Strony

sobota, 28 maja 2022

Cannes 2022. Złota Palma dla „Triangle Of Sadness”

Ruben Östlund zdobył swoją drugą w karierze Złotą Palmę w Cannes. Po pamiętnym „The Square” w 2017 roku, tym razem doceniono jego „Triangle Of Sadness”. Nagrodę Jury zdobył Jerzy Skolimowski za film „Io”. Na czele jury stał francuski aktor Vincent Lindon.

Pierwszy w całości anglojęzyczny projekt Rubena Östlunda, laureata Złotej Palmy za „The Square”, to satyra na pełen blichtru świat mody i opowieść o parze modeli-influencerów (Charlbi Dean i Harris Dickinson), których najcenniejszą walutą jest uroda. Ta jednak przestanie się liczyć, na skutek niespodziewanych wydarzeń na pokładzie luksusowego statku dowodzonego przez szalonego kapitana (Woody Harrelson). Film Östlunda jeszcze przed premierą uchodził za silnego kandydata do tej nagrody. Szwedzki reżyser dołączył do wąskiego grona artystów, którzy w swojej karierze zdobyli po dwie Złote Palmy, a są tutaj m.in. bracia Dardenne, Francis Ford Coppola, Michael Haneke, Billie August i Ken Loach.

Drugą co do ważności nagrodę w Cannes podzielili między siebie Claire Denis za „Stars At Noon” i Lukas Dhont za „Close”. Za najlepszego reżysera uznano Park Chan-wooka, twórcę “Decision to Leave”. Tarik Saleh za “Boy From Heaven” otrzymał nagrodę za scenariusz. Jerzy Skolimowski za „Io” oraz Félix Van Groeningen i Charlotte Vandermeersch za „The Eight Mountains” zdobyli Nagrody Jury. Bracia Dardenne zdobyli specjalną nagrodę przyznaną z okazji 75. edycji festiwalu, a doceniono ich za film “Tori & Lokita”.

Nagrodę dla najlepszego aktora otrzymał, znany między innymi z "Parasite", Song Kang-ho doceniony tym razem za występ w filmie „Broker” w reżyserii Hirokazu Kore-edy. Aktor odbierając to wyróżnienie podziękował "wszystkim, którzy cenią koreańskie kino". Najlepszą aktorką w Cannes uznano Zar Amir-Ebrahimi za występ w “Holy Spider" w reżyserii Ali Abbasiego. Choć akcja tego filmu dzieje się w Iranie, nie mógł on powstać w tym kraju, a w całości nakręcono go w Jordanii. Po wręczeniu nagrody aktorka powiedziała, że film ten przedstawia "wszystko, czego nie można pokazać w Iranie".

Złotą Kamerę dla najlepszego debiutu festiwalu przyznano Ginie Gammell i Riley Keough za "War Pony", a Palmę dla filmu krótkometrażowego otrzymała Chinka Chen Jianying za "The Water Murmurs". W sekcji Un Certain Regard zwyciężył film “The Worst Ones” podpisany przez Lise Akoka i Romane Gueret. Pokazywany w tej sekcji i ciepło przyjęty „Silent Twins” nie zdobył żadnej nagrody.

To nie jedyne filmy, które w tym roku zostały bardzo pominięte przy rozdawaniu nagród. Przed galą spore szanse na wyróżnienia mieli David Cronenberg za "Crimes of the Future" i James Gray za "Armageddon Time". Jury pominęło też nowe filmy Cristiana Mungiu (R.M.N.), Kiriłła Serebrennikowa ("Żona Czajkowskiego) czy Alberta Serry.

 

Lista nagrodzonych (wersja angielska):

 

COMPETITION

Palme d’Or: Triangle Of Sadness, dir: Ruben Ostlund

Grand Prix - TIE: „Stars At Noon”, Claire Denis AND Close, Lukas Dhont

Director: Park Chan-wook, “Decision to Leave”

75th Anniversary Special Award: Jean-Pierre and Luc Dardenne, “Tori & Lokita”

Actor: “Broker,” Song Kang-ho

Actress: Zar Amir-Ebrahimi, “Holy Spider”

Jury Prize — TIE: “The Eight Mountains,” Félix Van Groeningen and Charlotte Vandermeersch AND “EO,” Jerzy Skolimowski

Screenplay: Tarik Saleh, “Boy From Heaven”

 

OTHER PRIZES

Camera d’Or: “War Horse,” Gina Gammell and Riley Keough

Camera d’Or Special Mention: “Plan 75,” Hayakawa Chie

Short Films Palme d’Or: “The Water Murmurs,” Jianying Chen

Short Films Special Mention: “Lori,” Abinash Bikram Shah

Golden Eye Documentary Prize: “All That Breathes,” Shaunak Sen

Queer Palm: “Joyland”

Special Jury Prize: Mariupolis 2, dir: Mantas Kvedaravicius

Jury Ecumenical: Broker, dir: Hirokazu Kore-eda

 

UN CERTAIN REGARD

Un Certain Regard Award: “The Worst Ones,” Lise Akoka, Romane Gueret

Jury Prize: “Joyland,” Saim Sadiq

Best Director Prize: Alexandru Belc, “Metronom”

Best Performance Prize — TIE: Vicky Krieps, “Corsage” and Adam Bessa, “Harka”

Best Screenplay Prize: Maha Haj, “Mediterranean Fever”

Coup de Coeur Award: “Rodeo,” Lola Quivoron

 

DIRECTORS’ FORTNIGHT

Europa Cinemas Label: “One Fine Morning,” Mia Hansen-Løve

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “The Mountain,” Thomas Salvador

 

CRITICS’ WEEK

Nespresso Grand Prize: “La Jauria,” Andres Ramirez Pulido

French Touch Prize: “Aftersun,” Charlotte Wells

GAN Foundation Award for Distribution: Urban Distribution, “The Woodcutter Story”

Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Zelda Samson, “Love According to Dalva”

 

CINÉFONDATION

First Prize: A Conspiracy Man,” Valerio Ferrara

Second Prize: “Somewhere,” Li Jiahe

Third Prize — TIE: “Glorious Revolution,” Masha Novikova AND “Humans Are Dumber When Crammed Up Together,” Laurène Fernandez

 

FIPRESCI INTERNATIONAL CRITICS’ PRIZES

COMPETITION

‘Leila’s Brothers,’ (Saeed Roustace, Iran)

UN CERTAIN REGARD

“The Blue Caftan,” (Maryam Touzani, Morocco, France, Denmark, Belgium)

DIRECTORS’ FORTNIGHT/CRITICS’ WEEK

“Love According to Dalva,” (Emmanuelle Nicot, Belgium, France)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz