Strony

wtorek, 4 kwietnia 2023

100 lat Warner Bros.

Dziś mija dokładnie 100 lat od momentu założenia firmy Warner Bros. Studios. Bracia Albert, Sam, Harry i Jack L. pochodzili z Krasnosielca, wsi położonej w województwie mazowieckim, w powiecie makowskim. 4 kwietnia 1923 roku zarejestrowali swoje nowe przedsięwzięcie, które znacząco wpłynęło na rozwój kinematografii.

Przedstawiciele polskiego oddziału Warner Bros. przesłali szerokie opracowanie historii swojej firmy. Jest tutaj sporo ciekawych informacji. Dla tych co lubią historię i klasykę kina… Od siebie dodam, że Warner Bros. stoi za wieloma z moich ulubionych filmów. Dziele się więc z czytelnikami bloga, tym artykułem.

 

WARNER BROS. ŚWIĘTUJE SWOJE 100-LECIE

 

Jedno z najbardziej szanowanych, zróżnicowanych i prosperujących studiów filmowych i telewizyjnych na świecie, Warner Bros. Studios, powstało, gdy bracia Warner (Albert, Sam, Harry i Jack L.) zarejestrowali swoje nowopowstałe przedsiębiorstwo filmowe 4 kwietnia 1923 roku. W roku 1927 premiera pierwszego na świecie „talkie” (filmu fabularnego ze zsynchronizowanym dźwiękiem), „Śpiewak jazzbandu”, nadała charakter i ton ciągłym innowacjom i wpływowi na branżę, które stały się synonimem nazwy Warner Bros. I jak przepowiedział w tym przełomowym filmie Al Jolson - „jeszcze nic nie słyszeliście!”.

 

Od swych początków Warner Bros. Studios zgromadziło imponujący dorobek dzięki światowej klasy rozrywce i technologicznej dalekowzroczności. Stworzyło także zróżnicowaną firmę rozrywkową o niezrównanej skali i zasięgu. Jej niedościgły sukces opiera się na długoterminowych, twórczych relacjach z wieloma czołowymi twórcami z całego świata oraz na niezachwianym dążeniu do doskonałości.

 

Dziś ogromna biblioteka Warner Bros., uważana za jedną z najbardziej prestiżowych i największych na świecie, obejmuje ponad 12 500 filmów fabularnych i 2400 seriali, na które składa się ponad 150 000 odcinków.

 

Założycielami Warner Bros. byli czterej bracia Warnerowie — Albert, Sam, Harry i Jack. W książkach o amerykańskim przemyśle filmowym wszyscy bracia są ukazani jako postacie legendarne, zwłaszcza ekstrawagancki showman Jack L. Warner. Jako pionierzy, Warnerowie wzbogacili film o dźwięk, przedstawili światu pierwszą „czworonożną gwiazdę”, ożywili gatunek musicalu, zapoczątkowali erę filmu gangsterskiego i wyprodukowali wiele ważnych społecznie obrazów, które obudziły narodową świadomość narastających wówczas problemów.

 

W roku 1903 bracia rozpoczęli działalność w branży filmowej, jeżdżąc po Ohio i Pensylwanii ze swoim przenośnym projektorem. Jednym z pierwszych obrazów, które pokazywali, był „Napad na ekspres” Edwina S. Portera, pierwszy film opowiadający konkretną historię. W r. 1907 roku prowadzili działalność w dawnym sklepie przerobionym na kino w New Castle w Pensylwanii. Lokal nazwali Cascade Theatre. Albert i Harry sprzedawali bilety, Sam obsługiwał projektor na korbkę, zaś Jack w przerwach śpiewał „ilustrowane” piosenki przy akompaniamencie ich siostry Rose, grającej na fortepianie. W tym samym roku otworzyli jeszcze dwa kina w New Castle.

 

Do 1908 roku Warnerowie zdobyli prawa do 200 tytułów, dystrybuując filmy w zachodniej Pensylwanii (jako firma Duquesne Film Exchange). Następnie otworzyli nowe studia w Norfolk w Wirginii i w Atlancie w stanie Georgia. Zdając sobie jednak sprawę, że duże zyski z filmów będą pochodzić nie tylko z ich dystrybucji i wyświetlania, ale też z produkcji, Warnerowie przenieśli się do Kalifornii i założyli niewielką firmę produkcyjną na rogu ulic 18-tej i Main w Culver City.

 

Ich pierwszy pełnowymiarowy obraz „My Four Years in Germany” (Moje cztery lata w Niemczech), oparty na bestsellerowej książce ambasadora Stanów Zjednoczonych na dworze cesarza Wilhelma, miał premierę w 1918 roku i zarobił zdumiewające (jak na tamte czasy) 1,5 miliona dolarów.

 

W tym samym roku bracia Warnerowie zakupili nieruchomość przy Sunset Boulevard 5842 za 25 000 dolarów. Tak narodziło się Warner Bros. West Coast Studios. Z Harrym jako prezesem i Albertem jako skarbnikiem, zajmującym się finansami firmy, Sam i Jack skupili się na produkcji, powołując do życia nowe studio filmowe 4 kwietnia 1923 roku. Produkowane przez nich filmy to między innymi „Piękni i przeklęci”, przy którym zatrudniony został młody scenarzysta o nazwisku F. Scott Fitzgerald. Zaadaptował on swoją powieść pod tym właśnie tytułem na scenariusz. W 1924 roku bracia stworzyli pierwszą na świecie „czworonożną supergwiazdę”, Rin Tin Tina, którego nazywali „gwarantem hipotecznym” ze względu na duże zyski, które przynosił. Na drugim krańcu artystycznego spektrum Warnerowie mogli z dumą pochwalić się „Pięknym Brummelem” ze znanym aktorem teatralnym Johnem Barrymore’em. Nawiązali też współpracę z reżyserem Ernstem Lubitschem, którego „Karuzela małżeńska” i „Kiss Me Again” (Pocałuj mnie ponownie) przyniosły studiu duże uznanie krytyków.

 

I chociaż Warner Bros. było już wszechstronną firmą filmową, mogącą się poszczycić zarówno udanymi projektami komercyjnymi, jak i artystycznymi, brakowało jej własnych kin, przez co miała trudności z konkurowaniem w filmowej społeczności Hollywood.

 

W maju 1925 roku Sam i Harry usłyszeli pierwsze ciche dźwięki „mówiących obrazów” w nowojorskich biurach Western Electric, firmy-matki Bell Laboratories. Sam, samouk w dziedzinie mechaniki, od razu dostrzegł wielki potencjał nowatorskiej technologii i niezwłocznie zainstalował nowy sprzęt dźwiękowy w niedawno zakupionych Vitagraph Studios na Brooklynie.

 

6 października 1927 roku Warner Bros. Pictures wypuściło „Śpiewaka jazzbandu” z Alem Jolsonem w roli głównej. Rozpoczęła się zupełnie nowa era „obrazów, które mówią”, a studio zaczęło odgrywać czołową rolę w przemyśle filmowym. „Śpiewak jazzbandu” był wyświetlany w salach z kompletem publiczności w całym kraju i zdobył specjalną nagrodę Akademii za osiągnięcia techniczne. Sam Warner zapłacił jednak za triumf rodziny życiem. Zmarł w wyniku zakażenia mózgu, wzmożonego wyczerpaniem, dzień przed premierą filmu. Warnerowie szybko wyprodukowali pierwszy film, w którym udźwiękowione były wszystkie kwestie. Był to zarazem pierwszy „mówiący” film gangsterski - „The Lights of New York” (Światła Nowego Jorku). Pod koniec roku 1928 gorączka dźwiękowa szalała już w najlepsze, ale Warnerowie byli na czele wyścigu.

 

W 1928 roku bracia kupili The Stanley Company of America i włączyli ją do swojej sieci kin. Transakcja obejmowała jedną trzecią własności First National Pictures. W następnym roku kupili pozostałą część First National, nabywając nowo wybudowane studio w Burbank (w kalifornijskiej dolinie San Fernando, które do dziś jest siedzibą Warner Bros. Studios). Warnerowie dużo zainwestowali w przekształcenie studia w najlepsze na świecie filmowe studio dźwiękowe. Pomieszczenia były dźwiękoszczelne, a podziemne kanały łączyły każdą scenę ze specjalnym, zaawansowanym technicznie budynkiem, w którym można było nagrywać w wymagających warunkach laboratoryjnych.

 

Tak zwani wykonawcy kontraktowi studia stali się jednymi z największych gwiazd wszech czasów. Byli to między innymi Bette Davis, James Cagney, Paul Muni, Humphrey Bogart, Edward G. Robinson i Errol Flynn. Za kamerą znalazły się takie tuzy filmu jak Busby Berkeley, Michael Curtiz, William Wellman, Howard Hawks czy Mervyn LeRoy.

 

Do najważniejszych filmów wyprodukowanych w latach trzydziestych XX wieku należą „Skamieniały las” (Bette Davis, Leslie Howard i Humphrey Bogart), „Mały Cezar” (Edward G. Robinson) i „Wróg publiczny” (James Cagney). Dwa ostatnie zapoczątkowały tzw. neorealistyczne podejście do opowiadania historii w filmie i przyczyniły się do popularności filmów o „twardych facetach”. Wraz z Darrylem F. Zanuckiem, a następnie Halem B. Wallisem, szefami produkcji zatrudnionymi przez Jacka Warnera, reżyser Mervyn LeRoy nakręcił „Jestem zbiegiem”, film, który doprowadził do reformy więziennictwa. „Czarny legion” (opowiadający o Ku Klux Klanie), „Czarna furia” (o złym traktowaniu górników) i „Zapamiętają” (o uprzedzeniach i linczach na głębokim Południu) - oparte na faktach - trafnie odzwierciedlały problemy społeczne Ameryki. Firma wyprodukowała także „Sen nocy letniej” w reżyserii sławnych Maxa Reinhardta i Williama Dieterle’a, „Ulicę szaleństw” z choreografią Busby'ego Berkeleya i wiele widowiskowych filmów awanturniczych z Errolem Flynnem. Firma produkowała również filmowe biografie takich sław jak Benjamin Disraeli, Louis Pasteur, Benito Juarez i Émile Zola, przy czym ten ostatni przyniósł studiu pierwszego Oscara dla najlepszego filmu w 1937 roku. Lata 30. to także początek klasycznych już kreskówek z cyklów Looney Tunes i Merrie Melodies.

 

W latach 40. studio wprowadzało do kin około 40 obrazów rocznie. Znalazły się wśród nich takie klasyki, jak „Sokół maltański”, „Sierżant York”, „King's Row”, „Yankee Doodle Dandy”, „Casablanca” (drugi Oscar dla najlepszego filmu w historii studia), „Mildred Pierce”, „Skarb Sierra Madre” i „Johnny Belinda”.

 

Lata pięćdziesiąte przyniosły takie filmy jak „Tramwaj zwany pożądaniem”, „Gabinet figur woskowych” (w 3D), „Narodziny gwiazdy”, „Noc nad Pacyfikiem”, „M jak morderstwo”, „Mister Roberts, „Hondo”, „Moby Dick”, „The Bad Seed”, „Poszukiwacze”, „Sayonara”, „Marjorie Morningstar”, „Ciotka Mame”, „Historia zakonnicy” oraz trzy filmy, dzięki którym James Dean stał się legendą : „Na wschód od Edenu”, „Buntownik bez powodu” i „Olbrzym”.

 

Historia Warner Bros. Television rozpoczęła się w 1955 r., kiedy uznane już studio filmowe Warner Bros. wykonało śmiały krok w raczkującej wówczas nowej dziedzinie — telewizji — wraz z debiutem westernowego serialu przygodowego „Cheyenne”. W tych wczesnych pionierskich czasach na małym ekranie królowały komedie, ale Warner Bros. Television skupiła się na innym gatunku - serialu dramatycznym – i wykroiła dla siebie nową, ważną i kasową niszę. „Cheyenne” był tylko pierwszym z wielu hitów, które miały swój początek w latach 50. W tej dekadzie pojawiły się również kultowe już serie „Maverick”, „77 Sunset Strip”, „Colt .45” i „Hawaiian Eye”. W lipcu 1958 roku Harry Warner umarł spokojną śmiercią w swoim domu.

 

W latach 60. Warner Bros. Pictures wyprodukowało tak znaczące filmy, jak „Ryzykowna gra”, „Wiosenna bujność traw”, „Cyganka”, „Muzyk”, „My Fair Lady” (trzeci zdobyty przez studio Oscar za najlepszy film), „ Wielki wyścig”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Co się zdarzyło Baby Jane?”, „Bonnie i Clyde”, „Camelot”, „Nieugięty Luke” i „Dzika banda”. W telewizji zaś Warner Bros. Television zaprezentowało takie hity jak „F Troop” i „The FBI”. W 1967 roku starzejący się Jack Warner sprzedał studio Eliotowi i Kennethowi Hymanom. Przemianowano je wówczas na Warner Bros.-Seven Arts. W listopadzie tego samego roku Albert Warner zmarł w wieku 83 lat.

 

Związek Seven Arts ze studiem był krótkotrwały. W listopadzie 1969 roku Steve Ross i jego Kinney Corporation kupili firmę, która później przekształciła się w Warner Communications, Inc. Ross kupił także DC Comics (wraz ze stworzonymi przez wydawnictwo klasycznymi postaciami) w 1968 roku oraz agencję talentów Teda Ashleya, Ashley Famous Agency w 1967 roku. DC Comics został włączony do WCI, podczas gdy Ashley Famous Agency została wydzielona, aby uniknąć konfliktu interesów. Ted Ashley pozostał prezesem i dyrektorem generalnym Warner Bros. Z pomocą Franka Wellsa i Johna Calleya wprowadził studio w następną dekadę.

 

Lata siedemdziesiąte przyniosły premierę takich przełomowych filmów, jak „Woodstock”, „Mechaniczna pomarańcza”, „Klute”, „Brudny Harry”, „No i co, doktorku?”, „Egzorcysta”, „Płonące siodła”, „Mame”, „Barry Lyndon”, „Pieskie popołudnie”, „Wszyscy ludzie prezydenta”, „Wyjęty spod prawa Josey Wales”, „O mój Boże!”, „Dziewczyna na pożegnanie”, remake „Narodziny gwiazdy” i „Superman”. A na arenie telewizyjnej zadebiutowały takie hity jak „The Waltons”, „Kung Fu”, „Harry O”, „Alice”, „Chico and the Man”, „Wonder Woman”, „Welcome Back, Kotter” i „Diukowie Hazzardu”.

 

W latach 70. narodził się także nowy gatunek programów telewizyjnych - miniseriale - w których studio od samego początku ustanowiło niemal niezrównany rekord doskonałości. Niedościgły David L. Wolper rozpoczął swoją współpracę z Warner Bros., opartą o umowę na wyłączność, w 1976 roku, a następnie wyprodukował niektóre z najczęściej oglądanych i nagradzanych produkcji telewizyjnych, w tym „Korzenie”, „Korzenie: Następne pokolenie”, „Ptaki ciernistych krzewów”, „Północ i południe” oraz „Alex Haley's Queen”. W 1978 roku zmarł Jack Warner. W tym samym roku studio, którego był współzałożycielem, odnotowało rekordowe zyski.

 

Począwszy od grudnia 1980 roku, pod nowym kierownictwem Roberta A. Daly'ego i Terry'ego Semela, Warner Bros. zaczął zapisywać nowy rozdział w historii filmu, produkując i/lub rozpowszechniając takie artystyczne i kasowe filmy jak nagrodzony Oscarem „Rydwany ognia”, „Pierwszy krok w kosmos”, „Pola śmierci”, „Kolor purpury”, „Misja”, „Przypadkowy turysta”, „Niebezpieczne związki”, cykl „Akademia policyjna”, „Artur”, „Szeregowiec Benjamin”, „Lśnienie”, „Świat według Garpa”, cykl „W krzywym zwierciadle”, „Imperium słońca”, „Full Metal Jacket”, „Czarownice z Eastwick”, „Wszystko albo nic” i „Bird”, a także takie światowe fenomeny, jak „Superman II”, „Superman III”, „Zabójcza broń”, „Zabójcza broń 2” i „Batman” (które zapoczątkowały jedne z najbardziej lukratywnych franczyz w historii kina i przyczyniły się do powstania Warner Bros. Consumer Products). W latach 80. Warner Bros. Television wyemitowało niektóre ze swoich najpopularniejszych i najbardziej uznanych seriali, w tym „Murphy Brown”, „Dzień za dniem”, „China Beach”, „Dzieciaki, kłopoty i my”, „Spenser: For Hire”, „Scarecrow and Mrs. King” oraz „Wychowawca”.

 

W 1989 roku Warner Bros. zainicjował strategię stworzenia rynku dla swoich filmów, budując zaawansowane multipleksy na niedostatecznie obsługiwanych dotąd terytoriach zamorskich. Firma prowadziła je, dopóki nie osiągnęły samodzielności, a następnie przenosiła się do nowych krajów. Pierwsze z tych przedsięwzięć miało miejsce w Australii.

 

W tym samym roku firma Warner Communications, Inc. przejęła potęgę rozrywkową Lorimar Telepictures, jedną z najbardziej płodnych i cenionych ówczesnych firm produkcyjnych. Umieszczenie bogatej biblioteki Lorimar pod wyjątkowym parasolem Warner Bros. Studios zapewniło Warner Bros. pozycję lidera zarówno w dziedzinie filmów kinowych, jak i produkcji telewizyjnych.

 

Poczynając od wyprodukowania dla Warner Bros. Television „The Waltons”, wielokrotnie nagradzanego statuetką Emmy serialu, Lorimar zbudował tradycję wysokiej jakości i innowacyjnych programów. Firma nie tylko wprowadziła na rynek pierwszy miniserial - „The Blue Knight” w 1973 r. - ale także zaprezentowała pierwszy serial w czasie największej oglądalności -„Dallas”. Stał się on prekursorem tzw. oper mydlanych, emitowanych w czasie największej oglądalności. Oprócz „Dallas” Lorimar wyprodukował wiele godnych uwagi seriali, w tym „Knots Landing”, „Falcon Crest”, „Eight is Enough”, „Pełna chata”, „Valerie”, „Larry i Balki”, „Krok za krokiem” i „Family Matters”.

 

Lata 90. były przełomową dekadą dla Studia, począwszy od fuzji Warner Communications, Inc. I Time Inc. w 1990 roku. W jej wyniku której powstała Time Warner, Inc., jedna z największych na świecie firm z branży telekomunikacyjnej i rozrywkowej. Inne ważne kamienie milowe to: stworzenie i wykorzystanie przez Studio unikalnego modelu biznesowego współfinansowania filmów i dystrybucji na całym świecie; rewitalizacja Warner Bros. Animation z animowanym serialem „Przygody Animków”, wyprodukowanym przez Stevena Spielberga (1991); otwarcie pierwszego międzynarodowego parku rozrywki Warner Bros. (Movie World w Australii, 1991); konsolidacja Warner Bros. Television i Lorimar Television (1993); debiut takich hitów jak „Ostry dyżur”, „Przyjaciele” i „The Drew Carey Show” (odpowiednio 1994, 1994 i 1995); uruchomienie swojej pierwszej, a piątej w USA, ogólnokrajowej sieci telewizyjnej The WB (1995); przeistoczenie się w dominującego gracza na polu produkcji i światowej dystrybucji programów konsorcjalnych; przejęcie własności bibliotek Turner Entertainment Co. i Hanna-Barbera Productions (1996); wykorzystanie Internetu jako narzędzia promocyjnego i medium dla oryginalnych treści, a wreszcie rozwój oraz wprowadzenie na rynek rewolucyjnego formatu DVD. W 1997 roku Warner Home Video nawiązał współpracę z firmą Toshiba Corp. w celu opracowania i sprzedaży tego formatu, który stał się najszybciej rozwijającym się produktem elektroniki użytkowej w historii.

 

W latach 90. Warner Bros. Pictures w dalszym ciągu biło rekordy kasowe i zdobywało uznanie krytyków na całym świecie. Dekada zaczęła się wspaniale. „Wożąc panią Daisy” zdobył Oscara dla najlepszego filmu, najlepszej aktorki i za najlepszy scenariusz za rok 1989. Nominacje do Oscara dla najlepszego filmu otrzymały filmy „Chłopcy z ferajny” (1990) i „JFK” (1991). „Bez przebaczenia” (1992) Clinta Eastwooda zdobył cztery Oscary (najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor drugoplanowy i najlepszy montaż). Nominacją do tej nagrody mógł się poszczycić „Ścigany” (1993). Rok 1999 okazał się historycznym dla studia. Po raz pierwszy zarobiło ponad miliard dolarów na rynku krajowym. Wtedy też po raz trzeci w latach 90. tę kwotę przekroczyła suma zarobków na arenie międzynarodowej. Sam tylko „Matrix” zarobił około 460 milionów dolarów na całym świecie, bijąc globalny rekord przychodów Warner Bros. Pictures. Studio zaś zyskało nową, niezwykłą markę.

 

Nowe tysiąclecie przyniosło firmie Warner Bros. dalsze sukcesy we wszystkich jej obszarach działalności.

 

W roku 2001 wytwórnia Warner Bros. Pictures wypuściła film „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, pierwszy z ośmiu filmów z serii, która w roku 2011 zakończyła się filmem „Harry Potter i Insygnia Śmierci – część 2”. Sama seria zarobiła ponad 7,7 miliarda dolarów i stała się podstawą jednej z najbardziej udanych i trwałych franczyz Studia, obejmującej produkty konsumenckie, gry, wydarzenia i wycieczki tematyczne.

 

Warner Bros. Consumer Products obchodził w r. 2003 20-lecie działalności. Osiągnął w tym czasie 50 miliardów dolarów ze sprzedaży detalicznej na całym świecie i ugruntował swoją pozycję jako jednej z wiodących organizacji, zajmujących się licencjonowaniem i handlem detalicznym na świecie. Obecnie dział produktów konsumenckich działa w ramach Warner Bros. Discovery Global Brands and Experiences, sekcji odpowiedzialnej za tworzenie możliwości angażowania konsumentów w wiodące marki rozrywkowe i franczyzy WBD.

 

Studio wkroczyło do świata gier w roku 2004 wraz z założeniem Warner Bros. Interactive Entertainment/WB Games. Jest to wiodący światowy wydawca, twórca, licencjodawca i dystrybutor treści rozrywkowych dla przestrzeni interaktywnej na wszystkich platformach, w tym konsolach, urządzeniach przenośnych, urządzeniach mobilnych oraz komputerach osobistych. W portfolio ma gry własne oraz innych firm. Obecnie WB Games jest jedyną pełnowymiarową firmą, zajmującą się grami wideo, powiązaną z jednym z największych hollywoodzkich studiów. Sukces odniosły jej gry, oparte na różnych tytułach wydawnictwa DC, jak również na franczyzach Mortal Kombat i Wizarding World. Ta ostatnia jest genezą „Hogwarts Legacy”, wciągającej gry akcji RPG, wydanej w lutym 2023 r., która spotkała się z uznaniem krytyków i bije rekordy na całym świecie.

 

W 2008 roku kultowa wytwórnia New Line Cinema stała się częścią rodziny Warner Bros. NLC prowadzi oddzielne działania związane z opracowywaniem filmów, produkcją i kwestiami biznesowymi, ale koordynuje je z Warner Bros., aby zmaksymalizować wydajność artystyczną i operacyjną. Od połączenia sił z Warner Bros. New Line wydało kilka swoich najbardziej uznanych i kasowych filmów, w tym trylogię opartą na powieści „Hobbit” i cykl „Obecność” (najbardziej udaną franczyzę horrorów wszech czasów ).

 

W ciągu pierwszej dekady XXI wieku działalność filmowa i telewizyjna Warner Bros. wciąż generowała hity. Jeśli chodzi o filmy, były to takie tytuły jak „Za wszelką cenę” z 2004 roku, który zdobył cztery Oscary, w tym dla najlepszego filmu; „Infiltracja” z 2006 roku, która przyniosła Warner Bros. kolejny Oscar dla najlepszego filmu; „Happy Feet: Tupot małych stóp”, który zdobył Oscara dla najlepszego filmu animowanego w 2006 roku; pierwsza część trylogii „Kac Vegas”; pierwsze dwa filmy z trylogii „Mroczny rycerz” Christophera Nolana; nowa wersja „Ryzykownej gry”, czyli „Ocean’s 11: Ryzykowna gra” i jej kontynuacje; „300”, „Troja”, „Incepcja” i wiele innych. W telewizji „Kochane kłopoty” zaczęły oczarowywać publiczność w 2000 r., a „Dwóch i pół” rozpoczęło passę 12 sezonów, a które składają się 262 odcinki, w r. 2003. W 2007 „Teoria wielkiego wybuchu” rozpoczęła własny 12-sezonowy cykl i zakończyła się na 280 odcinkach, stając się jednym z odnoszących największe sukcesy sitcomów wszechczasów. W 2003 w telewizji zaczęła się też emisja „The Ellen DeGeneres Show”. Program zachwyca widzów już przez dwie dekady.

 

W 2011 roku studio wypuściło ostatni film o Harrym Potterze, a następnie w 2012 zapoczątkowało działalność Warner Bros. Studio Tour London – The Making of Harry Potter, oferując odwiedzającym wyjątkową okazję zapoznania się z oryginalnymi planami, animatronicznymi stworzeniami i zapierającymi dech w piersiach efektami specjalnymi z filmów. Atrakcja jest tak popularna, że  latem 2023 roku planowane jest otwarcie siostrzanej lokalizacji - Warner Bros. Studio Tour Tokyo.

 

Jeśli chodzi o filmy fabularne, Warner Bros. otrzymał 10. Oscara dla najlepszego filmu za film „Operacja Argo” w 2012 roku. Rok później „Grawitacja” zdobyła siedem Oscarów, w tym dla najlepszego reżysera. New Line wprowadziło na ekrany kin „Obecność” w 2013 roku, rozpoczynając cykl, którego siedem części zarobiło na całym świecie ponad 2 miliardy dolarów. Ósma część cyklu, „Zakonnica 2”, ma wejść do kin we wrześniu 2023 r. New Line pokazało też widzom „To” (najbardziej kasowy horror wszech czasów) oraz „To: Rozdział 2” odpowiednio w 2017 i 2019 roku. Inne warte uwagi produkcje filmowe z 2010 roku to „Incepcja”, „Miasto złodziei”, „Wielki Gatsby”, „Pacific Rim”, „Mad Max: Na drodze gniewu”, „Godzilla”, „Sully”, „Wonder Woman”, „Legion samobójców”, „Player One”, „Bajecznie bogaci Azjaci”, „Snajper”, „Narodziny gwiazdy” i „Joker” (film, który otrzymał najwięcej nominacji do Oscara w 2019 r.). Niedawno Warner Bros. Pictures wypuściło tak uznane przez krytyków tytuły, jak „Judasz i Czarny Mesjasz”, „Diuna” (której druga część jest zaplanowana na listopad 2023), „King Richard: Zwycięska rodzina”, „Batman” i „Elvis”. Najważniejsze premiery 2023 roku to m.in. „The Flash”, „Barbie”, „Meg 2”, „Blue Beetle”, „Wonka”, „The Color Purple” oraz „Aquaman and the Lost Kingdom”.

 

Niezwykły wzrost popularności platform cyfrowych okazał się dobrodziejstwem dla produkcji telewizyjnej Warner Bros., w tym programów opartych na scenariuszu, programów na żywo oraz animacji. Działy produkcyjne WBTVG obejmują Warner Bros. Television, jednego z wiodących twórców programów na żywo opartych na scenariuszach; Warner Bros. Unscripted Television, która produkuje wielokrotnie nagradzane seriale bez scenariusza za pośrednictwem wytwórni Warner Horizon, Telepictures i Shed Media; oraz trzy studia, produkujące filmy animowane: Warner Bros. Animation, Cartoon Network Studios i Hanna-Barbera Studios Europe. Od marca 2023 r. działy te produkują ponad 100 dramatów, komedii, seriali limitowanych, programów bez scenariusza, seriali animowanych oraz filmów i programów specjalnych dla należącej do Warner Bros. Discovery platformy HBO Max, jak również dla zewnętrznych platform streamingowych, telewizji kablowej, sieci naziemnych i pierwszego rynku konsorcjalnego w Stanach Zjednoczonych. Wśród najnowszych wyróżniających się hitów WBTVG są seriale franczyzowe „Misja: Podstawówka”, „Ted Lasso”, „Night Court”, „Ty”, „Młody Sheldon”, „The Voice”, „The Bachelor” oraz „The Jennifer Hudson Show”, „Batwheels” i „Młodzi tytani: Akcja!”.

 

W roku 2018 WBD Global Brands and Experiences otworzył Warner Bros. World Abu Dhabi, pierwszy na świecie kryty park rozrywki pod marką Warner Bros., a niedawno ogłosił powstanie parku tematycznego z motywami z Harry'ego Pottera. W 2021 w sąsiedztwie parku otwarto The WB Abu Dhabi , pierwszy na świecie hotel o tematyce Warner Bros. W ten sposób WBD Global Brands and Experiences stale angażuje fanów, umożliwiając im interakcję z markami i postaciami poza ekranem, w prawdziwym świecie. Projekty te dołączają do wielu innych realizowanych przez dział akcji, promujących kluczowe produkcje filmowe i telewizyjne, a także wydarzenia związane z obchodami 100-lecia Warner Bros. na całym świecie.

 

Przez pierwsze 100 lat Warner Bros. był kolebką śmiałych, mających wielki wpływ na branżę i widzów filmów. Celem firmy od zawsze było dostarczanie rozrywki, informowanie oraz – kiedy jesteśmy w szczytowej formie – inspirowanie. W 2023 roku świętujemy nasze stulecie. Z dumą kontynuujemy też tradycję oraz misję naszych założycieli, mówiącą, żeby ŚWIĘTOWAĆ KAŻDĄ HISTORIĘ.

 

W ramach świętowania jubileuszu 100 – lecia Warner Bros., w polskich kinach będzie można zobaczyć w tym roku wiele kultowych klasyków spod znaku Warner Bros., które specjalnie na tę okazję zostały zrekonstruowane cyfrowo dzięki nowoczesnej technologii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz