Strony

wtorek, 28 lutego 2023

Repertuar kina Zamek w Szczecinie – marzec 2023

W marcu w kinie Zamek w Szczecinie będzie bardzo Oscarowo. Sprowadzam do mojego miasta zestawy krótkometrażowych filmów animowanych i aktorskich, nominowanych do Oscarów, będzie kilka razy "IO" oraz po raz pierwszy na dużym ekranie w Szczecinie "Na Zachodzie bez zmian". Będzie "Wieloryb", "Tar" i "W gorsecie", a pod koniec marca "Brainwashed" i dwa filmy współfinansowane przez ZFF Pomerania Film.

KINO

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18 i 16 zł (ulgowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

 

KLIMT I SCHIELE. EROS I PSYCHE (Klimt & Schiele - Eros and Psyche)

1 marca (środa), godz. 17:00

2 marca (czwartek), godz. 17:00

29 marca (środa), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2018 (90 min)

Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Eros i Psyche”, opowiada o tym niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród artystów krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki, a kobiety zaczynają walkę o uzyskanie niezależności.

Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać. W nocy 31 października 1918 roku, w swoim domu, umiera Egon Schiele. To jeden z 20 milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Zaledwie parę miesięcy wcześniej odbyła się jego pierwsza wystawa – celebracja nowej idei malarskiej, która przedstawia niepokój i pragnienia ludzkości – 19 obrazów olejnych i 29 rysunków. Kilka miesięcy wcześniej zmarł jego nauczyciel i przyjaciel, malarz – symbolista Gustav Klimt. Od przełomu wieków zasadniczo zmienił on pojęcie sztuki i stworzył nowy prąd artystyczny: secesję.

 

TÁR

1 marca (środa), godz. 19:00

2 marca (czwartek), godz. 19:00

10 marca (piątek), godz. 19:15

11 marca (sobota), godz. 16:30

12 marca (niedziela), godz. 16:30

14 marca (wtorek), godz. 19:15

15 marca (środa), godz. 19:15

16 marca (czwartek), godz. 19:15

dramat, USA 2022 (158 min)

Reżysera Todd Field

Obsada: Cate Blanchett, Nina Hoss, Noémie Merlant, Mark Strong

Lydia Tár (Cate Blanchett), przełomowa dyrygentka dużej niemieckiej orkiestry, jest u szczytu swojej kariery, przygotowując zarówno premierę książki, jak i wyczekiwane wykonanie na żywo V Symfonii Mahlera. Wraz z żoną, koncertmistrz orkiestry, Sharon Goodnow (Nina Hoss), wychowuje córkę Petrę. Lydia jest również współzałożycielką programu mentorskiego dla młodych dyrygentek. Osobista asystentka Lydii, jej była studentka Francesca, ma nadzieję, że pewnego dnia Lydia awansuje ją na asystentkę dyrygenta. Kiedy Lydia zostaje oskarżona o niewłaściwe zachowanie, jej niezmącone dotąd kariera i życie prywatne zaczynają się układać w niezwykły sposób.

Autorem scenariusza, reżyserem i producentem filmu jest Todd Field, który wrócił za kamerę po kilku latach przerwy. To kolejny tytuł w filmowym dorobku twórcy, który podbija światowe festiwale i zdobywa wszelkie możliwe nagrody. Za muzykę, która odgrywa szczególną rolę w filmie, odpowiada islandzka kompozytorka Hildur Guðnadóttir, zdobywczyni Oscara za muzykę do filmu „Joker”. Za zdjęcia, oceniane przez wielu krytyków jako najlepsze w kinie od lat, Florian Hoffmeister, laureat m.in. tegorocznej Złotej Żaby w konkursie głównym 30. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Energa Camerimage w Toruniu za zdjęcia do TÁR właśnie.

Na chwilę obecną film ma 148 nominacji oraz 41 nagród, wśród nich dla Najlepszej Aktorki na Festiwalu w Wenecji dla Cate Blanchett oraz 6 nominacji do Oscarów 2023, w tym dla najlepszego filmu roku i za główną rolę kobiecą.

 

W GORSECIE (Corsage)

3 marca (piątek), godz. 17:00

8 marca (środa), godz. 19:15

10 marca (piątek), godz. 17:00

11 marca (sobota), godz. 19:15

14 marca (wtorek), godz. 17:00

16 marca (czwartek), godz. 17:00

dramat, Austria/Francja/Niemcy/Luksemburg 2022 (113 min)

Reżyseria Marie Kreutzer

Obsada: Vicky Krieps, Florian Teichtmeister, Katharina Lorenz

Cesarzowa Sisi jest jedną z największych wiedeńskich atrakcji turystycznych, jej twarz widnieje na niezliczonych pamiątkach, a klasyczna już trylogia filmowa z Romy Schneider wyświetlana jest w austriackiej telewizji w każde Święta. Jej wizerunek jest jednak zatrzymany w czasie, reżyserka Marie Kreutzer sięga po inny moment życiowy znanej postaci – ukazuje Elizabeth kiedy kończy 40 lat i zaczyna być postrzegana przez pryzmat swojego wieku, nie dokonań czy aspiracji. Sisi pragnie uniknąć wtłoczenia w sztywny gorset oczekiwań, chce równocześnie zabezpieczyć swoje dziedzictwo.

Dwie nagrody na festiwalu w Cannes, austriacki kandydat do Oscara w kategorii najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Europejska Nagroda Filmowa dla najlepszej aktorki, za genialny występ Vicky Krieps, najlepszy film na Londyńskim Festiwalu Filmowym.

 

WIELORYB (The Whale)

3 marca (piątek), godz. 19:15

5 marca (niedziela), godz. 17:00

7 marca (wtorek), godz. 17:00

8 marca (środa), godz. 17:00

9 marca (czwartek), godz. 17:00

15 marca (środa), godz. 17:00

23 marca (czwartek), godz. 19:00

dramat, USA 2022 (117 min)

Reżyseria Darren Aronofsky

Obsada: Brendan Fraser, Sadie Sink, Samantha Morton, Hong Chau

Charlie już od lat żyje na marginesie świata. Uwięziony w małym mieszkaniu przez chorobliwą otyłość. Odrzucony, nie bez powodu, przez swoich bliskich, samotnie zmierza w życiową przepaść. Wystarczy jednak jeden impuls, jedno spotkanie, by zapalić w nim płomień nadziei na to, że jeszcze nie wszystko stracone. Charlie podejmuje próbę nawiązania dawno utraconego kontaktu z nastoletnią córką. Wie, że czeka go niesłychanie trudne spotkanie. Zdaje sobie sprawę, że ryzykuje utratę ostatniego złudzenia. Gotów jest jednak podjąć to ryzyko z wiarą, że także dla niego jest jeszcze szansa na odkupienie.

Wielka kreacja aktorska Brendana Frasera w poruszającym filmie Darrena Aronofskiego, twórcy „Requiem dla snu” i „Czarnego łabędzia”. Film, który zachwycił publiczność i krytyków na Festiwalu w Wenecji i zdobył trzy nominacje do Oscara, za wybitną rolę Frasera, rolę drugoplanową Hong Chau i za charakteryzację.

 

PRZEGLĄD KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW NOMINOWANYCH DO OSCARA (PREMIERA)

Oscary przyznawane przez Amerykańską Akademię Filmową to jedne z najbardziej prestiżowych nagród w świecie kina. Nominacje ogłaszane są w 23 kategoriach, a wśród nich również dla najlepszych filmów krótkometrażowych. Krótkie metraże najczęściej pokazywane są w zestawach po kilka produkcji - jedna wizyta w kinie to zanurzenie się w spektrum opowieści, emocji i doświadczeń wizualnych naraz! To niesamowite, inspirujące historie zaklęte w krótkiej, innowacyjnej formie. Pokazy nominowanych do Oscara filmów krótkometrażowych to świetna okazja, by przyjrzeć się najlepszym produkcjom krótkometrażowym ostatniego sezonu, skumulowanym w wyjątkowe doświadczenie filmowe. Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na dwa zestawy filmów – krótkie animacje i krótkie filmy aktorskie. Ogromne zainteresowanie zeszłorocznych pokazów, zachęcił nas do organizacji w tym roku większej liczby seansów. Dwa zestawy będzie można obejrzeć jeszcze przed galą wręczenia Oscarów, a ostatni już po wydarzeniu, które odbędzie się z 12 na 13 marca czasu polskiego.

 

OSCARY 2023: NAJLEPSZE KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY ANIMOWANE (98’)

4 marca (sobota), godz. 19:15

7 marca (wtorek), godz. 19:15

21 marca (wtorek), godz. 19:00

Program:

Chłopiec, kret, lis i koń (The Boy, the Mole, the Fox and the Horse) / reż. Peter Baynton, Charlie Mackesy / Wielka Brytania / 2022 / 35’

Latający żeglarz (The Flying Sailor) / reż. Amanda Forbis, Wendy Tilby / Kanada / 2022 / 7’

Handlarze lodu (Ice Merchants) / reż. João Gonzalez / Portugalia, Francja / 2022 / 14’

Rok siusiaków (My Year of Dicks) / reż. Sara Gunnarsdóttir / USA / 2022 / 25’

Struś powiedział mi, że świat nie istnieje i chyba mu wierzę (An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It) / reż. Lachlan Pendragon / Australia / 2022 / 11’

 

OSCARY 2023: NAJLEPSZE KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY AKTORSKIE (112’)

5 marca (niedziela), godz. 19:15

9 marca (czwartek), godz. 19:15

22 marca (środa), godz. 19:00

Program:

Irlandzkie pożegnanie (An Irish Goodbye) / reż. Tom Berkeley, Ross White / Irlandia / 2022 / 23’

Ivalu / reż. Anders Walter / Dania / 2022 / 16’

Uczniaki (The Pupils) / reż. Alice Rohrwacher / Włochy, USA / 2022 / 37’

Nocna jazda (Night Ride) / reż. Eirik Tveiten / Norwegia / 2020 / 15’

Czerwona walizka (The Red Suitcase) / reż. Cyrus Neshvad / Luksemburg / 2022 / 17’

 

IO

5 marca (niedziela), godz. 15:00

11 marca (sobota), godz. 14:30

12 marca (niedziela), godz. 14:30

dramat, Polska/Włochy 2022 (86 min)

Reżyseria Jerzy Skolimowski

Obsada: Sandra Drzymalska, Isabelle Huppert, Lorenzo Zurzolo, Mateusz Kościukiewicz

Zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.

NOMINACJA DO OSCARA W KATEGORII PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY.

 

NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN (Im Westen nichts Neues) SZCZECIŃSKA PREMIERA KINOWA!

12 marca (niedziela), godz. 19:15

dramat, Niemcy/USA 2022 (147 min)

Reżyseria Edward Berger

Obsada: Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Daniel Brühl

Paul i jego towarzysze na własnej skórze doświadczają, jak początkowa euforia ustępuje miejsca desperacji i strachowi, gdy przychodzi im walczyć o życie w okopach. Film w reżyserii Edwarda Bergera jest oparty na znanej na całym świecie powieści Ericha Marii Remarque’a pod tym samym tytułem. Niemieckie wydanie książki ukazało się w styczniu 1929, a w ciągu pierwszego roku sprzedano milion egzemplarzy w samych Niemczech (kolejny milion rozszedł się za granicą). „Na Zachodzie bez zmian” to poruszająca opowieść o młodym niemieckim żołnierzu na froncie zachodnim podczas I wojny światowej.

Dziewięć nominacji do Oscarów, w tym za najlepszy film, za najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy, scenariusz adaptowany, charakteryzacja i fryzury, muzyka, scenografia, efekty wizualne, zdjęcia, dźwięk. Pierwszy i jedyny w Szczecinie pokaz tego wybitnego filmu na kinowym ekranie.

 

WIELKA PODRÓŻ BOGUSŁAWA X (Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film)

21 marca (wtorek), godz. 17:00

22 marca (środa), godz. 18:00

23 marca (czwartek), godz. 17:00

24 marca (piątek), godz. 18:00

25 marca (sobota), godz. 18:00

26 marca (niedziela), godz. 15:00

animowany, Polska 2022 (50 min)

Reżyseria Kasia Zimnoch, Paweł Kleszczewski

Produkcja oparta na autorskim scenariuszu Katarzyny Zimnoch i Pawła Kleszczewskiego. Jest to pierwszy film animowany, odwołujący się do tematyki książąt Pomorskich. Obrazuje wprawę pomorskiego księcia Bogusława X wraz z towarzyszami do Ziemi Świętej u schyłku średniowiecza (1496-1498). Film koprodukowany przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy „Pomerania Film”.

 

ŚLADAMI PANA SAMOCHODZIKA - POJEZIERZE MYŚLIBORSKIE (Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film)

21 marca (wtorek), godz. 18:00

22 marca (środa), godz. 17:00

23 marca (czwartek), godz. 18:00

24 marca (piątek), godz. 17:00

25 marca (sobota), godz. 17:00

dokumentalny, Polska 2023 (50 min)

Reżyseria Witold Dusiński

Akcję powieści przygodowej dla młodzieży pod tytułem „Księga strachów” autor, Zbigniew Nienacki, wielki miłośnik przyrody i znawca Mazur, umieścił tym razem na Pojezierzu Myśliborskim. Czy zrobił tak tylko dlatego, że w pobliżu przebiega granica z Niemcami i łatwiej było zaaranżować sensacyjne wydarzenia? Film próbuje odpowiedzieć na pytanie, co pod koniec lat sześćdziesiątych mogło skłonić pisarza do przyjazdu na zachodnie rubieże Polski. Czy powstanie powieści miało podłoże polityczno-propagandowe? Podróż z kamerą śladami Pana Samochodzika ma również walor edukacyjny – niemal z każdym z opisywanych w powieści miejsc łączą się jakieś warte spopularyzowania ciekawostki historyczne, nieznane szerzej fakty, legendy. Widzowie będą mogli poznać ich źródła, zapoznając się z rozmowami z miejscowymi historykami i miłośnikami regionu.

 

ZAMEK SZCZECIŃSKI

24 marca (piątek), godz. 16:00

Obraz powstał na bazie materiału autorstwa Witolda Chromińskiego, utrwalonego na trzech dokumentalnych taśmach, nakręconych w latach 1958-1961.Taśmy odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i poddano cyfrowej rekonstrukcji. Bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie Zamku.

 

BRAINWASHED: SEKS, KAMERA, WŁADZA (Brainwashed: Sex-Camera-Power)

24 marca (piątek), godz. 19:00

25 marca (sobota), godz. 19:00

26 marca (niedziela), godz. 17:00

dokumentalny, USA 2022 (107 min)

Reżyseria Nina Menkes

Ilustrowany fragmentami filmów wykład Niny Menkes, niezależnej reżyserki i akademiczki. W klarowny sposób objaśnia, jak podstawowe techniki filmowe pracują na rzecz uprzedmiotowienia kobiet na ekranie i jakie ma to konsekwencje dla całej branży oraz dla bezpieczeństwa kobiet w ogóle. Analiza warsztatowa prowadzi do wniosku, że niezależnie, czy mowa o klasyku sprzed kilkudziesięciu lat (Dama z Szanghaju, Okno na podwórze, Butch Cassidy i Sundance Kid), czy o współczesnej produkcji (Łowcy androidów 2049, Życie Adeli, Wonder Woman) – nawet stworzonej przez kobiety! – to ABC języka filmowego niezmiennie reprodukuje patriarchalną wizję świata. W „Brainwashed...” wypowiadają się też inne reżyserki, ekspertki i działaczki na rzecz równouprawnienia w kinie (Geena Davis, Maria Giese, Joey Soloway, Ita O’Brien). Menkes przechadza się z tymi myślami po Cannes i przed wielkim ekranem sali wykładowej. Jej sylwetka i komentarz rozbijają pozorną neutralność scen, w których dominuje męskie spojrzenie. Znawcy twórczości Menkes twierdzą, że ona sama znalazła sposób, żeby przemówić do nas innym językiem.

 

NA ZAWSZE MELOMANI

26 marca (niedziela), godz. 19:00

dokumentalny, Polska 2022 (81 min)

Reżyseria Rafał Mierzejewski

Film o legendarnym zespole jazzowym "Melomani". Jego członkami byli: Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski, Witold Kujawski oraz Witold „Dentox” Sobociński, Andrzej „Idon” Wojciechowski, a także Antoni Studziński i Alojzy Thomys. Z zespołem w latach 1952-1955 grał Krzysztof Trzciński, wówczas jeszcze nie posługujący się pseudonimem Komeda. Historię "Melomanów" poznajemy dzięki materiałom archiwalnym, które przeplatają się ze wspomnieniami ikon polskiego jazzu: „Idona” Wojciechowskiego, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Wojciecha Karolaka, Michała Urbaniaka, Przemka Dyakowskiego oraz wielu innych.

Seansowi filmu towarzyszyć będzie koncert jazzowy. Wydarzenie bezpłatne, darmowe wejściówki do odebrania w kasie kina Zamek na godzinę przed rozpoczęciem.

Wydarzenie zorganizowane we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej, oddział w Szczecinie.

 

GALERIA UFFIZI WE FLORENCJI: PODRÓŻ W GŁĄB RENESANSU (Florence and the Uffizi Gallery)

28 stycznia (wtorek), godz. 17:00

30 stycznia (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2015 (95 min)

Reżyseria Luca Viotto

„Galeria Uffizi we Florencji: podróż w głąb Renesansu” to o wiele więcej niż zwykły film dokumentalny o sztuce: to wielowymiarowa, multisensoryczna podróż do czasów włoskiego renesansu dzięki najpiękniejszym, reprezentatywnym dziełom sztuki tego okresu.

Opowieść zaczyna się w miejscu, które symbolizuje przejście od średniowiecza do renesansu – w kaplicy Brancaccich kościoła Santa Maria del Carmine z freskami Masolina i Masaccia i dzieł młodych artystów (Donatello i Brunelleschi), którzy przyczynili się do tej wielkiej rewolucji, stymulowanej przez mecenat rodziny Medyceuszy, szczególnie Wawrzyńca Wspaniałego. Następnie wędrujemy przez najważniejsze budynki i pałace miasta: muzeum Bargello, Santa Maria del Fiore, Palazzo Vecchio i Piazza della Signoria, Galeria Uffizi i galerii Accademia, podziwiamy arcydzieła Leonarda i Botticellego, by dotrzeć do monumentalnego Dawida Michała Anioła. Subtelną narrację filmu powierzono postaci historycznej, Wawrzyńcowi Wspaniałemu granemu przez Simona Merrellsa, który oprowadza nas po „swojej” Florencji przy akompaniamencie starannie dobranej muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz