Strony

środa, 6 lipca 2022

Polska obecność na festiwalu w Locarno

Film „Mój sąsiad Adolf” (reż. Leon Prudovsky) zostanie zaprezentowany w sekcji Piazza Grande, a krótkometrażowa animacja „Koniunkcja” (reż. Marta Magnuska) w konkursie Pardi di Domani podczas 75. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Locarno (3-13 sierpnia). Obie produkcje dofinansował PISF. Do konkursu pierwszych oraz drugich długich metraży (Concorso Cineasti del presente) zakwalifikowano obraz „Pies miłości” (reż. Bianca Lucas). Z kolei w sekcji Semaine de la critique (5-12 sierpnia) znalazły się dwa dokumenty: „Pisklaki” (reż. Lidia Duda) oraz „Syndrom Hamleta” (reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski).

Akcja izraelsko-polsko-kolumbijskiej koprodukcji „Mój sąsiad Adolf” rozgrywa się w 1960 roku. Ocalały z Holokaustu, zrzędliwy Marek Polsky, mieszka na odludnej kolumbijskiej wsi. Całe dnie spędza grając w szachy i pielęgnując swoje ukochane krzewy czarnych róż. Pewnego dnia, do domu obok wprowadza się tajemniczy, starszy Niemiec. Polsky zaczyna podejrzewać, że jego nowy sąsiad to… Adolf Hitler. Nikt mu jednak nie wierzy, dlatego rozpoczyna misję detektywistyczną. Zbierając dowody zbliży się do swojego sąsiada bardziej niż by chciał. Tak blisko, że ci dwaj, mimo ciężkiej przeszłości, mogą stać się nawet przyjaciółmi.

W obsadzie filmu znaleźli m.in. David Hayman, Udo Kier, Olivia Silhavy, Kineret Peled, Jaime Correa, Tomasz Sobczak, Danharry Colorado Cortés oraz Dorian Alexis Zuluaga Seguro. Obraz wyreżyserował Leon Prudovsky, który wraz z Dmitry Malinsky jest również autorem scenariusza. Producentami są: Haim Mecklberg, Estee Yacov-Mecklberg, Stanislaw Dziedzic i Klaudia Śmieja, reprezentującymi 2-Team Productions i Film Produkcja w koprodukcji z Vandalo i United King Films. Autorem zdjęć jest Radek Ładczuk, a muzyki – Łukasz Targosz.

„Koniunkcja”

To 7-minutowy film, który zostanie pokazywany w sekcji Pardi di Domani. Obraz w reżyserii Marty Magnuskiej, który wykonano w rysunkowej technice animacji poklatkowej, to pierwszy polski film animowany prezentowany w konkursie organizowanym od 1991 roku.

Producentami filmu są Piotr Szczepanowicz i Grzegorz Wacławek (Animoon) w koprodukcji z łotewskim studiem Atom Art.

„Koniunkcja” to studium relacji między dwójką bohaterów dzielącym ze sobą życiową przestrzeń. Kobieta i mężczyzna znajdują się w pokoju, gekon siedzi w terrarium, a kilka much krąży wokół lampy. Stopniowo znajdujemy coraz więcej zależności i analogii między ich działaniami i obserwowanymi elementami, w miarę jak rytm ich wszechświatów przyspiesza. Ukazane mikrokosmosy wydają się rytmicznie oddziaływać na siebie i przynależeć do wyższego, kosmicznego porządku. – „Koniunkcja” to film o otwartej w interpretacji strukturze. Staram się opowiedzieć o interakcjach zachodzących między bohaterami, wykorzystując ekspresję rysunku węglem, montaż i warstwę dźwiękową zamiast tradycyjnej narracji – podkreśla reżyserka.

„Pies miłości” (ang. Love Dog)

Ten mikrobudżetowy obraz, który zostanie pokazany w konkursie pierwszych oraz drugich długich metraży (Concorso Cineasti del presente), wyreżyserowała Bianca Lucas. Jest to jej pierwszy film fabularny. Powstał latem 2020 roku i zimą 2021 roku w Missisipi w Stanach Zjednoczonych. Autorką zdjęć jest Józefina Gocman. Film opowiada o smutku, traumie i ideologicznym rozpadzie tożsamości, zarówno osobistej jak i zbiorowej. To obraz o uczeniu się, jak żyć pośród duchów naszej przeszłości – o żałobie, miłości i złamanym sercu.

W opisie filmu czytamy: Po zakończeniu pracy na platformie wiertniczej w Teksasie, John wraca do rodzinnego miasta w Missisipi, gdzie w końcu skonfrontuje się z żałobą po śmierci swojej dziewczyny. Nieudolnie próbując zagłuszyć swój ból, odkrywa, że łaska i uzdrowienie przychodzą w swoim czasie, poprzez nieprawdopodobne spotkania dusz.

„Pisklaki”

Ten pełnometrażowy film dokumentalny w reżyserii Lidii Dudy zostanie pokazany w ramach sekcji Semaine de la Critique. Autorami zdjęć są: Wojciech Staroń i Zuzanna Zachara-Hassairi, za dźwięk odpowiadał Krzysztof Ridan, a za produkcję Anna Bławut-Mazurkiewicz (Aura Films). Obraz, który dofinansował PISF, powstał w koprodukcji z TVP S.A., Mazowieckim Instytutem Kultury i LunaFilm.

Pełna fantazji i charakterna Zosia, niepewny siebie, wrażliwy Oskar, niezależna, ale nieśmiała Kinga – rozpoczynają naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Są jak pisklaki. Mają 7 lat i są zbyt mali, by opuścić rodzinny dom. W tak trudnych chwilach, jak rozłąka z rodzicami starają się sobie pomagać… To film o życiowej lekcji „latania” i o tym, co pozwala nam przetrwać każdy kolejny dzień, nawet jeżeli świat wokół nas się wali.

„Syndrom Hamleta”

Dokument w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, którzy są również autorami scenariusza miał swoją premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie zdobył szereg nagród, m.in. Złotego Lajkonika dla najlepszego filmu polskiego czy wyróżnienie jury w konkursie dokumentalnym. Na festiwalu w Locarno zostanie zaprezentowany w ramach Semaine de la Critique. Autorem zdjęć do filmu jest Piotr Rosołowski, za dźwięk odpowiadali Marcin Lenarczyk i Jarosław Sadowski, za montaż – Agata Cierniak. Film wyprodukowały Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis)

W opisie „Syndromu Hamleta” czytamy: Młoda ukraińska reżyserka teatralna rusza w głąb kraju poszukując współczesnego Hamleta. Jej sztuka staje się początkiem tworzenia intrygującego portretu młodego pokolenia Ukraińców naznaczonego przez wojnę i liczne polityczne wstrząsy.

Polskimi uczestnikami programu Match Me będą: Marta Lewandowska (Friends with Benefits Studio), Dawid Szurmiej (Studio Agart) i Kuba Kosma (Serce). [źródło pisf.pl]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz