Strony

wtorek, 27 października 2020

Nominacje do Critics Choice dla dokumentów

Gunga

[Sezon Nagród 2020/2021] Tegoroczny sezon nagród wyglądał będzie zdecydowanie inaczej, od tych z lat poprzednich. Cały system opóźniony jest o kilka miesięcy z powodu Covid-19, niestabilności premier kinowych i gotowości studiów do rywalizacji o najważniejsze nagrody filmowe. Dotyczy to jednak głównie fabuł, inaczej sprawa ma się z dokumentami. Te przechodzą przez 2020 rok zgodnie z planem i właśnie ogłoszono nominacje do pierwszych z nagród, które podsumowują rok w kinie dokumentalnym. To prestiżowe Critics Choice Association Documentary Awards. Są już pierwsi faworyci.

Dokumentalne „Crip Camp”, „Gunda” i „Mr. Soul!” na tym etapie rywalizacji o Critics Choice przewodzą nominacjom mając ich po pięć. Wśród producentów najlepiej w statystykach wypadają Netflix z 31 nominacjami i Neon z 14. Wiele z nominowanych produkcji znanych jest już polskim widzom z seansów na małych lub dużych, głównie festiwalowych, ekranach. Faktem jest bowiem, że o nominacje do Critics Choice Association Documentary Awards zabiegać mogą produkcje, które premiery miały w kinach, telewizji i na platformach cyfrowych.

Organizatorzy nagród podkreślają, że „nominowani reprezentują najlepsze z najlepszych produkcji, w bardzo owocnym dla dokumentów, mijającym roku”. Laureaci tegorocznych nagród ogłoszeni zostaną 16 listopada 2020 roku.

Debiutujący na tegorocznym Sundance „Crip Camp” doceniono za najlepszy dokument, reżyserię, montaż, dokument archiwalny i historyczno-dokumentalny. Debiutujący w Berlinie „Gunga” jest wśród najlepszych dokumentów, nominowano go za reżyserię, zdjęcia, montaż oraz dokument przyrodniczo-naukowy. Trzeci z graczy „Mr. Soul!” to też kandydat do tytułu najlepszego dokumentu, ale doceniono go za debiut w tej dziedzinie, narrację, dokument archiwalny i historyczno-dokumentalny. Po cztery nominacje otrzymały dokumentalne: wyprodukowane przez Netflix „Athlete A”, „Dick Johnson nie żyje” i „My Octopus Teacher” oraz produkcja Neon „Totally Under Control”. Z wyżej wymienionych tytułów, tylko ten ostatni nie znalazł się na liście nominowanych w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny.

Listę nominowanych w najważniejszej kategorii uzupełniają: “Belushi” (Showtime), “Feels Good Man” (Wavelength Productions/PBS Independent Lens), “The Fight” (Magnolia Pictures), “The Go-Go’s” (Showtime), “The Painter and the Thief” (Neon), “A Secret Love” (Netflix), “The Social Dilemma” (Netflix), “Time” (Amazon Studios). Kilka z tych produkcji można było obejrzeć podczas niedawnego Docs Against Gravity, kilka dostępnych jest w internecie, na premiery innych w Polsce musimy poczekać.

Pełna lista nominacji (w oryginale):

BEST DOCUMENTARY FEATURE

“Athlete A” (Netflix)

“Belushi” (Showtime)

“Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

“Dick Johnson is Dead” (Netflix)

“Feels Good Man” (Wavelength Productions/PBS Independent Lens)

“The Fight” (Magnolia Pictures)

“The Go-Go’s” (Showtime)

“Gunda” (Neon)

“Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Productions)

“My Octopus Teacher” (Netflix)

“The Painter and the Thief” (Neon)

“A Secret Love” (Netflix)

“The Social Dilemma” (Netflix)

“Time” (Amazon Studios)

BEST DIRECTOR

Garrett Bradley, “Time” (Amazon Studios)

Bonni Cohen and Jon Shenk, “Athlete A” (Netflix)

Kirsten Johnson, “Dick Johnson is Dead” (Netflix)

Victor Kossakovsky, “Gunda” (Neon)

James Lebrecht and Nicole Newnham, “Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

Dawn Porter, “John Lewis: Good Trouble” (Magnolia Pictures)

Benjamin Ree, “The Painter and the Thief” (Neon)

BEST FIRST DOCUMENTARY FEATURE

Robert S. Bader, Ali & “Cavett: The Tale of the Tapes” (HBO)

Chris Bolan, “A Secret Love” (Netflix)

Melissa Haizlip, “Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Productions)

Arthur Jones, “Feels Good Man” (Wavelength Productions/PBS Independent Lens)

Elizabeth Leiter and Kim Woodard, “Jane Goodall: The Hope” (National Geographic)

Elizabeth Lo, “Stray” (Magnolia Pictures)

Sasha Joseph Neulinger, “Rewind” (Grizzly Creek Films/PBS Independent Lens)

BEST CINEMATOGRAPHY

Michael Dweck and Gregory Kershaw, “The Truffle Hunters” (Sony Pictures Classics)

Roger Horrocks, “My Octopus Teacher” (Netflix)

Kirsten Johnson, “Dick Johnson is Dead” (Netflix)

Victor Kossakovsky and Egil Håskjold Larsen, “Gunda” (Neon)

Scott Ressler, Neil Gelinas and Stefan Wiesen, “The Last Ice” (National Geographic)

Gianfranco Rosi, “Notturno” (Stemal Entertainment)

Ruben Woodin Dechamps, “The Reason I Jump” (Kino Lorber)

BEST EDITING

Don Bernier, “Athlete A” (Netflix)

Eli Despres, Greg Finton and Kim Roberts, “The Fight” (Magnolia Pictures)

Lindy Jankura and Alex Keipper, “Totally Under Control” (Neon)

Helen Kearns, “Assassins” (Greenwich Entertainment)

Victor Kossakovsky and Ainara Vera, “Gunda” (Neon)

Eileen Meyer and Andrew Gersh, “Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

Charlotte Munch Bengtsen, “The Truffle Hunters” (Sony Pictures Classics)

BEST SCORE

Ari Balouzian and Ryan Hope, “Feels Good Man” (Wavelength Productions/PBS Independent Lens)

Marco Beltrami, Brandon Roberts and Buck Sanders, “The Way I See It” (Focus Features)

Tyler Durham, Sven Faulconer and Xander Rodzinski, “The Last Ice” (National Geographic)

Peter Nashel and Brian Deming, “Totally Under Control” (Neon)

Daniel Pemberton, “Rising Phoenix” (Netflix)

Jeff Tweedy, “Long Gone Summer” (ESPN)

Jeff Tweedy, Spencer Tweedy and Sammy Tweedy, “Showbiz Kids” (HBO)

BEST NARRATION

David Attenborough: “A Life on Our Planet” (Netflix)

David Attenborough, Narrator

David Attenborough, Writer

“Dick Johnson is Dead” (Netflix)

Kirsten Johnson, Narrator

Kirsten Johnson, Writer

“Fireball: Visitors From Darker Worlds” (Apple)

Werner Herzog, Narrator

Werner Herzog, Writer

“Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Productions)

Blair Underwood, Narrator

Ellis Haizlip, Writer

“My Octopus Teacher” (Netflix)

Craig Foster, Narrator

Craig Foster, Writer

“Time” (Amazon Studios)

Fox Rich, Narrator

Fox Rich, Writer

“Totally Under Control” (Neon)

Alex Gibney, Narrator

Alex Gibney, Writer

BEST ARCHIVAL DOCUMENTARY

“Ali & Cavett: The Tale of the Tapes” (HBO)

“Belushi” (Showtime)

“Class Action Park” (HBO)

“Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

“MLK/FBI” (Field of Vision/IFC Films)

“Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Productions)

“Spaceship Earth” (Neon)

BEST HISTORICAL/BIOGRAPHICAL DOCUMENTARY

“Belushi” (Showtime)

“Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

“Howard” (Disney+)

“John Lewis: Good Trouble” (Magnolia Pictures)

“Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Production)

“Mucho Mucho Amor: The Legend of Walter Mercado” (Netflix)

“Natalie Wood: What Remains Behind” (HBO)

BEST MUSIC DOCUMENTARY

“Beastie Boys Story” (Apple)

“Crock of Gold: A Few Rounds with Shane MacGowan” (Magnolia Pictures)

“The Go-Go’s” (Showtime)

“Laurel Canyon” (Epix)

“Once Were Brothers: Robbie Robertson and The Band” (Magnolia Pictures)

“Other Music” (Factory 25)

“Zappa” (Magnolia Pictures)

BEST POLITICAL DOCUMENTARY

“All In: The Fight for Democracy” (Amazon Studios)

“Boys State” (Apple)

“John Lewis: Good Trouble” (Magnolia Pictures)

“MLK/FBI” (Field of Vision/IFC Films)

“The Social Dilemma” (Netflix)

“Totally Under Control” (Neon)

“The Way I See It” (Focus Features)

BEST SCIENCE/NATURE DOCUMENTARY

“Coded Bias” (7th Empire Media/PBS Independent Lens)

“Fantastic Fungi” (Moving Art)

“Gunda” (Neon)

“I Am Greta” (Hulu)

“The Last Ice” (National Geographic)

“My Octopus Teacher” (Netflix)

“Spaceship Earth” (Neon)

BEST SPORTS DOCUMENTARY

“Ali & Cavett: The Tale of the Tapes” (HBO)

“Athlete A” (Netflix)

“Be Water” (ESPN)

“A Most Beautiful Thing” (50 Eggs Films)

“Red Penguins” (Universal Pictures)

“Rising Phoenix” (Netflix)

“You Cannot Kill David Arquette” (Super LTD)

BEST SHORT DOCUMENTARY

“Blackfeet Boxing: Not Invisible” (ESPN)

(Directors: Kristen Lappas and Tom Rinaldi. Producers: Craig Lazarus, José Morales, Lindsay Rovegno, Victor Vitarelli and Ben Webber)

“The Claudia Kishi Club” (Netflix)

(Director and Producer: Sue Ding)

“Crescendo!” (Quibi)

(Director: Alex Mallis. Producers: Matt O’Neill and Perri Peltz)

“Elevator Pitch” (Field of Vision)

(Director and Producer: Martyna Starosta)

“Hunger Ward” (Spin Film/Vulcan Productions/RYOT Films)

(Director and Producer: Skye Fitzgerald. Producer: Michael Scheuerman)

“Into the Fire” (National Geographic)

(Director: Orlando von Einsiedel. Producers: Mark Bauch, Harri Grace and Dan Lin)

“My Father the Mover” (MTV Documentary Films)

(Director: Julia Jansch. Producer: Mandilakhe Yengo)

“The Rifleman” (Field of Vision)

(Director: Sierra Pettengill. Producer: Arielle de Saint Phalle)

“The Speed Cubers”(Netflix)

(Director and Producer: Sue Kim. Producers: Evan Krauss and Chris Romano)

“St. Louis Superman” (MTV Documentary Films)

(Directors and Producers: Sami Khan and Smriti Mundhra. Producer: Poh Si Teng)

MOST COMPELLING LIVING SUBJECTS OF A DOCUMENTARY (HONOR)

Dr. Rick Bright – “Totally Under Control” (Neon)

Steven Garza – “Boys State” (Apple)

The Go-Go’s – “The Go-Go’s” (Showtime)

Judith Heumann – “Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

Dick Johnson – “Dick Johnson is Dead” (Netflix)

Maggie Nichols, Rachael Denhollander, Jamie Dantzscher – “Athlete A” (Netflix)

Fox Rich – “Time” (Amazon)

Pete Souza – “The Way I See It” (Focus Features)

Taylor Swift – “Miss Americana” (Netflix)

Greta Thunberg – “I Am Greta” (Hulu)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz