Strony

piątek, 31 maja 2024

Program kina Zamek w Szczecinie – czerwiec 2024

Przed wakacyjną przerwą w kinie Zamek w Szczecinie, przygotowaliśmy obszerny program filmowy skierowany do naszych widzów. Jego główne atrakcje to przeglądy filmów o sztuce oraz wybranych filmów festiwalowych, z których większość będzie miała swoje premiery w naszym mieście. A pod koniec czerwca i przez całe wakacje na Zamku prezentować będziemy filmy w plenerze.

BOTTICELLI, FLORENCJA I MEDYCEUSZE (Botticelli, Florence And The Medici)

1 czerwca (sobota), godz. 15:00

dokumentalny, Włochy 2021 (94 min)

Reżysera  Marco Pianigiani

Salvador Dali i Andy Warhol, Terry Gilliam i David LaChapelle, Jeff Koons i Lady Gaga. Co łączy tych artystów? Fascynacja Botticellim. Film opowiada o jego życiu i dziełach oraz o – całkiem niedawnym – ponownym odkryciu fenomenu jego twórczości. Nastrojowe rekonstrukcje, urzekające widoki miasta i, oczywiście, dzieła sztuki, przeplatają się z wypowiedziami  znakomitych specjalistów.

Renesansowa Florencja Wawrzyńca Wspaniałego z rodu Medyceuszy była potężnym ośrodkiem sztuki i kultury, choć niepozbawionym ciemnej strony.  Wyrosła na walce o władzę, intrygach, brutalnej przemocy. Sandro Botticelli (1445-1510), jak żaden inny artysta, zdołał przedstawić blaski i cienie epoki na dziełach, które i dziś budzą zachwyt i inspirują. Od początku kariery, pod auspicjami rodu Medyceuszy, Botticelli potwierdzał, że jest twórcą piękna idealnego, co wyraził w takich arcydziełach jak Alegoria Wiosny czy Narodziny Wenus.

 

GISELLE

1 czerwca (sobota), godz. 17:00

2 czerwca (niedziela), godz. 17:00

balet, Francja 2023 (120 min)

Reżyseria: Isabelle Julien

Obsada: Olga Smirnowa, Jacopo Tissi, Floortje Eimers, Giorgi Potskhishvili

Młoda wiejska dziewczyna, Giselle, zakochuje się w Albercie, szlachcicu, który ukrywa przed nią swą prawdziwą tożsamość oraz fakt, że jest już zaręczony. Gdy Giselle odkrywa prawdę, popada w obłęd i umiera. Kobieta, wbrew swej woli, staje się jedną z willid, mściwych duchów, które skazują Alberta na taniec aż do śmierci z wyczerpania…

Wyjątkowy balet romantyczny w wykonaniu byłych solistów Teatru Bolszoj – wybitnych, światowej sławy tancerzy Olgi Smirnowej i Jacopa Tissiego, którzy uciekli z Rosji i dołączyli do Holenderskiego Baletu Narodowego. Giselle porusza wielkie i uniwersalne tematy romantyczne.  Inscenizacja oddaje hołd jednemu z najstarszych i najwspanialszych dzieł baletu klasycznego.

Uwaga: Cena biletu 25 złotych.

 

THE OLD OAK

1 czerwca (sobota), godz. 19:15

2 czerwca (niedziela), godz. 19:15

4 czerwca (wtorek), godz. 19:00

6 czerwca (środa), godz. 19:00

dramat, Wielka Brytania/Belgia/Francja 2023 (113 min)

Reżysera Ken Loach

Obsada: Dave Turner, Ebla Mari, Claire Rodgerson, Trevor Fox

Dla lokalnej społeczności niewielkiego miasteczka w północnej Anglii pub The Old Oak to miejsce szczególne. Jedyna przestrzeń, gdzie ludzie wciąż mogą się spotkać i przy kuflu piwa omówić bieżące sprawy, ale też symbol brutalnych zmian, jakie dotknęły okolicę za sprawą głębokiej ekonomicznej recesji. Wszystko zaczęło się zmieniać w połowie lat 80., kiedy na fali strajku dobrze prosperujące za sprawą przemysłu górniczego miasto zaczęło stopniowo pogrążać się w kryzysie. Narastająca frustracja i nieufność wobec wszystkiego co obce znajduje ujście, kiedy do miasta trafia autobus z syryjskimi uchodźcami. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, a mieszkańcom nie podoba się, że przyjezdni mogą liczyć na większe wsparcie niż oni. Szansą na porozumienie może okazać się niezwykła przyjaźń, jaka rodzi się między właścicielem pubu a młodą Syryjką.

Jeden z najważniejszych brytyjskich reżyserów Ken Loach kolejny raz podejmuje w swoim filmie ważny społeczny temat. Podejmując problem imigracji, zastanawia się nad przyczynami ksenofobii u swoich rodaków, nie bez przyczyn odnosząc się do głębokich systemowych zaniedbań. Film miał swoją światową premierę na festiwalu w Cannes, a na kolejnych festiwalach filmowych otrzymał 6 Nagród Publiczności.

 

TYCJAN: IMPERIUM BARW (Tiziano. L'impero del Colore)

2 czerwca (niedziela), godz. 15:00

dokumentalny, Włochy 2022 (87 min)

Reżysera Laura Chiossone, Giulio Boato

Filmowa podróż przez życie i twórczość mistrza malarstwa, który zdołał uchwycić na swoich niepowtarzalnych obrazach duszę Wenecji i jej mieszkańców. Z udziałem Jeffa Koonsa. W nowym filmie z cyklu “Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie” śledzimy dzieje Tycjana, artysty “najbardziej doskonałego wśród malarzy”. Obdarzony niezwykłym talentem oraz smykałką do interesów, Tycjan szybko stał się najbardziej pożądanym nazwiskiem na dworach całej Europy, przyćmiewając innych twórców tamtych czasów. Jego dzieła wyznaczyły kierunek, w jakim podążyła cała epoka i do dziś inspirują rzesze artystów. Genialny portrecista, mistrzowsko interpretował zarówno motywy religijne, jak i mitologiczne. Twierdził, że “sztuka jest potężniejsza od natury” i w zgodzie z tym hasłem żył oraz tworzył.

Najwięksi światowi eksperci, krytycy, badacze i artyści opowiadają o życiu Tycjana, jego stylu, temperamencie i ambicjach. Tłem dla ich rozważań jest Wenecja, kulturowy tygiel, miasto nierozerwalnie związane z Tycjanem, z którego czerpał on inspiracje. Przez niemal trzy wieki grób Tycjana oznaczony był tylko prostym nagrobkiem. Malarz zmarł prawdopodobnie na dżumę w 1576 roku, lecz dzieło jego życia przetrwało i wywarło wpływ na wielkich artystów z kolejnych pokoleń. Sztuka Tycjana wciąż prowadzi dialog ze współczesnymi, jak wyjaśnia Jeff Koons, który w tym filmie opowiada o swojej fascynacji malarskim stylem i warsztatem Tycjana – elementami, które ponad czterysta lat później dzieli z rewolucyjnym weneckim malarzem.

 

MUZEUM PRADO - KOLEKCJA CUDÓW (The Prado Museum. A Collection of Wonders)

4 czerwca (wtorek), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2019 (92 min)

Reżysera Valeria Parisi

Obsada Jeremy Irons

Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata, które obchodzi właśnie jubileusz 200-lecia istnienia. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8.000 dzieł tam zgromadzonych. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego.

Po madryckiej chlubie, mieniącej się dziełami Velázqueza, Rubensa, Tycjana, Mantegna, Boscha, Goi czy El Greca, oprowadzi nas laureat Oscara - aktor Jeremy Irons ("Rodzina Borgiów", "Nierozłączni", "Druga prawda", "Misja", "Kochanica Francuza", "Lolita", "Dom dusz"). Zagłębimy się w historii Hiszpanii i całego europejskiego kontynentu, w historii królów, królowych, dynastii, wojen, porażek i zwycięstw, ale też w historii życia ludzi nierozerwalnie związanych z muzeum: malarzy, artystów, architektów, kuratorów i kolekcjonerów. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by odkryć piękno zachowane w zbiorach tej świątyni sztuki.

 

„NENUFARY” MONETA – CUDA Z WODY I ŚWIATŁA (Le ninfee di Monet - Un incantesimo di acqua e luce)

5 czerwca (środa), godz. 18:00

dokumentalny, Włochy 2018 (90 min)

Reżysera Giovanni Troilo

Arcydzieła Claude’a Moneta z Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny. Dokument opowiada o pochodzeniu i powstaniu ogromnego dzieła sztuki, które zerwało z wszelkimi konwencjami. Jest to opowieść o obsesji artysty na punkcie światła i wody, z której malarz nie mógł się wyrwać, więc przekształcił ją w swój własny rodzaj magii. To także opowieść o radykalnych ideach, które zrewolucjonizowały sztukę współczesną: wyraźnym zamiarem Moneta było przeniesienie na płótno „pierwszego, czystego wrażenia” form i przedmiotów, jakie pojawiają się w oku, które nigdy wcześniej ich nie widziało. Film jest wyjątkowym, ekskluzywnym spojrzeniem na arcydzieła znajdujące się w Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny, gdzie mieszkał i tworzył Monet, po raz pierwszy ukazane na dużym ekranie, aby zapewnić niepowtarzalne wrażenia widzom obcującym z pięknem jego „Nenufarów”.

 

GAUGUIN NA TAHITI. RAJ UTRACONY (Gauguin a Tahiti. Il paradiso perduto)

6 czerwca (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny, Włochy 2019 (90 min)

Reżysera Claudio Poli

Film „Gauguin na Tahiti. Raj utracony” opowiada o czasie, kiedy ten przedstawiciel postimpresjonizmu, jeden z najznakomitszych malarzy XIX wieku, przebywał na Tahiti. Jego malarstwo nabrało wtedy monumentalnej prostoty. Artysta swym obrazom nadawał tytuły w języku miejscowym, podkreślając przez to ich odmienność od twórczości paryskiej; odbijała się w nich zmysłowa bujność przyrody i ludzi tropików, pochwała uduchowienia i szlachetnej pierwotności bytowania Maorysów.

Paul Gauguin jest postacią budzącą wyjątkowe emocje w świecie sztuki. Buntownik, który poświęcił wygody zachodniego społeczeństwa, by szukać artystycznego spełnienia na wyspach Oceanu Spokojnego? Czy może hipokryta i degenerat, który utrwalił egzotyczne klisze społeczne i wykorzystywał swój status, by omamiać kobiety z tropikalnego raju?

Od Tahiti i archipelagu Markizów, gdzie żył i tworzył Paul Gauguin, po amerykańskie placówki (The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Museum of Fine Arts w Bostonie), w których zachowane są jego wyjątkowe dzieła, reżyser Claudio Poli zabiera widza w wyjątkową podróż przez życie odkrytego na nowo rewolucjonisty współczesnego malarstwa.

 

KSIĘŻNICZKA MONONOKE

7 czerwca (piątek), godz. 17:00

13 czerwca (czwartek), godz. 17:00

animowany, Japonia 1997 (134 min)

Kategoria wiekowa: 13+, dwulektor

Reżyseria: Hayao Miyazaki

Z wielu względów właśnie „Księżniczka Mononoke" bywa uznawana za szczytowe osiągnięcie Hayao Miyazakiego. Ten proekologiczny, pełen różnorodnych postaci animowany fresk unika jednoznacznych wniosków. Skupia się raczej na zadawaniu trudnych pytań: o relację człowieka z przyrodą, o wpisaną w naturę przemoc czy o granice podziałów na dobro i zło. Jesteśmy w XV-wiecznej japońskiej wiosce. Młody książę Ashitaka zostaje zaatakowany i przeklęty przez demona w ciele dzika. Żeby znaleźć ratunek, wyrusza do krainy leśnych bóstw, a po drodze trafia do miasteczka żyjącego z wyrębu drzew. Łącząca dwa żywioły – niszczycielski pęd ludzkości i dziki zew przyrody – fabuła przypomina „Avatara". Jednak „Księżniczka Mononoke" jest od niego znacznie subtelniejsza – i w wymowie, i w korzystaniu z cyfrowych metod pracy. To pierwszy film Miyazakiego, w którym użyto technik animacji 3D, ale tylko w momentach, które tego wymagały dla oddania niesamowitości leśnych stworzeń.

 

RUCHOMY ZAMEK HAURU

21 czerwca (piątek), godz. 17:00

23 czerwca (niedziela), godz. 14:30

animowany, Japonia 2004 (119 min)

Kategoria wiekowa: 10+, dubbing

Reżyseria: Hayao Miyazaki

Po światowym sukcesie „Spirited Away: W kranie Bogów" Hayao Miyazaki wcale nie próżnował. Zrealizowany trzy lata później „Ruchomy zamek Hauru" to kolejny triumf jego wyobraźni, która z każdego materiału wyjściowego (w tym przypadku powieści Diany Wynne Jones o tym samym tytule) potrafi zrobić autonomiczne i rozpoznawalne dzieło. Od razu widać tutaj charakterystyczne dla tego reżysera motywy: samodzielna dziecięca bohaterka, wędrówki między światami, antywojenna narracja. Tym, co wyróżnia jego dziewiąty film, jest fantazyjna scenografia zamku kroczącego na mechanicznych nogach oraz wyjątkowo wzruszająca fabuła o próbie zrozumienia młodzieńczej tożsamości. Punktem wyjścia jest bowiem przemiana młodziutkiej Sophie w 90-letnią staruszkę. Dziewczyna ucieka do tytułowego zamku, żeby przerwać tajemniczą klątwę. Ze spotkanym na jej drodze czarodziejem Hauru stworzą jedną z najbardziej poruszających relacji w całej filmografii Miyazakiego.

 

HOPPER. AMERYKAŃSKA LOVE STORY (Hopper. An American Love Story)

8 czerwca (sobota), godz. 14:30

23 czerwca (niedziela), godz. 17:00

dokumentalny/wystawa w kinie, Wielka Brytania 2022 (90 min)

Reżyseria Phil Grabsky

Dzieła Edwarda Hoppera to chyba najbardziej rozpoznawalna i wpływowa sztuka w USA. Jego jednym z najpopularniejszych obrazów olejnych są Nocne marki z 1942 roku, znane także pod pierwotniejszym tytułem: Nocne jastrzębie – a to dlatego, że postać mężczyzny siedzącego przy barze ma nos przypominający dziób tych ptaków. Hopper czerpał z wielkiego Degasa, z niego zaś Mark Rothko, Banksy, Alfred Hitchcock (dom na wzgórzu w Psychozie) czy David Lynch, a nawet twórcy serialu „Simpsonowie” – wszyscy oni inspirowali się wyjątkowym sposobem, w jaki Hopper uwieczniał amerykańskie życie.

Kim był ten walczący o sławę młody nowojorski ilustrator? Jaki wpływ na jego późniejszą twórczość miała jego żona Josephine Nivison, która zrezygnowała z obiecującej kariery artystycznej, by zostać jego menedżerką? Hopper początkowo malował plenerowe obrazy w duchu impresjonizmu, a od lat 20. XX wieku dominującym tematem w jego twórczości stało się współczesne miasto amerykańskie i jego mieszkańcy (Dom przy torach kolejowych z 1925 roku, Wczesny niedzielny poranek z roku 1930 czy Biuro w nocy z roku 1940). Przedstawiani przez Hoppera ludzie i rzeczy zdają się istnieć poza realnym czasem i przestrzenią, co nadaje jego obrazom niemal metafizyczny charakter.

Uwaga: Cena biletu 25 złotych.

 

REMBRANDT Z THE NATIONAL GALLERY W LONDYNIE I RIJKSMUSEUM W AMSTERDAMIE (REMBRANDT from the National Gallery, London and Rijksmuseum, Amsterdam)

9 czerwca (niedziela), godz. 14:30

22 czerwca (sobota), godz. 14:30

dokumentalny/wystawa w kinie, Wielka Brytania 2014 (97 min)

Reżyseria Kat Mansoor

Wystawa skupia się na najważniejszych wydarzeniach z ostatnich lat życia Rembrandta, powszechnie uważanych za najlepsze i najbogatsze lata w jego twórczości. Arcydzieła, które powstały w tym właśnie okresie można nazwać definiującymi jego geniusz. Poznamy historię życia Rembrandta, która przeplata się z zakulisowymi przygotowaniami do wystaw w National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie – wszystko razem pozwala poznać fenomen tego wielkiego malarza. Każda wystawa Rembrandta jest oczekiwana z niecierpliwością, ale prezentowane wystawy przygotowane przez londyńską Galerię Narodową i amsterdamskie Rijksmuseum są wydarzeniem wyjątkowym. Dokumentaliści otrzymali uprzywilejowany dostęp do tych placówek i stworzyli film, jedyny w swoim rodzaju. Zawiera on dokładna analizę każdego z kluczowych pokazywanych arcydzieł wraz z wypowiedziami zaproszonych gości, w tym kuratorów i czołowych historyków sztuki. Dla wielu, Rembrandt to największy artysta, jaki kiedykolwiek żył, ten film stara się odkrywać prawdę o człowieku, uważanym za legendę.

Uwaga: Cena biletu 25 złotych.

 

UŚMIECH UKRAINY

PRZEGLĄD WSPÓŁCZESNYCH KOMEDII UKRAIŃSKICH

7-13 CZERWCA

 

Uśmiech przez łzy? A może – uśmiech na przekór cierpieniu, niesprawiedliwości, przemocy, jak oznaka zwycięstwa? Ukraińscy twórcy filmowi wiedzą, że śmiech jest znakiem wolności, że jest oznaką zdrowia – tak indywidualnego, jak i społecznego. Wiedzą, że śmiechu i uśmiechu najbardziej nie lubią i najbardziej się obawiają wszelkiej maści dyktatorzy. Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na przegląd współczesnych komedii ukraińskich. Niech nasz uśmiech rozproszy mrok ciężkich czasów – choćby na chwilę.

 

LEKCJA TOLERANCJI (Uroki tolerantnosti)

7 czerwca (piątek), godz. 19:30

9 czerwca (niedziela), godz. 17:00

12 czerwca (środa), godz. 19:15

komedia, Ukraina 2023 (95 min)

Reżyseria Arkadij Nepytaliuk

Obsada: Olena Uzlyuk, Oleksandr Yarema, Oleksandr Piskunow, Karolina Mruga

Nadia to nauczycielka, która w szczytnej idei europejskiej integracji widzi szansę na poprawienie bytu swojej rodziny. Namawia męża i dzieci, by zgłosili się do rządowego programu „Lekcje tolerancji”, co ma im przynieść wymierne finansowe korzyści. Zgodnie z założeniami całego przedsięwzięcia na pewien czas ma z nimi zamieszkać aktywista społeczności LGBTQ+. Poszczególni członkowie rodziny reagują na Wasyla z dużą podejrzliwością i dystansem, ujawniając głęboko skrywane homofobiczne zapędy. Mężczyzny to jednak nie zraża, bo jego głównym celem jest walka o akceptację i zrozumienie osób reprezentowanych przez niego mniejszości. Obecność Wasyla wpływa na dynamikę rodzinnych relacji i ożywia uczucia, o jakich bohaterowie najwyraźniej dawno już zapomnieli. Niespodziewanie przedefiniowaniu ulega zastały rodzinny układ. Matka, ojciec, córka i syn budują na nowo swoje relacje i rodzinne role. Ku zaskoczeniu wszystkich bohaterów Wasyl zagląda w ich dusze i odkrywa pragnienia, marzenia i smutki, które głęboko skrywali.

Utrzymany w lekkim tonie, a przy tym pełen sarkazmu film Arkadija Nepytaliuka oparty jest na głośnej sztuce Igora Bilyca „Gay Parade”.

 

SMAK WOLNOŚCI (Smak svobody)

8 czerwca (sobota), godz. 19:00

11 czerwca (wtorek), godz. 19:15

12 czerwca (środa), godz. 17:00

komedia romantyczna, Ukraina 2022 (116 min)

Reżyseria Ołeksandr Berezań

Obsada: Iryna Kudaszowa, Irma Witowśka, Kostiantyn Temliak, Tomasz Sobczak

Młoda dziewczyna, kucharka Waria, traci pracę, ponieważ nikt nie chce jej wykwintnej kuchni w przydrożnej kawiarni. Miła, energiczna, dowcipna, ucieka jak najdalej od domu w poszukiwaniu spełnienia! Ale nieoczekiwane odkrycie – książka zapomnianej legendy ukraińskiej kuchni Olgi Franko – zmienia jej życie na zawsze! Brawurowa komedia kulinarna, w której tradycja zderza się z nowoczesnością.

 

JA, POBIEDA I BERLIN (Ya, Pobyeda i Berlin)

9 czerwca (niedziela), godz. 19:00

11 czerwca (wtorek), godz. 17:00

13 czerwca (czwartek), godz. 19:30

komedia, Ukraina 2024 (104 min)

Reżyseria Olga Ryashyna

Obsada: Ivan Blindar, Mariia Stopnyk, Volodymyr Geva

Pełnometrażowy film „Ja, Pobieda i Berlin” na podstawie opowieści Kuźmy Skriabina o tej samej nazwie. Szalone lata 90-te. Na trzy dni przed planowanym koncertem początkujący muzyk Kuźma ze swoim przyjacielem Bardem rusza w drogę do Berlina starą „Pobiedą”. Mówią, że mieszka tam stary kolekcjoner, który chętnie wymienię podobne do Garbusa autko na Mercedesa-Benza 600. Kuźma obiecuję swojej dziewczynie Barbarze wrócić do domu nową furą, a chłopakom z zespołu – zdążyć na występ. Oczywiście, już od samego początku podróży coś poszło niezgodnie z ówczesnym planem. Na pewno wiemy jedno: podróż pomoże bohaterom odnaleźć prawdziwe przeznaczenie.

 

MAŁY PRZEGLĄD WIELKICH FILMÓW VOL. 4

17-22 CZERWCA

 

BANEL I ADAMA (Banel & Adama)

17 czerwca (poniedziałek), godz. 17:00

21 czerwca (piątek), godz. 19:15

dramat, Francja, Mali, Senegal (87 min)

Reżyseria Ramata-Toulaye Sy

Obsada: Khady Mane, Mamadou Diallo

W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.

 

ROSALIE

17 czerwca (poniedziałek), godz. 19:00

19 czerwca (środa), godz. 19:00

dramat, Francja 2023 (115 min)

Reżyseria Stéphanie Di Giusto

Obsada: Nadia Tereszkiewicz, Benoît Magimel

Francja, lata 70. XIX wieku. Rosalie to młoda kobieta inna niż wszystkie, obdarzona wyjątkową tajemnicą. Przez całe życie ukrywała prawdę, aby zachować bezpieczeństwo i dopasować się do otoczenia. Aż do czasu, kiedy na swojej drodze spotka Abla, nieświadomego jej sekretu zadłużonego właściciela baru, który bierze z nią ślub dla posagu. Czy Abel będzie w stanie pokochać Rosalie i dostrzec w niej kobietę, gdy pozna prawdę?

 

NORWEGIAN DREAM

18 czerwca (wtorek), godz. 17:00

20 czerwca (czwartek), godz. 19:00

dramat, Norwegia/Polska/Niemcy 2023 (97 min)

Reżyseria Leiv Devold

Obsada: Hubert Miłkowski, Karl Bekele Steinland, Øyvind Brandtzæg, Izabella Dudziak

Bohaterem filmu norweskiego reżysera Leiva Devolda jest dziewiętnastoletni Robert (w tej roli Hubert Miłkowski). Chłopak decyduje się wyjechać do Norwegii, by spłacić rodzinne długi. Prowadzi tam typowe życie emigranta zarobkowego. Większość dnia zajmuje mu praca w przetwórni łososia, a po godzinach spędza czas z innymi Polakami, którzy przybyli tu dokładnie w tym samym celu. Na miejscu poznaje też Ivara. Aby nie stracić pozycji w grupie i nie być traktowany jak wyrzutek, Robert stara się ukrywać swoją fascynację kolegą. W chwili gdy wybucha strajk pracowników fabryki, młody bohater staje przed poważnym dylematem – ratować rodzinę, a tym samym zostać łamistrajkiem, czy dołączyć do Ivara i protestu?

Będący absolwentem Wydziału Reżyserii łódzkiej Szkoły Filmowej Leiv Devold delikatność uczucia, jakie rodzi się między bohaterami, konfrontuje z surowym, niesprzyjającym środowiskiem, w którym przyszło im na co dzień funkcjonować. W brutalnych realiach emigracji zarobkowej i braku poszanowania dla praw pracowniczych opowiada o poszukiwaniu tożsamości oraz cenie życia w zgodzie ze sobą.

 

TYLKO MY DWOJE (L’amour et les forêts)

18 czerwca (wtorek), godz. 19:00

20 czerwca (czwartek), godz. 17:00

thriller, Francja 2023 (105 min)

Reżyseria Valérie Donzelli

Obsada: Virginie Efira, Melvil Poupaud, Dominique Reymond

Kiedy Blanche (w tej roli Virginie Efira) poznaje na imprezie Grega (Melvin Poupaud), wydaje jej się, że trafiła na idealnego dla siebie mężczyznę. Kolejne dni i wspólnie spędzone chwile potwierdzają jedynie dobre pierwsze wrażenie. Bohaterka oczarowana jest przystojnym mężczyzną do tego stopnia, że gotowa jest dla niego zmienić swoje życie.

Wkrótce, w związku ze zobowiązaniami zawodowymi Grega, para przenosi się do Lotaryngii, a niedługo później na świat przychodzi ich pierwsze dziecko. Sielanka zostaje jednak zakłócona z chwilą, gdy Blanche odkrywa, że Greg okłamał ją, ukrywając prawdziwe powody przeprowadzki. Mimo że przyjmuje przeprosiny i wytłumaczenie partnera, wątpliwości pozostają. Będę się one nasilały, zwłaszcza że mężczyzna stara się coraz bardziej kontrolować Blanche.

Scenariusz filmu, opartego na bestsellerowej powieści Érica Reinhardta „Miłość i lasy”, Valerie Donzelli napisała do spółki z laureatką weneckiego Złotego Lwa za „Zdarzyło się” (2021) Audrey Diwan.

 

FIN DEL MUNDO?

19 czerwca (środa), godz. 17:00

22 czerwca (sobota), godz. 17:00

dramat/komedia, Polska 2023 (83 min)

Reżyseria Piotr Dumała

Obsada: Andrzej Szeremeta, Gabriela Muskała, Aleksandra Popławska

„Fin del Mundo?" to film, jakiego w polskim kinie jeszcze nie było. Można nazwać go poważną komedią albo dramatem psychologicznym na śmiesznie. Łączy w sobie dwa przeciwstawne filozoficzne punkty widzenia na rzeczywistość. Opowiada o lęku przed śmiercią, ale i jej pragnieniu, o tęsknocie za miłością, ale i zamiłowaniu do samotności, o wartości życia w wielopokoleniowej rodzinie, ale i chęci uniezależnienia się od niej.

Mój dowcip w sposób naturalny to purnonsens. Humor przynosi ulgę, nawet katharsis. Moim marzeniem było podarować widzom taki film, po którym poczują się trochę uwolnieni od codziennych trosk i ciężarów, od lęku przed tym, czego się boją na co dzień. Chciałbym, żeby po obejrzeniu „Fin del Mudno?" poczuli się lepiej – tak, jak czasem czujemy się po dobrych snach – podkreśla Piotr Dumała, reżyser.

Waldi (Andrzej Szeremeta) i jego trzy siostry (Gabriela Muskała, Anna Olejnik, Magdalena Różańska) mieszkają w starej willi pod miastem, zaś w piwnicy ich stuletni rodzice (Helena Norowicz i Stanisław Brudny), którzy kilka lat temu umarli. Cała rodzinka cieszy się wspólnymi śniadaniami i domowym ciepłem, dopóki Waldi nie odkrywa w sobie nadprzyrodzonych mocy. Wtedy niespodziewani goście (Mariusz Bonaszewski i Antoni Paradowski) wciągają rodzinę w ściśle tajny plan, zmuszając zmarłych rodziców do uruchomienia znajomości w zaświatach. Film staje się na przemian kryminałem, melodramatem, westernem, będąc nieprzerwanie komedią absurdu – co prowadzi nieuchronnie do końca świata. Ale czy na pewno?

W Argentynie, do której trafiają w moim filmie zmarli, jest miejsce o takiej nazwie, ale to bardziej metafora z Czechowa, którego dramaty dzieją się na chwilę przed końcem świata dawnej Rosji. Ta atmosfera w wymiarze tragikomicznym wypełnia świat mojego filmu, a pośrednio także świat rzeczywisty, w którym żyjemy – przyznaje reżyser, wyjaśniając zagadkowy tytuł swojego nowego filmu.

 

TERAPIA DLA PAR (Bajo Terapia)

22 czerwca (sobota), godz. 19:00

komediodramat, Hiszpania 2023 (93 min)

Reżyseria Gerardo Herrero

Obsada: Malena Alterio, Alexandra Jiménez, Fele Martínez, Antonio Pagudo

Trzy małżeństwa, a każde z nich ma swoje problemy. Na tyle poważne, że wymagały specjalistycznej konsultacji i pracy w ramach terapii dla par. Żaden z bohaterów nie spodziewał się jednak oryginalnego pomysłu, na jaki pewnego dnia wpadnie ich psychoterapeutka.

Kobieta wyznacza spotkanie, na którym jednak sama się nie pojawia. Zostawia jedynie oczekującym na nią parom wskazówki, co mają robić i czego od nich oczekuje. Zdezorientowana początkowo szóstka bohaterów zaczyna ze sobą rozmawiać. Spotkanie zamienia się w coś w rodzaju terapii grupowej, w trakcie której na światło dzienne wychodzą kolejne brudy i wstydliwe dla każdej z par fakty. Nie może być inaczej, kiedy do przedyskutowania są tak poważne tematy, jak opieka nad dziećmi, obowiązki domowe, kariera, zazdrość czy seks. Wszystko to doprowadzi do nieoczekiwanego dla każdego z nich końca.

 

SEANS NIESPODZIANKA NA ZAKOŃCZENIE SEZONU W KINIE ZAMEK W SZCZECINIE

23 czerwca (niedziela), godz. 19:00

Tradycyjnie już kino Zamek na okres wakacyjny przenosi się na dziedzińce Zamku Książąt Pomorskich, gdzie odbywać będą się pokazy plenerowe. Ostatni pokaz w sezonie 2023/2024 odbędzie się w niedzielę 23 czerwca. Do regularnych pokazów w kinie Zamek powrócimy 30 sierpnia.

 

 

ZAMKOWE NOCE FILMOWE 2024

25 CZERWCA – 3 WRZEŚNIA

Coroczne plenerowe spotkania ze znakomitymi filmami w przepięknej przestrzeni Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Szczegóły programu już wkrótce.

 

KINO ZAMEK – CZERWIEC 2024

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz