie, że jego najnowszy film nie jest tak wielki jak oscarowa „Miłość” sprzed kilku lat. Haneke to jednak zawsze mocny gracz, a nominacje to przecież mix jakości z promocją. Znaczące nazwiska na liście kandydatów to: Lucrecia Martel, Rachid Bouchareb, François Girard, Bohdan Sláma, Ildikó Enyedi, Sharunas Bartas (polska koprodukcja).

Czarnym koniem, ale z tych bardzo mocnych jest dziś kandydat Francji, czyli „120 uderzeń serca”. Świetne recenzje i sukces w Cannes sprzyjają temu filmowi. Trzymam kciuki za świetnie się zapowiadający norweski thriller „Thelma” w reżyserii Joachima Triera. Na pewno też jakaś egzotyczna kinematografia zaskoczy i przebije się na listę nominacji. Wśród 92 kandydatów na pewno jest jakaś niepozorna perła, jak podczas poprzedniej edycji uczyniła „Tanna”.

A „Pokot”? Szanse polskiego filmu dziś uznaję za stosunkowo niewielkie, ale też warto obserwować rozwój wydarzeń. Absurdalny protest przeciwko filmowi Agnieszki Holland i Kasi Adamik w Polsce, może mu przynieść więcej dobrego, niż wielu przypuszcza. Pierwsze pokazy w USA są obiecujące, ale polski film musi znaleźć silnego amerykańskiego dystrybutora i to w bardzo krótkim czasie, by myśleć realnie o oscarowej walce. Mamy też trzy polskie koprodukcje wśród kandydatów do nominacji. Z Estonii to niezwykły, dziwaczny i bardzo stylistyczny „Listopad”, z Litwy „Szron” z Andrzejem Chyrą, a z Islandii "Under the Tree".

Oto wszyscy kandydaci do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny (w oryginale):

Afghanistan, “A Letter to the President,” Roya Sadat, director;
Albania, “Daybreak,” Gentian Koçi, director;
Algeria, “Road to Istanbul,” Rachid Bouchareb, director;
Argentina, “Zama,” Lucrecia Martel, director;
Armenia, “Yeva,” Anahit Abad, director;
Australia, “The Space Between,” Ruth Borgobello, director;
Austria, “Happy End,” Michael Haneke, director;
Azerbaijan, “Pomegranate Orchard,” Ilgar Najaf, director;
Bangladesh, “The Cage,” Akram Khan, director;
Belgium, “Racer and the Jailbird,” Michaël R. Roskam, director;
Bolivia, “Dark Skull,” Kiro Russo, director;
Bosnia and Herzegovina, “Men Don’t Cry,” Alen Drljević, director;
Brazil, “Bingo – The King of the Mornings,” Daniel Rezende, director;
Bulgaria, “Glory,” Petar Valchanov, Kristina Grozeva, directors;
Cambodia, “First They Killed My Father,” Angelina Jolie, director;
Canada, “Hochelaga, Land of Souls,” François Girard, director;
Chile, “A Fantastic Woman,” Sebastián Lelio, director;
China, “Wolf Warrior 2,” Wu Jing, director;
Colombia, “Guilty Men,” Iván D. Gaona, director;
Costa Rica, “The Sound of Things,” Ariel Escalante, director;
Croatia, “Quit Staring at My Plate,” Hana Jušić, director;
Czech Republic, “Ice Mother,” Bohdan Sláma, director;
Denmark, “You Disappear,” Peter Schønau Fog, director;
Dominican Republic, “Woodpeckers,” Jose Maria Cabral, director;
Ecuador, “Alba,” Ana Cristina Barragán, director;
Egypt, “Sheikh Jackson,” Amr Salama, director;
Estonia, “November,” Rainer Sarnet, director;
Finland, “Tom of Finland,” Dome Karukoski, director;
France, “BPM (Beats Per Minute),” Robin Campillo, director;
Georgia, “Scary Mother,” Ana Urushadze, director;
Germany, “In the Fade,” Fatih Akin, director;
Greece, “Amerika Square,” Yannis Sakaridis, director;
Haiti, “Ayiti Mon Amour,” Guetty Felin, director;
Honduras, “Morazán,” Hispano Durón, director;
Hong Kong, “Mad World,” Wong Chun, director;
Hungary, “On Body and Soul,” Ildikó Enyedi, director;
Iceland, “Under the Tree,” Hafsteinn Gunnar Sigurðsson, director;
India, “Newton,” Amit V Masurkar, director;
Indonesia, “Turah,” Wicaksono Wisnu Legowo, director;
Iran, “Breath,” Narges Abyar, director;
Iraq, “Reseba – The Dark Wind,” Hussein Hassan, director;
Ireland, “Song of Granite,” Pat Collins, director;
Israel, “Foxtrot,” Samuel Maoz, director;
Italy, “A Ciambra,” Jonas Carpignano, director;
Japan, “Her Love Boils Bathwater,” Ryota Nakano, director;
Kazakhstan, “The Road to Mother,” Akhan Satayev, director;
Kenya, “Kati Kati,” Mbithi Masya, director;
Kosovo, “Unwanted,” Edon Rizvanolli, director;
Kyrgyzstan, “Centaur,” Aktan Arym Kubat, director;
Lao People’s Democratic Republic, “Dearest Sister,” Mattie Do, director;
Latvia, “The Chronicles of Melanie,” Viestur Kairish, director;
Lebanon, “The Insult,” Ziad Doueiri, director;
Lithuania, “Frost,” Sharunas Bartas, director;
Luxembourg, “Barrage,” Laura Schroeder, director;
Mexico, “Tempestad,” Tatiana Huezo, director;
Mongolia, “The Children of Genghis,” Zolbayar Dorj, director;
Morocco, “Razzia,” Nabil Ayouch, director;
Mozambique, “The Train of Salt and Sugar,” Licinio Azevedo, director;
Nepal, “White Sun,” Deepak Rauniyar, director;
Netherlands, “Layla M.,” Mijke de Jong, director;
New Zealand, “One Thousand Ropes,” Tusi Tamasese, director;
Norway, “Thelma,” Joachim Trier, director;
Pakistan, “Saawan,” Farhan Alam, director;
Palestine, “Wajib,” Annemarie Jacir, director;
Panama, “Beyond Brotherhood,” Arianne Benedetti, director;
Paraguay, “Los Buscadores,” Juan Carlos Maneglia, Tana Schembori, directors;
Peru, “Rosa Chumbe,” Jonatan Relayze, director;
Philippines, “Birdshot,” Mikhail Red, director;
Poland, “Spoor,” Agnieszka Holland, Kasia Adamik, directors;
Portugal, “Saint George,” Marco Martins, director;
Romania, “Fixeur,” Adrian Sitaru, director;
Russia, “Loveless,” Andrey Zvyagintsev, director;
Senegal, “Félicité,” Alain Gomis, director;
Serbia, “Requiem for Mrs. J.,” Bojan Vuletic, director;
Singapore, “Pop Aye,” Kirsten Tan, director;
Slovakia, “The Line,” Peter Bebjak, director;
Slovenia, “The Miner,” Hanna A. W. Slak, director;
South Africa, “The Wound,” John Trengove, director;
South Korea, “A Taxi Driver,” Jang Hoon, director;
Spain, “Summer 1993,” Carla Simón, director;
Sweden, “The Square,” Ruben Östlund, director;
Switzerland, “The Divine Order,” Petra Volpe, director;
Syria, “Little Gandhi,” Sam Kadi, director;
Taiwan, “Small Talk,” Hui-Chen Huang, director;
Thailand, “By the Time It Gets Dark,” Anocha Suwichakornpong, director;
Tunisia, “The Last of Us,” Ala Eddine Slim, director;
Turkey, “Ayla: The Daughter of War,” Can Ulkay, director;
Ukraine, “Black Level,” Valentyn Vasyanovych, director;
United Kingdom, “My Pure Land,” Sarmad Masud, director;
Uruguay, “Another Story of the World,” Guillermo Casanova, director;
Venezuela, “El Inca,” Ignacio Castillo Cottin, director;
Vietnam, “Father and Son,” Luong Dinh Dung, director.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz