Strony

czwartek, 5 września 2019

Jury 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych


Znamy już nazwiska jurorów, którzy zdecydują o nagrodach w Konkursie Głównym oraz w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Jury Konkursu Głównego 44. FPFF: Maciej Wojtyszko (Przewodniczący Jury), Ewa Braun, Bożena Dykiel, Piotr Dzięcioł, Paweł Laskowski, Ilona Łepkowska, Maria Sadowska, Nikodem Wołk-Łaniewski, Jerzy Zieliński

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych 44. FPFF: Kinga Dębska (Przewodnicząca Jury), Natalia Grzegorzek, Katarzyna Klimkiewicz

Biogramy

Jury Konkursu Głównego

Maciej Wojtyszko – Przewodniczący Jury
Reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny. Studia rozpoczął na Wydziale Filozofii UW. Po roku porzucił je na rzecz reżyserii w PWSFTviT w Łodzi. Pisarz, dramaturg, profesor Akademii Teatralnej w Warszawie, dwukrotny dziekan Wydziału Reżyserii. W latach 1990–1991 był dyrektorem Teatru Powszechnego. Zrealizował ponad dwadzieścia widowisk Teatru Telewizji, pięć filmów fabularnych, kilkadziesiąt spektakli teatralnych, ponad dwieście odcinków seriali. Jest autorem wielu słuchowisk, dramatów, sztuk teatralnych i piosenek. Pisze książki dla dzieci i dorosłych, często własnoręcznie je ilustrując. Laureat nagród na festiwalach w Poznaniu, Gdyni, Częstochowie, Tarnowie i Moskwie za filmy „Synteza” i „Ogród Luizy”. Za wybitne zasługi dla kultury polskiej i za osiągnięcia w pracy dydaktycznej został odznaczony w 2002 roku Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest również Kawalerem Orderu Uśmiechu.

Ewa Braun
Scenografka. Absolwentka historii sztuki na UW. Laureatka Oscara za dekorację wnętrz do filmu „Lista Schindlera” w reżyserii Stevena Spielberga. Członkini Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los Angeles. Nagrodzona Brązowymi Lwami za film „Cudowne dziecko” na FPFF w Gdańsku w 1987 roku. Pracowała przy realizacji sześćdziesięciu filmów fabularnych i wieloodcinkowych filmów telewizyjnych w charakterze kostiumografki, dekoratorki wnętrz, scenografki. Współpracowała z wybitnymi reżyserami polskimi i zagranicznymi, takimi jak: Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Wojciech Jerzy Has, Tadeusz Konwicki, Janusz Majewski, John Irvin, Constantin Costa-Gavras, Steven Spielberg, Peter Kassovitz, Volker Schlöndorff. Od dwudziestu lat zajmuje się działalnością dydaktyczną. Wykłada na wielu wyższych uczelniach, prowadzi zajęcia poświęcone scenografii filmowej i historii mody. Profesor nadzwyczajny w PWSFTviT w Łodzi i warszawskiej ASP, gdzie prowadzi samodzielną pracownię poświęconą zagadnieniom z zakresu kultury materialnej i obyczaju. W PWSFTviT w Łodzi na warsztatach pod jej opieką artystyczną powstało ponad sto etiud studenckich, mających na celu praktyczne przybliżenie studentom zagadnień tworzenia przestrzeni scenograficznej i wizerunku postaci. W 2014 roku uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Za swoją działalność dydaktyczną wyróżniona w 2018 roku nagrodą Specjalny Złoty Dinozaur dla wybitnego twórcy i zasłużonego pedagoga.

Bożena Dykiel
Aktorka. Ukończyła Akademię Teatralną w Warszawie. Zaraz po studiach trafiła do Studenckiego Teatru Satyryków, gdzie zagrała rolę Sexy w 1972 roku w prapremierze Janusza Głowackiego „Cudzołóstwo ukarane”. W latach 1973–1985 grała w Teatrze Narodowym i na scenie Teatru Małego pod kierunkiem Adama Hanuszkiewicza. Jej najważniejsze role to: Panna Młoda w „Weselu”, Goplana w „Balladynie” Słowackiego, Helena w „Wacława dziejach” Garczyńskiego, Telimena w „Panu Tadeuszu” Mickiewicza. W Szekspirowskim „Jak wam się podoba” grała główną rolę Rozaliny w reżyserii Minca. Ma na swoim koncie również spektakle w prywatnych teatrach, mnóstwo ról dla dzieci i młodzieży w bajkach. Zanim zagrała w teatrze, pojawiła się w filmie „Uciec jak najbliżej” Janusza Zaorskiego, później zagrała u tego reżysera w „Awansie” z Marianem Opanią. Ma na swoim koncie ponad siedemdziesiąt ról filmowych, najważniejsze z nich zagrała w filmach: „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Smuga cienia”, „Człowiek z żelaza”, „Wielki tydzień”, „Biesy” – w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Piotr Dzięcioł
Producent filmowy. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Studium Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi. W 1991 roku założył firmę Opus Film, produkującą filmy reklamowe, dokumentalne i fabularne, będącą w tym czasie jedną z pierwszych prywatnych firm o tym profilu w Polsce. Od 2004 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, członkiem zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, zasiadał również w Radzie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2008- 2011). Za wspieranie młodych twórców i wkład w rozwój polskiego młodego kina w 2007 r. otrzymał nagrodę „Złotego Anioła” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym TofiFest w Toruniu. Nagrodzony Border Gate Award na Festiwalu Regiofun.W 2015 roku British Academy of Film and Television Arts nagrodziła go BAFTą za film „Ida”. Jest producentem i koproducentem przeszło trzydziestu filmów fabularnych, z których wiele brało udział w najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych: w Berlinie, Cannes, Wenecji. Największy sukces odniosły wyprodukowane przez Opus Film obrazy w reżyserii Pawła Pawlikowskiego: „Ida”, którą nagrodzono m.​in. Oscarem i Nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, oraz „Zimna Wojna”, nagrodzona między innymi Złotą Palmą za reżyserię w Cannes w 2018 roku, pięcioma Europejskimi Nagrodami Filmowymi oraz nominowana do Oscara.

Paweł Laskowski
Montażysta filmowy. Pracował przy montażu wszystkich filmów Wojciecha Smarzowskiego. Trzykrotnie nagradzany na FPFF w Gdyni za najlepszy montaż w filmach: „Dom zły”, „Drogówka”, „Pod Mocnym Aniołem”. Brał udział w tworzeniu spektakli telewizyjnych oraz seriali, takich jak: „Kuracja”, „Klucz”, „Kryminalni”, „Barwy szczęścia”, „Komisarz Alex”.

Ilona Łepkowska
Scenarzystka i producentka filmowa i telewizyjna. Ukończyła Wydział Zarządzania UW i Studium Scenariuszowe przy PWSFTviT. Debiutowała w 1983 roku scenariuszem do filmu telewizyjnego „Wakacje z Madonną”. Autorka lub współautorka takich filmów jak: „Przez dotyk”, „Kocham kino”, „Och, Karol”, „Kogel-mogel”, „Galimatias, czyli kogel-mogel 2”, „Komedia małżeńska”, „Nigdy w życiu”, „Nie kłam, kochanie”, „Och, Karol 2”, „Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”. Była też współproducentką ostatnich czterech tytułów. Współtwórczyni seriali telewizyjnych „Klan”, „Na dobre i na złe”, „M jak miłość”, „Barwy szczęścia”, „Stulecie Winnych”. Wykłada w szkołach filmowych i na kursach scenariuszowych. W 2016 roku zadebiutowała jako pisarka powieścią „Pani mnie z kimś pomyliła”. Od kilku lat stała felietonistka „TeleTygodnia”. W 2019 roku wybrana na przewodniczącą Gildii Scenarzystów Polskich.

Maria Sadowska
Reżyserka filmowa. Od ponad dwudziestu lat obecna również na polskiej scenie muzycznej jako wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Ma na koncie jedenaście płyt. Przełomem w jej karierze okazał się album „Tribute to Komeda” (Złota Płyta), który wpisał się w historię polskiej muzyki. Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi artystami. Z Michelem Legrandem jako jedyna polska wokalistka wystąpiła na prestiżowym, jubileuszowym Festiwalu Jazz Jamboree. Współpracowała także m.​in. z Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem-Wróblewskim, Bogusławem Mecem oraz Urszulą Dudziak. Ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Dzień Kobiet” miał premierę na FPFF w Gdyni w 2012 roku. Był wielokrotnie nagradzany w Polsce i na świecie, otrzymał m.​in. Grand Prix na Festiwalu Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego w Cottbus 2012. W 2017 roku premierę miał jej film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obraz zdobył wiele pozytywnych recenzji i uplasował się na pierwszym miejscu polskiego box office.

Nikodem Wołk -Łaniewski
Reżyser i realizator warstwy dźwiękowej kilkudziesięciu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych, spektakli Teatru Telewizji. Profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych. Współpracował m.​in. z Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Jerzym Stuhrem czy Krzysztofem Krauze. Wielokrotnie nominowany do Orła, nagrodę tę zdobył w kategorii najlepszy dźwięk za takie filmy jak: „Pan Tadeusz” (reż. Andrzej Wajda), „Prymas. Trzy lata z tysiąca” (reż. Teresa Kotlarczyk), „Mój Nikifor” (reż. Krzysztof Krauze). Laureat Srebrnej Plakietki na FPFF w Gdańsku 1978 za dźwięk do filmu „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”. Członek Zarządu Głównego SFP, przewodniczący Koła Reżyserów Dźwięku. Członek Rady Technologicznej PISF. Odznaczony m.​in.: Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Jerzy Zieliński
Autor zdjęć filmowych, reżyser. Członek Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS), polskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) oraz amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (ASC). Dwukrotnie otrzymywał na festiwalu w Gdyni nagrodę za najlepsze zdjęcia: najpierw do filmu „Aria dla atlety” i po wielu latach do filmu „Letnie przesilenie”. Pracował z wieloma wspaniałymi reżyserami, takimi jak Filip Bajon („Aria dla atlety”, „Wizja lokalna 1901”), Wojciech Marczewski („Dreszcze”, „Ucieczka z kina Wolność”) Agnieszka Holland („Plac Washingtona”) Michał Rogalski („Letnie przesilenie) czy Pat O’Connor („Cal”). Później wyjechał do USA, gdzie przez piętnaście lat robił zdjęcia do amerykańskich produkcji, m.​in. do kultowego filmu „Galaxy Quest” (reż. Dean Parisot). Ostatnio współpracuje z Markiem Koterskim („Baby są jakieś inne”, „7 uczuć”). Kilka lat temu wyreżyserował film „Król życia”.

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Kinga Dębska – Przewodnicząca Jury
Absolwentka reżyserii filmowej praskiej FAMU, a wcześniej japonistyki na UW. Ma na swoim koncie kilkanaście filmów dokumentalnych, m.​in. nagrodzoną Orłem pełnometrażową „Aktorkę” o Elżbiecie Czyżewskiej. Za swój debiut fabularny „Hel” otrzymała nagrodę za najlepszy scenariusz na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film w 2010 roku. Drugi film fabularny, „Moje córki krowy”, przyniósł jej sukces artystyczny i frekwencyjny, m.​in. Nagrodę Publiczności, Nagrodę Dziennikarzy oraz Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2015 roku oraz wiele innych nagród w Polsce i na świecie. Jej ostatnie dwa filmy to „Plan B” oraz „Zabawa zabawa”, nagrodzona m. in. Nagrodą Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie 2019. Jest również autorką książek „Moje córki krowy” i „Porozmawiaj ze mną”. Ostatnim jej projektem jest sześcioodcinkowy serial dla TVN pt. „Szóstka”.

Natalia Grzegorzek
Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz kursu Dok Pro w Szkole Wajdy. Prezeska Zarządu Koskino. Producentka filmów fabularnych „Kamper” (2016) i „Córka trenera” (2018) w reż. Łukasza Grzegorzka. Polska producentka „Kawek na drodze” w reż. Olmo Omerzu (ubiegłoroczny czeski kandydat do Oscara). Członkini Polskiej Gildii Producentów i KIPA. Obecnie pracuje nad kolejnymi projektami, w tym m.​in. nad nowym filmem Łukasza Grzegorzka „Tak ma być” oraz „Skull Echo” – pełnometrażowym debiutem fabularnym nagrodzonej Paszportem „Polityki” wokalistki i multiinstrumentalistki Julii Marcell. Laureatka stypendium PISF na udział w warsztatach EAVE w 2020 roku.

Katarzyna Klimkiewicz
Reżyserka i scenarzystka. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej, przez wiele lat była członkinią zarządu i prezeską Stowarzyszenia Film 1,2. Jest także wiodącą reżyserką popularnego polskiego serialu „Pierwsza miłość”. Ukończyła reżyserię w PWSFTviT w Łodzi. Była stypendystką Binger Film Institute w Amsterdamie, robiła filmy w Berlinie, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Chile. Jej krótkometrażowy debiut „Hanoi – Warszawa” zdobył wiele nagród w Polsce i na świecie, a Europejska Akademia Filmowa uznała go za najlepszy film krótkometrażowy 2010 roku. W pełnym metrażu zadebiutowała filmem „Zaślepiona”, który na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film otrzymał Grand Prix Wielkiego Jantara, nagrodę za reżyserię oraz Nagrodę Dziennikarzy.

Podczas 44. FPFF obradować będą również pozaregulaminowe ciała jurorskie: Jury Młodych, wyłonione przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, oraz Jury Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Informacje o ich składzie są dostępne na stronie internetowej Festiwalu.

44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz