Strony

niedziela, 4 grudnia 2022

23. Festiwal Filmu Niemego od 8 grudnia w Krakowie

8 grudnia rusza w Krakowie 23. Festiwal Filmu Niemego - najstarszy w Polsce przegląd filmów niemych, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na żywo. Niech żyje kino NIEME! Organizatorzy wydarzenia przygotowali kilka rarytasów.

Tegoroczna edycja krakowskiego Festiwalu odbywa się pod hasłem PRZEMIANY, w którym zawierają się zmiany technologiczne, obyczajowe, ale też odważne eksperymenty z formą. W programie, obok klasyki niemego kina (Złamana lilia i Nosferatu - symfonia grozy), są poszukujące nowych środków wyrazu dzieła awangardowe autorstwa m.in. Mai Deren i Germaine Dulac oraz filmy stojące u progu dźwiękowej rewolucji (np. Skrzydła Williama A. Wellmana i Szantaż Alfreda Hitchcocka). Wydarzenie, organizowane przez Fundację Dla Kina oraz Kino Pod Baranami, potrwa do 11 grudnia.

Temat 23. edycji Festiwalu Filmu Niemego rozumiany jest bardzo szeroko. PRZEMIANY odnaleźć można w fabułach, zmieniającym się stylu filmów niemych oraz w wytyczającej nowe ścieżki filmowej awangardzie. Szczególnym rodzajem zmiany we wczesnym kinie było wprowadzenie dźwięku. W trakcie 23. Festiwalu Filmu Niemego na ekran powrócą filmy nieme, produkcje stojące u progu rewolucji dźwiękowej oraz takie, które ten próg właśnie przekroczyły.

Większość festiwalowych tytułów zostanie zaprezentowanych z muzyką wykonywaną na żywo. Światło na zapomniane pieśni ludowe rzuca duet Chvost, spajając je z nowoczesną klubową elektroniką, a tradycje słowiańskiego rytuału i free jazzu łączy polsko-ukraiński TANŌK. W muzyce elektronicznej - zjednoczonej z jazzem i inspiracjami filmowym science-fiction - zanurza się BLED, podczas gdy zespół Pin Park nadaje jej analogowego sznytu, za sprawą starych syntezatorów EMS i wczesnych samplerów. Na Festiwalu pojawią się też stali bywalcy: multiinstrumentalista Maciej Trifonidis w kwartecie, Paweł Pruski i Eta Hox (jako duet Cisza), kompozytor muzyki filmowej Stefan Wesołowski wraz z zespołem oraz Semi-Invented Trio - skład, który narodził się na 12. Festiwalu Filmu Niemego.

23. Festiwal Filmu Niemego otworzą filmy Mai Deren, jednej z najsłynniejszych artystek awangardowych. Będą to pełne symboli, oniryczne krótkie metraże, w których sięgała do estetyki kina niemego, na czele z prowokującymi do niezliczonych interpretacji Sieciami popołudnia. Pokaz poprzedzi spotkanie autorskie wokół najnowszej książki Małgorzaty Radkiewicz Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej, prezentującej różnorodne głosy twórcze kobiet, w tym reżyserek, których filmy prezentowane są w tym roku na Festiwalu. Dziełem z pogranicza awangardy i propagandy jest Chleb Mykoli Shpykovskyi’ego - niema opowieść o zdemobilizowanym żołnierzu, który powraca do swojej wsi. Ukraiński film zachwyca przemyślanymi zdjęciami, lakonicznym stylem oraz montażem, który z prostej fabuły uczynił nowatorskie dzieło. Z mistrzami nieszablonowego myślenia o kinie będzie można zapoznać się uczestnicząc w pokazie Francuskiej awangardy filmowej. W zestawie są krótkie metraże Fernanda Légera (Balet mechaniczny), Germaine Dulac (Uśmiechnięta pani Beudet) i Jeana Vigo (A propos Nicei). Te intrygujące, niejednoznaczne, pełne formalnych eksperymentów filmy są namacalnym dowodem artystycznej śmiałości swoich twórców.

Stworzone u progu dźwiękowej rewolucji Skrzydła Williama A. Wellmana to jedyna niema produkcja, której przyznano Oscara w kategorii najlepszy film. Wojenny melodramat opowiadający o miłości, przyjaźni, rywalizacji, bohaterstwie i poświęceniu do dziś imponuje rozmachem i realistycznymi zdjęciami podniebnych potyczek. Ciekawym przypadkiem jest Szantaż Alfreda Hitchcocka, który powstał w dwóch wersjach: niemej i częściowo dźwiękowej (był to pierwszy brytyjski film mówiony!). Na Festiwalu pojawi się wersja niema, zawierająca intrygujące formalne eksperymenty Hitchcocka, które są prawdziwym popisem montażowej maestrii. Z dźwiękiem z powodzeniem zmierzył się również Charlie Chaplin - wielki mistrz niemej komedii, który w Dyktatorze stworzył ostrą satyrę na niemiecki narodowy socjalizm. Film, którym ten wszechstronny artysta ostatecznie "pogodził się" z kinem dźwiękowym, wywarł wielki wpływ na amerykańską debatę w sprawie przystąpienia do II wojny światowej. Seans warto uzupełnić współczesnym dokumentem Prawdziwy Charlie Chaplin Jamesa Spinneya i Petera Middletona, który jest wciągającym studium życia i twórczości tej wielkiej ikony kina.

W programie Festiwalu jest też pokaz udźwiękowionej kopii Janka Muzykanta Ryszarda Ordyńskiego, jednego z pierwszych polskich pełnometrażowych filmów dźwiękowych, którzy przez dekady uchodził za niemy. Dopiero kilka lat temu we Włoszech odnaleziono oryginalne płyty gramofonowe ze ścieżką dźwiękową, a film zyskał nowe oblicze dzięki rekonstrukcji cyfrowej przeprowadzonej przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Będzie to krakowska re-premiera filmu w takiej wersji, jaką oglądali widzowie niemal sto lat temu! Warto również zwrócić uwagę na Szkice z Polski - jeden z najciekawszych i unikatowych obrazów życia w międzywojennej Polsce, będący wynikiem kilku podróży belgijskiego prawnika Maurice’a Bekaerta do Rzeczpospolitej. Filmowiec-amator uwiecznił na taśmie Warszawę wraz z jej imponującymi budynkami i parkami, portową Gdynię, uzdrowiskową Krynicę, Podhale (Zakopane, Morskie Oko), Huculszczyznę oraz Kraków (m.in. Rynek Główny i Wawel) i jego okolice (Dolina Prądnika).

Jak co roku, szczególne miejsce na Festiwalu Filmu Niemego zajmuje filmowa klasyka. Z okazji setnej rocznicy premiery, na ekranie pojawi się Nosferatu - symfonia grozy - zrealizowany przez wybitnego przedstawiciela niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, Friedricha Wilhelma Murnaua, który po mistrzowsku wykorzystał możliwości ówczesnego kina. Złamana lilia D. W. Griffitha - jeden z najważniejszych melodramatów w historii - to najbardziej kameralny film amerykańskiego reżysera znanego z drogich, wystawnych produkcji, takich jak Narodziny narodu czy Nietolerancja. Skupiona na emocjach i złożonej psychologii bohaterów Złamana lilia wciąż zachwyca subtelnością i tajemniczą aurą.

Najmłodszych widzów organizatorzy Festiwalu zapraszają w niedzielny poranek na Baranki w niemym kinie - pokaz bajek z muzyką na żywo i zabawy w udźwiękowienie filmu z Maciejem Trifonidisem.

W sobotę wieczorem, w klubie Betel, odbędzie się afterparty, podczas, którego DJ-ski duet Cisza zagra do filmu dokumentalnego The Great White Silence z 1924 roku. Wstęp na to wydarzenie jest bezpłatny.

 

PROGRAM:

 

CZWARTEK, 8 GRUDNIA

18.30 SPOTKANIE AUTORSKIE: Małgorzata Radkiewicz

Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej

 

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26)

lobby przed salą widowiskową

wstęp wolny

 

19.30 MAYA DEREN - FILMY EKSPERYMENTALNE - zestaw filmów, 70’

SIECI POPOŁUDNIA | MESHES OF THE AFTERNOON

reż. Maya Deren, USA 1943, 14'

NA LĄDZIE | AT LAND

reż. Maya Deren, USA 1944, 14'

STUDIUM CHOREOGRAFICZNE PRZED KAMERĄ | A STUDY IN CHOREOGRAPHY FOR CAMERA

reż. Maya Deren, USA 1945, 3'

RYTUAŁ W PRZETWORZONYM CZASIE | RITUAL IN TRANSFIGURED TIME

reż. Maya Deren, USA 1946, 14'

MEDYTACJA NAD PRZEMOCĄ | MEDITATIONS ON VIOLENCE

reż. Maya Deren, USA 1948, 10'

PRAWDZIWE OKO NOCY | THE VERY EYE OF NIGHT

reż. Maya Deren, USA 1959, 15'

 

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26)

sala widowiskowa

muzyka na żywo: Stefan Wesołowski z zespołem

 

PIĄTEK, 9 GRUDNIA

18.15 CHLEB | KHLIB

reż. Mykola Shpykovskyi, ZSRR 1929, 44’

muzyka na żywo: Chvost

 

19.30 SKRZYDŁA | WINGS

reż. William A. Wellman, USA 1927, 144'

zarejestrowana muzyka

 

SOBOTA, 10 GRUDNIA

15.00 SZKICE Z POLSKI | CROQUIS POLONAIS

reż. Maurice Bekaert, Belgia       1920-1931, 56’

muzyka na żywo: TANŌK

 

17.30 NOSFERATU - SYMFONIA GROZY | NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS

reż. Friedrich Wilhelm Murnau, Niemcy 1922, 94’

muzyka na żywo: Trifonidis/Czekała/Chojnacki/Staromiejski

 

19.30 JANKO MUZYKANT | JANKO THE MUSICIAN

reż. Ryszard Ordyński, Polska 1930, 105’

zarejestrowana muzyka

 

21.30 FRANCUSKA AWANGARDA FILMOWA - zestaw filmów, 77'

 

A PROPOS NICEI | À PROPOS DE NICE

reż. Jean Vigo, Francja 1930, 23’

BALET MECHANICZNY | BALLET MÉCANIQUE

reż. Fernand Léger/Dudley Murphy, Francja 1924, 16’

UŚMIECHNIĘTA PANI BEUDET | LA SOURIANTE MADAME BEUDET

reż. Germaine Dulac, Francja 1923, 38’

 

Partner pokazu: Instytut Francuski w Polsce

muzyka na żywo: Pin Park

 

23.00 AFTERPARTY W KLUBIE BETEL

THE GREAT WHITE SILENCE | THE GREAT WHITE SILENCE

reż. Herbert G. Ponting, Wielka Brytania 1924, 106’

muzyka na żywo: Cisza

wstęp wolny!

Klub Betel (Plac Szczepański 3)

 

NIEDZIELA, 11 GRUDNIA

 

11.00 BARANKI W NIEMYM KINIE

Pokaz bajek i warsztaty dla dzieci

 

13.00 PRAWDZIWY CHARLIE CHAPLIN | THE REAL CHARLIE CHAPLIN

reż. James Spinney, Peter Middleton, USA 2021, 114’

(dokument współczesny)

 

15.30 ZŁAMANA LILIA | BROKEN BLOSSOMS OR THE YELLOW MAN AND THE GIRL

reż. D.W. Griffith, USA 1919, 90’

muzyka na żywo: Semi-Invented Trio

 

17.30 DYKTATOR | THE GREAT DICTATOR

reż. Charles Chaplin, USA 1940, 126’

zarejestrowana muzyka

 

20.00 SZANTAŻ | BLACKMAIL

reż. Alfred Hitchcock, Wielka Brytania 1929, 76’

muzyka na żywo: BLED

 

BILETY:

Filmy z muzyką na żywo: 40 zł (normalny), 33 zł (ulgowy)

Filmy bez muzyki na żywo: 20 zł

Baranki w niemym kinie: 15 zł

Afterparty w Klubie Betel: wstęp wolny

KARNET (11 seansów): 200 zł

 

O FILMACH:

 

CHLEB | KHLIB

reż. Mykola Shpykovskyi, ZSRR 1929, 44’

Mało znany ukraiński film niemy, zachwycający awangardowym sposobem realizacji. Nakręcony w celach propagandowych, formalnie wyprzedzał epokę, zamieniając rolniczą opowieść w epicki poemat.

 

DYKTATOR | THE GREAT DICTATOR

reż. Charles Chaplin, USA 1940, 126’

Nominowany do 5 Oscarów, pierwszy film dźwiękowy Chaplina (w podwójnej roli!) z kultową finałową sceną przemowy. Seria przypadków i pomyłek sprawia, że niezdarny żydowski żołnierz - pracujący jako fryzjer - zajmuje miejsce okrutnego dyktatora.

 

FRANCUSKA AWANGARDA FILMOWA - zestaw filmów, 77’

Krótkie filmy zrealizowane przez czołowych twórców francuskiej awangardy filmowej: Fernanda Légera (Balet mechaniczny), Germaine Dulac (Uśmiechnięta pani Beudet) i Jeana Vigo (A propos Nicei).

 

JANKO MUZYKANT | JANKO THE MUSICIAN

reż. Ryszard Ordyński, Polska 1930, 105’

Krakowska re-premiera jednego z pierwszych polskich pełnometrażowych filmów dźwiękowych. Zrekonstruowana, odrestaurowana cyfrowo i wzbogacona o oryginalną ścieżkę dźwiękową opowieść o dalszych losach Janka Muzykanta - bohatera noweli Sienkiewicza.

 

MAYA DEREN - FILMY EKSPERYMENTALNE - zestaw filmów, 70’

Zestaw filmów Mai Deren, pochodzącej z Kijowa czołowej reżyserki amerykańskiej awangardy. Pełne symboli, oniryczne, utrzymane w surrealistycznej konwencji kino.

 

NOSFERATU - SYMFONIA GROZY | NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS

reż. Friedrich Wilhelm Murnau, Niemcy 1922, 94’

Wybitny przykład niemieckiego ekspresjonizmu filmowego z Maksem Schreckiem w roli głównej. Friedrich Wilhelm Murnau opowiada historia tytułowego wampira mistrzowsko operując światłem i cieniem oraz nowatorskimi środkami filmowymi. Setna rocznica premiery!

 

SKRZYDŁA | WINGS

reż. William A. Wellman, USA 1927, 144'

Widowiskowa produkcja o amerykańskich lotnikach w czasie I wojny światowej. Nowatorskie efekty i oszałamiające lotnicze zdjęcia. W rolach głównych m.in. Charles Rogers, Richard Arlen, Clara Bow i Gary Cooper.

 

SZANTAŻ | BLACKMAIL

reż. Alfred Hitchcock, Wielka Brytania 1929, 76’

Niema wersja zrealizowanego w okresie przełomu dźwiękowego thrillera w reżyserii mistrza suspensu Alfreda Hitchcocka. Kobieta popełnia w obronie własnej przestępstwo, po pewnym czasie świadek zdarzenia zaczyna ją szantażować.

 

SZKICE Z POLSKI | CROQUIS POLONAIS

reż. Maurice Bekaert, Belgia       1920-1931, 56’

Unikatowe obrazy życia w przedwojennej Polsce uwiecznione na taśmie przez belgijskiego filmowca-amatora Maurice'a Bekaerta podczas jego służbowych podróży. Bezcenny i wzruszający portret przedwojennej Polski.

 

PRAWDZIWY CHARLIE CHAPLIN | THE REAL CHARLIE CHAPLIN

reż. James Spinney, Peter Middleton, USA 2021, 114’

Dokumentalna opowieść o życiu i twórczości Charlesa Chaplina, zawierająca szereg materiałów archiwalnych, fragmentów filmów oraz wypowiedzi samego artysty  pochodzących z wywiadu udzielonego w 1966 r.

 

THE GREAT WHITE SILENCE | THE GREAT WHITE SILENCE

reż. Herbert G. Ponting, Wielka Brytania 1924, 106’

Fascynujący dokument przedstawiający brytyjską ekspedycję (1910) pod dowództwem kapitana Roberta Falcona Scotta, która miała jako pierwsza dotrzeć na biegun południowy.

 

ZŁAMANA LILIA | BROKEN BLOSSOMS OR THE YELLOW MAN AND THE GIRL

reż. D.W. Griffith, USA 1919, 90’

Melodramat Davida W. Griffitha, opowiadający o miłości młodego Chińczyka do angielskiej nastolatki dręczonej przez brutalnego ojca. Przełomowe arcydzieło gatunku, zrealizowane z ogromną dbałością o szczegóły.

 

O MUZYKACH:

 

BLED

Polski duet łączący jazz i muzykę elektroniczną, organiczność i kosmiczne dźwięki. Minimalistyczna trąbka i perkusja oraz syntezator modularny.

 

CHVOST

Wokalistka, Paulina Bisztyga i producent muzyczny Paweł Pruski we wspólnym projekcie reinterpretują zapomniane, ludowe pieśni.

 

CISZA

Eta Hox i Pruski - ambientowa wizja, bazująca na modularach, samplerach, syntezatorach i kreatywnie przetworzonych nagraniach.

 

PIN PARK

Duet miłośników syntezatorów analogowych prezentujący inspirowane ambientem i krautrockiem brzmienia, pełne niuansów i melancholii.

 

SEMI-INVENTED TRIO

Adrian Konarski (klawisze i elektronika) kompozytor muzyki filmowej i teatralnej oraz Sławomir Berny (perkusja) i Michał Chytrzyński (skrzypce).

 

STEFAN WESOŁOWSKI Z ZESPOŁEM

Nagradzany polski skrzypek, kompozytor, i autor muzyki filmowej. Wystąpi w towarzystwie Anny Pašić (harfa) oraz Oliwiera Andruszczenko (klarnet, saksofon).

 

TANŌK

Duet Natalii Kordiak (Polska) i Kateryny Ziabliuk (Ukraina), które z tradycji słowiańskiego rytuału i free jazzu kształtują spójną muzyczną opowieść.

 

TRIFONIDIS / CZEKAŁA / CHOJNACKI / STAROMIEJSKI

Maciej Trifonidis - kompozytor i multiinstrumentalista. Fascynuje się muzyką etniczną instrumentami ludowymi. Towarzyszyć mu będą: Łukasz Czekała (skrzypce), Zbigniew Chojnacki (akordeon) i Bartek Staromiejski (perkusja).

 

BARANKI  DZIECIOM:

 

BARANKI W NIEMYM KINIE

 

Pokaz bajek dla dzieci o filmowych przygodach Bolka i Lolka oraz Reksia, połączone z warsztatami muzycznymi, podczas których maluchy - pod czujnym okiem kompozytora i multiinstrumentalisty Macieja Trifonidisa - wykonają muzykę do filmu niemego. Zajęcia mają formę zabawy i są skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

W programie:

 

ZABAWY BOLKA I LOLKA: MALI FILMOWCY

reż. Józef Byrdy, Polska 1976, 9’

Bolek i Lolek urządzają w szopie małe atelier. Do zabawy dołącza Tola. Nieprzewidziane wcześniej zdarzenia psują ustalone wcześniej sceny, a stary wentylator robi potworne zamieszanie i chłopcy zmuszeni są zrezygnować z filmowania.

 

REKSIO AKTOR

reż. Józef Ćwiertnia, Polska 1972, 10’

Reksio ujawnia swój talent naśladując grę swego pana - aktora.

 

Więcej na www.kinopodbaranami.pl

[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz