Strony

czwartek, 16 maja 2019

Nagrody na Docs Against Gravity przyznane


16 maja w warszawskim Teatrze Studio odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Nagroda Grand Prix została przyznana macedońskiej „Krainie miodu”, reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska.

W Konkursie Głównym 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Cinema Verite”, Michał Marczak – reżyser, Hanna Polak – reżyserka.

Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu „Krainie miodu” za „głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża”.

Nebojša Slijepčević zwyciężył w tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka! Jury w składzie Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych przyznało reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Serbka” („Srbenka”).

Uzasadnienie jury: „Film ‘Serbka’ może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in. jako reżyser ‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach 90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i konfrontacja ze zbrodnią”.

Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska przyznało także wyróżnienie filmowi „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie, uzasadniając swój wybór: „‘Czarne słońca’ w reżyserii Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu, który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej, ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością, gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu, jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w konfrontowaniu się z tym tematem”.

Podczas 16. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity wrócono do tradycji festiwalu sprzed kilku lat, nagradzając filmy za najlepsze zdjęcia. W konkursie znalazło się 11 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Karolina Bielawska – reżyserka, Agnieszka Franus – redaktorka naczelna „National Geographic Polska” i „National Geographic Traveler”, Marcin Koszałka – operator i reżyser filmowy, Witek Orski – artysta wizualny, teoretyk fotografii przyznało nagrodę National Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro Pablo Valdésowi, operatorowi filmu „Skatepark królów” („Los Reyes”).

Jury nagrodziło film „za zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski i dramaty”.

Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Jury w składzie Łukasz Bluszcz – reżyser filmowy, Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska przyznało Green Warsaw Award Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu „Pasterz” („Sheep Hero”).

Uzasadnienie jury: „Piękny, intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do każdego z nas”.

Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie Marcel Andino Velez –wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Jan Błaszczak  –specjalista działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna, przyznali nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu „Niezwykła propozycja” („The Proposal”).

Jury uzasadniło swój werdykt następująco: „ (…) Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone do absurdu”.

W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”). Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa. Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu ‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę dorosły?’ (…).

W tym roku po raz kolejny została przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu. Nagrodę otrzymuje inżynier kosmiczny Lutz Kayser, nieżyjący już bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) wyreżyserowanego przez  Olivera Schwehma, dzięki któremu mogliśmy poznać fascynującą postać Lutza Kaysera.

Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca, dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła”.

Międzypokoleniowe Jury Akademii Dokumentalnej w składzie: Barbara Izydorczyk, Szymon Klimczewski, Karolina Krok, Janusz Lewoń, Aleksander Lipski, Nina Nowakowska-Potera, Anna Starzewska, Emma Szumlas i Marek Wajda po obejrzeniu dziewięciu filmów postanowiło większością głosów przyznać Nagrodę Akademii Dokumentalnej filmowi „América” „za wyjątkowo piękne, prawdziwie wzruszające, filmowo wyrafinowane i niezwykle optymistyczne w swoim ostatecznym przesłaniu ukazanie tematu relacji międzypokoleniowych i kwestii ostatecznego odchodzenia”.

Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą najlepszy film i przyznają nagrodę publiczności, czyli Nagrodę Dokumentalną Warszawy. Wysokość nagrody to 2 000 euro, ufundowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie festiwalu. Każdy widz może głosować i być jurorem Festiwalu Millennium Docs Against Gravity!

Już w piątek 17 maja poznamy zwycięzcę Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu wyłonionego spośród trzynastki startującej w Konkursie Głównym wrocławskiej edycji 16. Millennium Docs Against Gravity.

W sobotę 18 maja poznamy zwycięski film Grand Prix Śląska – Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w wysokości 3 000 euro. Także 18 maja poznamy zwycięzcę Nagrody Głównej Bydgoszcz ART.DOC AWARD o równoważności 1 500 euro. 23 maja w Gdyni zostanie przyznana Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni i 15 000 zł. Tego dnia poznamy także wyniki Konkursu „Co Jest Grane 24”, w której o nagrodzie zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Lublinie i Katowicach, wskazując na swój ulubiony film spośród 12 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy. Reżyser zwycięskiego filmu otrzyma statuetkę i 1 000 euro.

Nagrodzone filmy:

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium i 8 000 euro
Zwycięzca: „Kraina miodu” („Honeyland”), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
Wyróżnienie: „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska

Nagroda Amnesty International Polska i 3 000 euro
Zwycięzca: „Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević
Wyróżnienie: „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie

Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2 000 euro
Zwycięzca: „Skatepark królów” („Los Reyes”), operator: Pablo Valdés

Green Warsaw Award i 15 000 zł
Zwycięzca: „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort

Nagroda Nos Chopina i 2 000 euro
Zwyciężczyni: „Niezwykła propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej i 1 000 euro
Zwyciężczyni: Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
Zwycięzca: Lutz Kayser, bohatera filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm

Nagroda Akademii Dokumentalnej
Zwycięzca: „América”, reż. Erick Stoll, Chase Whiteside
[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz