Strony

sobota, 9 maja 2020

„Zdrajca" wygrywa włoskie Oscary


Wczoraj w Rzymie odbyła się ceremonia rozdania prestiżowych włoskich nagród David di Donatelli, nazywanych włoskimi Oscarami. Uroczystość odbyła się oczywiście online, a nominowani łączyli się z prowadzącymi przez wideo, „odbierając" statuetki we własnych domach. Najważniejsze nagrody zdobył „Zdrajca” w reżyserii Marco Bellocchio, pięć nagród otrzymał „Pinokio”, a najlepszy film zagraniczny to „Parasite”.

Wielkim triumfatorem nagród David di Donatelli okazał się film „Zdrajca" w reżyserii Marco Bellocchio. Włoska epopeja o sycylijskiej mafii Cosa Nostra zdobyła aż 6 statuetek w najważniejszych kategoriach. Akademia uznała dzieło Bellocchio za Najlepszy Film Roku, Marco Bellocchio dostał statuetkę dla Najlepszego Reżysera, a razem z Ludoviką Rampoldi, Valia Santella Francesco Piccolo – za Najlepszy Scenariusz. Nagrodę odebrał również Pierfrancesco Favino (Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy), oraz Luigi Lo Cascio (Najlepszy Aktor Drugoplanowy). Szósta statuetka przypadła montażystce Francesce Calvelli.

Jak pisze Barbara Hollender dla Rzeczpospolitej, Marco Bellocchio podczas ceremonii życzył włoskiemu przemysłowi filmowemu odrodzenia. — Ja sam mam 80 lat i żywię nadzieję, że uda mi się zrobić jeszcze kilka filmów.  Film „Zdrajca" miał wejść na polskie ekrany 13 marca. Z powodu zamknięcia kin, premiera została przesunięta na pierwszy możliwy termin po ich otwarciu.

Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach „Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek.

W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem, Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny konflikt. Film wspaniale ogrywa jego dwuznaczność: to morderca, niewierny mąż, człowiek brutalny, cyniczny i bezwzględny. Zeznaje przeciw swoim w obronie honoru mafii – tej, która go wychowała, a którą jego zdaniem zdradzili nowi przywódcy. To lojalność wobec „rodziny” każe mu wydać bossów i ujawnić w sądzie wszystkie sekrety Cosa Nostry. Umieszczeni podczas procesu w klatkach, dawni przyjaciele zamieniają się w dzikie zwierzęta. Plują, rzucają się na kraty, żądają krwi „Zdrajcy”. Jedynym sojusznikiem żyjącego w ukryciu, zaszczutego mężczyzny jest legendarny sędzia Falcone.

Niejednoznaczny, trzymający w napięciu, spektakularny „Zdrajca” to film o mafii, jakiego jeszcze nie było. Historia opowiadana z perspektywy bossa, który nieoczekiwanie staje po stronie sprawiedliwości, nie tylko fenomenalnie rekonstruuje najmroczniejszy czas w dziejach walk z mafią; ale też stawia pytania o znaczenie lojalności, honoru i zdrady – pytania, które nigdy nie przestały być aktualne. [info: Gutek Film]

Pięć nagród, głównie w kategoriach technicznych i zawodowych, zdobyła nowa wersja „Pinokia”, którą zrealizował Matteo Garrone. Rolę Geppetto zagrał Roberto Benigni, który przegrał rywalizację o nagrodę za rolę drugoplanową, ale który żartował w czasie ceremonii, że nagrody te powinny się nazywać „Covid di Donatello”. Prezydent Włoch w przesłanym do twórców liście, wyraził solidarność z branżą filmową. Zatrudnia ona 200 tysięcy osób. Sergio Mattarella powiedział, że jest przekonany, że pojawi się twórczy impuls podobny do tego, który „wytworzył neorealizm po wojnie”. Podczas ceremonii wręczenia nagród około 4 tysięcy kin we Włoszech oświetliło swoje budynki podczas specjalnej świetlnej prezentacji, aby w ten sposób zasygnalizować swoją obecność i chęć, jak najszybszego otwarcia.

Pełna lista nagrodzonych:
            
PICTURE
“The Traitor,” Marco Bellocchio

DIRECTOR
Marco Bellocchio, “The Traitor”

DEBUT DIRECTOR
Phaim Bhuiyan, “Bangla”

SCREENPLAY
Ludovica Rampoldi, Marco Bellocchio, Valia Santella Francesco Piccolo, “The Traitor”

BEST ADAPTED SCREENPLAY
Maurizio Braucci, Pietro Marcello “Martin Eden”

PRODUCER
Matteo Rovere, Andrea Paris “Romolus & Remus: The First King”

ACTRESS
Jasmine Trinca “The Fortune Goddess”

ACTOR
Pierfrancesco Favino “The Traitor”

SUPPORTING ACTRESS
Valeria Golino, “5 is The Perfect Number”

SUPPORTING ACTOR
Luigi Lo Cascio “The Traitor”

CINEMATOGRAPHY
Daniele Ciprì, “Romolus & Remus: The First King”

EDITING
Francesca Calvelli, “The Traitor”

DOCUMENTARY
“Selfie,” Agostino Ferrente

SCORE
Orchestra di Piazza Vittorio, “Il Flauto Magico di Piazza Vittorio”

ORIGINAL SONG
“Che Vita Meravigliosa,” Antonio Diodato “The Fortune Goddess”

PRODUCTION DESIGN
Dimitri Capuani, “Pinocchio”

COSTUME DESIGN
Massimo Cantini Parrini, “Pinocchio”

MAKEUP ARTIST
Dalia Colli, Mark Coulier, “Pinocchio”

HAIR ARTIST
Francesco Pegoretti, “Pinocchio”

DIGITAL EFFECTS
Theo Demiris, Rodolfo Migliari, “Pinocchio”

SOUND
Angelo Bonanni, Davide D’Onofrio, Mirko Perri, Mauro Eusepi, Michele Mazzucco, “Romolus & Remus: The First King”

AUDIENCE AWARD
“Il Primo Natale,” Salvo Ficarra, Valentino Picone

BEST FOREIGN FILM
“Parasite,” Bong Joon-ho

SPECIAL DAVID
Franca Valeri

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz