Strony

piątek, 7 lutego 2020

Najlepsze filmy Oscarowe i inni moi laureaci


Będą dwie listy dotyczące zwycięzców Oscarów 2020. W pierwszej przyznam swoje Oscary, w drugiej spróbuję wytypować laureatów wg Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Zabawę czas zacząć! Oscarowy weekend już trwa.

NAJLEPSZY FILM
Oto lista najlepszych filmów w kolejności znaczącej. O wielkości „Jokera” zadecydował drugi seans, który potwierdził, jak wielkie to kino, jak znakomicie radzi sobie z komiksową mitologią i jak trafnie pokazuje współczesne niepokoje i choroby. Dla mnie jest tam wiele głębi psychologicznej, ciekawie postawiony problem i rozwój postaci. Wierzę w ten świat. „Jojo Rabbit” to film przewortny, zabawny i smutny zarazem, ale stworzony przez prawdziwego wizjonera. „Historię małżeńską” lubię za ciekawie pokazany problem, za emocje, za jakiegoś rodzaju szczerość. Tak, nie jestem fanem „Parasite”. Doceniam to, o czym mówią i piszą wszyscy dokoła, a jednak mam takie wrażenie, że już to wszystko widziałem i nawet jeśli Joon-ho Bong twórczo to przetworzył, to jednak nie czuję tutaj tej wielkości. Wolę takie filmowe opowieści, jakie zaserwował Tarantino czy James Mangold. Jest stosunkowo prosto, ale filmowe emocje stoją na najwyższym poziomie. „1917” to wybitne kinowe doświadczenie, ale sama historia nie rzuca na kolana. „Małe kobietki” mają fajny charakter, „Irlandczyk” to męczący gangsterski fresk, który już widziałem. Niczym szczególnym mnie nie urzekł.

1. JOKER - Todd Phillips, Bradley Cooper, Emma Tillinger Koskoff
2. JOJO RABBIT - Carthew Neal, Taika Waititi
3. MARRIAGE STORY / HISTORIA MAŁŻEŃSKA - Noah Baumbach, David Heyman
4. ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD / PEWNEGO RAZU… W HOLLYWOOD - David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino
5. FORD V FERRARI / LE MANS ’66 - Peter Chernin, Jenno Topping, James Mangold
6. PARASITE - Kwak Sin Ae, Joon Ho Bong
7. 1917 - Sam Mendes, Pippa Harris, Jayne-Ann Tenggren, Callum McDougall
8. LITTLE WOMEN / MAŁE KOBIETKI - Amy Pascal
9. THE IRISHMAN / IRLANDCZYK - Martin Scorsese, Robert De Niro, Jane Rosenthal, Emma Tillinger Koskoff

FILM MIĘDZYNARODOWY
„Nędznicy” to kino, które zostało ze mną najdłużej. Ponownie jak przy „Jokerze” film mierzy się z problemem globalnym, dotyka tematu wielkiej przepaści między ludźmi i świetnie wmontowany jest w kino gatunkowe.
1. LES MISÉRABLES / NĘDZNICY reż. Ladj Ly (Francja)
2. PARASITE reż.  Joon Ho Bong (Korea Południowa)
3. CORPUS CHRISTI / BOŻE CIAŁO reż. Jan Komasa (Polska)
4. HONEYLAND / KRAINA MIODU reż. Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov (Północna Macedonia)
5. PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK reż. Pedro Almodovar (Hiszpania)

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
To coś więcej niż wybitna rola. Tam nie ma aktora, tam jest postać. Phoenix JEST Jokerem, znalazł na niego swój własny sposób, dotknął wielkiej ludzkiej tragedii, pokazał budzącą się bestię z powagą i szacunkiem. Bardzo rzadko w tak uczciwy sposób dotykamy w kinie istoty zła i poznajemy los czarnego charakteru.
1. Joaquin Phoenix „Joker”
2. Adam Driver „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
3. Jonathan Pryce „The Two Popes” / „Dwóch papieży”
4. Leonardo DiCaprio „Once Upon a Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
5. Antonio Banderas „Pain and Glory” / „Ból i blask”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
To nie charakteryzacja zbudowała tę rolę. Oczywiście, że nie widać tutaj Charlize Theron, ale aktorka skryta za maską tworzy przekonującą postać kobiety stojącej przed ważną decyzją. Klasę aktorki widać szczególnie w momentach „domowych”.
1. Charlize Theron „Bombshell” / „Gorący temat”
2. Saoirse Ronan „Little Women” / „Małe kobietki”
3. Scarlett Johansson „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
4. Renee Zellweger „Judy”
(nie widziałem) Cynthia Erivo „Harriet”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Trudny wybór, bo wszystkie te role nie były przesadnie wybitne. Magia nazwisk zadziałała? Brada Pitta nie da się nie lubić w roli tego luzaka, ale miał już więcej świetnych kreacji. Tego Oscara powinien dostać za „Przekręt”, za „Siedem”, za „Podziemny krąg”.
1. Brad Pitt, „Once Upon a Time in Hollywood”
2. Anthony Hopkins, „The Two Popes” / „Dwóch papieży
3. Al Pacino, „The Irishman” / „Irlandczyk”
4. Tom Hanks, „A Beautiful Day in the Neighborhood” / „Cóż za piękny dzień”
5. Joe Pesci, „The Irishman” / „Irlandczyk”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Zdecydowanie Laura Dern i tylko ona. Ostra jak brzytwa, totalnie seksowana, pewna siebie. Filmowo wypada znakomicie. Tuż za nią młodziutka Florence Pugh, od której trudno oderwać wzrok i której pojawienie się na ekranie w tym filmie, zdecydowanie go ożywa.
1. Laura Dern, „Marriage Story” / „Historia małżeńska”
2. Florence Pugh, „Little Women” / „Małe kobietki”
3. Margot Robbie, „Bombshell” / „Gorący temat”
4. Scarlett Johannson, „Jojo Rabbit”
(nie widziałem) Kathy Bates, „Richard Jewell”

REŻYSERIA
To jest jednak spora sztuka, tak umiejętnie połączyć kilka gatunków, tak znakomicie i swobodnie poruszać się w tej filmowej materii. Joon-ho Bong zadbał o najmniejsze szczegóły, ta filmowa dbałość mnie zachwyca. To jest jednak reżyserskie mistrzostwo, od fundamentu po dach. Phillips świetnie opowiada, a Mendes kreuje.
1. Joon-ho Bong, „Parasite”
2. Todd Phillips, „Joker”
3. Sam Mendes, „1917”
4. Quentin Tarantino, „Once Upon a Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
5. Martin Scorsese, „The Irishman” / „Irlandczyk”

SCENARIUSZ ORYGINALNY
Mój ulubiony scenariusz w tej kategorii prawdziwie mnie zaskoczył. To historia, która w naturalny sposób bawi się schematami, dostarcza niespodzianek, perfekcyjnie splata sznurki. Scenariuszowy majstersztyk, ale szacunek też dla „Parasite” i uczciwej „Historii małżeńskiej”.
1. „Knives Out” / „Na noże”, Rian Johnson
2. „Parasite”, Joon-ho Bong, Jin Won Han
3. „Marriage Story” / „Historia małżeńska”, Noah Baumbach
4. „Once Upon a Time in Hollywood”, Quentin Tarantino
5. „1917”, Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Trzy pierwsze scenariusze są znakomite i oryginalne. Laureat zaskoczył mnie umiejętnym balansowaniem na kilku granicach, odwagą, swobodą. „Joker” perfekcyjnie przeprowadził mnie przez cały proces.
1. „Jojo Rabbit”, Taika Waititi
2. „Joker”, Todd Phillips, Scott Silver
3. „The Two Popes” / „Dwa papieże”, Anthony McCarten
4. „Little Women” / „Małe kobietki”, Greta Gerwig
5. „The Irishman” / „Irlandczyk”, Steven Zaillian

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Klaus” to zaskakująco świeża, perfekcyjnie zrealizowana animacja, zabawna i mądrze przepracowująca mit, który wydawałoby się został już wyjałowiony.
1. „Klaus” Sergio Pablos, Jinko Gotoh, Marisa Román
2. „Toy Story 4” Josh Cooley, Mark Nielsen, Jonas Rivera
3. „I Lost My Body” / „Zgubiłem moje ciało” Jérémy Clapin, Marc du Pontavice
4. „Missing Link” / „Praziomek” Chris Butler, Arianne Sutner, Travis Knight
(nie widziałem) „How to Train Your Dragon: The Hidden World” / „Jak wytresować smoka 3” Dean DeBlois, Bradford Lewis, Bonnie Arnold

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
1. „Honeyland” / „Kraina miodu”, Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov, Atanas Georgiev
2. „American Factory” / „Amerykańska fabryka”, Steven Bognar, Julia Reichert, Jeff Reichert
(nie widziałem) „The Cave”, Feras Fayyad, Kirstine Barfod, Sigrid Dyekjær
(nie widziałem) „The Edge of Democracy”, Petra Costa, Joanna Natasegara, Shane Boris, Tiago Pavan
(nie widziałem) „For Sama”, Waad Al-Kateab, Edward Watts

ZDJĘCIA
Wiadomo kto wygra, ale Blaschke zrobił i tak najlepszą robotę. Ja tę kreację widzę, doceniam zabawę światłem i cieniem, czytaniem w klasyce kina.
1. „The Lighthouse”, Jarin Blaschke
2. „Joker”, Lawrence Sher
3. „1917”, Roger Deakins
4. „The Irishman”, Rodrigo Prieto
5. „Once Upon a Time in Hollywood”, Robert Richardson

MONTAŻ
1. „Ford v Ferrari”, Michael McCusker, Andrew Buckland
2. „Joker”, Jeff Groth
3. „Parasite”, Jinmo Yang
4. „The Irishman”, Thelma Schoonmaker
5. „Jojo Rabbit”, Tom Eagles

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
1. „Ford v Ferrari”, Donald Sylvester
2. „1917”, Oliver Tarney, Rachel Tate
3. „Joker”, Alan Robert Murray
4. „Star Wars: The Rise of Skywalker” / „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”, Matthew Wood, David Acord
5. „Once Upon a Time in Hollywood”, Wylie Stateman

DŹWIĘK
1. „Ford v Ferrari”, Paul Massey, David Giammarco i Steven A. Morrow
2. „1917”, Mark Taylor i Stuart Wilson
3. „Joker”, Tom Ozanich, Dean Zupancic i Tod Maitland
4. „Ad Astra”, Gary Rydstrom, Tom Johnson i Mark Ulano
5. „Once Upon a Time in Hollywood”, Michael Minkler, Christian P. Minkler i Mark Ulano

SCENOGRAFIA
Już za samo zbudowanie tego domu od podstaw, należy się im ta nagroda.
1. „Parasite”, Scenografia: Lee Ha Jun; Dekoracja wnętrz: Cho Won Woo
2. „The Irishman”, Scenografia: Bob Shaw; Dekoracja wnętrz: Regina Graves
3. „1917”, Scenografia: Dennis Gassner; Dekoracja wnętrz: Lee Sandales
4. „Jojo Rabbit”, Scenografia: Ra Vincent; Dekoracja wnętrz: Nora Sopková
5. „Once Upon a Time in Hollywood”, Scenografia: Barbara Ling; Dekoracja wnętrz: Nancy Haigh

MUZYKA
Islandzka kompozytorka wybitnie bawi się ponurymi dźwiękami, perfekcyjnie buduje atmosferę. Jestem fanem minimalizmu.
1. „Joker”, Hildur Guðnadóttir
2. „1917”, Thomas Newman
3. „Little Women”, Alexandre Desplat
4. „Marriage Story”, Randy Newman
5. „Star Wars: The Rise of Skywalker”, John Williams

PIOSENKA
1. „I Can’t Let You Throw Yourself Away” z filmu „Toy Story 4”; muzyka i słowa Randy Newman
2. „I’m Gonna Love Me Again” z filmu „Rocketman; muzyka Elton John; słowa Bernie Taupin
3. „I’m Standing With You” z filmu „Breakthrough; muzyka i słowa Diane Warren
4. „Into the Unknown” z filmu „Frozen II” / „Kraina lodu II”; muzyka i słowa Kristen Anderson-Lopez I Robert Lopez
5. „Stand Up” z filmu „Harriet”; muzyka i słowa Joshuah Brian Campbell, Cynthia Erivo

CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
1. „Bombshell”, Kazu Hiro, Anne Morgan i Vivian Baker
2. „Joker”, Nicki Ledermann i Kay Georgiou
3. „1917”, Naomi Donne, Tristan Versluis i Rebecca Cole
4. „Judy”, Jeremy Woodhead
5. „Maleficent: Mistress of Evil” / „Czarownica 2”, Paul Gooch, Arjen Tuiten i David White

KOSTIUMY
1. „Little Women”, Jacqueline Durran
2. „Joker”, Mark Bridges
3. „The Irishman”, Sandy Powell, Christopher Peterson
4. „Once Upon a Time in Hollywood”, Arianne Phillips
5. „Jojo Rabbit”, Mayes C. Rubeo

EFEKTY WIZUALNE
1. „Avengers Endgame”, Dan DeLeeuw, Russell Earl, Matt Aitken, Dan Sudick
2. „Star Wars: The Rise of Skywalker” Roger Guyett, Neal Scanlan, Patrick Tubach, Dominic Tuohy
3. „The Irishman”, Pablo Helman, Leandro Estebecorena, Nelson Sepulveda-Fauser, Stephane Grabli
4. „1917” Guillaume Rocheron, Greg Butler, Dominic Tuohy
(nie widziałem) „The Lion King” Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Elliot Newman

Postaram się wkrótce wypowiedzieć w temacie:

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dcera”, Daria Kashcheeva
„Hair Love”, Matthew A. Cherry i Karen Rupert Toliver
„Kitbull”, Rosana Sullivan i Kathryn Hendrickson
„Memorable”, Bruno Collet i Jean-François Le Corre
„Sister”, Siqi Song

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„In the Absence”, Yi Seung-Jun i Gary Byung-Seok Kam
„Learning to Skateboard in a Warzone”, Carol Dysinger i Elena Andreicheva
„Life Overtakes Me”, Kristine Samuelson, John Haptas
„St. Louis Superman”, Smriti Mundhra i Sami Khan
„Walk Run Cha-Cha”, Laura Nix i Colette Sandstedt

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Brotherhood”, Meryam Joobeur i Maria Gracia Turgeon
„Nefta Football Club”, Yves Piat i Damien Megherbi
„The Neighbors’ Window”, Marshall Curry
„Saria”, Bryan Buckley i Matt Lefebvre
„A Sister”, Delphine Girard

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz