Strony

wtorek, 2 października 2018

Wiele ciekawych nowych projektów w polskim kinie


Polski Instytut Sztuki Filmowej przedstawił listę wniosków, które trafiły do 3 sesji Programu operacyjnego „Produkcja filmowa” oraz ich podział na poszczególne komisje eksperckie. Swoje nowe projekty przygotowuje wielu cenionych polskich twórców.

Program operacyjny poświęcony produkcji filmowej jest bardzo rozbudowany i posiada wiele priorytetów. W tym roku prawdopodobnie po raz ostatni przyznawane będą pieniądze           na „stypendia scenariuszowe”. Dyrektor PISF Radosław Śmigulski nie ma dobrego zdania o tym priorytecie i na festiwalu w Gdyni przytaczał statystyki, z których wynikało że z priorytetu tego powstało jedyni 7 procent filmów. Środowisko broni stypendiów i rozmawia o ewentualnej zmianie jego kształtu. Tymczasem w 3 sesji wnioski o dofinansowanie tych bardzo wstępnych pras się pojawiły i o wsparcie zabiegają m.in. Dorota Welchman (Kobiela), Franco De Pena, Marcin Pieczonka, Adrian Panek, Łukasz Karwowski, Maciej Sobieszczański, Greg Zgliński, Bartosz Konopka, Bodo Kox, Marcin Koszałka, Marta Prus, Agnieszka Zwiefka, Tomasz Wolski, Maciej Wojtyszko, Urszula Antoniak. Stypendia i rozwój projektów, to dopiero początek drogi do gotowego filmu.

Zdecydowanie bliżej realizacji są wnioski złożone w Priorytecie 3 poświęconym bezpośrednio „Produkcji filmów fabularnych”. Komisji jest pięć, a jej liderami są: Krzysztof Koehler, Jan Jakub Kolski, Tadeusz Lampka, Michał Oleszczyk, Joanna Kos-Krauze. Poszczególne komisje będą oceniały wstępnie projekty m.in.: Andrzeja Barta („Fabryka muchałapek”), Ewy Bukowskiej („Rewanż”), Michała Szczerbica („Chór śpiewa”), Roberta Glińskiego („Sanatorium Gorkiego”), Jana P. Matuszyńskiego („Żeby nie było śladów”), Marcina Bortkiewicza („Tonia”), Filipa Bajona („Nauczyciel”), Olgi Chajdas („Stale Niestała”), Kuby Czekaja („Sorry, Polsko”). Kilka z tych projektów rozwijanych jest już od dłuższego czasu i powraca na orbitę PISF. Jest tutaj także kilka wysoko już ocenianych przedsięwzięć, jak chociażby kinowa wersja książki/reportażu Cezarego Łazarewicza o zabójstwie Grzegorza Przemyka, którą przygotowuje twórca „Ostatniej rodziny”. Najwięcej projektów filmów fabularnych wpłynęło do komisji, którą kieruje Michał Oleszczyk i będą oni analizowali aż 13 zgłoszonych propozycji. Z ośmioma projektami mierzyć będzie się komisja Joanny Kos-Krauze.

Komisje będą też oceniały filmy dokumentalne, w tym m.in. nowe przedsięwzięcia:  Macieja J. Drygasa („Pociągi’), Małgorzaty Szumowskiej („7 kobiet”), Pawła Łozińskiego („Film balkonowy”), Macieja Cuske („Kandydaci śmierci”). Są projekty filmów animowanych i filmów familijnych, w tym Witolda Giersza („Portret Konia”), Sławomira Fabickiego („Rutka”), Macieja Wojtyszko („Szlemiel”).

Zdecydowanie najwięcej projektów oceni komisja, która zaopiniuje wnioski dotyczące koprodukcji mniejszościowych. Zespół, którym kieruje Jan Naszewski mierzy się z 22 projektami, w tym nowymi filmami Diego Lermana, Jasmili Zbanic oraz Olega Sencowa, który od wielu miesięcy przebywa w rosyjskim więzieniu i prowadzi tam obecnie głodówkę. Ten ostatni projekt nosi tytuł „Numery” będzie podpisany przez Sencowa oraz Akhtema Seitablaeva, który zapewne na siebie weźmie ciężar przygotowania filmu. Polskim partnerem tego projektu jest Apple Film Production. Sprawa Olega Sencowa jest szeroko komentowana na świecie.

Pełne zestawienie wniosków w sesji 3/2018 znajduje się TUTAJ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz