Strony

poniedziałek, 5 czerwca 2023

Oscary po Cannes. Długa lista kandydatów

Festiwal w Cannes to dobra okazja, aby na poważnie przyjrzeć się kandydatom do Oscara w kategorii Najlepszy Film. Na francuskim festiwalu pojawiło się kilka filmów z potencjałem na Oscary, w tym polska koprodukcja. Na taką ciekawą listę pokusił się „Variety” i nie mogę obok niej przejść obojętnie.

Dziś numerem 1 na liście Oscarowych kandydatów jest film Martina Scorsese „Killers of the Flower Moon”. Opinie po pokazie były entuzjastycznie, a amerykański twórca to przecież ulubieniec Akademii – nawet jak robi nieco słabsze filmy („Infiltracja” – Oscar dla najlepszego filmu) lub przesadne wydmuszki („Irlandczyk” – wiele nominacji). Z jego najnowszym filmem jest podobno inaczej, Scorsese zrealizował bowiem bardzo dobry film, bazując zresztą na niezłej książce. W obsadzie Leonardo DiCaprio i Robert De Niro, ale odkryciem aktorskim filmu jest Lily Gladstone.

Bardzo wysokie oceny po pokazie w Cannes i nagrodę Grand Prix zdobył film Jonathana Glazera „Strefa interesów”. I tutaj wielu widzi Oscarowe szanse, bowiem Holocaust to ciągle bardzo ważny temat za oceanem, a tym razem ujęto go z nieco innej i podobno bardzo oryginalnej strony. Jak bowiem pokazać tę wielką tragedię, bez bezpośrednich scen zagłady? Glazer znalazł na to sposób, swój udział w produkcji ma polska kinematografia, a Łukasz Żal zmierza podobno po trzecią nominację do Oscara. Byłoby bardzo fajnie zobaczyć na scenie także Ewę Puszczyńską, która jest w gronie producentów tego filmu. „Strefę interesów” w całości nakręcono w Polsce, co dodaje filmowi wartości. W całości też film rozgrywa się w oryginalnych językach (głównie niemieckim). Może więc być i tak, że film powalczy o Oscara międzynarodowego i zostanie zgłoszony przez Wielką Brytanię lub (mniej prawdopodobne) Polskę.

Sporo w Cannes pisano też o amerykańskich “May December” i „Asteroid City”, ale zawsze warto poważnie rozpatrywać szanse filmu ze Złotą Palmą. W tym roku ma ją francuski film “Anatomy of a Fall”, który może podążać drogą zeszłorocznego zwycięzcy z Cannes, filmu „W trójkącie”. Tamten film nakręcono po angielsku i zdobył on trzy główne nominacje. Filmy nieanglojęzyczne coraz śmielej poczynają sobie podczas Oscarów.

Jednak nie tylko Cannes przynoszą filmy z Oscarowymi szansami. Duże wrażenie na widzach i krytykach zrobił na Sundance film “Past Lives”, jest już też po premierze „Air” i „Bo się boi”. Jednak te dwa ostatnie filmy mają dużą konkurencję, bo większość Oscarowych graczy jeszcze nie jest znanych.

Netflix kupił w Cannes prawa do filmu “May December”, ale ich numerem 1 na liście Oscarowych kandydatów jest “Maestro” w reżyserii Bradleya Coopera, w produkcję którego włączyli się m.in. Todd Phillips, Martin Scorsese i Steven Spielberg. Film opowiada historię Leonarda Bernsteina, legendy amerykańskiej muzyki. Jest tutaj duży potencjał, ale… kilka elementów tego filmu budzi wątpliwości. Ja zawsze kibicuję Davidowi Fincherowi, a ten z Netfliksem nakręcił thriller „The Killer”.

Jeśli chodzi o Oscary to często duże szanse mają twórcy już zaznajomieni z tą nagrodą. Na przykład Emerald Fennell, autorka „Obiecującej młodej kobiety”, której nowy film nosi tytuł “Saltburn”. W gronie Oscarowych faworytów mogą być też dwaj giganci współczesnego kina – Christopher Nolan z „Oppenheimerem” i Denis Villeneuve z „Diuną. Część druga”. Bardzo chciałbym, aby oba filmy się udały i dostarczyły wielkich filmowych wrażeń. Warto też wybrać się teraz do kin na animowany “Spider-Man: Across the Spider-Verse”, któremu „Variety” życzy nominacji do Oscara w kategorii Najlepszy Film. Od kilku już lat, żadna pełnometrażowa animacja nie walczyła o najważniejszego Oscara.

Nie wiadomo jeszcze, co przyniosą filmy „Poor Things” Yorgosa Lanthimosa, “Next Goal Wins” Taika Waititi, „Napoleon” Ridleya Scotta, “Ferrari” Michaela Manna. Ciekawe też, jak w tym Oscarowym wyścigu poradzą sobie „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” oraz „Barbie”. Zresztą, tych niewiadomych jest znacznie więcej. Mało tego, są też zapewne produkcje, jeszcze nie ujawnione, które w ostatniej chwili włączą się do Oscarowej gry. To jeszcze przed nami…

Zgłoszenia do Oscarów przyjmowane będą do 18 listopada. Miesiąc temu rozpocznie się głosowanie na skrócone listy kandydatów, w wybranych kategoriach, które poznamy 21 grudnia 2023. Od 11 do 16 stycznia 2024 rozpocznie się głosowanie na nominacje, które poznamy 23 stycznia 2024. 94. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 10 marca 2024.

A tymczasem poniżej sporo filmów typowanych przez „Variety” do Oscara (w oryginale). Fajna lista filmów, na które w większości będę czekał. Do Oscarów będę jeszcze wiele razy powracał.

 

AND THE PREDICTED NOMINEES ARE:

 

“Maestro” (Netflix)

Fred Berner, Bradley Cooper, Amy Durning, Emma Tillinger Koskoff, Kristie Macosko Krieger, Todd Phillips, Martin Scorsese, Steven Spielberg

 

“Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

Dan Friedkin, Martin Scorsese, Bradley Thomas, Daniel Lupi

 

“Saltburn” (Amazon Studios)

Emerald Fennell, Josey McNamara, Tom Ackerley, Margot Robbie

 

“Oppenheimer” (Universal Pictures)

Emma Thomas, Charles Roven, Christopher Nolan

 

“Dune: Part Two” (Warner Bros.)

Cale Boyter, Tanya Lapointe, Patrick McCormick, Mary Parent, Denis Villeneuve

 

“The Holdovers” (Focus Features)

Mark Johnson, Bill Block, David Hemingson

 

“The Zone of Interest” (A24)

Ewa Puszczynska, James Wilson

 

“Anatomy of a Fall” (Neon)

Marie-Ange Luciani, David Thion

 

“May December” (Netflix)

Jessica Elbaum, Will Ferrell, Grant S. Johnson, Pamela Koffler, Tyler W. Konney, Sophie Mas, Natalie Portman, Christine Vachon

 

“Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)

Avi Arad, Phil Lord, Christopher Miller, Amy Pascal, Christina Steinberg

 

NEXT IN LINE

“Bob Marley: One Love” (Paramount Pictures)

“The Color Purple” (Warner Bros.)

“Past Lives” (A24)

“The Book of Clarence” (Sony Pictures)

“Freud’s Last Session” (Sony Pictures Classics)

“Dumb Money” (Sony Pictures)

“Air” (Amazon Studios)

“Poor Things” (Searchlight Pictures)

“The Killer” (Netflix)

“Wish” (Walt Disney Pictures)

 

OTHER TOP-TIER POSSIBILITIES

“Napoleon” (Apple Original Films/Sony Pictures)

“Barbie” (Warner Bros.)

“Foe” (Amazon Studios)

“Challengers” (Amazon/MGM)

“Fair Play” (Netflix)

“The Bikeriders” (20th Century Studios)

“Nyad” (Netflix)

“Rustin” (Netflix)

“A Little Prayer” (Sony Pictures Classics)

“Golda” (Bleecker Street)

 

ALSO IN CONTENTION

“Asteroid City” (Focus Features)

“Ferrari” (STX Films)

“Perfect Days” (Neon)

“Pain Hustlers” (Netflix)

“Next Goal Wins” (Searchlight Pictures)

“Are You There God? It’s Me, Margaret” (Lionsgate)

“Priscilla” (A24)

“How Do You Live?” (GKids)

“Shortcomings” (Sony Pictures Classics)

“Teachers Lounge” (Sony Pictures Classics)

 

ALL ELIGIBLE TITLES (ALPHABETIZED BY STUDIO)**

“A Haunting in Venice” (20th Century Studios)

“The Bikeriders” (20th Century Studios)

“Beau is Afraid” (A24)

“Dream Scenario” (A24)

“The Iron Claw” (A24)

“Past Lives” (A24)

“Priscilla” (A24)

“Showing Up” (A24)

“When You Finish Saving the World” (A24)

“You Hurt My Feelings” (A24)

“The Zone of Interest” (A24)

“Air” (Amazon Studios)

“The Burial” (Amazon Studios)

“Cassandro” (Amazon Studios)

“Foe” (Amazon Studios)

“Saltburn” (Amazon Studios)

“Flora and Son” (Apple Original Films)

“Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

“Napoleon” (Apple Original Films/Sony Pictures)

“Still: A Michael J. Fox Movie” (Apple Original Films)

“Across the River and Into the Trees” (Bleecker Street)

“Golda” (Bleecker Street)

“The Origin” (Bleecker Street)

“Untitled Mike Leigh Film” (Bleecker Street)

“Suzume” (Crunchyroll)

“The YouTube Effect” (Drafthouse Films)

“Ruby Gillman, Teenage Kraken” (DreamWorks Animation)

“Trolls Band Together” (DreamWorks Animation)

“Asteroid City” (Focus Features)

“Drive Away Dolls” (Focus Features)

“Every Body” (Focus Features)

“The Holdovers” (Focus Features)

“My Big Fat Greek Wedding 3” (Focus Features)

“A Thousand and One” (Focus Features)

“How Do You Live?” (GKids)

“BlackBerry” (IFC Films)

“Monica” (IFC Films)

“R.M.N.” (IFC Films)

“Migration” (Illumination)

“Flamin’ Hot” (Hulu/Searchlight Pictures)

“The Super Mario Bros. Movie” (Illumination)

“Are You There God? It’s Me, Margaret” (Lionsgate)

“The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes” (Lionsgate)

“John Wick Chapter 4” (Lionsgate)

“Joy Ride” (Lionsgate)

“Baby Ruby” (Magnet Releasing)

“Little Richard: I Am Everything” (Magnolia Pictures)

“The Stones and Brian Jones” (Magnolia Pictures)

“Untitled Ernest Cole Documentary” (Magnolia Pictures)

“Ant-Man and the Wasp: Quanumania” (Marvel Studios)

“Guardians of the Galaxy Vol. 3” (Marvel Studios)

“The Marvels” (Marvel Studios)

“Bottoms” (MGM/Orion)

“Boys in the Boat” (MGM)

“Challengers” (MGM)

“Creed III” (MGM)

“The Nickel Boys” (MGM)

“Untitled Cord Jefferson Movie” (MGM)

“The Eternal Memory” (MTV Documentary Films)

“The Delinquents” (Mubi)

“Fallen Leaves” (Mubi)

“The Settlers” (Mubi)

“Unclenching the Fists” (Mubi)

“Anatomy of a Fall” (Neon)

“Eileen” (Neon)

“How to Blow Up a Pipeline” (Neon)

“La Chimera” (Neon)

“Longlegs” (Neon)

“Mothers’ Instinct” (Neon)

“Perfect Days” (Neon)

“Robot Dreams” (Neon)

“Chicken Run: Dawn of the Nugget” (Netflix)

“The Deepest Breath” (Netflix)

“El Conde” (Netflix)

“Fair Play” (Netflix)

“The Killer” (Netflix)

“Leave the World Behind” (Netflix)

“Leo” (Netflix)

“Maestro” (Netflix)

“The Magician’s Elephant” (Netflix)

“May December” (Netflix)

“Miraculous: Ladybug & Cat Noir: The Movie” (Netflix)

“The Monkey King” (Netflix)

“Nimona” (Netflix)

“Nyad” (Netflix)

“Pain Hustlers” (Netflix)

“Rebel Moon” (Netflix)

“Reptile” (Netflix)

“Rustin” (Netflix)

“Society of the Snow” (Netflix)

“Stamped from the Beginning” (Netflix)

“About Dry Grasses” (No U.S. Distribution)

“Banel Et Adams” (No U.S. Distribution)

“The Bastard” (No U.S. Distribution)

“Black Flies” (No U.S. Distribution)

“The Breaking Ice” (No U.S. Distribution)

“The Burti Flower” (No U.S. Distribution)

“Caste” (No U.S. Distribution)

“Club Zero” (No U.S. Distribution)

“Firebrand” (No U.S. Distribution)

“Four Daughters” (No U.S. Distribution)

“Goodbye Julia” (No U.S. Distribution)

“Hopeless” (No U.S. Distribution)

“How to Have Sex” (No U.S. Distribution)

“If Only I Could Hibernate” (No U.S. Distribution)

“Il Sol Dell’Avvenire” (No U.S. Distribution)

“Jeunesse” (No U.S. Distribution)

“L’Ete Dernier” (No U.S. Distribution)

“Le Regne Animal” (No U.S. Distribution)

“Lee” (No U.S. Distribution)

“Les Meutes” (No U.S. Distribution)

“Monster” (No U.S. Distribution)

“The Mother of All Lies” (No U.S. Distribution)

“The New Boy” (No U.S. Distribution)

“The Old Oak” (No U.S. Distribution)

“Omen” (No U.S. Distribution)

“The Passion of Dodin Bouffant” (No U.S. Distribution)

“The Pot au Feu” (No U.S. Distribution)

“Rapito” (No U.S. Distribution)

“Rein a Perdre” (No U.S. Distribution)

“Rosalie” (No U.S. Distribution)

“The Settlers” (No U.S. Distribution)

“Simple Comme Sylvain” (No U.S. Distribution)

“Terrestrial Verses” (No U.S. Distribution)

“Trans Los Angeles” (No U.S. Distribution)

“Untitled Diane Warren Documentary Project” (No U.S. Distribution)

“Bob Marley: One Love” (Paramount Pictures)

“Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” (Paramount Pictures)

“PAW Patrol: The Mighty Movie” (Paramount Pictures)

“Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem” (Paramount Pictures)

“Transformers: Rise of the Beasts” (Paramount Pictures)

“Please Don’t Destroy This Project” (Peacock)

“Elemental” (Pixar)

“Camp Hideout” (Roadside Attractions)

“Chevalier” (Searchlight Pictures)

“Magazine Dreams” (Searchlight Pictures)

“Next Goal Wins” (Searchlight Pictures)

“Nightbitch” (Searchlight Pictures)

“Poor Things” (Searchlight Pictures)

“Strangers” (Searchlight Pictures)

“Theater Camp” (Searchlight Pictures)

“The Book of Clarence” (Sony Pictures)

“Dumb Money” (Sony Pictures)

“The Equalizer 3” (Sony Pictures)

“Kraven the Hunter” (Sony Pictures)

“No Hard Feelings” (Sony Pictures)

“Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)

“Freud’s Last Session” (Sony Pictures Classics)

“A Little Prayer” (Sony Pictures Classics)

“The Miracle Club” (Sony Pictures Classics)

“Persian Version” (Sony Pictures Classics)

“Shadya” (Sony Pictures Classics)

“Shortcomings” (Sony Pictures Classics)

“Teachers Lounge” (Sony Pictures Classics)

“They Shot the Piano Player” (Sony Pictures Classics)

“Ferrari” (STX Films)

“Cocaine Bear” (Universal Pictures)

“The Exorcist: Believer” (Universal Pictures)

“Fast X” (Universal Pictures)

“M3gan” (Universal Pictures)

“Oppenheimer” (Universal Pictures)

“Aquaman and the Lost Kingdom” (Warner Bros.)

“Barbie” (Warner Bros.)

“Blue Beetle” (Warner Bros.)

“The Color Purple” (Warner Bros.)

“Dune: Part Two” (Warner Bros.)

“The Flash” (Warner Bros.)

“Wonka” (Warner Bros.)

“Indiana Jones and the Dial of Destiny” (Warner Bros.)

“The Little Mermaid” (Walt Disney Pictures)

“Wish” (Walt Disney Pictures)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz