Strony

środa, 19 sierpnia 2020

To co najlepsze w polskiej popkulturze


Popkulturowa Akademia Wszystkiego, przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE i popkulturowe nagrody MISIE, ogłosiła nominacje do czwartej edycji MISIÓW. Są to wyróżnienia, które doceniają to co najlepsze wydarzyło się w polskiej popkulturze. Wśród nominowanych są m.in.: „Supernova”, „Boże ciało”, „Wszystko o mojej matce”, „Wataha”, produkcje internetowe, prace komiksowe, książki i muzyka.

Jak piszą organizatorzy wydarzenia:

Oto dzieła, postacie i twórcy polskiej kultury popularnej, które najbardziej nas rozbawiły, wzruszyły czy wstrząsnęły nami w sezonie 2019/2020. Wśród nominowanych znalazły się filmy kinowe „Sala Samobójców: Hejter”, „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, „(Nie)znajomi”, seriale „Wataha 3” i „Kontrola” a także książki, komiksy, teledyski czy filmy dokumentalne.

Tegoroczne ogłoszenie werdyktu odbędzie się 27 września online. Z racji bieżącej sytuacji ogólnego zagrożenia zdecydowaliśmy się tym razem nie organizować tradycyjnej gali, a ogłosić wyniki naszego plebiscytu w formie internetowego materiału wideo (acz oczywiście statuetki trafią w ręce laureatów).

W poprzednich trzech edycjach MISIÓW wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. twórcy dzieł „Zimna Wojna”, „Wołyń”, „Kler”, „Ucho prezesa”, „Będziesz smażyć się w piekle”, „Tylko nie mów nikomu” czy „Jak pies z kotem”.

MISIE 20 - LISTA NOMINACJI

ROZBAWIŁO

Gale Stand Up Online – rozrywkowe programy internetowe; twórcy: Bartosz Zalewski, Piotrek Szumowski, Jasiek Borkowski; reż. Karol Modzelewski; prod. Bartłomiej Korbel
za błyskawiczną (jak na nasz kraj) reakcję na zmianę sytuacji i stworzenie alternatywnej formy dostarczania ludziom zupełnie niezłej rozrywki.

Kapitan Bzyk – album z rysunkami; autor Ernesto Gonzales; wyd.  Timof Comics
za rewelacyjne skrzyżowanie nostalgii i parodii oraz nieustający dreszczyk i pytanie jak dalego autor posunie się na kolejnej planszy.

Niech mnie ktoś uszczypnie – teledysk https://youtu.be/eO-ZyRcWKf0– Rau_Performance; prod. i reż. Tomasz Rałowski
za pieśń i dodany do niej ruchomy obrazek, który świetnie oddaje nasz stan w czasach pandemii i równocześnie jest naprawdę zabawny.

Pato Emigracja  – teledysk https://youtu.be/tjCTAdtbi0s– Facecje TV; prod. Sławek Richert/Michał Zamencki; reż. Marcin Morawicki/Adam Smereczyński
za erudycję skrzyżowaną ze świetną parodią.

W lesie dziś nie zaśnie nikt – film kinowy; prod. Jan Kwieciński; reż. Bartosz M. Kowalski
za wreszcie pierwszy udany polski horror, który bawi w sposób zamierzony przez twórców.

WZRUSZYŁO

Baśka – powieść; Wojtek Friedmann; wyd. Wydałem
za ociupinkę nostalgii i anegdoty do których chce się wracać.

Boże ciało – film kinowy; prod. Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham; reż. Jan Komasa
za nienachalną i wiarygodną opowieść o potrzebie wiary. I o szansie na odkupienie.

Kontrola – serial internetowy https://youtu.be/qafkh_hNW4k; prod. Natasza Parzymies, Aleksandra Rudzka, Magdalena Knapczyńska; reż. Natasza Parzymies
za lekko, ciekawie i z niesamowitym wyczuciem opowiedzianą historię pewnej pary

(Nie)znajomi – film kinowy; prod. Katarzyna Sarnowska, Kuba Kosma; reż. Tadeusz Śliwa
za wzorcową adaptację do polskich realiów fabuły, która już sama w sobie była godna uwagi.

Wszystko dla mojej matki – film kinowy; prod. Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński; reż. Małgorzata Imielska
za kameralną opowieść o wysiłku, który niesie pocieszenie.

WSTRZĄSNĘŁO

Baśń o Wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli – powieść; Radek Rak; wyd. Powergraph
za porażającą wizję jak to wszystko mogło kiedyś wyglądać. I za fantazję ubogacającą tę wizję o magię, jakiej nam trzeba.

Eastern – film kinowy; prod. Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska; reż. Piotr Adamski
za atrakcyjne pokazanie mroku, który jest w nas.

Paszkwile – płyta; Tymon Tymański; yMusic
za bezkompromisową muzyczną wycieczkę po naszej rzeczywistości.

Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota – reportaż; Paweł Piotr Reszka; wyd. Agora
za opowieść o zobojętnieniu, które czasem tylko czeka, by nas pochłonąć.

Sala Samobójców: Hejter – film kinowy; producent Jerzy Kapuściński, Wojciech Kabarowski; reż. Jan Komasa
za wyrazistą przypowieść o tym jak manipulujemy i dajemy się manipulować i do czego to może doprowadzić.

DZIAŁO SIĘ

Kwestia ceny – powieść; Zygmunt Miłoszewski; wyd. W.A.B.
za rewelacyjny współczesny przygodowy thriller równocześnie oryginalny i pełną garścią czerpiący z polskiej i zachodniej klasyki gatunku.

Pogańskie żądze – antologia komiksów; dyr. art. Nikodem Cabała; red. Maria Lengren; wyd. Planeta Komiksów
za ciekawą i udaną próbę wprowadzenia ostrej erotyki do komiksowej fantasy.

Supernova – film kinowy; prod. Jacek Bromski, Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska; reż. Bartosz Kruhlik
za szybką, wciągającą opowieść o lokalnej katastrofie, która narasta i narasta.

Wataha Sezon 3 – serial telewizyjny; prod. Bogumił Lipski; reż. Olga Chajdas, Kasia Adamik.
za wyśmienity finał kilkuletniej serialowej podróży, dopinający wszystkie wątki i trzymający w napięciu do samego końca

Wojna gwiazd – film dokumentalny https://youtu.be/xWg3drCPNbE; real. Radosław Salamończyk, Jakub Turkiewicz.
za nostalgiczną wyprawę w przeszłość i próbę zmierzenia się z gatunkiem, którego bardzo w Polsce brakuje.

NAJLEPSZY BOHATER

Kapitan Bzyk (z albumu Kapitan Bzyk) twórca Ernesto Gonzales
za najbardziej od lat wyluzowaną postać (z wąsem i bez) w polskiej popkulturze

Julek (z filmu W lesie dziś nie zaśnie nikt) scenariusz Bartosz M. Kowalski, Mirella Zaradkiewicz, Jan Kwieciński; aktor Michał Lupa
za nastolatka, który nieporadny, nie na miejscu, nie ma szans i wierzymy, że jest gdzieś w każdym z nas.

Grzegorz (z filmu (Nie)Znajomi) scen. Katarzyna Sarnowska, Tadeusz Śliwa; aktor Łukasz Simlat
za świetnie oddany portret współczesnego człowieka, który ma więcej wad niż zalet, ale jakoś sobie radzi.

Wiktor Rebrow (z serialu Wataha) scenariusz Piotr Szymanek, Marta Szymanek, Katarzyna Tybinka; aktor Leszek Lichota
za bieszczadzkiego twardziela, który z sezonu na sezon pięknie się rozwijał, a tu w finale zalśnił jak diament

Kóba Szela (z powieści Baśń o Wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli) autor Radek Rak
za podwójny portret postaci mocno już wcześniej zmitologizowanej, której tu dodano kolejny świetny poziom mitologii

NAJLEPSZA BOHATERKA

Anna (z filmu (Nie)Znajomi) scen. Katarzyna Sarnowska, Tadeusz Śliwa; aktorka Maja Ostaszewska
za piękną współczesną wizję matki i żony Polki, która (choć historia to adaptacja) zdaje się wręcz archetypem współczesnych matek i żon Polek.

Joanna Chyłka (Z serialu Chyłka. Kasacja i powieści Wyrok oraz Ekstradycja) scen. Michał Wawrzecki, Justyna Stefaniak na podstawie powieści Remigiusza Mroza; aktorka Magdalena Cielecka; autor książek Remigiusz Mróz
ponownie za rewelacyjnie i wiarygodnie pokazaną zapadającą błyskawicznie w pamięć postać twardej, niezależnej kobiety czynu.

Prokurator Iga Dobosz (z serialu Wataha) scenariusz Piotr Szymanek, Marta Szymanek, Katarzyna Tybinka; aktorka Aleksandra Popławska
za prokurator, którą chcielibyśmy poznać w prawdziwym życiu. Świat byłby wtedy i sprawiedliwszy i atrakcyjniejszy.

Ewa (z filmu Eastern) scen. Piotr Adamski, Michał Grochowiak; aktorka Maja Pankiewicz
za hipnotyzującą postać milczącej zabójczyni dźwigającej piętno rodzinnej wendetty

Zofia Lorentz (Z powieści Kwestia ceny) autor Zygmunt Miłoszewski
za świetną rodzimą wariację na Indianę Jonesa, Larę Croft, Pana Samochodzika i kobietę pracującą w jednym.

NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER

Tomasz Giemza (z filmu Sala Samobójców. Hejter) scen. Mateusz Pacewicz; aktor Maciej Musiałowski
za pokazanie bezwzględności, która może drzemać w każdym z nas i która, miejmy nadzieję, nigdy się nie obudzi.

ksiądz (z filmu W lesie dziś nie zaśnie nikt) scenariusz Bartosz M. Kowalski, Mirella Zaradkiewicz, Jan Kwieciński; aktor Piotr Cyrwus
za kolejnego wyrazistego aż do granic karykatury złego księdza w polskim kinie. To chyba jakaś passa jest?

Adam Nowak (z filmy Supernova) scen. Bartosz Kruhlik; aktor Marcin Hycnar
za świetny wizerunek młodego aparatczyka w kłopotach. Tak właśnie ich sobie wyobrażamy.

Ułan (z powieści Wyrwa i słuchowiska Wyrwa. Historia Ułana) autor Wojciech Chmielarz; aktor Nikodem Rozbicki
za sugestywną opowieść o prowincjonalnym mroku, który potrafi nas dopaść nagle i mocno ukąsić

Walden (z filmu Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa) scen. Krzysztof Gureczny; aktorzy Tomasz Włosok, Michał Mostowiec
za fascynującą postać adiutanta głównego bohatera, lojalnego przestępcy bez jakichkolwiek hamulców

NAJLEPSZY TWÓRCA

Ernesto Gonzales (za album Kapitan Bzyk i komiks Nim wstanie dzień)
za brawurowy podwójny debiut, świetny warsztat i eklektyzm.

Jan Komasa (za filmy Boże ciało i Sala Samobójców. Hejter)
za piękny kinowy dublet - dwa dzieła, dzięki którym znowu na całym świecie chce się oglądać polskie filmy.

Bartosz M. Kowalski (za film  W lesie dziś nie zaśnie nikt)
za pierwszy od dawna polski film, który jest świetną rozrywką nie tylko dla twórców, ale też dla widzów, a jednocześnie cudownie kampową wyprawą w świat lat 80.

Marek Krajewski (za powieści Mock. Golem i Pomocnik Kata)
za ponad dwudziestoletnią konsekwentną i nie tracącą na jakości przygodę z kryminałem retro, która w tym sezonie obrodziła kolejnymi dwoma zacnymi tomami.

Leszek Możdżer (za muzykę do filmu Ikar. Legenda Mietka Kosza)
za fortepianową podróż w czasy PRLu i stworzenie oraz wykonanie muzyki, która jest zarówno uzupełnieniem jak i głównym tematem tego filmu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz