Strony

piątek, 19 października 2018

Camerimage 2018. Świetny Konkurs Główny!

Roma
Kilka bardzo oczekiwanych filmów będzie miało swoje polskie premiery na festiwalu Camerimage. Do Konkursu Głównego zaproszono m.in. filmy: „Roma”, „At Eternity's Gate”, „Ballada o Busterze Scruggsie”, „Faworyta” i „Peterloo”, z którymi konkurować będzie m.in. „Zimna wojna”.

Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu EnergaCAMERIMAGE od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe. Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.
            
22 lipca
            
22 lipca 2011 roku norweski prawicowy ekstremista Anders Behring Breivik dokonał dwóch zamachów – najpierw wysadził samochód pułapkę w budynku rządowym w Oslo, a następnie dokonał na wyspie Utøya masakry członków młodzieżówki norweskiej Partii Pracy – pozbawiając życia siedemdziesiąt siedem osób, raniąc ponad trzysta i pozostawiając cały kraj w stanie traumy. Film ukazuje metodyczne przygotowania Breivika do obu aktów terroru, rekonstruuje fragmenty koszmaru, który dotknął pozbawionych możliwości ucieczki młodych ludzi, a także odtwarza późniejszą przejmującą batalię sądową, którą obserwował cały świat. Politycy starają się zrozumieć, jak doszło do tak strasznej tragedii. Adwokaci przygotowują dowody i przemowy, a reprezentujący mordercę mężczyzna walczy z własnym sumieniem. Jest też nastoletni Viljar, który na wyspie niemal zginął, a po miesiącach rekonwalescencji pragnie stanąć przed katem swoim i swoich przyjaciół, spojrzeć mu w oczy i nie okazać słabości.

Tytuł oryginalny: 22 July
Reżyseria: Paul Greengrass
Zdjęcia: Pål Ulvik Rokseth
Produkcja: Scott Rudin Productions
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Norwegia, Islandia, USA, 2018
            

At Eternity's Gate
            
Dziś Vincent van Gogh jest uznawany nie tylko za wybitnego postimpresjonistę, lecz także jednego z największych i najbardziej wpływowych malarzy w historii, jednak za życia był głównie odrzucany i wyszydzany. Zarówno przez ludzi sztuki, którzy nie doceniali jego metody ukazywania świata, jak i przedstawicieli szerszego społeczeństwa, nie rozumiejących jego obrazów i widzących w nim raczej szkodliwego dziwaka. Film opowiada o ostatnich latach życia van Gogha, kiedy za namową życzliwego mu Paula Gauguina malarz wyrywa się z uciążliwego Paryża i wyjeżdża do Arles, na słoneczną prowincję, gdzie zaczyna zatracać się zarówno w pięknie natury, jak i własnym umyśle. Tam również van Gogh nie znajduje empatii i zrozumienia dla swojej awangardowej wizji świata, lecz mimo coraz większych problemów z samym sobą przeżywa jednocześnie najbardziej płodny okres w karierze. Tyle że nie potrafi odnaleźć się w otaczającym go świecie ludzi i nic nie jest w stanie na to poradzić.

Reżyseria: Julian Schnabel
Zdjęcia: Benoît Delhomme
Produkcja: Riverstone Pictures, SPK Pictures, Iconoclast
Kraj i rok: Wielka Brytania, Francja, USA, 2018
            
Ballada o Busterze Scruggsie
            
Uśmiechnięty kowboj podśpiewuje sobie radośnie w rytm kolejnych upadających przed nim zwłok. Podrzędny showman podróżuje ze znajomym dziwolągiem, poszukując ludzi, którzy zapłacą bez większego zastanowienia, by posłuchać i popatrzeć na mężczyznę bez rąk i nóg. Podstarzały poszukiwacz złota odkrywa przypadkiem prawdziwy raj, który nie jest jednak tym, czym się z początku wydaje. Sześć historii rodem z klasycznego Dzikiego Zachodu, pełnego superszybkich ekscentryków z zawsze naładowanymi sześciostrzałowymi rewolwerami, narwanych rabusiów bankowych w tarapatach, Indian żywiołowo atakujących białych najeźdźców oraz kobiet, które z mniejszym lub większym powodzeniem radzą sobie w męskim świecie. Sześć luźno powiązanych ze sobą opowieści, które ukazują raz brutalne i krwawe, a raz nieco łagodniejsze i bardziej romantyczne oblicze trudnych i niesprawiedliwych czasów, które dzięki X Muzie zostały na zawsze zmitologizowane w annałach kultury masowej.

Tytuł oryginalny: The Ballad of Buster Scruggs
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Bruno Delbonnel
Produkcja: Mike Zoss Productions, Annapurna Pictures, Annapurna Television
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: USA, 2018
            
Faworyta
            
Anglia u zarania XVIII wieku nie jest dobrym krajem dla ubogich ludzi. Wykorzystywani, wyzyskiwani, wyrzucani ze swych ziem, by spłacać drakońskie koszty rozgrywającej się na kontynencie wojny z Francją, mogą jedynie potulnie usługiwać arystokracji. To nie jest jednak film o nich, lecz o perfidnych intrygach, wbijanych w plecy nożach oraz hedonistycznych zabawach zblazowanych i wpływowych ludzi, którzy żyją w całkowitym odrealnieniu na dworze permanentnie schorowanej królowej Anny. Nieśmiała, samotna, zagubiona w świecie męskiej polityki monarchini zostawia rządzenie krajem swej przyjaciółce, lady Sarze, a sama zajmuje się bardziej przyziemnymi rzeczami, takimi jak doglądanie ukochanych królików. W pewnym momencie do gry o jej względy i związane z tym dostatnie życie włącza się zdegradowana do roli służki eks-arystokratka Abigail. A to prowadzi do kolejnej wojny. Anglia nie stanie się dzięki niej dobrym krajem dla ubogich ludzi, ale przynajmniej na dworze nikt nie będzie się nudził.

Tytuł oryginalny: The Favourite
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Zdjęcia: Robbie Ryan
Produkcja: Element Pictures, Waypoint Entertainment, Scarlet Films, Channel Four Films (FilmFour - Film4)
Polski dystrybutor: Imperial CinePix Sp. z o.o.
Kraj i rok: Irlandia, Wielka Brytania, USA, 2018
            
The Fortress

Chiny, rok 1636. Rządy panującej od ponad dwustu pięćdziesięciu lat dynastii Ming dobiegają końca, a w zamian wzrasta potęga dynastii Qing, która będzie przewodziła imperium aż do początków XX wieku. Między innymi z tego powodu chińska armia dokonuje inwazji na rządzoną przez dynastię Joseon Koreę, wieloletniego sojusznika dawnych władców, który w obliczu przemian polityczno-wojskowych zyskał miano potencjalnego wroga. Tamtejszy król Injo ucieka wraz ze swym dworem, znajdując schronienie w górskiej fortecy Namhansanseong, gdzie jego doradcy ścierają się w bitwie o wpływy. Jedni sugerują poddanie się i wystawienie na łaskę chińskich wojowników, inni żądają spełnienia patriotycznego obowiązku wobec własnego narodu i walki do ostatniego tchu. Uwięzieni w miejscu zaprojektowanym tak, by dawało całkowitą izolację od świata zewnętrznego, Koreańczycy debatują nad najmniej inwazyjnym wyjściem z trudnej sytuacji. Zbliża się jednak zima, która zmusi obie strony do działania.

Tytuł oryginalny: Namhan Sanseong
Reżyseria: Dong-Hyuk Hwang
Zdjęcia: Ji Yong Kim
Produkcja: Siren Pictures
Kraj i rok: Korea Południowa, 2017
            
Narodziny gwiazdy
            
Historia stara jak świat, który od zawsze żyje historiami wielkich romansów i jeszcze większych upadków. Opowieść o miłości, która uskrzydla i daje siłę oraz sławie, która osłabia i rozdziela. O ponownych narodzinach u boku drugiej osoby oraz akceptacji odchodzenia do lamusa starej rzeczywistości, która dotychczas zapewniała wystarczające oparcie. Jackson to wypalony gwiazdor, który jest wciąż na tyle sławny, by sprzedawać tysiące biletów na swoje koncerty, ale nie na tyle, by opierać się alkoholowemu zapomnieniu. Ally to prosta kelnerka z anielskim głosem i muzycznym potencjałem, którą w najlepszym wypadku czeka życie u boku jakiegoś faceta, który nie będzie jej traktował źle i zapewni dostateczny byt. Ich losy jednak się splatają, zupełnym przypadkiem, w podrzędnej knajpce, i wszystko ulega zmianie. Na firmamencie kultury masowej jedna gwiazda rozbłyskuje, a druga stopniowo gaśnie. Tak jak zawsze było i być powinno. Pozostaje jednak pytanie, czy miłości uda się znowu zatryumfować?

Tytuł oryginalny: A Star Is Born
Reżyseria: Bradley Cooper
Zdjęcia: Matthew Libatique
Produkcja: Malpaso Productions, Gerber Pictures, Thunder Road Pictures, Live Nation, Joint Effort, Metro Goldwyn Mayer (MGM)
Polski dystrybutor: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o.o.
Kraj i rok: USA, 2018
            
Nić widmo
            
Wielka Brytania, lata 50. XX wieku. Kraj podnosi się bardzo powoli z traumy II wojny światowej. Społeczeństwo odczuwa wciąż finansową zapaść, która odmieniła na zawsze życie wielu ludzi. Uznawany za geniusza londyński krawiec, sławny kobieciarz oraz tyran pracujący na rzecz wielkiej sztuki Reynolds Woodcock ma jednak zupełnie inne problemy. Za sprawą kelnerki Almy, którą postanowił w sobie rozkochać, by uczynić ją swą kolejną chwilową muzą i efektowną zdobyczą na pokaz, mężczyzna zaczyna tracić kontrolę nad perfekcyjnie dostosowanym do swych potrzeb światem. Nie tylko dlatego, że urok Almy jest tak wielki, że w głowie każdego mężczyzny, który z nią dłużej przebywa, zaczyna świtać w pewnym momencie myśl o zmianie na lepsze, lecz przede wszystkim ze względu na to, że kobieta ma równie mocną osobowość. Woodcock uświadamia sobie, że jego piękny i szalenie estetyczny świat genialnego krawca i uwodzicielskiego mężczyzny został w gruncie rzeczy zbudowany przez kobiety.

Tytuł oryginalny: Phantom Thread
Reżyseria: Paul Thomas Anderson
Zdjęcia: Paul Thomas Anderson
Produkcja: Annapurna Pictures, Ghoulardi Film Company, Focus Features
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o. (UIP Polska)
Kraj i rok: Wielka Brytania, USA, 2017
            
Peterloo
            
Rok 1815, osiemnasty dzień czerwca. Młody żołnierz błąka się po wygasającym, usianym po horyzont zwłokami polu bitwy, próbując zrozumieć, czego właśnie doświadczył, w czym uczestniczył. Chaos i pożoga zrodzone pod Waterloo zmienią w nadchodzących latach całą Europę. Rok 1819, szesnasty dzień sierpnia. Tysiące ludzi, przedstawicieli różnych sfer życia, od prostych chłopów i robotnic po dziennikarzy i intelektualistów, patrzą w osłupieniu na szarżujących na nich z wściekłością bądź wystudiowaną obojętnością żołnierzy. Krwawo stłumiona w Manchesterze demonstracja, napędzana huraganem przemian nadciągającym od strony Francji i Stanów Zjednoczonych, już po fakcie nazwana Peterloo, rozpocznie niedługo w Anglii bolesny proces przemian. Akcja filmu rozgrywa się pomiędzy tymi dwoma oddalonymi w miejscu i czasie punktami, przedstawiając amalgamat losów ludzi pośrednio lub bezpośrednio związanych z przynajmniej jednym z tych dwóch wydarzeń, które pomimo dwustu lat wciąż odbijają się echem w naszych czasach.

Reżyseria: Mike Leigh
Zdjęcia: Dick Pope
Produkcja: Thin Man Films Ltd., BFI Film Fund, Helen Gerson, Film4
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018
            
Pierwszy człowiek
            
Zanim postawił jeden z najważniejszych kroków w historii ludzkości, zdobywając dla wyczekujących na błękitnej planecie z zapartym tchem ludzi nowe ciało niebieskie, Neil Armstrong przeżył całe lata trudów, wyrzeczeń oraz mniejszych lub większych porażek, które niejednego wpędziłyby w stan permanentnej depresji. Film opowiada o ośmiu latach poprzedzających misję kosmiczną, dzięki której Armstrong stał się pierwszym człowiekiem w historii, który stanął na powierzchni Księżyca. Ośmiu latach niepewności przemieszanej z życiem w cieniu śmierci ludzi, bez których poświęcenia jego lot w nieznane i niezbadane nie byłby w ogóle możliwy. Armstrong staje się w tym okresie legendą, ale nie przestaje być człowiekiem. Mężczyzną złamanym przez rodzinną tragedię sprzed lat, nie zawsze potrafiącym wyrażać kłębiące się w nim emocje, świadomym własnych ograniczeń, lecz na tyle opanowanym, by w chwili największego wyzwania nie poddać się atmosferze szaleństwa, w którym przyszło mu odgrywać główną rolę.

Tytuł oryginalny: First Man
Reżyseria: Damien Chazelle
Zdjęcia: Linus Sangdren
Produkcja: Dreamworks Pictures, Amblin Entertainment, Temple Hill Entertainment, Universal Pictures, Perfect World Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o. (UIP Polska)
Kraj i rok: USA, 2018
            
A Prayer Before Dawn
            
Oparta na prawdziwych wydarzeniach z życiorysu brytyjskiego boksera Williama „Billy’ego” Moore’a historia pokonywania cielesnych słabości oraz drzemiących w głowie i sercu demonów w poszukiwaniu odkupienia dawnych win. Uzależniony od twardych narkotyków, kroczący pewnie na drodze ku autodestrukcji, Moore zostaje pewnego dnia aresztowany i osadzony w słynącym z piekielnych warunków tajskim więzieniu Bang Kwang. Tam, spędzając każdy dzień na nieprowokowaniu odbywających długie wyroki zahartowanych bandziorów, a każdej nocy lękając się gwałtu czy pobicia, mężczyzna traci powoli nadzieję na jakiekolwiek jutro. Wszystko się zmienia, gdy zaczyna trenować Muay Thai, znajdując w tym nowym sporcie zarówno ujście dla wypełniającej go życiowej wściekłości, jak i możliwość nadania swej egzystencji jakiegoś celu. Mimo że wygląda jak blady rozbitek pośród wytatuowanych od stóp do głów więziennych wojowników, Moore udowadnia kolejnymi walkami, że zasługuje na szacunek oraz drugą szansę.

Reżyseria: Jean-Stéphane Sauvaire
Zdjęcia: David Ungaro
Produkcja: Senorita Films, Hurricane Films
Kraj i rok: Francja, Wielka Brytania, Kambodża, USA, Chiny, 2017
            
Roma

Tytułowa Roma to nazwa jednej z dzielnic miasta Meksyk, w której należąca do klasy średniej rodzina przeżywa swoje małe wzloty i upadki, raz dyktowane indywidualnymi decyzjami poszczególnych jej członków, innym razem napędzane polityczno-społeczną zawieruchą, która ogarnęła kraj na początku lat 70. Główną bohaterką jest Cleo, wywodząca się z rdzennego dla tych ziem ludu Misteków służąca, która z jednej strony wyręcza dorosłych w zajmowaniu się domem, a z drugiej upewnia się, że ich dzieci mają w życiu wystarczająco dużo miłości, by odpowiednio się rozwijać. Łatwo jej nie jest, ale jest świadoma, że zawsze mogłoby być gorzej, przyjmuje więc rzeczywistość taką, jaka ona jest. Próbując odnaleźć odrobinę szczęścia w świecie powiększających się różnic klasowych, w którym nasączeni produktami amerykańskiej kultury masowej mężczyźni zbyt często okazują się rozkapryszonymi dużymi dziećmi, Cleo stawia czoła różnym przeszkodom oraz wyzwaniom. Stara się spełniać oczekiwania innych, nie zapominając o własnych potrzebach.

Reżyseria: Alfonso Cuarón
Zdjęcia: Alfonso Cuarón
Produkcja: Esperanto Filmos, Participant Media
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Meksyk, USA, 2018
            
A Rose in Winter

W wieżowcu mieszczącym redakcję poczytnej gazety młody dziennikarz dostaje zadanie napisania o Edith Stein, urodzonej we Wrocławiu żydówce, która walczyła w Niemczech o prawa kobiet i sprzeciwiała się polityce nienawiści Hitlera, narażając się na różnego rodzaju prześladowania. W międzyczasie przeszła duchową przemianę i – jako Teresa Benedykta od Krzyża – została karmelitką bosą. Zginęła w Oświęcimiu, stając się męczennicą Kościoła katolickiego, a kilka dekad później została kanonizowana i ogłoszona patronką Europy. To jednak tylko zbiór faktów, które można wyczytać praktycznie wszędzie, natomiast w trakcie zbierania materiałów dziennikarz poznaje różne oblicza Edith Stein, od pracy w Czerwonym Krzyżu w trakcie I wojny światowej po edukowanie i inspirowanie młodych kobiet do działania w kraju, który przekroczył już punkt krytyczny radykalizacji. Napisanie dobrego artykułu o tej kobiecie, której nigdy nie pozna, aczkolwiek czuje, że odmieniła jego świat, stanie się dla dziennikarza życiowym wyzwaniem.

Reżyseria: Joshua Sinclair
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: A Rose In Winter Ltd
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018
            
Zimna wojna
            
Akcja filmu rozgrywa się w pełnej turbulencji powojennej Europie, od odbudowywania Polski końca lat 40. po poszukiwanie własnej tożsamości we Francji lat 60. Zdemolowany mentalnie Wschód, więziony w rdzewiejących klatkach ideologii, a tuż obok niego wyzwolony, rewolucjonizujący się co jakiś czas Zachód, w którym poczucie wolności nierzadko okazuje się pułapką. Tysiące ludzi, setki postaw, dziesiątki piosenek, a na ich tle mężczyzna i kobieta – Wiktor i Zula – których raz inspirujący, raz toksyczny romans tworzy osobny mikroświat, rządzący się własnymi prawami. Elegancja obyczajów kontra emocjonalny żywioł. Indywidualność marzeń naprzeciwko oportunizmowi czasów. Wynikająca z nabytego przez lata doświadczenia akceptacja otaczającego świata versus napędzane dzikością serca i wyobraźni poszukiwanie życiowych możliwości. Kochają się i nienawidzą, a czasem kochają nienawidzić i nienawidzą kochać. Schodzą się i rozchodzą, a przerwy w ich znajomości nigdy nie pozwolą w pełni zrozumieć ich losów.

Tytuł angielski: Cold War
Reżyseria: Paweł Pawlikowski
Zdjęcia: Łukasz Żal
Produkcja: Opus Film Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018
[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz