Strony

środa, 16 marca 2022

Orły 2022. Nominacje

Liderem nominacji do Polskich Nagród Filmowych Orły 2022 został film Jana P. Matuszyńskiego "Żeby nie było śladów", który otrzymał ich aż 13. „Wesele” Wojtka Smarzowskiego zabiega o 10 nagród, a „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta ma tych nominacji siedem. Listę najlepszych filmów uzupełniają „Aida” Jasmili Zbanic i „Moje wspaniałe życie” Łukasza Grzegorzka.

Nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły 2022 ogłoszono podczas konferencji prasowej, która odbyła się w warszawskiej Fabryce Norblina. Rozpoczynając spotkanie, prezydent Polskiej Akademii Filmowej Dariusz Jabłoński przekazał wyrazy uznania społeczeństwu ukraińskiemu, które "wykazuje się niezwykłą odwagą i ofiarnością w obronie swojej ojczyzny przy niesprowokowanej niczym agresji Rosji". Szczególne wyrazy uznania skierował do filmowców ukraińskich, którzy "w tych niewyobrażalnych dla nas warunkach pracują z kamerami, dokumentują, tworzą całą wielką dokumentację zbrodni, które tam się dzieją".

Jabłoński przypomniał, że polscy filmowcy zjednoczyli się od pierwszego dnia tej agresji. "Wspólnie pomagamy tym, którzy tam realizują zdjęcia. Pomagamy również tym - bo wielu z naszych przyjaciół, koleżanek i kolegów postanowiło stanąć w pierwszej linii - którzy są w obronie terytorialnej. Grozi im, mówiąc krótko, śmierć. Staramy się ich zabezpieczać. Staramy się im dostarczać kamery, ale staramy się też, żeby - na ile to możliwe - chronić ich, wysyłając kamizelki i hełmy na Ukrainę" - powiedział Jabłoński.

W tym roku liderem nominacji do Orłów został film "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego, który zdobył ich 13 (ale zdobyć ich może tylko 12). Dziesięć nominacji otrzymało "Wesele" Wojtka Smarzowskiego, o siedem nagród ubiegają się "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. O statuetkę dla najlepszego filmu rywalizować będą także "Aida" Jasmili Zbanic (w sumie 5 nominacji) i "Moje wspaniałe życie" Łukasza Grzegorzka (także pięć nominacji). 

Cztery nominacje do Orłów zdobyła "Magnezja", tyle samo szans na nagrody ma "Mistrz". Po trzy nominacje otrzymały: "Furioza", "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje", "Sweat", "Śmierć Zygielbojma", "Cudak", dokumentalny "Film balkonowy" oraz "Bo we mnie jest seks". Sporo filmów ma po dwie nominacje do Orłów, m.in. dokumentalny "Polański, Horowitz. Hometown", "Sonata", "Powrót do tamtych dni", "Zupa nic", "Amatorzy", "Ucieczka na Srebrny Glob", "Teściowie".

Nominacje za najlepszą reżyserię powędrowały do Jasmili Zbanic ("Aida"), Pawła Łozińskiego ("Film balkonowy"), Magnusa von Horna ("Sweat"), Wojtka Smarzowskiego ("Wesele"), Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta ("Wszystkie nasze strachy") oraz Jana P. Matuszyńskiego ("Żeby nie było śladów"). Cieszy najbardziej w tej kategorii obecność reżyserki z zagranicy i wybitnego polskiego dokumentalisty.

Orzeł w kategorii Najlepsza Główna Rola Kobieca może trafić do Jasny Duricic ("Aida"), Marii Dębskiej ("Bo we mnie jest seks"), Agaty Buzek ("Moje wspaniałe życie"), Magdaleny Koleśnik ("Sweat") lub Sandry Korzeniak ("Żeby nie było śladów"). Niestety nie ma w tym gronie mojej faworytki, znakomitej Małgorzaty Foremniak brawurowo występującej w "Sonacie". Wśród nominowanych w kategorii Najlepsza Główna Rola Męska znaleźli się Piotr Głowacki ("Mistrz"), Jacek Braciak ("Moje wspaniałe życie"), Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni"), Robert Więckiewicz ("Wesele") i Tomasz Ziętek ("Żeby nie było śladów"). Polska Akademia Filmowa ani w tej, ani w kategorii Odkrycie nie dostrzegła znakomitego debiutu Michała Sikorskiego z "Sonaty".

W aktorskich kategoriach drugoplanowych doceniono m.in. troje aktorów z filmu "Żeby nie było śladów" (Agnieszka Grochowska, Aleksandra Konieczna i Jacek Braciak). Kategorię tę uzupełniają: Anna Dymna za "Amatorów", Agata Kulesza za "Wesele", Jowita Budnik i Andrzej Chyra za "Wszystkie nasze strachy", Ewa Wiśniewska za "Zupę nic", Borys Szyc za "Bo we mnie jest seks", Adam Woronowicz za "Moje wspaniałe życie" i Łukasz Simlat za "Sonatę".

O statuetkę za najlepszy scenariusz ubiegać się będą Jasmila Zbanic ("Aida"), Łukasz Grzegorzek ("Moje wspaniałe życie"), Wojciech Smarzowski ("Wesele"), Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk i Katarzyna Sarnowska ("Wszystkie nasze strachy"), a także Kaja Krawczyk-Wnuk ("Żeby nie było śladów"). W kategorii Odkrycie Roku nominacje otrzymali Iwona Siekierzyńska (za reżyserię "Amatorów"), Mateusz Rakowicz (za reżyserię "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"), Anna Kokoszka-Romer i Mateusz Kudła (za reżyserię "Polańskiego. Horowitza. Hometown"), Kuba Michalczuk (za reżyserię "Teściów") i Łukasz Gutt ("Wszystkie nasze strachy").

Bardzo ciekawa i silna jest kategoria doceniająca najlepsze pełnometrażowe polskie dokumenty. Na liście tej znalazły się "1970" Tomasza Wolskiego, "Film balkonowy" Pawła Łozińskiego, "Polański, Horowitz. Hometown" Anny Kokoszki-Romer i Mateusza Kudły, "Sędziowie pod presją" Kacpra Lisowskiego oraz "Ucieczka na Srebrny Glob" Kuby Mikurdy.

W kategorii Najlepszy Film Europejski nominowano "Annette" Leosa Caraxa, "Na rauszu" Thomasa Vinterberga, "Ojca" Floriana Zellera, "Berlin Alexanderplatz" Burhana Qurbaniego i "Titane" Julie Ducournau. Wśród seriali nominacje zdobyły m.in. „Behawiorysta”, "Klangor" i "Sexify". W tej kategorii są dwie produkcje dla Netflixa, dwie dla Canal+ oraz jedna dla TVN.

O nominacje do 24. Orłów - nagród Polskiej Akademii Filmowej - ubiegało się 71 filmów. 20 kwietnia dowiemy się, kto zostanie laureatem Orła za Osiągnięcia Życia. Niebawem zostanie ogłoszony termin gali wręczenia statuetek.

 

PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH DO POLSKICH NAGRÓD FILMOWYCH ORŁY 2022

 

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

- „Annette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)

- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)

- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)

- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”

- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”

- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

- Michał Robaczewski „Sweat”

- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”

- Radek Ochnio „Wesele”

- Leszek Freund „Zupa nic”

- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

- Dariusz Krysiak „Cudak”

- Alina Janerka „Furioza”

- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

- Mirosława Wojtczak „Mistrz”

- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”

- Dorota Roqueplo „Magnezja”

- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”

- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

- Jarosław Kamiński „Aida”

- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”

- Agnieszka Glińska „Lamb”

- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”

- Krzysztof Komander „Wesele”

 

ODKRYCIE ROKU

- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”

- Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”

- Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”

- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy” 

 

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery

- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

- „1970” reżyseria Tomasz Wolski

- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer

- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski

- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

- Anna Dymna „Amatorzy”

- Agata Kulesza „Wesele”

- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”

- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”

- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”

- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”

- Łukasz Simlat „Sonata”

- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”

- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

- Jasna Đuričić „Aida”

- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”

- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

- Magdalena Koleśnik „Sweat”

- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

- Piotr Głowacki „Mistrz”

- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”

- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

- Robert Więckiewicz „Wesele”

- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA MUZYKA

- Maciej Zieliński „Gierek”

- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”

- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”

- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”

- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”

- Mikołaj Trzaska „Wesele”

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”

- Marek Warszewski „Magnezja”

- Ewa Skoczkowska „Mistrz”

- Marek Warszewski „Wesele”

- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

- Klaudiusz Dwulit „Furioza”

- Witold Płóciennik "Mistrz"

- Michał Englert „Teściowie”

- Piotr Sobociński jr „Wesele”

- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”

- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”

- Arthur Reinhart „Żużel”

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”

- Kaja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Paweł Łoziński „Film balkonowy”

- Magnus von Horn „Sweat”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”

- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZY FILM

- „Aida”

- „Moje wspaniałe życie”

- „Wszystkie nasze strachy”

- „Wesele”

- „Żeby nie było śladów”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz