Strony

wtorek, 19 listopada 2019

Pierwsze europejskie Oscary rozdane


Europejska Akademia Filmowa ogłosiła laureatów Europejskich Nagród Filmowych w pierwszych ośmiu kategoriach. Doceniono tutaj twórców m.in. zdjęć, muzyki, scenografii, kostiumów czy efektów wizualnych. Cztery z nich zdobyła „Faworyta”. 7 grudnia w Berlinie poznamy wszystkich laureatów nagród.

O przyznaniu nagród w pierwszych ośmiu kategoriach zadecydowało jury złożone z członków Europejskiej Akademii Filmowej. Byli w tym gronie:

Nadia Ben Rachid, montażystka, Francja
Vanja Černul, autor zdjęć, Chorwacja
Annette Focks, autorka muzyki, Niemcy
Gerda Koekoek, charakteryzatorka, Holandia
Eimer Ní Mhaoldomhnaigh, kostiumografka, Irlandia
Artur Pinheiro, scenograf, Portugalia
Gisle Tveito, autorka dźwięku, Norwegia
István Vajda, efekty wizualne, Węgry

Oto laureaci Europejskich Nagród Filmowych w ośmiu kategoriach:

EUROPEJSKIE ZDJĘCIA 2019:
Robbie Ryan za THE FAVOURITE / FAWORYTA

Innowacyjne i kreatywne wizualizacje filmu są z pewnością dziełem wyjątkowego operatora, ale ujawniają również bardzo intymną współpracę z reżyserem. Twórcy filmu starali się trzymać jak najdalej od fotograficznych konwencji dramatu z epoki. Zastosowanie naturalnego światła i światła świec przypomina arcydzieło Kubricka „Barry Lyndon”, natomiast zastosowanie ekstremalnie szerokokątnych soczewek nadaje temu podejściu zupełnie nowy kierunek. To inspirujące i zachęcające, aby zobaczyć, jak mocne obrazy i śmiałe wybory kinematograficzne nie przyćmiły dramatu, ale go wzmocniły.

EUROPEJSKI MONTAŻ 2019:
Yorgos Mavropsaridis za THE FAVOURITE / FAWORYTA

Dzięki talentowi montażysty udało się zmontować „Faworytę” w sprytny i nowatorski sposób, dzięki czemu film zyskał łatwy i naturalny rytm, zabawny jak gra w warcaby.

EUROPEJSKA SCENOGRAFIA 2019:
Antxon Gómez za PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK

Antxon Gómez buduje wszechświat postaci Almodóvara, o czym świadczy dobór kolorów i stylów projektowania. Eklektyczny i odważny, ale zawsze dobrze wyważony. Swoją sztuką scenograf wprowadza nas w podtekst, czy to w niespokojne wnętrze głównego bohatera, czy w senne wspomnienia z dzieciństwa.
            
EUROPEJSKIE KOSTIUMY 2019:
Sandy Powell za THE FAVOURITE / FAWORYTĘ

Kostiumy Sandy Powell idealnie wpasowują się w epokę, ale odświeżająco wydają się być czymś na kształt opery punkrockowej.
            
EUROPEJSKIE FRYZURY I CHARAKTERYZACJA 2019:
Nadia Stacey za THE FAVOURITE / FAWORYTĘ

Nadia Stacey umiejętnie łączy damski makijaż bez makijażu z włosami, co sprawia, że ​​wyglądają one o wiele bardziej naturalnie w porównaniu z ekstremalnymi perukami i jaskrawym makijażem męskich postaci - jakby zrobili go sami. Nawet „borsuk” królowej Anny jest jednocześnie zabawny i wywołuje uczucie wielkiego smutku.

EUROPEJSKA MUZYKA 2019:
John Gürtler za SYSTEM CRASHER / BŁĄD SYSTEMU

Muzyka w filmie jest nowoczesna, wirtuozowska, impulsywna i zaskakująca. John Gürtler przekształcił to, co niewymowne w muzykę. Tam, gdzie słowa nie są już możliwe, jego muzyka filmowa funkcjonuje jako język niewerbalny, odzwierciedlając wnętrze bohatera i niosąc widza razem z nim.

EUROPEJSKI DŹWIĘK 2019:
Eduardo Esquide, Nacho Royo-Villanova & Laurent Chassaigne za A TWELVE-YEAR NIGHT

Główna praca dźwięku w tym filmie nie dotyczy tego, co widzimy. Chodzi o to, czego nie możemy zobaczyć, gdy jesteśmy uwięzieni w małej i ciemnej celi. W żywy i dotykowy sposób pozwala publiczności doświadczyć, jak to jest być więźniem. Ciągłe dźwięki poza ekranem rozszerzają zdjęcia i dają nam jasne zrozumienie różnych miejsc i ich wpływu na psychikę więźnia w miarę upływu lat.
            
EUROPEJSKIE EFEKTY WIZUALNE 2019:
Martin Ziebell, Sebastian Kaltmeyer, Néha Hirve, Jesper Brodersen & Torgeir Busch za ABOUT ENDLESSNESS / O NIESKOŃCZONOŚCI

Zamiast ukrywania się w tle, efekty wizualne wspierają ten film, wzmacniając wymagane efekty, a tym samym tworząc szczególną atmosferę konieczną aby zasmakować wizji reżysera. Dzięki tej odważnej decyzji praca Martina Ziebella i Sebastiana Kaltmeyera zyskuje więcej przestrzeni, nie tylko wspierając przekaz i tożsamość wizualną filmu, ale podnosząc go na znacznie wyższy poziom artystyczny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz