Strony

piątek, 11 stycznia 2019

Orły 2019. XXI edycja ruszyła


O Polskie Nagrody Filmowe Orły 2019 walczy 105 tytułów, w tym 47 fabuł, 42 dokumenty i 16 seriali fabularnych.

Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnej karty w historii rodzimej kinematografii, a także okazja, aby uhonorować tych twórców, którzy w 2018 roku wnieśli do niej najwięcej.

– Orły, nieprzypadkowo określane mianem Polskich Oscarów, swój prestiż zawdzięczają m.in. temu, że przyznawane są profesjonalistom przez profesjonalistów. Stanowią wyraz uznania całej branży filmowej dla twórców i ich dzieł. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że już po raz dwudziesty pierwszy możemy tworzyć ten ważny konkurs, przyczyniając się do szerokiej promocji polskiej twórczości filmowej w kraju i za granicą oraz popularyzując polskie kino wśród publiczności – podkreśla Dariusz Jabłoński, reżyser, producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.

O prestiżu, jakim cieszą się Polskie Nagrody Filmowe Orły, przesądza też sama – kilkuetapowa i bardzo demokratyczna – procedura wyboru zwycięzców. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich tajnym głosowaniu niemal siedmiuset Akademików wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie –  laureaci.  Za prawidłowy przebieg całej procedury odpowiada PwC, wiodąca firma audytorska, nadzorująca m.in. głosowanie na Oscary.

Nominacje do Orłów 2019 ogłoszone zostaną 6 lutego podczas oficjalnej konferencji prasowej. Natomiast już 7 marca ogłoszone zostanie nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Laureatów w pozostałych kategoriach poznamy 25 marca na uroczystej ceremonii wręczenia statuetek w Teatrze Polskim.

Równolegle, między 11 do 31 stycznia, w warszawskim kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego trwać będzie przegląd filmów kandydujących do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019. Produkcje te będą odstępne także online, na platformie internetowej Player.pl.

Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.

Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 filmów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi trwającymi co najmniej 70 minut i w okresie między 1 stycznia a 31 grudnia 2018 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych. Lista filmów biorących udział w konkursie została sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest poparta oświadczeniem dystrybutora. W kolejności alfabetycznej są to:

    303. Bitwa o Anglię, reż. David Blair
    53 wojny, reż. Ewa Bukowska
    7 uczuć, reż. Marek Koterski
    Ajka, reż. Siergiej Dworcewoj
    Atak paniki, reż. Paweł Maślona
    Autsajder, reż. Adam Sikora
    Czuwaj, reż. Robert Gliński
    Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
    DJ, reż. Alek Kort
    Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
    Dywizjon 303. Historia prawdziwa, reż. Denis Delić
    Eter, reż. Krzysztof Zanussi
    Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska
    Gotowi na wszystko. Exterminator, reż. Michał Rogalski
    Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
    I odpuść nam nasze długi, reż. Antonio Morabito
    Jak pies z kotem, reż. Janusz Kondratiuk
    Jeszcze dzień życia, reż. Raul de la Fuente, Damian Nenow
    Juliusz, reż. Aleksander Pietrzak
    Kamerdyner, reż. Filip Bajon
    Katyń – Ostatni świadek, reż. Piotr Szkopiak
    Kler, reż. Wojciech Smarzowski
    Kobieta sukcesu, reż. Robert Wichrowski
    Kobiety mafii, reż. Patryk Vega
    Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
    Kto napisze naszą historię, reż. Roberta Grossman
    Listopad, reż. Rainer Sarnet
    Miłość jest wszystkim, reż. Michał Kwieciński
    Narzeczony na niby, reż. Bartosz Prokopowicz
    Niewidzialne, reż. Paweł Sala
    Nina, reż. Olga Chajdas
    Odnajdę Cię, reż. Beata Dzianowicz
    Over the Limit, reż. Marta Prus
    Pech to nie grzech, reż. Ryszard Zatorski
    Pitbull. Ostatni pies, reż. Władysław Pasikowski
    Plan B, reż. Kinga Dębska
    Planeta singli 2, reż. Sam Akina
    Pod wiatr, reż. Timur Makarevic
    Podatek od miłości, reż. Bartłomiej Ignaciuk
    Pomiędzy słowami, reż. Urszula Antoniak
    Prawdziwa historia, reż. Roman Polański
    Proces. Federacja Rosyjska vs Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
    Serce nie sługa, reż. Filip Zybler
    Sobibór, reż. Konstantin Chabieński
    Studniówk@, reż. Alessandro Leone
    Syn Królowej Śniegu, reż. Robert Wichrowski
    Szron, reż. Sharunas Bartas
    Twarz, reż. Małgorzata Szumowska
    Uratowane z Potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
    Via Carpatia, reż. Kasper Bajon, Klara Kochańska
    W cieniu drzewa, reż. Hafsteinn Gunnar Sigurasson
    Wielkie zimno, reż. Gerard Pautonnier
    Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
    Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc
    Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski
    Zwierzęta, reż. Greg Zgliński

W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny do nagrody pretendują 42 produkcje. Aż 9 spośród nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2019 we wszystkich kategoriach. Na liście filmów dokumentalnych zakwalifikowanych do konkursu znalazły się (w kolejności alfabetycznej):

    Arabski sekret, reż. Julia Groszek
    Atlas niepodległości, reż. Piotr Kuciński
    Call me Tony, reż. Klaudiusz Chrostowski
    Czego nie mogliśmy wykrzyczeć, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
    Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
    Diabelne szczęście, reż. Maciej Dancewicz
    Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
    Dominum Montes. Góry Jana Pawła II, reż. Adam Kraśnicki
    Dwa światy, reż. Maciej Adamek
    Easy Rider, reż. Grzegorz Brzozowicz
    Festiwal, reż. Anna Gawlita, Tomasz Wolski
    Film dla Stasia, reż.Monika Meleń
    Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
    Jan bez sceny, reż. Cyprian Ziąbski, Ryszard Makowski
    Klątwa obfitości, reż. Ewa Ewart
    Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
    Kto napisze naszą historię?, reż. Roberta Grossman
    Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka, reż. Jakub Mikurda
    Lwów pod okupacją, reż. Andrzej Gajewski
    Między światami, reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
    Milenium kontra Tysiąclecie, reż. Piotr Kuciński
    Mój Niemandsland, reż. Wojciech Królikowski
    Najbrzydszy samochód świata, reż. Grzegorz Szczepaniak
    Niepodległość   , reż. Krzysztof Talczewski
    Opera o Polsce, reż. Piotr Stasik
    Operacja Cezary, reż. Sławomir Górski
    Over the limit, reż. Marta Prus
    Proces. Federacja Rosyjska vs. Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
    Przerwana misja, reż. Petro Aleksowski
    Rzeczpospolita zakopiańska, reż. Piotr Jaworski
    Senator, reż. Paweł Woldan
    Sokoły wolności, reż. Robert Wachowiak
    Spragnieni księżyca, reż. Anna Cialowicz
    Stadion Śląski. W kotle czarownic, reż. Michał Muzyczuk
    Tu się żyje, reż. Kinga Dębska
    Uratowane z potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
    W kolejce po śmierć. Czeczeni i Isis, reż. Barbara Włodarczyk
    Wieniawa, reż. Grzegorz Gajewski
    Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
    Wykluczeni, reż. Artur Dziurman
    Zaczęły odrastać nam skrzydła, reż. Piotr Kuciński
    Zdzisław Najder. Chciałem być lotnikiem, reż. Mieczysław B. Vogt

*Lista tytułów przygotowana na podstawie danych pochodzących od Krakowskiej Fundacji Filmowej.

W tegorocznym konkursie w kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny bierze udział 16 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi przedstawiającymi oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię, zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, a pierwsze nadanie nastąpiło na terenie Polski między 1 stycznia, a 31 grudnia 2018 roku. W kolejności alfabetycznej są to:

    1983, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska (House Media Company Sp. z o.o. dla Netflix)
    Diagnoza, sezon 2, reż. Łukasz Palkowski, Maciej Bochniak          (DGA Studio dla TVN)
    Drogi wolności, reż. Maciej Migas (Telewizja Polska S.A.)
    Dziewczyny ze Lwowa, sezon 3, reż. Wojciech Adamczyk (Studio A Sp. z.o.o. dla TVP1)
    Kruk. Szepty słychać po zmroku, reż. Maciej Pieprzyca (Opus TV dla Canal +)
    Nielegalni, reż. Leszek Dawid, Jan P. Matuszyński (Telemark Sp. z.o.o. dla Canal +)
    Ojciec Mateusz, reż. Artur Żmijewski, Filip Zylber, Wojciech Nowak (ATM Grupa S.A. dla TVP1)
    Pod powierzchnią, reż. Borys Lankosz (TVN)
    Przyjaciółki, sezon 12, reż. Grzegorz Kuczeriszka  (Akson Studio dla Telewizji Polsat)
    Pułapka, reż. Łukasz Palkowski (TVN)
    Rojst, reż. Jan Holoubek (Studio Filmowe Kadr dla Showmax)
    Ślepnąc od świateł, reż. Krzysztof Skonieczny  (HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO)
    W rytmie serca, reż. Piotr Wereśniak (Artrama dla Telewizji Polsat)
    Wojenne dziewczyny, sezon 2, reż. Michał Rogalski (Akson Studio dla TVP1)
    Za marzenia, reż. Olga Chajdas, Aleksandra Terpińska, Łukasz Wiśniewski (Forma Production S.A. dla TVP2)
    Znaki, reż. Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, Monika Filipowicz (ATM dla AXN/Sony Pictures Television)

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz