„Miłość bezwarunkowa” wygrała Konkurs Polski 58.
Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Srebrne Lajkoniki zdobyły filmy „Over the
Limit” (także Nagroda Publiczności), „III” i „Atlas”. Wśród wyróżnionych
znalazły się „1410” i „Siostry”.
W sobotę, 2 czerwca w wypełnionej
po brzegi sali kina Kijów.Centrum poznaliśmy laureatów 58. edycji Krakowskiego
Festiwalu Filmowego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom
dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy
tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w 6 krakowskich kinach.
W uroczystości, którą poprowadził
dobrze znany krakowianom dziennikarz i prezenter, Brian Scott, udział wzięli
Radosław Śmigulski, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz filmowcy
i miłośnicy kina z całego świata.
Niekwestionowanym zwycięzcą
tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego okazał się głośny film
“Over the Limit”, w reżyserii dostrzeżonej przez magazyn Variety, Marty Prus.
Otrzymał Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w Międzynarodowym
konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu
dokumentalnego w Konkursie polskim. Film o wybitnej rosyjskiej gimnatyczce
Margaricie Mamun, a także o emocjonalnych kosztach, jakie niesie ze sobą
uprawianie wyczynowego sportu, otrzymał także nagrodę dla najlepszego
producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez
Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, nagrodę pod patronatem Stowarzyszenia
Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowaną przez Coloroffon Film
oraz nagrodę w plebiscycie publiczności.
Zwycięstwo w Międzynarodowym
konkursie filmów dokumentalnych zapewnił sobie film “O ojcach i synach” Talala
Derkiego. Laureat Srebrnego Rogu z 2014 roku, ponownie skonfrontował krakowską
publiczność z obezwładniającą grozą syryjskiej wojny. Cztery lata po
wstrząsającym, nagradzanym i dyskutowanym na całym świecie „Powrocie do Homs”
(“Return to Homs”) – filmie otwarcia 54.KFF – reżyser odwiedził rodzinę
zradykalizowanego członka ISIS obserwując proces dojrzewania żołnierzy Boga. W
“O ojcach i synach” (“Of Fathers and Sons”) przed kamerą znaleźli się mali
chłopcy, których do wstąpienia w szeregi dżihadystów przygotowują ich ukochani,
niezwykle rodzinnie nastawieni ojcowie. Film otrzymał także nagrodę dla
najlepszego dokumentu na tegorocznym festiwalu Sundance. Jury pod przewodnictwem
Péter Forgácsa (Węgry), wręczyło prestiżową nagrodę Złotego Rogu “za odważne
przeniknięcie reżysera do świata ekstremizmu”. Ponadto, film został także
nagrodzony przez Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).
Srebrny Róg dla reżysera
średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali Pablo Aparo i Martin
Benchimol za film “Lęk” (Argentyna).
Laureatem najstarszego
festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych –
została Armelle Mercat za film “Popraw włosy, Oliver” (Francja).
Jury, któremu przewodził irański
reżyser i scenarzysta, Merhard Oskouei, przyznało reżyserce nagrodę Złotego
Smoka podkreślając, że opowiedziana w filmie historia była możliwa do ukazania
jedynie tylko w formie animacji.
Srebrne Smoki to nagrody
przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie
filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny
został nagrodzony Michał Hytroś za film “Siostry” (Polska). Film otrzymał także
wyróżnienie honorowe w Konkursie polskim. Najlepszym filmem animowanym został
uznany “Obon” (reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann). Srebrnego Smoka za
najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Emmanuelle Fleytoux za film
“Spuśćcie psy” (Francja/Belgia). Krakowski Festiwal Filmowy przyznał filmowi
nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego
(PRIX EFA KRAKÓW 2018 dla najlepszego filmu europejskiego).
Najlepszym dokumentalnym filmem
muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod
przewodnictwem Marcina Borchardta (Polska), został amerykańsko-japoński
dokument “Ryuichi Sakamoto: Coda” (reż. Stephen Nomura Schible). W przejmującym
dokumencie opowieść o korzeniach muzyki zamienia się w filmową medytację, mówi
o walce człowieka z jego ograniczeniami. Tytułowy bohater, laureat Oscara za
muzykę do filmu “Ostatni Cesarz”, tym razem występuje również w innych
odsłonach: jako muzyczny eksperymentator, aktywista walczący z degradacją
środowiska naturalnego i człowiek zmagający się z ciężką chorobą. Film otrzymał
także nagrodę jury studenckiego.
Złotego Lajkonika w Konkursie
polskim otrzymał film “Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Polska). Jury pod
przewodnictwem Tadeusza Sobolewskiego doceniło film “za opowieść o intymnej
rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom.
Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest
bezwarunkowa”.
Najlepszym polskim filmem
animowanym został “III” Marty Pajek (Polska). To drugi Srebrny Lajkonik w
karierze artystki. Reżyserka po dwóch latach powróciła do koncepcji figury
niemożliwej, która tym razem w zmysłowy i pełen erotyzmu sposób ilustruje
relacje damsko-męskie.
Nagrodę dla najlepszego polskiego
krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał “za trafną, komediową próbę
spuentowania szaleństwa współczesnego świata” Maciej Kawalski za film “Atlas”
(Polska).
Wyróżnienie honorowe w konkursie
polskim, oprócz filmu “Siostry” Michała Hytrosia, otrzymał ubiegłoroczny
laureat, Damian Kocur, za film “1410”.
Już po raz czwarty Krakowski
Festiwal Filmowy wśród najważniejszych europejskich festiwali filmowych
rekomenduje pełnometrażowe filmy dokumentalne do Europejskiej Nagrody Filmowej.
W tym roku oficjalną rekomendację otrzymał film “Biała Mama” (reż. Zosya
Rodkevich, Evgeniya Ostanina).
KONKURS POLSKI
Złoty Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu konkursu
polskiego - Rafał Łysak za film „Miłość bezwarunkowa”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu
dokumentalnego - Marta Prus za film „Over the Limit”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu animowanego
- Marta Pajek za film „III”
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu fabularnego
- Maciej Kawalski za film „Atlas”
Wyróżnienia:
Michał Hytroś za film „Siostry”
Damian Kocur za film „1410”
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć
Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez ColorOffOn Film - Adam Suzin za
film „Over the Limit”
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na
sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - Tomasz
Knittel za film „Universam Grochów”
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż
- Grażyna Gradoń za film „Notatki z życia. Edward Żebrowski”
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów
krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów
Audiowizualnych - Maciej Kubicki i Anna Kępińska z firmy TELEMARK za film „Over
the Limit”
NAGRODY 58. KFF - PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH
NAGRODA SMOK SMOKÓW za wkład w
rozwój światowego filmu dokumentalnego: SERGEI LOZNITSA
REKOMENDACJA do Europejskiej Nagrody
Filmowej: BIAŁA MAMA, reż. Zosyia Rodkevich i Evgeniya Ostanina (Rosja)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w
składzie: Péter Forgács – przewodniczący (Węgry), Pnina Blayer (Izrael), Joost
Daamen (Holandia), Chris Niedenthal (Polska), Anna Zamecka (Polska) podjęło
decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera
najlepszego filmu – Talal Derki za film O ojcach i synach (Katar, Liban,
Niemcy, Syria)
Za odważne przeniknięcie reżysera
do świata ekstremizmu, świata o którym rozmawiamy, ale do którego nie mamy
dostępu. Opowiedziana wyjątkowym filmowym językiem historia ukazuje dramat
dorastania w sytuacji, w której nienawiść, przemoc i śmierć jest codziennością.
Jesteśmy świadkami przekazywania tego dramatu z pokolenia na pokolenie, z ojca
na syna.
SREBRNY RÓG dla reżysera
najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Pablo Aparo i Martin
Benchimol za film Lęk (Argentyna)
Ten subtelnie skomponowany film
ukazuje odległą wioskę El Dorado, gdzie miejscowi znachorzy zdają się mieć
znacznie większy autorytet niż zwyczajni lekarze. Ich wypełnione ciężką pracą
życie przesiąknięte jest mistycznymi zdarzeniami i nadziejami.
SREBRNY RÓG dla reżysera
najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Marta Prus za film Over the
Limit (Polska, Niemcy, Finlandia)
Za zdecydowany i spójny pełnometrażowy debiut, który ukazuje złożone
i napięte relacje pomiędzy trzema bohaterkami, balansującymi na granicy własnej
wytrzymałości. Zrealizowany z wyjątkową wrażliwością film opowiada o trudnych,
osobistych wyborach i niezwykle wysokiej
cenie za sukces.
WYRÓŻNIENIE - Anastasiya
Miroshnichenko za film Debiut (Białoruś)
Za stworzenie ujmujących obrazów,
dzięki którym autorka pełnometrażowego Debiutu pozwala nam dyskretnie przyjrzeć
się codziennej rutynie, trudnościom, marzeniom i nadziejom więźniarek.
Jury Międzynarodowej Federacji
Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Adam Kruk (Polska), Anders Larsson
(Szwecja), Massimo Lechi (Włochy) przyznało nagrodę Talalowi Derki za film O
ojcach i synach (Katar, Liban, Niemcy, Syria).
Za mocny, złożony i pełen
niuansów obraz toksycznej spuścizny patriarchatu i niezwykle odważne podejście
reżysera do tworzenia filmów.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w
składzie: Mehrdad Oskouei – przewodniczący (Iran), Lydia Beilby (Wielka
Brytania), Michael Brooke (Wielka Brytania), Matteo Gariglio (Szwajcaria),
Mariusz Wilczyński (Polska) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu – Armelle Mercat za film Popraw włosy, Oliver (Francja) –
Film dziecięcym rysunkiem maluje dorosłą miłość i wstyd, który jej towarzyszy.
Jak wiersz, za pomocą kilku słów, opowiada o subtelnych i złożonych emocjach,
do wyrażenia których trzeba by napisać tom prozy. To jest możliwe tylko w
filmie animowanym.
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu dokumentalnego – Michał Hytroś za film Siostry (Polska)
Bardzo młody reżyser przygląda
się staremu światu i przy okazji doskonale pokazuje szczegóły codziennego
życia. Film jest niezwykle zabawny, ale nigdy kosztem swojej elementarnej
powagi wynikającej z faktu, że prawdopodobnie oglądamy zagrożony gatunek.
Dokument zaprasza nas do świata, którego większość z nas nigdy nie doświadczy,
przy okazji ukazując nam zwykłe człowieczeństwo.
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu animowanego – André Hörmann, Samo (Anna Bergman) za film Obon
(Niemcy) - Pięknymi jak tradycyjne drzeworyty obrazami, w sposób bardzo
współczesny, stara kobieta wspomina młodość i surową relację z ojcem, na
którego miłość czekała bardzo długo.
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu fabularnego – Emmanuelle Fleytoux za film Spuśćcie psy
(Francja/Belgia)
Czasami musimy coś zburzyć, żeby
zbudować coś nowego. W tym zaskakującym i wzruszającym filmie bohaterowie
przechodzą wyraźną przemianę, a my nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czym
zakończy się każde z ich płomiennych i nierzadko gwałtownych spotkań. Napięcie
utrzymuje się do samego końca, kiedy uwolniona zostaje kobieca siła, a wraz z
nią dosłowne i metaforyczne psy zostają wreszcie spuszczone.
WYRÓŻNIENIE - ShihChieh Chiu za
film Fundamental (Tajwan)
WYRÓŻNIENIE - Jakub Piątek za
film Users (Polska)
PRIX EFA KRAKÓW 2018 dla
najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w
kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi Spuśćcie psy
(Francja/Belgia) w reżyserii Emmanuelle Fleytoux.
Jury Międzynarodowej Federacji
Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anna Balkiewicz (Polska), Dag Arne Nilssen
(Norwegia), Tapesh Sharma (Indie) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota
filmowi Zatrzymanie, w reżyserii Vincenta Lambre (Irlandia). To historia
zbrodni, o której słyszymy od 25 lat. Brutalne morderstwo małego chłopca
dotknęło nas wszystkich, a sam film był emocjonalnie wyczerpujący. Oparty na
oryginalnych nagraniach z policyjnych przesłuchań film nie pokazuje
drastycznych szczegółów, a mimo to groza zbrodni uderza obuchem. Widownia
zamiera, kiedy prawda wychodzi na jaw. Pomimo koszmarnej zbrodni mamy wrażenie,
że portretując młodych morderców, których genialnie zagrali Ely Solan i Leon
Hughes, reżyser zdołał ukazać ich człowieczeństwo. To poruszająca historia,
która w tragiczny sposób zmieniła życie wielu ludzi.
Wyróżnienie przyznano filmowi:
Joe Boots (Niemcy, Stany Zjednoczone) w reżyserii Floriana Barona. Choć
narracja jest jasna i prosta, trafiła prosto do naszych serc. Mimo, że snuta
przez jednego człowieka, tak naprawdę to opowieść wszystkich żołnierzy
powracających z wojny. Bohater jest odmieniony, ale nikt tego nie dostrzega, a
większości z nas to nie obchodzi. Film jest hołdem dla wszystkich weteranów.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w
składzie: Marcin Borchardt – przewodniczący (Polska), Ben Bassauer (Niemcy),
Michael Treves (Izrael) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera
najlepszego filmu – Stephen Nomura Schible za film Ryuichi Sakamoto: Coda (USA,
Japonia) - za umiejętnie stworzony, intymny portret wyjątkowego, wybitnego
kompozytora.
SPECJALNE WYRÓŻNIENIE - Jukka
Kärkkäinen, J-P Passi za film Wojaże punków (Finlandia)
- dla opowieści o życiu, która
jest większa od muzyki - dawajcie dalej czadu chłopaki, bo PUNK'S NOT DEAD!
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w
składzie: Tadeusz Sobolewski –
przewodniczący, Petro Aleksowski, Anna Jadowska, Mikołaj Jazdon, Dorota Kobiela
po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące
nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich –
Rafał Łysak za film Miłość bezwarunkowa (Polska), za opowieść o intymnej
rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom.
Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest
bezwarunkowa.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu dokumentalnego – Marta Prus za film Over the limit (Polska, Niemcy,
Finlandia), głęboko i sugestywnie wprowadzający widza w świat dramatycznych
wyborów sportsmenki i artystki.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu animowanego – Marta Pajek za film III (Polska), za efektowne
narysowanie żywych kształtów intymnego doświadczenia kobiety i mężczyzny.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Maciej Kawalski za film Atlas
(Polska), za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego
świata.
WYRÓŻNIENIE dla Michała Hytrosia
za film dokumentalny Siostry (Polska), za ukazanie komedii świata za
klasztornymi murami.
WYRÓŻNIENIE dla Damiana Kocura za
film fabularny 1410 (Polska), za odwagę stawiania pytań naiwnych i śmiechu z
wielkich spraw.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia
Filmowców Polskich za montaż – dla Grażyny Gradoń za film Notatki z życia.
Edward Żebrowski (reż. Maria Zmarz-Koczanowicz).
Nagroda im. Macieja Szumowskiego
za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę
Radiofonii i Telewizji – Tomasz Knittel za film Universam Grochów (Polska).
Nagroda dla najlepszego
producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez
Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Anna Kępińska i Maciej Kubicki
(Telemark) za film Over the Limit
Nagroda pod patronatem
Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez
Coloroffon Film - Adam Suzin za film
Over the Limit.
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów
konkursowych, Jury studenckie w składzie Dominika Dąbek, Barbara Doniec, Kamila
Jankowska, Jędrzej Kościński, Katarzyna Kuca, Katarzyna Panas, Klara Pawlicka,
Marzena Pitek, Maciej Reguła, Viktoria Semenska, Bartosz Tesarz, Luiza
Wesołowska postanowiło przyznać nagrodę filmowi Ryuichi Sakamoto: Coda (USA,
Japonia) w reżyserii Stephena Nomury Schible, za ukazanie, jak najbardziej
destrukcyjne zjawiska mogą inspirować najczystsze dźwięki.
NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND
ANIMATED IN POLAND:
NAGRODA SOUND MIND – projekt
filmu "Kaprysia", reż. Betina Bożek, prod. Pracownia Filmu Animowanego
– Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
WYRÓŻNIENIE SPECJALNE CENTRUM
TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – projekt filmu „Red Light Train”, reż. Alicja Kot,
prod. Pracownia Filmu Animowanego –
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
DOCS TO START:
NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu
„Skandal!” reż. Bartosz Paduch, prod. Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński /
Fundacja „W To Mi Graj”
NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA
FILMOWEGO – projekt filmu „Spacer z aniołami”, reż. Tomasz Wysokiński, prod.
Tomasz Wysokiński /Ayahuasca Project
NAGRODA LIGHTCRAFT – projekt
filmu „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska, prod. Monika Braid /Braidmade
Films
WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY
NETWORK (EDN) – projekt filmu „Lekcje z demokracji”, reż. Michał Helwak, prod.
Marcin Wierzchosławski / Metro Films
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt
filmu „Ambulans Polska – Syria”, reż. Aleksander Zalewski, prod. Anna Kubik
Sobala / Aksamit
DOCS TO GO!:
NAGRODA COLOROFFON - projekt
filmu „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja, prod.
Anna Stylińska / Fundacja Widok
WYRÓŻNIENIE INSTYTUTU FILMU
DOKUMENTALNEGO – projekt filmu
„Zwyczajny kraj”, reż. Tomasz Wolski, prod. Anna Gawlita / Kijora Film
[informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz