Strony

piątek, 23 kwietnia 2021

Polskie filmy w konkursach Docs Against Gravity

12 polskich filmów zostanie zaprezentowanych podczas Millennium Docs Against Gravity – będą to ich światowe premiery. Powalczą one o Nagrodę dla Najlepszego Polskiego Filmu Dokumentalnego oraz Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim.

W programie znalazły się aż cztery polskie filmy ukazujące różne oblicza narodowej kwarantanny. Pierwszym z nich jest „Polaków portret własny” Macieja Białoruskiego, Jakuba Drobczyńskiego i Roberta Rawłuszewicza. Ich bohaterowie, dzieląc się zapisem swoich prywatnych przeżyć w okresie lockdownu, ukazują w jaki sposób znoszą inny wirus niż COVID-19 – wirus samotności. Uzupełnieniem materiałów domowych jest autorskie spojrzenie reżyserów na to, w jaki sposób Polska jako kraj, ale też Polacy jako społeczeństwo, radzili sobie z ograniczeniami i wyzwaniami związanymi z pandemią.

Pozostałe trzy filmy są krótkometrażowe i będą prezentowane w jednym bloku. Jakub, bohater „Seal Story” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, przeszedł izolację w wersji ekstremalnej – w pojedynkę w nieczynnym hotelu przylegającym do Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej w niewielkiej islandzkiej miejscowości nad Oceanem Atlantyckim. Spędził tam kilka miesięcy sam jak palec, pośród wyludnionego wulkanicznego krajobrazu – czując się jak jedyna osoba na planecie. Kolejnym filmem jest „Pozdrawiam” Tatiany Chistowej i Macieja Hameli. Akcja rozgrywa się w Petersburgu, tuż po wprowadzeniu przez rząd bezwzględnego nakazu izolacji wszystkich osób starszych. Utworzono infolinię, której konsultantki miały za zadanie uspokajać zdesperowanych ludzi, niemających dostępu do lekarstw, a nawet jedzenia. Z seniorką telefoniczne rozmowy prowadzi również Kamila Chojnacka, bohaterka i reżyserka filmu „Halo babciu”. Rejestrując swoje najbliższe otoczenie – męża oraz 1,5-rocznego synka – podczas lockdownu, dużo uwagi poświęca swojej babci, z którą kontaktuje się jedynie zdalnie. W pewnym momencie okazuje się, że babcia nie do końca przestrzega zasad izolacji…

Wątki literackie i bohaterowie młodego pokolenia

O wybitnym twórcy, którego biografia ma swoje ciemne karty, opowiada najnowszy film Raphaela Lewandowskiego – „Herbert. Barbarzyńca w ogrodzie”. Reżyser odkrywa, że za krystalicznym pięknem pozostawionej przez Herberta poezji kryje się mało znane życie prywatne poety i humanisty, człowieka pełnego humoru i finezji, który zmagał się z niepewnością, gniewem, bólem fizycznym oraz chorobą psychiczną. Z kolei „W Centrum komiksu” Macieja Bieruta ujawnia zjawisko literackie ze zgoła innego bieguna – kultura obrazku z dymkiem jest tu pokazana przez pryzmat legendarnego sklepu przy Al. Niepodległości w Warszawie, zrzeszającego pasjonatów komiksu.

Nastoletnie bohaterki filmu „Już tu nie wrócę” Mikołaja Lizuta są wychowankami Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Goniądzu pod Białymstokiem. Sprawiają kłopoty, mają na koncie przestępstwa, ale same też są ofiarami domowej przemocy. Wychowanki takich placówek często zachodzą szybko w ciążę. W ich świecie pełnym koszmarnych przeżyć własne dziecko staje się marzeniem o bezwarunkowej miłości i szczęśliwym domu. Czy uda im się to osiągnąć? Bohaterka „Furii” Krzysztofa Kasiora – 25-letnia mistrzyni MMA Aleksandra Rola – pochodzi z dysfunkcyjnej rodziny. Ma za sobą kilka prób samobójczych, po których postanowiła zrezygnować z psychoterapii na rzecz treningów MMA. W ten sposób udało jej się pozbyć nagromadzonej złości i frustracji. Na jej drodze do światowego sukcesu pojawiają się jednak przeszkody… We wschodniej Polsce mieszka także osiemnastoletni Omar – przedstawiciel społeczności tatarskiej i bohater filmu „Omar. Jak nie być innym” Krzysztofa Dzięciołowskiego. Niby zachowuje się jak typowy nastolatek – lubi słuchać hip-hopu i spędzać czas ze swoją dziewczyną oraz kumplami, ale wyróżnia go jednak wygląd i religia. Stara się to wszystko pogodzić – zwłaszcza relacje z muzułmańską matką i katolicką dziewczyną.

18. edycja festiwalu odbędzie się w formie hybrydowej – w kinach w siedmiu miastach od 21 do 30 maja, a następnie online od 3 do 20 czerwca br. [źródło pisf.pl]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz