Strony

środa, 18 listopada 2020

„Dick Johnson nie żyje” wygrywa Critics Choice

Critics Choice Documentary Awards zostały przyznane, a produkcja Netfliksa „Dick Johnson nie żyje” właśnie zrobiła krok bliżej Oscara dla pełnometrażowego filmu dokumentalnego.

Bohater nagrodzonego filmu to Dick Johnson, który jest prawdopodobnie najbardziej kochanym dziadkiem w Nowym Jorku. Jednak emerytowany psychiatra ma 86 lat, a jego życie nieuchronnie zbliża się ku końcowi. Aby pomóc mu przygotować się na tę ostateczną konfrontację, jego córka - nagradzana dokumentalistka Kirsten Johnson ("Cameraperson") - opracowuje pomysłowy eksperyment: aby uczcić życie doktora Johnsona, raz po raz uśmierca go na ekranie. Wykorzystując magię kina i rodzinne zamiłowanie do czarnego humoru, ojciec i córka razem stawiają czoła temu, co czeka nas wszystkich. Film dostępny jest na Netfliksie i zbiera sporo pozytywnych opinii, ale w mojej ocenie jest tylko udanym dokumentem, który na tle wielu innych pełnometrażowych produkcji w tym roku, wypada blado. Nagroda Critics Choice nie gwarantuje Oscara, ale na pewno pomaga filmowi, a Netflix w kategorii dokumentalnej od lat ma bardzo silną pozycję. Tym bardziej, że „Dick Johnson nie żyje” zdobył kilka wyróżnień Critics Choice, w tym nagrodę za najlepszą reżyserię.

W tym roku Netflix zdominował Critics Choice, zdobywając w sumie sześć nagród, w tym także dla lepszego w mojej ocenie „My Octopus Teacher”, docenionego za zdjęcia i najlepszy dokument o tematyce naukowej oraz za najlepszą narrację w „David Attenborough: A Life on Our Planet”. Za najlepszy dokument historyczno-biograficzny doceniono film „John Lewis: Good Trouble”.

Laureaci 5. edycji Critics Choice Documentary Awards (wersja angielska):

 

BEST DOCUMENTARY FEATURE

“Dick Johnson is Dead” (Netflix)

 

BEST DIRECTOR

Kirsten Johnson, “Dick Johnson is Dead” (Netflix)

 

BEST FIRST DOCUMENTARY FEATURE

Melissa Haizlip, “Mr. SOUL!” (Shoes in the Bed Productions)

 

BEST CINEMATOGRAPHY

Roger Horrocks, “My Octopus Teacher” (Netflix)

 

BEST EDITING

Lindy Jankura, Alexis Johnson and Alex Keipper, “Totally Under Control” (Neon)

 

BEST SCORE

Marco Beltrami, Brandon Roberts and Buck Sanders, “The Way I See It” (Focus Features)

 

BEST NARRATION

“David Attenborough: A Life on Our Planet”(Netflix)

 

David Attenborough, Narrator

David Attenborough, Writer

 

BEST ARCHIVAL DOCUMENTARY

“MLK/FBI” (Field of Vision/IFC Films)

 

BEST HISTORICAL/BIOGRAPHICAL DOCUMENTARY

“John Lewis: Good Trouble” (Magnolia Pictures/Participant)

 

BEST MUSIC DOCUMENTARY (TIE)

“Beastie Boys Story” (Apple)

“The Go-Go’s” (Showtime)

 

BEST POLITICAL DOCUMENTARY

“Boys State” (Apple)

 

BEST SCIENCE/NATURE DOCUMENTARY

“My Octopus Teacher” (Netflix)

 

BEST SPORTS DOCUMENTARY (TIE)

“Ali & Cavett: The Tale of the Tapes” (HBO)

“Athlete A” (Netflix)

 

BEST SHORT DOCUMENTARY

“St. Louis Superman” (MTV Documentary Films)

(Directors and Producers: Sami Khan and Smriti Mundhra. Producer: Poh Si Teng)

 

MOST COMPELLING LIVING SUBJECTS OF A DOCUMENTARY (HONOR)

Dr. Rick Bright – “Totally Under Control” (Neon)

Steven Garza – “Boys State” (Apple)

The Go-Go’s – “The Go-Go’s” (Showtime)

Judith Heumann – “Crip Camp: A Disability Revolution” (Netflix)

Dick Johnson – “Dick Johnson is Dead” (Netflix)

Maggie Nichols, Rachael Denhollander, Jamie Dantzscher – “Athlete A” (Netflix)

Fox Rich – “Time” (Amazon)

Pete Souza – “The Way I See It” (Focus Features)

Taylor Swift – “Miss Americana” (Netflix)

Greta Thunberg – “I Am Greta” (Hulu)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz