Strony

czwartek, 26 maja 2022

Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2021 - laureat

W czwartej edycji konkursu na Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku 2021 organizowanego w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jurorzy za najlepszą wśród nominowanych uznali muzykę do filmu „Hiacynt” skomponowaną przez Wojtka Urbańskiego. Miałem zaszczyt być w gronie jurorów, którzy zadecydowali o przyznaniu nagród.

Wojtek Urbański jest kompozytorem, producentem muzycznym, współzałożycielem wytwórni Dyspensa Records i zespołu Rysy. Na swoim koncie ma współpracę z takimi artystami, jak Kwiat Jabłoni, Sorry Boys, Anita Lipnicka czy PRO8L3M. Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. Do tej pory stworzył ścieżki dźwiękowe m.in. do polskich seriali Ultraviolet czy Układ oraz filmów Pustostan i zwycięskiego Hiacynta. W tym roku zarówno jurorzy oraz publiczność byli zgodni i zdecydowaną ilością głosów w internetowym plebiscycie również wygrał Wojtek Urbański.

Akcja polskiej produkcji Netflixa w reżyserii Piotra Domalewskiego rozgrywa się na tle wydarzeń historycznych lat 80. ubiegłego wieku. Młody milicjant Robert wpada na trop mordercy gejów i niezadowolony z wyników śledztwa postanawia odkryć prawdę. Podczas jednej z obław w ramach akcji „Hiacynt” poznaje Arka, studenta powiązanego ze społecznością homoseksualistów. Czyni go swoim informatorem, nieświadomy tego, jak ta relacja wpłynie na jego życie osobiste. Muzyka stworzona przez Urbańskiego wzbudza niepokój, buduje napięcie i idealnie współgra z ciężką atmosferą thrillera.

Spośród soundtracków powstałych w 2021 roku wyselekcjonowaliśmy sześć tytułów, z których grono dziennikarzy, krytyków i komentatorów z branż filmowej i muzycznej wyłoniło najlepszą propozycję. Nominacje otrzymali: Mikołaj Trzaska za muzykę do serialu Klangor, Teoniki Rożynek za kompozycje do filmu Prime Time, Radzimir Dębski za ścieżkę dźwiękową do serialu Sexify, Jan A.P. Kaczmarek za muzykę do filmu Śmierć Zygielbojma oraz Marcin Lenarczyk, Bartłomiej Łupiński i Igor Kłaczyński za muzykę do filmu Wszystkie nasze strachy.

Celem, który przyświeca pomysłodawcom wyróżnienia za najlepszą ścieżkę dźwiękową stworzoną do polskiego filmu lub serialu, jest wspieranie rodzimego rynku fonograficznego. Nagroda ma również uhonorować twórców, których kompozycje wyróżniają się na tle pozostałych stworzonych w danym roku, umocnić ich pozycję w polskiej branży filmowej i muzycznej, a także wypromować laureatów na arenie międzynarodowej.

Nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku została wręczona 25 maja w trakcie koncertu Scoring4Polish Directors: Jerzy Skolimowski, będącego częścią 15. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Jury:

Jerzy Armata („Gazeta Wyborcza”)

Piotr Czerkawski („Kino”, „Film”, Filmweb)

Tomasz Goska (FilmMusic.pl)

Magda Miśka-Jackowska (podcast Score and the City)

Adam Krysiński (MuzykaFilmowa.pl)

Arkadiusz Kryska (Streaming Soundtracks)

Łukasz Maciejewski

Paweł Pawlik (RMF Classic)

Paweł Piotrowicz (Wirtualna Polska)

Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”, „Kino”, „Ekrany”)

Dagmara Romanowska (Onet Film, „Kino”)

Damian Słowioczek (MuzykaFilmowa.pl)

Maria Wilczek-Krupa („Dziennik Polski”, „Kino”, RMF Classic)

Maja Baczyńska (Presto Filmowe)

Magdalena Wojewoda-Mleczko (RMF Classic)

Anna Malarowska (konsultant muzyczny)

Małgorzata Przedpełska-Bieniek (Studio Sonoria)

Patrycja Bukowska (konsultant muzyczny)

Anna Serdiukowa (Festiwal Młodzi i Film)

Roman Gutek (dyrektor MFF Nowe Horyzonty)

Paweł Strojek (dyrektor Festiwalu Młodzi i Film)

Marcin Pieńkowski (dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty)

Irena Strzałkowska (ekspertka RFF)

Krzysztof Spór (Spór w kinie)

Marzena Cieślik (Kreatywna Europa)

Robert Sowa (Centrum Animacji)

Marek Hojda (Music Export Poland)

Anna Józefiak (Klub Filmowy)

Kamil Wróblewski

Jakub Knera (Nowe idzie do morza)

Piotr Kowalczyk (Dwutygodnik)

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz popkulturalny)

[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz