Strony

poniedziałek, 16 lipca 2018

PISF zdecydowanie obcina pieniądze na festiwale


Znane są już wyniki tegorocznej drugiej sesji PISF dotyczącej „Edukacji i upowszechniania kultury filmowej”. W priorytecie dotyczącym Festiwali filmowych wsparcie otrzymały jedynie dwa wydarzenia, spośród blisko czterdziestu.

Opublikowana kilka miesięcy wyniki pierwszej sesji w tym priorytecie poruszyły środowisko organizatorów wydarzeń filmowych. Po odwołaniu kilka wydarzeń zdobyło dofinansowania, ale wiele przełożyło swoje wnioski na sesję drugą, licząc zapewne na przychylność dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Dzisiaj opublikowane wyniki drugiej sesji nie ucieszą niestety zdecydowanej większości wnioskodawców.

Spośród blisko czterdziestu wniosków, dofinansowanie otrzymały jedynie dwa wydarzenia – festiwale „Żydowskie Motywy” i element filmowy festiwalu gwiazd w Międzyzdrojach.

Wsparcia nie otrzymały m.in.: 22. Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych OFF CINEMA, 13. Festiwal Filmowy "Wakacyjne Kadry i Dźwięki", AfryKamera 2018, 3. UKRAINA! Festiwal Filmowy, Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage a Kieślowski, Ars Independent Festival 2018, Polskie filmy dokumentalne na 28. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu, 18. MFF Sopot Film Festival - Panorama polskiego i światowego kina, 21. Festiwal Filmów Kultowych, Przeźrocza Festiwal Filmowy - festiwal polskich filmów dokumentalnych (4. edycja), DOBRE KINO: Szczecin European Film Festival '18, 10. Solanin Film Festiwal 2018 oraz 12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków. [lista tutaj]

Organizator tego ostatniego, Jakub Królikowski, napisał na Facebooku: PISF ogłosił wyniki drugiej sesji w "Upowszechnianiu kultury filmowej". Niestety, Pięć Smaków nie dostało dotacji i tym razem.
Wbrew zapewnieniom dyr. Śmigulskiego o jego otwartości do rozmów, nie udało mi się w nim spotkać i nie wiem w zasadzie co co stoi u podstaw decyzji, w wyniku której PISF pierwszy raz nie jest zainteresowane dotowaniem naszej imprezy. No, z wyjątkiem tezy, którą wygłosił w jednym z wywiadów radiowych, że jesteśmy blisko Warszawskiego FF, który także przecież pokazuje filmy z Azji :-)
Poradzimy sobie.

Życzę rzecz jasna powodzenia. Festiwal „Pięć Smaków” na pewno sobie poradzi, ale wiele mniejszych i wartościowych wydarzeń będzie miało zapewne problemy ze złożeniem budżetu. Mnie zastanawiają kryteria dotyczące przyznawania wsparcia na festiwale. Na co zwraca uwagę PISF, co dla Instytutu jest najważniejszego w takim wydarzeniu? Te kryteria nie są niestety znane, a wydaje mi się, żę organizatorzy wydarzeń próbują po prostu robić jak najlepsze festiwale i w bardzo różnych miejscach. Gdzie szukać przychylności PISF?

Na jednym ze spotkań dyrektor PISF mówił o tym, że priorytet ten ma swoje finansowe ograniczenia i niestety nie na wszystkie imprezy starczy środków. Jednak pominięcie wielu bardzo wartościowych wydarzeń zastanawia. Z moich okolic wspomnę tylko, że jedyny duży festiwal filmowy dziejący się w Szczecinie takiego wsparcia nie otrzymał. Zakładam więc, że nie ma dla PISF znaczenie, gdzie odbywa się wydarzenie, a jedynie jego wartość merytoryczna przekładająca się na pozytywny odbiór u widzów. Tylko jak to zmierzyć? Oglądalnością poprzednich edycji, nagłośnieniem w mediach, innymi partnerami wydarzenia?

Gdzieś przeczytałem w wywiadzie, że dyrektor PISF nie chce wspierać wydarzeń, które powinny być dofinansowane przez lokalne władze, ale przecież one mają też swoje ograniczenia finansowe. Bo w tym temacie chodzi po prostu o pieniądze. Koszt kopii filmów rośnie, podobnie jak sama organizacja wydarzenia. Po opublikowaniu drugiej i ostatniej sesji PISF w tym Priorytecie w tym roku chciałbym poznać stanowisko PISF w tej sprawie, które oficjalnie i dokładnie przybliży kryteria wyboru wniosków, dając tym samym możliwość sprostania tym wymaganiom w przyszłości.

Napisałem do PISF maila z prośbą o przybliżenie kryteriów i całej tej sprawy czy procedury. Po otrzymaniu odpowiedzi, zamieszczę ją na blogu.

***

Inne wyniki Sesji 2/2018.
I tutaj dofinansowań nie jest wiele (w przypadku rekonstrukcji nikt nie dostał, a przy cyfryzacji wszyscy):
Edukacja filmowa i kształcenie profesjonalne 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz