Strony

sobota, 21 października 2023

„Apolonia, Apolonia” z kolejnym Grand Prix

W Łodzi rozdano nagrody 33. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu. Grand Prix i statuetkę Białej Kobry zdobył film „Apolonia, Apolonia” w reżyserii Lei Glob. To kolejny znaczący triumf dla tej duńsko-polskiej koprodukcji. Wśród laureatów nagród na festiwalu w Łodzi znalazły się też m.in. „Skąd dokąd”, „Nie znikniemy”, „Trzy opowieści o Basi”.

„Apolonia, Apolonia” przed rokiem wygrała festiwal IDFA i tak rozpoczęła się festiwalowa droga tej produkcji. Sama historia powstania filmu też jest bardzo ciekawa. Kiedy duńska filmowiec Lea Glob pierwszy raz spotkała Apolonię Sokol w 2009 roku, wydawało jej się, że Apolonia prowadzi życie jak z bajki... Apolonia, która jest utalentowaną artystką, urodziła się w podziemnym teatrze w Paryżu i dorastała w społeczności artystycznej – to życie prawdziwej bohemy. Gdy była dwudziestoparolatką studiowała na Beaux-Arts de Paris, jednej z najbardziej prestiżowych akademii sztuk w Europie. Przez lata Lea wracała, by filmować Apolonię, gdy ta szukała swojego miejsca w świecie sztuki, zmagała s ię z udrękami i radościami kobiecości, relacjami z innymi, własnym ciałem i twórczością. Wynikiem tych spotkań jest fascynujący portret młodej kobiety odbywającej wymagającą podróż przez świat sztuki. Apolonia jest pewna swojego talentu, ale jej ścieżka nie zawsze jest łatwa do przebycia. Życie nie jest bajką, a Apolonia dowiaduje się, że malarki muszą podejmować większe poświęcenia i pokonywać większe przeszkody niż ich męscy odpowiednicy. Dotyczy to także przyjaciółki, z którą mieszkała przez długi czas, Oksany Shachko, jednej z założycielek feministycznej grupy aktywistów i aktywistek Femen. Wytrwałość Apolonii jest wystawiana na próbę. Z upływem czasu, więź między Apolonią a Leą zacieśnia się. Jesteśmy świadkami narodzinom filmu i wspinania się malarki na szczyt sławy. Po 13 latach dwie kobiety nadal refleksyjnie przyglądają się swoim ścieżkom w tym fascynującym filmie o sztuce, miłości, macierzyństwie, seksualności, reprezentacji i sposobach osiągnięcia sukcesu w świecie zdominowanym przez patriarchat, kapitalizm i wojnę, jednocześnie pozostając sobą. W najbliższą środę 25 października odbędzie się szczecińska premiera filmu „Apolonia, Apolonia”.

 

Pełna lista laureatów nagród festiwalu Człowiek w Zagrożeniu.

 

Jury w składzie:

- Paweł Łoziński – przewodniczący, Monika Głowacka, Karolina Gonta, Andriej Kuciła, Anna Pachnicka zadecydowało, że: Grand Prix w wysokości 15.000 zł i statuetkę Białej Kobry otrzymuje

Lea Glob za film Apolonia Apolonia

Uzasadnienie:

Piękny i poruszający podwójny portret młodych artystek. Ten niezwykle szczery i przejmujący film o bolesnych zmaganiach z dorastaniem, sztuką i kobiecością, przywraca nam wiarę w przyjaźń i wolność.

 

Nagrodę „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza ufundowaną przez Narodowe Centrum Kultury w wysokości 10.000 zł otrzymuje

Maciek Hamela za film Skąd dokąd

Uzasadnienie:

Za oszczędną formę, dzięki której uwaga widza skupiona jest na bohaterach, ich emocjach i opowieściach o codzienności zamienionej w doświadczenia wojenne.

 

Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 5.000 zł ufundowaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich otrzymuje

Łukasz Kowalski za film Lombard

Uzasadnienie:

Za ciepłą, czułą i opowiedzianą z humorem historię o trudach codziennej egzystencji bohaterów, którym nie brakuje otwartości i wrażliwości na drugiego człowieka.

 

Nagrodę za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego w wysokości 5.000 zł otrzymuje

Alisa Kovalenko za film Nie znikniemy

Uzasadnienie:

Przez pryzmat ukraińskiej młodzieży film oddaje uniwersalną istotę dorastania pośród przeciwności losu, malując zarówno z czułością, jak i bólem portret odporności, marzeń i wytrwałości ludzkiego ducha w obliczu trudności.

 

Wyróżnienie dla filmu dokumentalnego otrzymuje

Mateusz Pietrak za film Trzy opowiadania o Basi

Uzasadnienie:

Opowiedziany jedynie w trzech sekwencjach portret wprowadza nas w świat mądrej, wrażliwej i zachwycającej kobiety. Syntetyczna narracja połączona z czułością i uważnością kamery sprawia, że ten obraz naturalnie przedstawia radość, tęsknotę za tym co odeszło, starość i śmierć. Przekonani o wadze poruszanego tematu i wskazując na umiejętny dobór środków wyrazu Jury postanowiło wyróżnić film.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz