Strony

niedziela, 7 lipca 2024

Mark Cousins wygrywa festiwal w Karlowych Warach

Kryształowy Globus, nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach, zdobył Mark Cousins za dokumentalny esej zatytułowany „A Sudden Glimpse to Deeper Things”. Bohaterką filmu jest czołowa brytyjska malarka abstrakcyjna Wilhelmina Barns-Graham, a narratorką filmu, obok reżysera, jest Tidla Swinton.

Bohaterką filmu dokumentalnego Marka Cousinsa jest czołowa brytyjska malarka abstrakcyjna Wilhelmina Barns-Graham. Reżyser, scenarzysta i narrator filmu Mark Cousins odkrywając osobowość artystki koncentruje się na przełomowym dla niej wydarzeniu, jakim było wejście na szwajcarski lodowiec Grindelwald. Od tego momentu Wilhelmina Barns-Graham poświęca się uchwyceniu kształtów, kolorów i struktury lodowca, a wspomnienie do końca życia rzutuje na jej twórczość.

Mark Cousins to genialny kinofil, wielki znawca kina i sztuki. Jego filmy dokumentalne o historii kina były dla wielu osób, przewodnikiem przez świat filmu i całej X muzy. To także bardzo pracowity twórca, który na swoim koncie ma wiele znakomitych filmów-esei. Po raz pierwszy szerzej można było poznać jego pracę dzięki miniserialowi „The Story of Film - odyseja filmowa”, ale potrafił kręcić po kilka filmów jednego roku. Te najbardziej rozpoznawalne to m.in. „Oczy Orsona Wellesa”, miniserial „Kobiety za kamerą”, „Marsz na Rzym”, „Nazywam się Alfred Hitchcock”. Filmy Cousinsa wyróżniają się bardzo, bo to zawsze propozycje tworzone jego własnym charakterem filmowego pisma. Niestety większość jego filmów nie trafiło oficjalnie do szerszej dystrybucji w Polsce, niewiele też festiwali prezentowało szeroko jego twórczość. Tu wielkie brawa należą się festiwalowi Kamera Akcja, które w 2020 roku poświęciło mu więcej miejsca.

W konkursie głównym festiwalu jury oceniło dwanaście filmów. Kryształowy Globus za reżyserię otrzymała singapurska reżyserka Nelicia Low za debiutancki „Pierce” zrealizowany w polskiej koprodukcji. Autorem zdjęć do filmu jest Michał Dymek, którego zdjęcia do „Dziewczyny z igłą”, zachwycił widzów majowego festiwalu w Cannes. Muzykę napisał Piotr Kurek, a producentką z polskiej strony była Iza Igiel.

Jak pisze Artur Zaborski w relacji dla wyborcza.pl: Debiutująca w pełnym metrażu Singapurka (to jedna z pierwszych reżyserek z tego skupionego na biznesie kraju) wychodzi od zdarzenia z 2014 r., kiedy 21-letni Cheng Chieh, dźgając nożem na oślep w pociągu metra w Tajpej, zabił cztery osoby, a 24 ranił. Dwa lata później wykonano na nim wyrok kary śmierci.  Low nie interesuje jednak odtwarzanie historii morderstwa, tylko relacja, jaką Cheng miał ze swoim młodszym bratem, wpatrzonym w niego, niedowierzającym, że starszy brat mógłby się czegoś tak potwornego dopuścić.

Nagrodę publiczności zdobyła czesko-słowacka produkcja „Fale” opowiadająca o roli Czechosłowackiego Radia podczas inwazji wojsk Układu Warszawskiego w 1968 roku.

 

Pełna lista nagrodzonych (wersja angielska)

 

Grand Prix Crystal Globe

“A Sudden Glimpse to Deeper Things” (United Kingdom)

Directed by Mark Cousins

 

Special jury prize

“Loveable” (Norway)

Directed by Lilja Ingolfsdottir

 

Best director

Nelicia Low, “Pierce” (Singapore, Taiwan, Poland)

 

Best actress

Helga Guren, “Loveable”

 

Best actors

Ton Kas and Guido Pollemans, “Three Days of Fish” (Netherlands, Belgium)

 

Special jury mentions

“Xoftex” (Germany, France)

Directed by Noaz Deshe

 

”Our Lovely Pig Slaughter” (Czech Republic, Slovakia)

Directed by Adam Martinec

 

Proxima grand prize

“Stranger” (USA, China, Netherlands, Norway, France)

Directed by Zhengfan Yang

 

Proxima special jury prize

“Night Has Come” (Peru, Spain, Mexico)

Directed by Paolo Tizón

 

Special jury mention

“March to May” (Czech Republic)

Directed by Martin Pavol Repka

 

Audience award

“Waves” (Czech Republic, Slovakia)

Directed by Jiri Madl

 

Ecumenical jury grand prize

“Loveable”

 

Ecumenical jury commendation

“Panopticon” (Georgia, France, Italy, Romania)

Directed by George Sikharulidze

 

FIPRESCI prize

“Loveable”

 

FIPRESCI prize, Proxima section

“Night Has Come” (Peru, Spain, Mexico)

Directed by Paolo Tizón

 

Europa Cinemas Label prize

“Loveable”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz