Strony

poniedziałek, 11 grudnia 2023

„Strefa interesów” najlepsza wg krytyków z LA

Zagraniczne filmy zdominowały tegoroczne nagrody krytyków filmowych z Los Angeles. Za najlepszy film 2023 roku uznano brytyjsko-polską „Strefę interesów”. Agnieszka Holland otrzymała wyróżnienie za całokształt twórczości.

„Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera debiutowała na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie zdobyła jedną z nagród przyznawanych przez jury. Złotą Palmę w Cannes otrzymała „Anatomia upadku”, która przez krytyków z Los Angeles otrzymała nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego. „Strefa interesów” w Los Angeles doceniona została też za reżyserię Glazera oraz muzykę Miki Levi. „Anatomia upadku” otrzymała też nagrodę za montaż. Oba filmy połączyła nagroda dla najlepszej aktorki, a otrzymała ją występująca w obu filmach Sandra Huller.

Od 2000 roku tylko cztery filmy docenione przez krytyków z LA nagrodą dla najlepszego filmu, nie zdobyły potem nominacji do Oscara w kategorii Najlepszy Film i były to: “About Schmidt” (2002), “American Splendor” (2003), “WALL-E” (2008) i “Small Axe” (2020). Od 2000 roku pięć filmów docenionych w LA, zdobywały potem nagrodę dla najlepszego filmu i były to: “The Hurt Locker” (2009), “Spotlight” (2015), “Moonlight” (2016), “Parasite” (2019) i przed rokiem „Wszystko wszędzie naraz”. Nagrody krytyków z Los Angeles przyznawane są od 49 lat.

Sandra Huller nagrodę za najlepszą rolę pierwszoplanową podzieliła z Emmą Stonę, występującą w „Biednych istotach”. Krytycy z Los Angeles nie dzielą kreacji aktorskich ze względu na płeć i wszystkie nagrody aktorskie trafiły w tym roku w ręce kobiet, bowiem za role drugoplanowe wyróżnienie podzieliły Rachel McAdams za “Are You There God? It’s Me, Margaret” i Da’Vine Joy Randolph za “The Holdovers”.

Krytycy z Los Angeles podają też filmy i twórców, którzy zajęli drugie miejsce w poszczególnych kategoriach. Drugie miejsce na liście najlepszych filmów zajął „Oppenheimer”, za role aktorskie doceniono m.in. Jeffreya Wrighta, Andrew Scotta, Lily Gladstone i Ryana Goslinga. Drugie miejsce wśród filmów zagranicznych zajął „Totem”.

Nagrodę za najlepszy scenariusz zdobył Andrew Haigh za „All of Us Strangers”, a drugie miejsce zajął „May December”. Za zdjęcia doceniono Robbiego Ryana za „Biedne istoty”, który wyprzedził Rodrigo Prieto za „Czas krwawego księżyca”. „Barbie” zdobyła nagrodę za scenografię. Najlepszy film animowany to „Chłopiec i czapla”, nagrodę Nowej Generacji otrzymała Celine Song za „Poprzednie życie”. „Menus-Plaisirs – Les Troisgros” Fredericka Wisemana, czterogodzinne spojrzenie na wnętrze francuskiej restauracji nagrodzonej trzema gwiazdkami Michelin, zdobyło nagrodę dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu.

Nagrodę za całokształt twórczości od krytyków z Los Angeles otrzymała Agnieszka Holland. Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się 13 stycznia 2024 roku.

W miniony weekend także kilka innych organizacji krytyków amerykańskich przyznało swoje nagrody. W Bostonie wygrało „Przesilenie zimowe”, w Waszyngtonie „American Fiction”. Na obu listach przewijają się nagrody dla „Strefy interesów”, „Oppenheimera”, „Czas krwawego księżyca”, „Poprzedniego życia”, „Barbie”.

 

Pełne listy nagrodzonych (w oryginale):

 

LOS ANGELES FILM CRITICS ASSOCIATION WINNERS

Best Picture: “The Zone of Interest” (A24)

Runner-up: “Oppenheimer” (Universal Pictures)

 

Best Director: Jonathan Glazer — “The Zone of Interest” (A24)

Runner-up: Yorgos Lanthimos — “Poor Things” (Searchlight Pictures)

 

Leading Performances: Sandra Hüller, “Anatomy of a Fall” (Neon) and “The Zone of Interest” (A24); Emma Stone, “Poor Things” (Searchlight Pictures)

Runners-up: Andrew Scott, “All of Us Strangers” (Searchlight Pictures); Jeffrey Wright, “American Fiction” (MGM)

 

Supporting Performances: Rachel McAdams, “Are You There God? It’s Me, Margaret” (Lionsgate); Da’Vine Joy Randolph, “The Holdovers” (Focus Features)

Runners-up: Lily Gladstone, “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures); Ryan Gosling, “Barbie” (Warner Bros.)

 

Best Screenplay: “All of Us Strangers” (Searchlight Pictures) — Andrew Haigh

Runner-up: “May December” (Netflix) — Samy Burch

 

Best Cinematography: “Poor Things” (Searchlight Pictures) — Robbie Ryan

Runner-up: “Barbie” (Warner Bros.) and “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures) — Rodrigo Prieto

 

Best Editing: “Anatomy of a Fall” (Neon) — Laurent Sénéchal

Runner-up: “All of Us Strangers” (Searchlight Pictures) — Jonathan Alberts

 

Best Production Design: “Barbie” (Warner Bros.) — Sarah Greenwood

Runner-up: “Poor Things” (Searchlight Pictures) — Shona Heath, James Price

 

Best Music Score: “The Zone of Interest” (A24) — Mica Levi (with special recognition of the contribution of sound designer Johnnie Burn)

Runner-up: “Barbie” (Warner Bros.) — Mark Ronson, Andrew Wyatt

 

Best Foreign Language: “Anatomy of a Fall” (Neon)

Runner-up: “Tótem”

 

Best Documentary/Non-Fiction Film: “Menus-Plaisirs – Les Troisgros” (Zipporah Films) — dir. Frederick Wiseman

Runner-up: “The Eternal Memory” (MTV Documentary Films)

 

Best Animation: “The Boy and the Heron” (GKids)

Runner-up: “Robot Dreams” (Neon)

 

New Generation Award: Celine Song for “Past Lives” (A24)

 

Douglas Edwards Experimental Film Prize: “Youth (Spring)” — Wang Bing

 

Career Achievement Award: Agnieszka Holland

 

Boston Society of Film Critics Winners

 

Best Picture: “The Holdovers” (Focus Features)

Director: Jonathan Glazer – “The Zone of Interest” (A24)

Actor: Paul Giamatti – “The Holdovers” (Focus Features)

Actress: Lily Gladstone – “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

Supporting Actor: Ryan Gosling – “Barbie” (Warner Bros.)

Supporting Actress: Da’Vine Joy Randolph – “The Holdovers” (Focus Features)

Original Screenplay: “The Holdovers” (Focus Features) – David Hemingson

Adapted Screenplay: “The Zone of Interest” (A24) – Jonathan Glazer

Animated Film: “The Boy and the Heron” (GKids)

Cinematography: “The Taste of Things” (IFC Films/Sapan Studios) – Jonathan Ricquebourg

Editing: “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures) – Thelma Schoonmaker

Original Score: “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures) – Robbie Robertson

Documentary: “Geographies of Solitude”

New Filmmaker: Celine Song – “Past Lives” (A24)

 

Washington D.C. Area Film Critics Winners

 

Best Picture: “American Fiction” (MGM)

Director: Christopher Nolan – “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Actor: Cillian Murphy – “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Actress: Lily Gladstone – “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

Supporting Actor: Charles Melton – “May December” (Netflix)

Supporting Actress: Da’Vine Joy Randolph – “The Holdovers” (Focus Features)

Original Screenplay: “Past Lives” (A24) – Celine Song

Adapted Screenplay: “American Fiction” (MGM) – Cord Jefferson

Animated Feature: “Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)

Production Design: “Barbie” (Warner Bros.)

Cinematography: “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Editing: “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Original Score: “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Acting Ensemble: “Oppenheimer” (Universal Pictures)

Youth Performance: Dominic Sessa – “The Holdovers” (Focus Features)

Voice Performance: Shameik Moore – “Spider-Man: Across the Spider-Verse” (Sony Pictures)

 

1 komentarz:

  1. Myślę że strefa interesów w pełni zasłużyła na wyróżnienie. Nie był to jakoś mocno porywający film - przynajmniej dla mnie, aczkolwiek był dość ciekawy. Myślę że było warto się na niego wybrać.

    OdpowiedzUsuń