Strony

poniedziałek, 15 czerwca 2020

Laureaci XXIV Konkursu o Nagrodę im. K. Mętraka


Znani są już laureaci XXIV Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, który docenia corocznie młodych krytyków i krytyczki piszących o kinie.

Jury XXIV Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą krytyczki i krytyków piszących o kinie, w składzie: Marcin Adamczak, Klara Cykorz, Paweł Felis, Marek Hendrykowski, Andrzej Horubała (PISF), Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Klaudia Rachubińska, Sebastian Smoliński, Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z pracami 74 uczestników, na posiedzeniu (online) w dniu 13 czerwca 2020 r., podkreślając niezwykle wysoki i wyrównany poziom nagrodzonych i wyróżnionych prac, postanowiło przyznać następujące nagrody:

GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz

10 000 zł., otrzymuje

MARCIN STACHOWICZ - za głębię ostrości (DOF) widzenia filmów i sztuk audiowizualnych w szerszym niż kino kontekście oraz za osobisty punkt widzenia (POV), który niczemu nie schlebia, lecz pozbawiony jest niedojrzałego gniewu i oceny.

II nagroda, EX-AEQUO,każda po 2 500 zł.

DIANA DĄBROWSKA - za dojrzałość krytycznofilmową, wyrazistość zainteresowań, erudycję i jasność formułowania myśli w sposób przyjazny czytelniczkom i czytelnikom o różnym stopniu kompetencji filmoznawczej.

KATARZYNA KEBERNIK - za wyobraźnię, która każe nam widzieć w niezrealizowanym filmie Sergia Leone kluczowe wydarzenie z historii kina, a w Januszu Traczu esencję polskości, a także za językową precyzję i retoryczną swadę, które pozwalają przyjąć to wszystko jako zupełną oczywistość.

JOANNA NAJBOR - za teksty meandryczne, wielopoziomowe tematycznie i gatunkowo,
w których żadna odpowiedź nie jest nigdy ostatecznym, definitywnym końcem; za wrażliwość zarówno na praktyki tworzenia, jak i odbioru; w końcu za precyzję analityczną, która nie poprzestaje na tym, co jest, ale rzuca wyzwanie, marzy o kinie, które mogłoby być.

Jury postanowiło nie przyznawać trzeciej nagrody.

Jury przyznało następujące wyróżnienia:

Sylwia Borowska-Kazimiruk - za tekst „Awangarda wrażliwości”, w którym Autorka dokonuje odkrywczej i wnikliwej analizy Drzew Grzegorza Królikiewicza; za umiejętność odświeżania krytycznego języka opisu, dzięki osadzeniu filmu w kontekście polskiej transformacji oraz dzięki rewizji pojęcia filmowej porażki; za umiejętność wielopoziomowej i kontekstowej lektury dzieł, które zostały pominięte i zmarginalizowane.

Igor Kierkosz - za tekst „Kompilacja faili z cholernie dobrym jazzem w tle”: spektakularną podróż przez kilka dekad kina skejterskiego, elektryzującą bogactwem odniesień i pisarską swadą, z której przebija niepozbawiony krytycznego aspektu zachwyt nad opisywanym tematem, poczucie humoru oraz czysta radość z dzielenia się z czytelnikiem własną pasją.

Gabriel Krawczyk - za tekst „Nowy papież” - pogłębioną diagnozę artystycznego i intelektualnego potencjału drzemiącego w ekranowym obrazie, który byłby niehagiograficznym portretem Jana Pawła II.

Maciej Kryński - za żywy, eliptyczny język, iskrzący humorem styl, umiejętność płynnego przekraczania granic ekranu i błyskotliwość twórczego opracowania - w oryginalnej i nieoczywistej formie tekstu „Purpurowa róża z Pekinu” - jednego z najgorszych koszmarów krytyka: telefonu od bohatera recenzowanego filmu.

Patrycja Mucha - za intrygujący opis tych, które bywały jednocześnie oglądane i niezauważane w tekście „Bezimienne piękności”, stanowiącym imponujące połączenie filmowej erudycji i nerwu krytycznego oraz popis umiejętności pisania zarówno o tym, co na ekranie jak i o tym, co za kulisami przemysłu filmowego.

Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie w listopadzie 2020 r. odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz