Strony

wtorek, 28 lipca 2020

Wenecja 2020. Silna polska reprezentacja w programie


Dziewięć filmów polskich, w polskiej koprodukcji lub powstałych przy wsparciu naszych twórców znalazło się w oficjalnym programie 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. W Konkursie Głównym mamy dwa filmy, w tym „Śniegu już nigdy nie będzie” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta (wcześniej znany jako „Masażysta” i „Wonder Żenia”).

„Śniegu już nigdy nie będzie” („Never gonna snow again”) to pierwszy od pięciu lat polski film w Konkursie Głównym weneckiego festiwalu. Obraz duetu Szumowska-Englert powstał w oparciu o ich wspólny scenariusz. W obsadzie znaleźli się: Alec Utgoff oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot.

Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.

Za zdjęcia do filmu odpowiada Michał Englert, za montaż: Jarosław Kamiński i Agata Cierniak, za dźwięk: Kacper Habisiak, Marcin Kasiński i Marcin Jachyra. Kierownictwo produkcji sprawowali: Dagmara Bagnecka i Stefaan Schieder. Scenografię przygotowała Jagna Janicka, kostiumy – Katarzyna Lewińska, charakteryzację – Waldemar Pokromski. Producentami są: Agnieszka Wasiak i Mariusz Włodarski z Lava Films, Viola Fügen i Michael Weber z Match Factory Productions, Małgorzata Szumowska i Michał Englert, a koproducentami: Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Kino Świat, DI-Factory, Bayerischer Rundfunk we współpracy z Arte. Projekt jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Śniegu już nigdy nie będzie” do niedawna znajdował się oficjalnie na liście zapowiedzi w polskich kinach i wejść na ekrany miał 2 października. Dystrybutor nie potwierdził dziś daty premiery tego filmu.

W Konkursie Głównym znalazł się również film „Quo vadis Aida”, który jest koprodukcją aż ośmiu państw: Polski, Bośni i Hercegowiny, Austrii, Rumunii, Holandii, Niemiec, Francji i Norwegii. Polskim producentem jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions). Reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila Žbanić, której debiut fabularny – „Grbavica” zdobył w 2006 roku Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu w Berlinie, a także był nominowany do Europejskich Nagród Filmowych w kategorii Najlepszy Film i Najlepsza Aktorka. Autorem muzyki do filmu jest Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

Bośnia, lipiec 1995. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?

Z kolei polski operator Michał Sobociński jest autorem zdjęć do hinduskiego filmu – „The Disciple” w reżyserii Chaitanya Tamhane, który również bierze udział w Konkursie Głównym. Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym, co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca, realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.

Na weneckim festiwalu w sekcji „Out of Competition, Fiction” pokazany zostanie również film „Komar” („Mosquito state”) Filipa Jana Rymszy, który wraz z Mario Zermeno jest również autorem scenariusza. Za zdjęcia odpowiada Eric Koretz, za muzykę: Cezary Skubiszewski, scenografię: Marek Warszewski, charakteryzację: Karolina Kordas i Alina Janerka, kostiumy: Katarzyna Lewińska, dźwięk: Zofia Moruś, a montaż: Bob Murawski. Film wyprodukowany został przez Włodzimierza Niderhausa (Wytwórnia Filmów Fabularnych i Dokumentalnych), a koproducentami są Filip Jan Rymsza (Royal Road Entertainment) i Lightcraft Advertising. W obsadzie znaleźli się: Charlotte Vega, Beau Knapp, Audrey Wasilewski, Daisy Bishop, Jack Kesy i Olivier Martinez.

Sierpień 2007. Odosobniony w swoim penthousie z widokiem na Central Park, obsesyjny analityk danych z Wall Street, Richard Boca, dostrzega złowieszcze wzorce: jego modele komputerowe zachowują się nieregularnie, podobnie jak roje komarów rozmnażające się w jego mieszkaniu; plaga, która towarzyszy jego załamaniu nerwowemu.

W sekcji pozakonkursowej „Out of Competition, Non Fiction” znalazł się również obraz „HOPPER/WELLES”, który jest polską koprodukcją. Został wyreżyserowany przez Orsona Wellesa, a wyprodukowany przez Filipa Jana Rymszę („Mosquito State”, „The Other Side of the Wind”) i jego firmę Royal Road Entertainment w koprodukcji z FIXAFILM. Nieprezentowany nigdy wcześniej materiał to zapis intymnej i twórczej rozmowy, która na początku lat 70. odbyła się między dwoma, wielkimi osobowościami świata filmu. Odwieczny obrazoburca Orson Welles zza kadru sonduje Dennisa Hoppera, cieszącego się wtedy wielką popularnością po sukcesie „Easy Ridera”. Oryginalny, 5-godzinny materiał został skrócony dzięki pracy nagrodzonego Oscarem montażysty, Boba Murawskiego („The Hurt Locker”, „Spider-Man”).

„Niepamięć” („Apples”) to grecko-polska koprodukcja debiutującego reżysera Christosa Nikou, która będzie filmem otwarcia sekcji Orizzonti. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski, a główną rolę zagrał Aris Servetalis. Producentami filmu są Iraklis Mavroidis, Angelo Venetis, Aris Dayios, Nikos Smpiliris z greckiej firmy Boo Productions oraz Mariusz Włodarski z Lava Films. Polskim koproducentem jest firma DI Factory, a obraz powstał przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Nieprzewidywalna, rozprzestrzeniająca się pandemia powoduje u ludzi nagłą amnezję. Mężczyzna zostaje objęty programem leczenia, który ma pomóc mu zbudować nowe życie.  Jego terapia polegać ma na wykonywaniu codziennych czynności przepisanych przez lekarzy na kasecie magnetofonowej i uchwycenie tych nowych wspomnień za pomocą polaroidu.

W ramach Międzynarodowego Tygodnia Krytyki (Settimana Internazionale della Critica) pokazany zostanie włosko-polski „Non odiare” („Thou Shalt Not Hate”) Mauro Manciniego, który wraz z Davide Lisino jest również autorem scenariusza. W obsadzie znaleźli się: Alessandro Gassmann, Sara Serraiocco, Luka Zunic, Lorenzo Buonora oraz Lorenzo Acquaviva, Gabriele Sangrigoli, Paolo Giovannucci, Sheel Cosmet i Mauritium Zacchocka.

Obraz wyprodukował Mario Mazzarotto i jest to włosko-polska koprodukcja: Movimento Film, Agresywna Banda, Rai Cinema, we współpracy z Notorious Pictures, przy wsparciu włoskiego Ministerstwa Dziedzictwa Kulturowego – Dyrekcji Generalnej ds. Kina, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Regionu Lacjum, we współpracy z Friuli-Venezia Giulia Film Commission. Koprodukcja: Alessandro Leone i Emiliano Caradonna, Maciej Stern Sterzyński i Mike Stern Sterzyński (Stern Pictures Associate Producers), Diego Panadisi i Greg Strasz (Associate Producers Why Worry Production) oraz Guglielmo Marchetti (Associate Producer Notorious Pictures). Za zdjęcia odpowiada Mike Stern Sterzyński, montaż: Paola Freddy, muzykę: Pivio & Aldo de Scalzi, kostiumy – Carlo Aloisio i Catia Dottori, dźwięk – Luca Bertolin i Danilo Romancino.

W mieście na północnym wschodzie, gdzieś w centralnej Europie, w miejscu będącym połączeniem heterogenicznej historii, różnych grup etnicznych oraz starej społeczności żydowskiej mieszka Simone Segre, uznany chirurg pochodzenia żydowskiego. Prowadzi spokojne życie, mieszka w eleganckim mieszkaniu i nie ma żadnych związków z przeszłością. Pewnego dnia ratuje mężczyznę, którego potrącił samochód, a sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia. Kiedy odkrywa nazistowski tatuaż na jego piersi, zostawia go swojemu przeznaczeniu. Simone czuje się jednak winny śmierci mężczyzny. Odnajduje jego rodzinę, która okazuje się zafascynowana neonazizmem.

W programie sekcji Giornate degli Autori/Venice Day również można znaleźć polskie akcenty. W konkursie startuje polsko-rosyjsko-belgijski debiut Filipa Jurejewa „Kitoboy”. Pokazany zostanie też film krótkometrażowy Małgorzaty Szumowskiej zatytułowany „Nightwalk”, który jest częścią projektu „Miu Miu Woman’s Tales”. [opr. na podstawie www.pisf.pl]

Jest i dziesiąty polski reprezentant związany z tegorocznym festiwalem w Wenecji. "Kanał" Andrzeja Wajdy z 1957 roku zostanie zaprezentowany w sierpniu w Wenecji na przeglądzie odrestaurowanych dzieł światowego kina. Poprzedza on tegoroczną 77. edycję międzynarodowego festiwalu filmowego. "Klasyka kina poza festiwalem" - to tytuł przeglądu trwającego do 30 sierpnia na terenach Ogrodów Biennale w Wenecji. Jak ogłosiła dyrekcja festiwalu, przedstawionych zostanie w wersji oryginalnej z włoskimi napisami 12 odrestaurowanych arcydzieł kinowych i będą to jeszcze m.in. "Obcy - ósmy pasażer Nostromo" Ridleya Scotta z 1979 roku, horror "Nie oglądaj się teraz" w reżyserii Nicolasa Roega z 1973 roku, "Cud w Mediolanie" (1951), którego reżyserem był Vittorio De Sica czy "Toni" Jeana Renoira z 1935.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, jeden z najbardziej prestiżowych na świecie, otworzy włoska produkcja „Lacci” w reżyserii Daniele Luchetti. Przewodniczącą jury Konkursu Głównego będzie aktorka Cate Blanchett. Festiwal odbędzie się w dniach 2-12 września. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz