Strony

poniedziałek, 16 kwietnia 2018

„Fuga” w Tygodniu Krytyków w Cannes


W Tygodniu Krytyków, sekcji specjalnej towarzyszącej od lat festiwalowi w Cannes, zostanie zaprezentowana „Fuga” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej.

Tydzień Krytyków to sekcja, która w 1961 roku powstała w ramach porozumienia Francuskiego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej oraz organizatorów festiwalu w Cannes. W tym roku do konkursu zakwalifikowano siedem filmów. Sekcję otworzy film Paula Dano „Wildlife”. Oficjalna selekcja Tygodnia Krytyków przedstawia się następująco:

OPENING FILM
Wildlife, Paul Dano
CLOSING FILM
Guy, Alex Lutz

FEATURE FILMS IN COMPETITION
Chris The Swiss, Anja Kofmel
Diamantino, Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt
Egy Nap (One Day), Zsófia Szilágyi
Fuga (Fugue), Agnieszka Smoczyńska
Kona Fer Í Stríð (Woman At War), Benedikt Erlingsson
Sauvage, Camille Vidal-Naquet
Sir, Rohena Gera

FEATURE FILMS SPECIAL SCREENINGS
Nos Batailles (Our Struggles), Guillaume Senez
Shéhérazade, Jean-Bernard Marlin
SHORT FILMS SPECIAL SCREENINGS
La Chute (The Fall), Boris Labbé
Third Kind, Yorgos Zois
Ultra Pulpe (Apocalypse After), Bertrand Mandico

SHORT FILMS IN COMPETITION
Amor, Avenidas Novas, Duarte Coimbra
Ektoras Malo : I Teleftea Mera Tis Chronias (Hector Malo - The Last Day Of The Year), Jacqueline Lentzou
Mo-Bum-Shi-Min (Exemplary Citizen), Kim Cheol-Hwi
Pauline Asservie (Pauline, Enslaved), Charline Bourgeois-Tacquet
La Persistente, Camille Lugan
Rapaz (Raptor), Felipe Gálvez
Schächer, Flurin Giger
Tiikeri (The Tiger), Mikko Myllyahti
Un Jour De Mariage (A Wedding Day), Elias Belkeddar
Ya Normalniy, Michael Borodin

W filmie „Fuga” Alicja straciła pamięć. Z dala od domu i rodziny zbudowała nową siebie niezależną i bezkompromisową. Alicja wraca po dwóch latach do swojego poprzedniego życia. Jej rodzina oczekuje, że na powrót odnajdzie się w roli żony, matki i córki. Alicja nie pamięta miłości do rodziny. Mąż i syn nie rozpoznają kobiety, która wygląda znajomo, ale zachowuje się jak ktoś obcy. Czy przypomnienie sobie dawnego uczucia jest niezbędne do bycia szczęśliwym?

O filmie mówi Agnieszka Smoczyńska: „Historia Alicji inspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami. Kilka lat temu autorka scenariusza Gabriela Muskała zobaczyła w programie telewizyjnym twarz kobiety, która nie pamiętała jak się nazywa ani skąd jest. Podczas programu zadzwonił telefon i męski głos w słuchawce powiedział, że kobieta ma na imię Maria, jest jego córką oraz, że ma męża i syna. Kobieta była w szoku, nie poznała głosu ojca, nie pamiętała, że ma rodzinę. Nie była pewna czy chce ich zobaczyć.

Poruszone jej historią postanowiłyśmy odnaleźć Marię i dowiedzieć się dlaczego zapomniała siebie i swoich bliskich. Jak doszło do tego, że wyszła z domu i zniknęła na wiele miesięcy? Dlaczego nikt jej nie szukał? Jak to możliwe, że zapomniała własne dziecko? Jak po tak traumatycznych wydarzeniach wróciła do rzeczywistości? Jak poradziła sobie ze świadomością, że z dnia na dzień wymazała miłość do męża i syna, i że kiedyś była kiedyś innym człowiekiem.

Maria cierpiała na fugę dysocjacyjną, która wiąże się z opuszczeniem miejsca zamieszkania, częściową utratą pamięci i zmianą dotychczasowej osobowości. Maria tracąc pamięć w jednej chwili stała się tabula rasa i zaczęła budować od nowa siebie i swoje życie. W tym momencie poznajemy naszą filmową bohaterkę: Alicję.

W historii Alicji, która tracąc pamięć wymazała swoją osobowość, widzę możliwość opowiedzenia pogłębionej historii: o istocie tożsamości i wolności człowieka. O tym co konstytuuje nasze ja - jak bardzo określa nas otoczenie, w którym przebywamy, nasze myślenie o sobie, nasza przeszłość i historia. Poruszyć tabu czy miłość macierzyńska jest bezwarunkowa skoro tracąc pamięć tracimy też uczucia do ludzi, których kochamy. Czy jesteśmy w stanie na nowo pokochać swoich bliskich.

Chciałabym tym filmem przeprowadzić widzów przez skrajnie różne emocje, od śmiechu, przez wzruszenie aż po głębszą refleksję. Postawić widzów przed pytaniem: Co by się stało gdyby to was spotkało? W którą stronę byście poszli, gdybyście mogli wymyśleć na nowo samych siebie?” – mówi Agnieszka Smoczyńska.

Twórcy
Film jest polsko-czesko-szwedzką koprodukcją. Reżyserką „Fugi” jest Agnieszka Smoczyńska. Scenariusz napisała Gabriela Muskała. Autorem zdjęć jest Jakub Kijowski. Za dźwięk odpowiada Maria Chilarecka, scenografię Jagna Dobesz, montaż Jarosław Kamiński. Autorem muzyki jest Filip Míšek. Polską producentką filmu jest Agnieszka Kurzydło z MD4. Koproducentem po stronie czeskiej jest Karla Stojáková (Axman Production), a szwedzkiej Jonas Kellagher (Common Ground Pictures). Pozostałymi koproducentami są Odra-Film, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Tomas Eskilsson and Katarina Krave Film i Väst (Szwecja).

W filmie występują: Gabriela Muskała, Łukasz Simlat, Małgorzata Buczkowska, Zbigniew Waleryś, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba i Iwo Rajski.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Czeski Fundusz Filmowy, Eurimages oraz z funduszy Miasta Wrocławia i Województwa Dolnośląskiego. Polskim dystrybutorem filmu jest Kino Świat, a czeskim A Company. Za sprzedaż międzynarodową odpowiada Alpha Violet. [materiały o filmie w oparciu o informacje producenta, foto Jakub Kijowski]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz