Strony

poniedziałek, 25 marca 2019

Orły 2019. "Zimna wojna" najlepszym filmem


W Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się ceremonia rozdania Orłów, Polskich Nagród Filmowych, przyznawanych przez Polską Akademię Filmową. Najlepszym polskim filmem 2018 roku uznano "Zimną wojnę", a film Pawła Pawlikowskiego zdobył w sumie siedem nagród. Cztery Orły otrzymał "Kler". Nagrody aktorskie zdobyli Joanna Kulig, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Aleksandra Konieczna. Gabrielę Muskałę doceniono w kategorii Odkrycie.


„Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego zdobyła siedem Orłów. Polska Akademia Filmowa doceniała obraz w kategoriach: Film, Reżyseria, Scenariusz, Główna Rola Kobieca, Zdjęcia, Montaż, Dźwięk. Trzy z nich odbierał osobiście Paweł Pawlikowski, twórca nominowany w tym roku także do Oscara, najlepszy reżyser zeszłorocznego festiwalu w Cannes. Producentka „Zimnej wojny” mówiła na gali, że polskim kinem interesuje się obecnie filmowy świat.

Cztery Polskie Nagrody Filmowe zdobył najpopularniejszy polski film XXI wieku, czyli „Kler” Wojtka Smarzowskiego. Poruszający obraz otrzymał trzy nagrody od Akademii, w tym dwie za męskie role oraz muzykę Mikołaja Trzaski, a dodatkowo zdobył też nagrodę publiczności. Smarzowski dziękował publiczności i tym z widzów, którzy po seansach mówili mu o swoich doświadczeniach z molestowaniem seksualnym.

Wystawny i historyczny „Kamerdyner” wygrał w dwóch kategoriach, które doceniły kostiumy i scenografię. Nagrody aktorskie otrzymali: Joanna Kulig za „Zimną wojnę”, Jacek Braciak za „Kler”, Aleksandra Konieczna za „Jak pies z kotem” i Janusz Gajos za „Kler”. Gabriela Muskała zdobyła nagrodę w kategorii Odkrycie Roku za scenariusz do „Fugi”. Jak sama mówiła odbierając nagrodę: "To urocze dostać Orła za odkrycie roku tuż przed pięćdziesiątką". Najlepszy polski film dokumentalny to „Książę i dybuk”, wśród seriali fabularnych wygrał „Ślepnąc od świateł”, a „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” to najlepszy film europejski.

Nagrodę honorującą osiągnięcia życia, z rąk Mai Komorowskiej, otrzymał Krzysztof Zanussi. Twórca otrzymał długą owację na stojąco. "Orły to jest ładny symbol. (...) Są symbolem wolności. A sztuka nie może istnieć bez wolności" - mówił Zanussi.

Galę, która odbywała się w Teatrze Polskim w Warszawie poprowadziła Grażyna Torbicka. Prezydent Polskiej Akademii Filmowej ponownie wezwał do uwolnienia Olega Sencowa. Nagrody przyznawały największe gwiazdy polskiego kina (i muzyki), niektóre robiły to lepiej inne gorzej (Rafał Zawierucha mówił, że ma nadzieję, że Quentin Tarantino nie wytnie go ze swojego filmu). Kilkukrotnie pojawiały się znaczące deklaracje o równości. "Jestem szczęśliwa, ze jestem częścią tego różnorodnego środowiska, gdzie różnorodność jest czymś pożądanym" - powiedziała Maja Ostaszewska. Próbowano żartować i angażować publiczność, ale bez większych sukcesów. Galę rozpoczął materiał wspominający polskich artystów, którzy odeszli w ostatnich 12 miesiącach. Wspomniano między innymi Zofię Czerwińską, Tomasza Stańkę, Piotra Szulkina, Wiesława Zdorta, Kazimierza Karabasza, Kazimierza Kutza i Witolda Sobocińskiego.

O Orły rywalizowało w tym roku 56 polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji kinowej w 2018 r. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny akademicy wyłaniali nominowanych spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego pretendowało 16 produkcji. W tym roku odbyła się 21. edycja tych nagród. Orły wręczane są w 19 kategoriach. Czy jest szansa na ich zwiększenie? Wyraźnie widać w mediach i było słychać na gali, że środowisko domaga się kategorii doceniającej charakteryzację w filmach.

Pełna lista nagrodzonych i nominowanych:

NAJLEPSZY FILM
“Kamerdyner”, reż. Filip Bajon
“Kler”, reż. Wojciech Smarzowski
“Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Janusz Kondratiuk, “Jak pies z kotem”
Wojciech Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski,  “Zimna wojna

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Marek Koterski, “7 uczuć”
Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski, “Kler”
Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Janusz Gajos, “Kamerdyner”
Jacek Braciak, “Kler”
Tomasz Kot, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Gabriela Muskała, “Fuga”
Anna Radwan, “Kamerdyner”
Joanna Kulig, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Adam Woronowicz, “Kamerdyner”
Janusz Gajos, “Kler”
Borys Szyc, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Gabriela Muskała, “7 uczuć”
Aleksandra Konieczna, “Jak pies z kotem”
Agata Kulesza, “Zimna wojna”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Jolanta Dylewska PSC, “Ajka”
Jakub Kijowski PSC, “Fuga”
Łukasz Żal PSC, “Zimna wojna”

NAJLEPSZY MONTAŻ
Ewa Smal PSM, “7 uczuć”
Jarosław Kamiński, “Fuga”
Milena Fiedler PSM, “Kamerdyner”
Andrzej Dąbrowski, “Książę i dybuk”
Maciej Pawliński, “Over the limit”
Bartosz Karczyński, “Plan B”
Jarosław Kamiński, “Zimna Wojna”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Joanna Macha, “Eter”
Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , “Kamerdyner”
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, “Zimna wojna”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Justyna Stolarz, “7 uczuć”
Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, “Kamerdyner”
Aleksandra Staszko, “Zimna wojna”

NAJLEPSZA MUZYKA
Filip Mišek, “Fuga”
Mikołaj Trzaska, “Kler”
Alexandre Desplat, “Prawdziwa historia”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Bartosz Putkiewicz, “Dywizjon 303. Historia prawdziwa”
Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , “Kamerdyner”
Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, “Zimna wojna”

ODKRYCIE ROKU
Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, “Atak Paniki”
Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, “Fuga”
Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, “Wieża. Jasny dzień”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
“Opera o Polsce”, reż. Piotr Stasik
“Over the limit”, reż. Marta Prus

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
“1983”, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska
“Rojst”, reż. Jan Holoubek
“Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
“Dogman”, reż. Matteo Garrone
“Niemiłość”, reż. Andriej Zwiagincew
“Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh

NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Krzysztof Zanussi

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Kler” reż. Wojtek Smarzowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz