Strony

środa, 18 lipca 2018

PISF odpowiada w sprawie dofinansowania festiwali


Kilka dni temu pisałem o wynikach sesji 2/2018 dotyczącej Programu Operacyjnego związanego z edukacją i upowszechnianiem kultury filmowej, a w szczególności priorytetu dotyczącego festiwali filmowych. Zdecydowana większość z nich nie otrzymała wsparcia instytutu. Do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wysłałem zapytanie dotyczące powodów (i tu się poprawiam) nieprzyznania dofinansowania dla tak wielu wydarzeń. Poprosiłem też o podanie kryteriów, którymi kieruje się instytut, przyznając środki. Generalnie, tak jak wspominałem kilka dni temu, po prostu brakuje środków na wsparcie tak wielu wydarzeń.

Treść odpowiedzi otrzymanej od pani Monika Piętas-Kurek z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej publikuję w całości:

Szanowny Panie Redaktorze,

w odpowiedzi na Pana zapytanie dotyczące drugiej sesji Programu Operacyjnego Edukacja i upowszechnianie kultury filmowej przede wszystkim chcę podkreślić, że większość wniosków nie została - jak Pan napisał - odrzucona, tylko nie uzyskała dofinansowania PISF. To rozróżnienie ma znaczenie, gdyż zasadniczym powodem nieprzyznania dotacji wielu wartościowym przedsięwzięciom było ograniczenie środków. Polski Instytut Sztuki Filmowej dysponuje wyłącznie środkami publicznymi w wysokości ograniczonej rocznym planem finansowym zatwierdzonym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Budżet Programu Operacyjnego Edukacja i upowszechnianie kultury filmowej na 2018 rok wynosi 25 mln zł. W związku z bardzo dużą ilością wniosków w pierwszej sesji i wysokimi kwotami, o jakie się ubiegano, większość środków została już wówczas rozdysponowana. Druga sesja zorganizowana została w celu optymalnego rozdysponowania wszystkich środków przeznaczonych w ramach tego programu.

Kryteria wyboru wniosków w Priorytecie Festiwale filmowe są jawne, opublikowane na stronie internetowej PISF. Poza oczywistymi względami formalnymi, zadania oceniane są wedle poniższych kryteriów merytorycznych:
• wartość merytoryczna zadania, w tym tradycja i ciągłość realizacji projektu,
• spójność i oryginalność koncepcji zadania, atrakcyjność przekazu dla odbiorcy,
• unikalność i specyfika zadania wyróżniająca je spośród innych zadań rozpatrywanych w Priorytecie,
• zasięg projektu,
• zróżnicowanie struktury odbiorców lub uczestników oraz liczba uczestników,
• doświadczenie i kompetencje zespołu w przygotowaniu i realizacji zadania,
• udział specjalistów w przygotowaniu i realizacji zadania,
• różnorodność środowisk zaangażowanych w realizację zadania,
• celowość, innowacyjność i wieloaspektowość podjętej tematyki,
• adekwatność planowanych działań oraz kosztów przeznaczonych na ich realizację w stosunku do przewidywanych efektów,
• planowane efekty realizacji zadania oraz jego ewaluacja,
• zadeklarowany  udział  środków własnych oraz/lub pochodzących z innych źródeł.

Wobec szczupłości budżetu dofinansowano zadania, które - według opisu przedstawionego w złożonych wnioskach - w sposób najbardziej pełny realizują powyższe kryteria.

Pozdrawiam serdecznie,

Monika Piętas-Kurek
Kierownik
Dział Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji
Rzecznik prasowy

***

Najważniejsze dla mnie są oczywiście informacje o kryteriach w tym Programie Operacyjnym. Mam nadzieję, że wielu organizatorom festiwali i wydarzeń pomogą one w kształtowaniu swoich przyszłych działań.
Oczywiście dyskusyjna pozostaje szczegółowa interpretacja poszczególnych punktów kryterium, w odniesieniu do dofinansowanych lub niedofinansowanych wydarzeń filmowych.
Kolejny ruch w tej sprawie to próba transparentnego ocenienia każdego z wydarzeń. Zapewne wielu twórców niedofinansowanych festiwali uzna, że spełniają kryteria i chętnie poznaliby zdanie osób w Instytucie, które oceniły ich wniosek.
Wniosek główny jest jednak bardzo konkretny. Pieniędzy w tym programie jest za mało, aby móc wesprzeć wszystkich chętnych. Otwartym pozostaje więc pytanie, czy podział środków na poszczególne wydarzenia jest dobry. Niektóre dofinansowania wydarzeń filmowych i kwoty na nie przeznaczone zastanawiają, a czasami zaskakują. Może warto to przemyśleć?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz