Strony

czwartek, 18 kwietnia 2019

Cannes 2019. 19 filmów zabiega o Złotą Palmę


Organizatorzy 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes zaprezentowali oficjalną listę tytułów, które wezmą udział w rywalizację o Złotą Palmę. W gronie tym znalazło się 19 filmów. Na czele jury stanie Alejandro Gonzalez Inarritu. Filmem otwarcia będzie „The Dead Don’t Die” w reżyserii Jima Jarmuscha. Po zeszłorocznym udziale licznej reprezentacji polskiego kina, w tym roku w oficjalnej selekcji nie ma naszego filmu. Nie ma też nowego filmu Quentina Tarantino.

O Złotą Palmę powalczą m.in. dwukrotnie obdarowywani tą nagrodą bracia Dardenne („Rosettę” i „Dziecko”). Ich nowy film nosi tytuł „Ahmed” i jest to opowieść o młodym chłopaku, który stał się radykalnym ekstremistą. Belgowie ponownie będą eksplorować problemy społeczne. To już ósmy film braci Dardenne startujący w konkursie głównym w Cannes. Dwie Złote Palmy ma też Ken Loach („Wiatr buszujący w jęczmieniu”, „Ja, Daniel Blake”), a „Sorry We Missed You” będzie 14 filmem, który Loach pokaże w konkursie w Cannes. Opowieść o młodej rodzinie pełnej planów na przyszłość i jej brutalnym zderzeniu z systemem. Laureatem Złotej Palmy w Cannes jest też Terrence Malick, który otrzymał tę nagrodę za „Drzewo życia”, ale jego najnowszy „A Hidden Life” to dopiero trzeci film zabiegający o to wyróżnienie.

Po raz szósty w oficjalnej selekcji Cannes znalazł się film trzydziestoletniego Xaviera Dolana, a „Matthias & Maxime” ma być bardzo osobistym melodramatem, w stylu „Mamy”. W 2016 roku jury w Cannes przyznało mu nagrodę Grand Prix za film „To tylko koniec świata” i wtedy Dolan był najbliżej Złotej Palmy. Ulubieńców Cannes jest znacznie więcej. Zalicza się do nich na pewno reprezentant Korei Południowej Bong Joon-ho, który pokaże tutaj „Parasite” swój piąty film, ale drugi w konkursie głównym, po „Okja” sprzed dwóch lat. Po raz szósty w konkursie wystartuje Pedro Almodovar, który kilkukrotnie otarł się już o Złotą Palmę. „Pain and Glory” to ósma współpraca Almodovara z Antonio Banderasem i szósta z Penelope Cruz. Podobno twórca porusza się będzie blisko „Osiem i pół” Federico Felliniego. Film w Hiszpanii przyjmowany jest bardzo gorąco. Włoskie kino reprezentuje Marco Bellocchio, stały bywalec tego i wielu innych festiwali. „Il traditore” to jego siódmy film w konkursie, ale do tej pory w Cannes żadnej znaczącej nagrody nie zdobył. Filmy w konkursie głównym mają też bardzo cenieni: Jessica Hausner, Ira Sachs, Jim Jarmusch, Elia Suleiman. W sumie cztery kobiety (po raz pierwszy w historii czarna kobieta) znalazły się wśród twórców zabiegających o Złotą Palmę, ale aż 13 autorek jest we wszystkich festiwalowych oficjalnych sekcjach.

Organizatorzy festiwalu w Cannes podali też skład sekcji Un Certain Regard, w której swoje nowe filmy pokażą m.in.: Bruno Dumont i Christophe Honoré. Poza konkursem pojawią się nowe filmy Claude’a Leloucha i dokument Asifa Kapadii o Diego Maradonie, dwa odcinki serialu Nicolasa Windinga Refna („Too Old to Die Young”) oraz filmowa opowieść o Eltonie Johnie („Rocketman”). Na specjalnym seansach będzie można obejrzeć filmy Wernera Herzoga, Abla Ferrary i Alaina Cavaliera.

Organizatorzy Cannes mają nadzieję, że nowy film Quentina Tarantino jeszcze do programu dołączy. Na razie film nie jest jeszcze gotowy. W najbliższych dniach poznamy inne elementy programu w Cannes i wtedy jest szansa na udział w nim polskich filmów.

FILMY KONKURSOWE
„Pain and Glory” (Dolor y gloria) reż.  Pedro Almodovar
„The Traitor” (Il traditore) reż.  Marco Bellocchio
„The Wild Goose Lake” (Nan Fang Che Zhan De Ju Hui) reż.  Diao Yinan
„Parasite” (Gisaengchung) reż.  Bong Joon-ho
„Young Ahmed” reż.  Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
„Oh Mercy!” reż.  Arnaud Desplechin
„Atlantique” reż.  Mati Diop
„Matthias and Maxime” reż.  Xavier Dolan
„Little Joe” reż.  Jessica Hausner
„The Dead Don’t Die” reż. Jim Jarmusch
„Sorry We Missed You” reż.  Ken Loach
„Les Miserables” reż.  Ladj Ly
„A Hidden Life” reż.  Terrence Malick
„Bacurau” reż.  Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
„The Whistlers” (La Gomera) reż.  Corneliu Porumboiu
„Frankie” reż.  Ira Sachs
„Portrait of a Lady on Fire” (Portrait de la jeune fille en feu) reż.  Céline Sciamma
„It Must Be Heaven” reż.  Elia Suleiman
„Sibyl” reż.  Justine Triet

UN CERTAIN REGARD
“Invisible Life,” Karim Aïnouz
“Beanpole,” Kantemir Balagov
“The Swallows of Kabul,” Zabou Breitman & Eléa Gobé Mévellec
“A Brother’s Life,” Monia Chokri
“The Climb,” Michael Covino
“Joan of Arc,” Bruno Dumont
“A Sun That Never Sets,” Olivier Laxe
“Room 212,” Christophe Honoré
“Port Authority,” Danielle Lessovitz
“Papicha,” Mounia Meddour
“Adam,” Maryam Touzani
“Zhuo Ren Mi Mi,” Midi Z
“Liberte,” Albert Serra
“Bull,” Annie Silverstein
“Summer of Changsha,” Zu Feng
“Evge,” Nariman Aliev

POZA KONKURSEM
“The Best Years of Life,” Claude Lelouch
“Rocketman,” Dexter Fletcher
“Too Old to Die Young” (2 Episodes), Nicolas Winding Refn
“Diego Maradona,” Asif Kapadia
“Belle Epoque,” Nicolas Bedos

POKAZY SPECJALNE
“Share,” Pippa Bianco
“For Sama,” Waad Al Kateab & Edward Watts
“Family Romance, LLC,” Werner Herzog
“Tommaso,” Abel Ferrara
“To Be Alive and Know It,” Alain Cavalier

MIDNIGHT SCREENINGS
“The Gangster, The Cop, The Devil,” Lee Won-Tae

Honorową Złotą Palmę za całokształt twórczości otrzyma w tym roku Alain Delon. 72. MFF w Cannes potrwa od 14 do 25 maja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz