Strony

poniedziałek, 13 stycznia 2020

Oscary 2020. Komentarz do nominacji


Nominacje do 92. edycji Oscarów wzbudziły emocje i sporo komentarzy. Jak co roku. Nas cieszy nominacja dla „Bożego ciała” w kategorii Film Międzynarodowy, ale to inne kategorie są szeroko omawiane na świecie. Najwięcej nominacji do Oscara zdobył „Joker”, który rywalizuje o 11 nagród.

Drugi rok z rzędu i drugi raz w historii film z uniwersum superbohaterskiego, choć tym razem nie mający za wiele z nim wspólnego, otrzymuje nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Film. Mało tego, „Joker” zdobył największą liczbę nominacji do tegorocznych Oscarów i zabiega o 11 wyróżnień. To rekordowe osiągnięcie dla filmu o superbohaterach i bazującego na postaciach z komiksu. Wielki sukces filmu docenionego Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji w 2019 roku oraz m.in. Złotą Żabą w Toruniu na EnergaCamerimage. Nie bez znaczenia dla oscarowego sukcesu filmu było także ogromne zainteresowanie tą opowieścią na świecie i ponad miliard dolarów wpływów do kas kin. Jeśli Akademia pójdzie tym tropem, to „Joker” może powtórzyć sukces „Kształtu wody”, który po nagrodzie głównej w Wenecji, zdobył potem najważniejszego Oscara. „Joker” zdecydowanie zasługuje na najważniejszą nagrodę Akademii, ale droga do Oscara wcale nie będzie łatwa. Wokół filmu toczą się zaciekłe dyskusje, a jego depresyjny charakter nie wszystkim w Hollywood odpowiada (nominacje do Oscara mówią coś innego).

„Joker” zdobył 11 nominacji, w tym za najlepszy film, co przyniosło kolejną nominację dla Bradleya Coopera, który współprodukował ten film. Bradley Cooper ma już osiem nominacji do Oscara, ale samej nagrody nigdy nie zdobył. Swoją tegoroczną ósmą nominację otrzymał rok po trzech nominacjach zdobytych za „Narodziny gwiazdy”, których był reżyserem, współproducentem i współscenarzystą. Lata temu Cooper był gwiazdą komedii „Kac Vegas”, która związała go z reżyserem Toddem Phillipsem, który w tym roku za „Jokera” zdobył trzy nominacje do Oscara, także za produkcję oraz za reżyserię i scenariusz adaptowany (co sugeruje wyraźnie związki z komiksami). Przed laty Phillips zdobył nominację do Oscara za „Borata”, ale dziś uprawia inne kino. „Jokera” nominowano też za: zdjęcia (Lawrence Sher – Złota Żaba festiwalu EnergaCamerimage), kostiumy, charakteryzację, muzykę (Hildur Guðnadóttir jest jedną z nielicznych kobiet docenionych za muzykę oryginalną), montaż, dźwięk i montaż efektów dźwiękowych. Ostatnia i najważniejsza kategoria to Najlepszy Aktor i czwarta w karierze nominacja dla Joaquina Phoenixa. Jeśli ona nie zamieni się w tym roku w Oscara to będzie skandal.

O tytuł najlepszego filmu roku rywalizują i po 10 nominacji do Oscarów otrzymały: „Pewnego razu… w Hollywood”, „Irlandczyk” i „1917”. Listę dziewięciu najlepszych filmów roku uzupełniają zaś: „Le Mans ‘66”, „Jojo Rabbit”, „Małe kobietki”, „Historia małżeńska” i „Parasite” z Korei Południowej. Liczne nominacje dla tego ostatniego filmu cieszą szczególnie. Kolejny rok z rzędu film nieanglojęzyczny jest w gronie najlepszych produkcji roku. W 2019 nominacje otrzymały „Roma” i „Zimna wojna”. „Parasite” zdobył w sumie sześć nominacji, także za reżyserię, scenariusz, scenografię, montaż i dla filmów międzynarodowych. Dla Korei Południowej to pierwsza w historii nominacja i zapewne pierwszy Oscar, bo „Parasite” jest faworytem wśród filmów międzynarodowych. W tej, tak ważnej dla nas kategorii, docenione zostało „Boże ciało” Jana Komasy oraz dokumentalna „Kraina miodu” z Północnej Macedonii, „Nędznicy” z Francji, „Ból i blask” z Hiszpanii. Nie ma wątpliwości, że „Parasite” jest w tym roku faworytem kategorii Film Międzynarodowy i nic nie wskazuje na to, aby ktoś mógł mu odebrać tę nagrodę. „Boże ciało” jest 12. w historii polskim filmem nominowanych w kategorii Film Międzynarodowy (kiedyś nieanglojęzyczny).

Todd Phillips to nie jedyny twórca, który zdobył w tym roku trzy nominacje do Oscarów. Za produkcję, reżyserię i scenariusz doceniono także Quentina Tarantino („Pewnego razu…), Sama Mendesa („1917”), Noaha Baumbacha („Historia małżeńska”) i Joon Ho Bonga („Parasite”). Bradley Cooper to nie jedyny aktor doceniony w tym roku nominacją za produkcyjny wkład w powstawanie filmu. Nominacje takie otrzymali także Robert De Niro za „Irlandczyka” i Taika Waititi za „Jojo Rabbit”. Pozostając jeszcze przy nominacjach producenckich, warto odnotować dwie nominacje dla Emmy Tillinger Koskoff, docenionej za „Irlandczyka” i „Jokera”.

Todd Phillips, Quentin Tarantino, Sam Mendes, Joon Ho Bong i Martin Scorsese otrzymali nominacje za reżyserię. Scorsese doceniony za „Irlandczyka” zdobył swoją dziewiątą w karierze nominację za reżyserię i jest obecnie najczęściej wyróżnianym w tej kategorii żyjącym twórcą. Więcej nominacji do Oscara za reżyserię ma tylko William Wyler, który zdobył ich 12.

W kategoriach aktorskich obyło się bez większych niespodzianek. Do dwóch kategorii kandyduje Scarlett Johansson, doceniona za pierwszy plan w „Historii małżeńskiej” i drugoplanową rolę w „Jojo Rabbit”. To jej pierwsze nominacje w aktorskiej karierze. Popularna aktorka dołącza do wykonawców, docenianych w jednym roku podwójnymi nominacjami, a jest ich w historii tylko jedenaścioro. Przedstawicielką afro-amerykańskich aktorek i aktorów jest w tym roku tylko Cynthia Erivo, która drugą nominację do Oscara otrzymała za piosenkę oryginalną. Saoirse Ronan w wieku 25 lat zdobyła swoją czwartą nominację do Oscara, co czyni ją drugą najmłodszą aktorką docenioną tyloma wyróżnieniami Akademii (najmłodszą aktorką z czterema nominacjami jest ciągle Jennifer Lawrence).

W kategorii doceniającej najlepszych aktorów pierwszoplanowych obok Phoenixa znaleźli się: Leonardo DiCaprio, Adam Driver, Jonathan Pryce i ku mojej radości Antonio Banderas za rolę w filmie Almodovara, dla którego jest to pierwsza nominacja w karierze. Jeśli kogoś brakuje to Tarona Egertona za „Rocketmana”. Wśród najlepszych aktorek pierwszoplanowych, poza wspomnianą Johansson nominacje zdobyły, zgodnie z oczekiwaniami: Cynthia Erivo, Saoirse Ronan, Charlize Theron, Renee Zellweger. Nie ma też sensacji w kategorii doceniającej aktorów drugoplanowych, gdzie dojdzie do królewskiego starcia: Tom Hanks, Anthony Hopkins, Brad Pitt, Al Pacino, Joe Pesci. Wszyscy oni to laureaci Oscarów! Za to wśród aktorek drugoplanowych dość niespodziewanie znalazły się Kathy Bates i Florence Pugh oraz doceniane zazwyczaj w tej kategorii w tym sezonie nagród Laura Dern i Margot Robbie. Wśród pominiętych znalazła się Jennifer Lopez, powszechnie chwalona za udział w „Ślicznotkach” oraz Awkwafina za „Kłamstewka”. Nie ma też nominacji dla Eddiego Murphy’ego i Adama Sandlera. Szkoda.

Na liście nominowanych za reżyserię nie ma kobiet i Akademia spodziewając się ataku niezadowolonych poinformowała, że w tym roku na liście wszystkich nominacji do Oscara znalazły się 62 kobiety, co stanowi jedną trzecią ogółu nominowanych. Z innych ciekawostek. Wyróżniony za nowe „Gwiezdne wojny” John Williams otrzymał swoją 47 nominację do Oscara za muzykę oryginalną, a 52 razem z piosenkami. To rekordowe osiągnięcie dla twórcy będącego aktywnym zawodowo. Netflix zdobył w sumie 24 nominacje do Oscara i jest rekordzistą, Sony ma tych nominacji 20, ale malutka firma Neon – założona zaledwie trzy lata temu – dzięki dystrybucji „Parasite” i „Krainy miodu” zdobyła osiem nominacji.

Relacja z ogłoszenia nominacji do Oscara miała miejsce w muzeum Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, przedsięwzięcia za 388 mln dolarów, które ma być otwarte jeszcze w tym roku.  Laureatami nagród honorowych Akademii są w tej edycji: Lina Wertmüller, David Lynch, Wes Studi i za działalność humanitarną Geena Davis. Gala wręczenia Oscarów odbędzie się 9 lutego 2020 roku (z 9 na 10 lutego czasu polskiego). Po raz drugi wydarzenie to nie będzie miało gospodarza.

Pełna lista nominacji:

NAJLEPSZY FILM

FORD V FERRARI / LE MANS ’66 - Peter Chernin, Jenno Topping, James Mangold

THE IRISHMAN / IRLANDCZYK - Martin Scorsese, Robert De Niro, Jane Rosenthal, Emma Tillinger Koskoff

JOJO RABBIT - Carthew Neal, Taika Waititi

JOKER - Todd Phillips, Bradley Cooper, Emma Tillinger Koskoff

LITTLE WOMEN / MAŁE KOBIETKI - Amy Pascal

MARRIAGE STORY / HISTORIA MAŁŻEŃSKA - Noah Baumbach, David Heyman

1917 - Sam Mendes, Pippa Harris, Jayne-Ann Tenggren, Callum McDougall

ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD / PEWNEGO RAZU… W HOLLYWOOD - David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino

PARASITE - Kwak Sin Ae, Joon Ho Bong

FILM MIĘDZYNARODOWY
CORPUS CHRISTI / BOŻE CIAŁO reż. Jan Komasa (Polska)
HONEYLAND / KRAINA MIODU reż. Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov (Północna Macedonia)
LES MISÉRABLES / NĘDZNICY reż. Ladj Ly (Francja)
PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK reż. Pedro Almodovar (Hiszpania)
PARASITE reż.  Joon Ho Bong (Korea Południowa)

REŻYSERIA
Martin Scorsese, „The Irishman” / „Irlandczyk”
Todd Phillips, „Joker”
Sam Mendes, „1917”
Quentin Tarantino, „Once Upon a Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
Joon Ho Bong, „Parasite”

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Antonio Banderas „Pain and Glory” / „Ból i blask”
Leonardo DiCaprio „Once Upon a Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
Adam Driver „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
Joaquin Phoenix „Joker”
Jonathan Pryce „The Two Popes” / „Dwóch papieży”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Cynthia Erivo „Harriet”
Scarlett Johansson „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
Saoirse Ronan „Little Women” / „Małe kobietki”
Charlize Theron „Bombshell” / „Gorący temat”
Renee Zellweger „Judy”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Tom Hanks, „A Beautiful Day in the Neighborhood” / „Cóż za piękny dzień”
Anthony Hopkins, „The Two Popes” / „Dwóch papieży
Al Pacino, „The Irishman” / „Irlandczyk”
Joe Pesci, „The Irishman” / „Irlandczyk”
Brad Pitt, „Once Upon a Time in Hollywood”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Kathy Bates, „Richard Jewell”
Laura Dern, „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
Scarlett Johannson, „Jojo Rabbit”
Florence Pugh, „Little Women” / „Małe kobietki”
Margot Robbie, „Bombshell” / „Gorący temat”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„The Irishman” / „Irlandczyk”, Steven Zaillian
„Jojo Rabbit”, Taika Waititi
„Joker”, Todd Phillips, Scott Silver
„Little Women” / „Małe kobietki”, Greta Gerwig
„The Two Popes” / „Dwóch papieży”, Anthony McCarten

SCENARIUSZ ORYGINALNY
„Knives Out” / „Na noże”, Rian Johnson
„Marriage Story” / „Historia małżeńska”, Noah Baumbach
„1917”, Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
„Once Upon a Time in Hollywood”, Quentin Tarantino
„Parasite”, Joon-ho Bong, Jin Won Han

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„How to Train Your Dragon: The Hidden World” / „Jak wytresować smoka 3” Dean DeBlois, Bradford Lewis, Bonnie Arnold
„I Lost My Body” / „Zgubiłem moje ciało” Jérémy Clapin, Marc du Pontavice
„Klaus” Sergio Pablos, Jinko Gotoh, Marisa Román
„Missing Link” / „Praziomek” Chris Butler, Arianne Sutner, Travis Knight
„Toy Story 4” Josh Cooley, Mark Nielsen, Jonas Rivera

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„American Factory” / „Amerykańska fabryka”, Steven Bognar, Julia Reichert, Jeff Reichert
„The Cave”, Feras Fayyad, Kirstine Barfod, Sigrid Dyekjær
„The Edge of Democracy”, Petra Costa, Joanna Natasegara, Shane Boris, Tiago Pavan
„For Sama”, Waad Al-Kateab, Edward Watts
„Honeyland” / „Kraina miodu”, Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov, Atanas Georgiev

ZDJĘCIA
„The Irishman”, Rodrigo Prieto
„Joker”, Lawrence Sher
„The Lighthouse”, Jarin Blaschke
„1917”, Roger Deakins
„Once Upon a Time in Hollywood”, Robert Richardson

MONTAŻ
„Ford v Ferrari”, Michael McCusker, Andrew Buckland
„The Irishman”, Thelma Schoonmaker
„Jojo Rabbit”, Tom Eagles
„Joker”, Jeff Groth
„Parasite”, Jinmo Yang

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
 „Ford v Ferrari”, Donald Sylvester
„Joker”, Alan Robert Murray
„1917”, Oliver Tarney, Rachel Tate
„Once Upon a Time in Hollywood”, Wylie Stateman
„Star Wars: The Rise of Skywalker” / „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”, Matthew Wood, David Acord

DŹWIĘK
 „Ad Astra”, Gary Rydstrom, Tom Johnson i Mark Ulano
 „Ford v Ferrari”, Paul Massey, David Giammarco i Steven A. Morrow
„Joker”, Tom Ozanich, Dean Zupancic i Tod Maitland
„1917”, Mark Taylor i Stuart Wilson
„Once Upon a Time in Hollywood”, Michael Minkler, Christian P. Minkler i Mark Ulano

SCENOGRAFIA
„The Irishman”, Scenografia: Bob Shaw; Dekoracja wnętrz: Regina Graves
„Jojo Rabbit”, Scenografia: Ra Vincent; Dekoracja wnętrz: Nora Sopková
„1917”, Scenografia: Dennis Gassner; Dekoracja wnętrz: Lee Sandales
„Once Upon a Time in Hollywood”, Scenografia: Barbara Ling; Dekoracja wnętrz: Nancy Haigh
„Parasite”, Scenografia: Lee Ha Jun; Dekoracja wnętrz: Cho Won Woo

MUZYKA
„Joker”, Hildur Guðnadóttir
„Little Women”, Alexandre Desplat
„Marriage Story”,Randy Newman
„1917”, Thomas Newman
„Star Wars: The Rise of Skywalker”, John Williams

PIOSENKA
„I Can’t Let You Throw Yourself Away” z filmu „Toy Story 4”; muzyka i słowa Randy Newman
„I’m Gonna Love Me Again” z filmu „Rocketman; muzyka Elton John; słowa Bernie Taupin
„I’m Standing With You” z filmu „Breakthrough; muzyka i słowa Diane Warren
„Into the Unknown” z filmu „Frozen II” / „Kraina lodu II”; muzyka i słowa Kristen Anderson-Lopez I Robert Lopez
„Stand Up” z filmu „Harriet”; muzyka i słowa Joshuah Brian Campbell, Cynthia Erivo

CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
„Bombshell”, Kazu Hiro, Anne Morgan i Vivian Baker
„Joker”, Nicki Ledermann i Kay Georgiou
„Judy”, Jeremy Woodhead
„Maleficent: Mistress of Evil” / „Czarownica 2”, Paul Gooch, Arjen Tuiten i David White
„1917”, Naomi Donne, Tristan Versluis i Rebecca Cole

KOSTIUMY
„The Irishman”, Sandy Powell, Christopher Peterson
„Jojo Rabbit”, Mayes C. Rubeo
„Joker”, Mark Bridges
„Little Women”, Jacqueline Durran
„Once Upon a Time in Hollywood”, Arianne Phillips

EFEKTY WIZUALNE
„Avengers Endgame”, Dan DeLeeuw, Russell Earl, Matt Aitken, Dan Sudick
„The Irishman”, Pablo Helman, Leandro Estebecorena, Nelson Sepulveda-Fauser, Stephane Grabli
„1917” Guillaume Rocheron, Greg Butler, Dominic Tuohy
„The Lion King” Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Elliot Newman
„Star Wars: The Rise of Skywalker” Roger Guyett, Neal Scanlan, Patrick Tubach, Dominic Tuohy

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dcera”, Daria Kashcheeva
„Hair Love”, Matthew A. Cherry i Karen Rupert Toliver
„Kitbull”, Rosana Sullivan i Kathryn Hendrickson
„Memorable”, Bruno Collet i Jean-François Le Corre
„Sister”, Siqi Song

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„In the Absence”, Yi Seung-Jun i Gary Byung-Seok Kam
„Learning to Skateboard in a Warzone”, Carol Dysinger i Elena Andreicheva
„Life Overtakes Me”, Kristine Samuelson, John Haptas
„St. Louis Superman”, Smriti Mundhra i Sami Khan
„Walk Run Cha-Cha”, Laura Nix i Colette Sandstedt

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Brotherhood”, Meryam Joobeur i Maria Gracia Turgeon
„Nefta Football Club”, Yves Piat i Damien Megherbi
„The Neighbors’ Window”, Marshall Curry
„Saria”, Bryan Buckley i Matt Lefebvre
„A Sister”, Delphine Girard

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz