Strony

sobota, 7 września 2024

Złoty Lew w Wenecji dla Pedro Almodovara

„W pokoju obok” (The Room Next Door) w reżyserii Pedro Almodovara zdobył Złotego Lwa 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Werdykt jury, w którym zasiadała m.in. Agnieszka Holland, a któremu przewodniczyła Isabelle Huppert, przyjęto jako niespodziankę. Pierwszy pełnometrażowy angielskojęzyczny projekt Almodovara zebrał pochlebne opinie, ale nie wróżono mu wygranej na festiwalu. Nagrody za najlepsze kreacje aktorskie zdobyli Nicole Kidman i Vincent Lindon.

„W pokoju obok” to historia Marty (Tilda Swinton), korespondentki wojennej i niedoskonałej matki, oraz jej pełnej żalu córki. Wskutek głębokiego nieporozumienia obie od lat nie mają ze sobą kontaktu. Ingrid (Julianne Moore), pisarka i bliska przyjaciółka Marty, stanie się powiernicą bolesnych tajemnic zarówno matki, jak i córki.  Film opowiada o bezgranicznym okrucieństwie wojen, o śmierci, a także o dwóch różnych postawach wobec rzeczywistości. Stara się również ukazać, że przyjaźń i seksualna rozkosz mogą stać się najlepszym sposobem na radzenie sobie z potwornościami świata. W swoim najnowszym filmie Almodóvar pokazuje także jaką przyjemność może dawać budzenie się przy porannym śpiewie ptaków w zanurzonym w przyrodzie domu w Nowej Anglii. To właśnie tam Marta i Ingrid znajdą się w zaskakującej, a jednocześnie cudownie niezręcznej sytuacji. Polskim dystrybutorem filmu jest Gutek Film, nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy „W pokoju obok” trafi do naszych kin.

Dla Almodóvara to drugie konkursowe wyróżnienie, które otrzymał w Wenecji. W 1988 roku wyróżniono go za scenariusz "Kobiet na skraju załamania nerwowego". W 2019 roku Almodovar otrzymał Złotego Lwa za całokształt twórczości. W 2021 roku o główną nagrodę w Wenecji rywalizował jego film „Matki równoległe”.

„W pokoju obok” po pokazie konkursowym w Wenecji zebrało sporo mieszanych opinii, choć średnia ocen na Rotten Tomatoes sięga aż 93 procent. W recenzji na wyborcza.pl przeczytać można: Na wielu płaszczyznach „W pokoju obok" się nie broni. Przede wszystkim: Pedro Almodovar, realizując swój pierwszy anglojęzyczny film, nie zadał sobie trudu, aby wyjść poza kulturę Półwyspu Iberyjskiego. Ekranizując powieść Sigrid Nunez nawet nie udaje, że interesuje go Ameryka. Nie ma tu cienia nowojorskiego sznytu, tak wspaniale opisywanego przez pokolenia artystów z Manhattanu.

Takich głosów było sporo: To elegancki film, empatycznie podejmujący niezwykle złożony temat, jednak odnosi się wrażenie, że czegoś w nim brakuje, przez co The Room Next Door nigdy nie stanie się naprawdę wybitnym filmem. [...] To na przemian pełna zachwytu i powagi refleksja na temat śmiertelności, choć utrzymana w bardzo almodóvarowskim stylu. [...]  Fani mogą odetchnąć z ulgą, że ta rzadka mieszanka inteligencji i nieskrępowanych emocji, która sprawia, że ​​filmy [Pedro Almodóvara] są tak wyjątkowe. Na przemian pochwały i lekkie rozczarowanie. Jednak jury Złotego Lwa przyznało hiszpańskiemu mistrzowi.

„Portretuję kobietę żegnającą się z życiem w czasach, w których cały świat pogrąża się w agonii” – mówił ze sceny Almodovar. „Towarzyszenie drugiej osobie w jego ostatnich chwilach jest wielką umiejętnością. Wymaga szacunku, tolerancji, delikatności. Empatii, której dzisiaj tak brakuje rządom w wielu krajach. To nie jest odezwa polityczna. To apel o człowieczeństwo. O prawo każdego człowieka do życia i umierania bez cierpienia” – mówił reżyser.

Nagrodę Grand Prix zdobył film „Vermiglio” (reż. Maura Delpe). Faworyt nagrody „The Brutalist”, przyniósł jego reżyserowi Brady’emu Corbetowi nagrodę za reżyserię. Specjalną Nagrodę Jury otrzymała Dea Kulumbegashvili za film „April”. Nagrodę za scenariusz odebrali Murilo Hauser i Heitor Lorega za „I'm Still Here”.

Puchar Volpi dla najlepszej aktorki zdobyła Nicole Kidman za rolę w filmie “Babygirl”. Aktorka nie mogła osobiście odebrać nagrody. Musiała opuścić Wenecję z powodu osobistej tragedii. Puchar Volpiego w jej imieniu odebrała reżyserka Halina Reijn. "Pojawiłam się dziś w Wenecji, by niedługo później dowiedzieć się, że moja piękna, odważna matka Janelle Ann Kidman właśnie zmarła. Jestem w szoku i muszę teraz być ze swoją rodziną. Ta nagroda jest dla niej. Ukształtowała mnie i prowadziła mnie" - napisała aktorka w krótkim oświadczeniu, które przeczytała reżyserka. "To zderzenie życia i sztuki łamie mi serce". Nagrodę dla najlepszego aktora zdobył Vincent Lindon za rolę w filmie "The Quiet Son".

Nie zdobył żadnej nagrody sequel „Jokera”, którego oryginał otrzymał tutaj Złotego Lwa w 2019 roku. Jury nie doceniło też głośnych "Queer" Luki Guadagnino i "Marii" Pabla Larraína.

Podczas gali wręczenia nagród nie brakowało politycznych akcentów, a najczęściej mówiono o konflikcie Izrael-Palestyna i dramacie w Gazie. Liczni laureaci nagród wyrażali swoje poparcie dla narodu palestyńskiego i potępiało izraelską kampanię militarną w strefie Gazy.

„Jako amerykańska artystka pochodzenia żydowskiego, pracująca w medium opartym na czasie, muszę zaznaczyć, że odbieram tę nagrodę w 336. dniu izraelskiego ludobójstwa w Strefie Gazy i w 76. roku okupacji” – powiedziała amerykańska reżyserka Sarah Friedland, odbierając nagrodę Luigiego de Laurentiisa za najlepszy debiutancki film za „Familiar Touch”. „Uważam, że naszym obowiązkiem jako filmowców jest wykorzystanie instytucjonalnych platform, za pośrednictwem których pracujemy, aby naprawić bezkarność Izraela na arenie międzynarodowej. Solidaryzuję się z narodem Palestyny ​​i jego walką o wyzwolenie kontynuowała.

Palestyński filmowiec Scandar Copti powtórzył słowa Friedlanda, odbierając nagrodę za najlepszy scenariusz w sekcji Horizons za film „Happy Holidays”, opowiadający o czterech powiązanych ze sobą bohaterach mieszkających w Hajfie, pochodzących z różnych pokoleń i środowisk kulturowych. „Stoję tu głęboko zaszczycony, a jednocześnie głęboko poruszony trudnymi czasami, w których żyjemy od 11 miesięcy. Nasze wspólne człowieczeństwo i moralność zostały wystawione na próbę, gdy jesteśmy świadkami trwającego ludobójstwa w Strefie Gazy” – powiedział. Oba te wystąpienia spotkały się z entuzjazmem zgromadzonych na sali widzów.

Na festiwalu w Wenecji przyznano też nagrody w konkursie Horyzonty oraz wiele nagród w innych sekcjach oraz wyróżnienia pozaregulaminowe. Tegoroczną edycję odwiedziło wiele gwiazd, w tym m.in.: Michael Keaton, Jenna Ortega, Cate Blanchett, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Adrien Brody, Jude Law, Nicholas Hoult, George Clooney, Brad Pitt, Daniel Craig, Julianne Moore, Tilda Swinton, Joaquin Phoenix i Lady Gaga. Lista nagrodzonych poniżej (wersja angielska).

 

COMPETITION

Golden Lion for Best Film: “The Room Next Door,” Pedro Almodóvar

Grand Jury Prize: “Vermiglio,” Maura Delpero

Silver Lion for Best Director: Brady Corbet, “The Brutalist”

Special Jury Prize: “April,” Dea Kulumbegashvili

Best Screenplay: Murilo Hauser, Heitor Lorega, “I’m Still Here”

Volpi Cup for Best Actress: Nicole Kidman, “Babygirl”

Volpi Cup for Best Actor: Vincent Lindon, “The Quiet Son”

Marcello Mastroianni Award for Best Young Actor: Paul Kircher, “And their Children After Them”

 

HORIZONS

Best Film: “The New Year That Never Came,” Bogdan Mureşanu

Best Director: Sarah Friedland, “Familiar Touch”

Special Jury Prize: “One of Those Days When Hemme Dies,” Murat Firatoglu

Best Actress: Kathleen Chalfant, “Familiar Touch”

Best Actor: Francesco Gheghi, “Familia”

Best Screenplay: Scandar Copti, “Happy Holidays”

Best Short Film: “Who Loves the Sun,” Arshia Shakiba

 

LION OF THE FUTURE

Luigi de Laurentiis Award for Best Debut Feature: “Familiar Touch,” Sarah Friedland

 

HORIZONS EXTRA

Audience Award: “The Witness,” Nader Saeivar

 

VENICE CLASSICS

Best Documentary on Cinema: “Chain Reactions,” Alexandre O. Philippe

Best Restored Film: “Ecce Bombo,” Nanni Moretti

 

VENICE IMMERSIVE

Grand Jury Prize: “Ito Meikyu,” Boris Labbé

Special Jury Prize: “Oto’s Planet,” Gwenael François

Achievement Prize: “Impulse: Playing With Reality,” Barry Gene Murphy, May Abdalla

 

GIORNATE DEGLI AUTORI

GdA Director’s Award: “Manas,” Marianna Brennand

Audience Award: “Taxi Monamour,” Ciro De Caro

Europa Cinemas Label Award: “Alpha,” Jan-Willem van Ewijk

 

CRITICS’ WEEK

Grand Prize: “Don’t Cry, Butterfly,” Dương Diệu Linh

Special Mention: “No Sleep Till,” Alexandra Simpson

Audience Award: “Paul & Paulette Take a Bath” Jethro Massey

Verona Film Club Award for Most Innovative Film: “Don’t Cry, Butterfly,” Dương Diệu Linh

Mario Serandrei – Hotel Saturnia Award for Best Technical Contribution: “Homegrown,” Michael Premo

Best Short Film: “Things That My Best Friend Lost,” Marta Innocenti

Best Director (Short Film): “Nero Argento,” Francesco Manzato

Best Technical Contribution (Short Film): “At Least I Will Be 8 294 400 Pixel,” Marco Talarico

 

FIPRESCI Award – Competition

The Brutalist – Brady Corbet (USA/UK/Hungary)

 

FIPRESCI Award – Best Film from Orizzonti and the International Film Critics’ Week

The New Year that Never Came  - Bogdan Mureșanu (Romania/Serbia)

 

Queer Lion

Alma del desierto - Mónica Taboada-Tapia (Colombia/Brazil)

 

Authors Under 40 Award – In Memory of Valentina Pedicini

Best Directing

Anne-Sophie Bailly – My Everything  (France)

Elizabeth Lo – Mistress Dispeller (China/USA)

 

Special Mention for Best Cinematography

Boroka Biro – The New Year that Never Came

 

Special Mention for Best Directing and Scriptwriting

Xiaoxuan Jiang – To Kill a Mongolian Horse (Malaysia/USA/Hong Kong/South Korea/Japan)

 

Premio Fondazione FAI Persona Lavoro Ambiente

Peacock  - Bernhard Wenger (Austria/Germany)

 

FEDIC Award Federazione Italiana dei Cineclub – Best Film

Playing God – Matteo Burani (Italy/France)

 

Francesco Pasinetti Award

Sicilian Letters  – Antonio Piazza, Fabio Grassadonia (Italy/France)

 

Leoncino d'Oro Award – Agiscuola, UNICEF

The Quiet Son  - Delphine Coulin, Muriel Coulin (France)

 

Lizzani Award – ANAC (Associazione Nazionale Autori Cinematografici)

Sicilian Letters - Antonio Piazza, Fabio Grassadonia

 

UNIMED Award

The Brutalist – Brady Corbet

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz