Strony

sobota, 1 czerwca 2024

Laureaci 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Znani są już laureaci i laureatki 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W Konkursie Polskim zwyciężył znakomity film Agnieszki Zwiefki „Drzewa milczą”. Krakowska Fundacja Filmowa tę właśnie produkcję rekomendowała do Europejskich Nagród Filmowych. Wśród docenionych znalazły się m.in. „Jeden rok z życia” Tomasza Wolskiego, „Zupa z tygrysa” i wiele innych.

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

 

NAGRODA SMOK SMOKÓW

za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego : GODFREY REGGIO (USA)

 

NAGRODA SMOK SMOKÓW

za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego : JACEK PETRYCKI (Polska)

 

REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:

DRZEWA MILCZĄ, reż. Agnieszka Zwiefka (Polska, Niemcy, Dania)

 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Nick Read – przewodniczący (Wielka Brytania), Margje de Koning (Holandia), Eliza Kubarska (Polska), Monica Lazurean-Gorgan (Rumunia), Dragan von Petrovic (Serbia) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

 

ZŁOTY RÓG dla reżyserów najlepszego filmu – Askold Kurov i Anonymous 1 za film O karawanie i psach (Niemcy)

Obserwacja nieubłaganego odliczania do rozpoczęcia wojny na Ukrainie na początku 2022 roku czyni z filmu O karawanie i psach dokument wyjątkowy. Pokazuje nie tylko historyczny moment, ale także nieopisane wysiłki rosyjskich dziennikarzy i aktywistów w walce o wolność prasy i prawa człowieka. Ten misternie zrealizowany, ważny film zyskał szacunek jury i bez wahania polecamy go międzynarodowej publiczności.

 

SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych – Tomasz Wolski  za film Rok z życia kraju (Polska)

Rok z życia kraju ukazuje niezwykły rozdział w historii Polski – lata 1980-1981 i powstanie Solidarności – nadając mu nowe znaczenie. Jury było pod ogromnym wrażeniem mistrzowskiego montażu: widocznego w tempie, doborze ścieżki dźwiękowej, pejzażu dźwiękowym i konstrukcji narracji. Film wywołuje szeroki wachlarz emocji, od śmiechu po współczucie i oburzenie, czyniąc odległą historię tym bardziej istotną i aktualną dla współczesnej publiczności.

 

SREBRNY RÓG dla reżyserki filmu o tematyce społecznej – Oksana Karpovych za film Przechwycone (Kanada, Francja, Ukraina)

Ze względu na swoje wyjątkowe walory estetyczne film Przechwycone na długo pozostanie w pamięci widzów. Nagrania rozmów telefonicznych między rosyjskimi poborowymi a członkami ich rodzin tworzą obraz społeczeństwa w rozkładzie. Matki, siostry i partnerki stają się współwinne banalności zła. Poruszające obrazy zdewastowanych krajobrazów, które ci sami żołnierze widzieli na Ukrainie, nadają kontekstu warstwie dźwiękowej, tym samym tworząc przekonującą i niezwykłą perspektywę na obecny konflikt.

 

WYRÓŻNIENIE dla Agnieszki Zwiefki za film Drzewa Milczą (Polska)

Jury pragnie wyrazić swoje uznanie dla filmu Drzewa milczą, który porusza kwestie ryzyka i traumy, jakich doświadczają uchodźcy na obrzeżach Europy, na polskiej granicy. Skupiając się na emocjach nastoletniej Kurdyjki, która bierze na siebie odpowiedzialność za całą swoją rodzinę, twórcy pokazują nam elokwentną i silną bohaterkę. Jej wewnętrzne życie emocjonalne przedstawiają poprzez kunsztowne animowane sekwencje, jednak największe wrażenie na jury wywarły eleganckie i subtelne zdjęcia.

 

NAGRODA FIPRESCI

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Ziva Emersic (Słowenia), Rafał Marszałek (Polska), Hannes Wesselkaemper (Niemcy) przyznało nagrodę Oksanie Karpovych za film Przechwycone (Kanada, Francja, Ukraina).

Za zręczne i nowatorskie połączenie materiału dźwiękowego i obrazu przedstawiającego zawiłości wojny. Opowieść o ludziach doświadczających spirali wojennych koszmarów i szkód wyrządzonych przez wojenną propagandę, niesie ze sobą prawdziwe świadectwo człowieczeństwa.

 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Corina Schwingruber-Ilić – przewodnicząca (Szwajcaria), Toril Simonsen (Norwegia), Heinz Hermans (Niemcy), Tomek Popakul (Polska) postanowiło przyznać następujące nagrody:

 

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Akihito Izuhara za film Wydra (Japonia)

Czyste dzieło sztuki, które jest zarówno minimalistyczne, jak i maksymalistyczne. Tajemniczy poetycki film, który każe nam się zatrzymać w ciszy, by kontemplować relację między ludzką cywilizacją a naturą.

 

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Ivan Zahínos za film Don Benjamín (Hiszpania)

To historia o lokalnej społeczności, która postanawia obronić dom zarówno swój, jak i ten należący do nas wszystkich. Dzięki niezłomności głównego bohatera, ten podnoszący na duchu film przywraca wiarę w ludzkość, wyciska łzy i daje nadzieję.

 

SREBRNY SMOK dla reżyserki najlepszego filmu animowanego – Seung-Hee Jung za film Wspomnienia ciemnej chmury (Korea Południowa)

Kreatywne ukazanie szaleństwa jakie rządzi naszą współczesną rzeczywistością i nierzeczywistością, z którą każdy może się identyfikować. Dystopia może mienić się tysiącami barw.

 

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Anna Korom za film Diamentowa Piękność (Węgry)

Unikatowy, intensywny emocjonalnie i wizualnie. To film, który jednocześnie odpycha i urzeka, a swoją historię opowiada z przewrotnym poczuciem humoru, ale również z szacunkiem i empatią wobec swoich bohaterów.

 

Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) – Mohammed Almughanni za film Pomarańcza z Jaffy (Polska, Palestyna, Francja)

Świetnie zagrana, świadomie skromna historia zamknięta w wnętrzu jednego samochodu. Ukazuje opresyjną rzeczywistość, gdzie prosta, codzienna sytuacja przeobraża się w batalię zasługującą na krótki filmowy dramat.

 

NAGRODA FICC

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Holger Twele (Niemcy), Cristina Rius Sanclimens (Hiszpania), Paweł Herman (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Brzęczenie Ziemi w reżyserii Grety Stocklassy (Czechy)

Za pokazanie znaczenia komedii w trudnych czasach. Za stworzenie uniwersalnego i przykuwającego uwagę obrazu problemów współczesnego świata. Za zadawanie ważnych pytań, takich jak: co oznaczy być człowiekiem? Co definiuje nas jako gatunek? I czy to w ogóle ma znaczenie?

 

oraz wyróżnienie filmowi: W ósmym dniu w reżyserii Agathe Sénéchal, Alicii Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin i Théo Duhautois (Francja).

Ten barwny film bardzo dobitnie mówi o zanieczyszczeniu i dewastacji środowiska, stworzeń a także ludzkości. W filmie zastosowano fascynującą technikę animacji, a współpraca 5 młodych studentek i studentów przepowiada im wspaniałą przyszłość.

 

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DOCFILMMUSIC

Jury konkursu muzycznego w składzie: Matej Bobrik – przewodniczący (Słowacja/Polska), Ana Sofia Fonseca (Portugalia), Michał Fojcik (Polska) postanowiło przyznać nagrodę:

 

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżyserów najlepszego filmu – Philipp Fussenegger i Judy Landkammer za film Tako rzecze Peaches (Niemcy)

Ten film to niesamowita podróż do życia kogoś, kto pokazuje nam siłę walki o nasze prawa, wprowadzając na scenę tak ważne kwestie, jak wzmocnienie pozycji kobiet, wolność seksualna i starzenie się, nawet gdy tematy te nie były popularne. Film zachwyca swoją autentycznością.

 

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego – film krótkometrażowy w składzie: Jacek Borcuch – przewodniczący, Joanna Łapińska, Julia Orlik  po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

 

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Julia Sadowska za film Comme Des Cowboys (Polska)

Za intymne i sugestywne filmowe opowiadanie. Za osobisty głos autorki, która nie podpierając się tematem, uchyla drzwi do świata własnej wrażliwości.

 

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego  – Kacper Świtalski za film Zupa z tygrysa (Polska)

Za historię o tym, jak chwytać życie. Za pokazanie nam, że niezwykła przygoda może czekać tuż za rogiem. Soczyste, nasycone kolorami zdjęcia zabierają nas w podróż, której nie dotyczą żadne ramy, a niosą ją najprostsze, przy tym najważniejsze emocje.

 

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Piotr Milczarek za film Innego końca nie będzie (Polska)

Za pełną oryginalnego humoru satyrę obnażającą wady współczesnego społeczeństwa.

 

Wyróżnienie Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego – Ewa Borysewicz za film Cud (Polska).

Za zręczne i precyzyjne połączenie animacji oraz filmu aktorskiego, które tworzy niebanalną formę estetyczną oraz narracyjną.

 

WYRÓŻNIENIE dla Elżbiety Benkowskiej za film Siła oporu (Polska)

Za wciągającą opowieść o wolności w czasach, w których odwaga mówienia “NIE” miała swoja wielką cenę.

 

Jury konkursu polskiego – film dokumentalny w składzie: Piotr Śliskowski – przewodniczący, Marta Minorowicz, Joanna Ostrowska po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

 

ZŁOTY LAJKONIK dla reżyserki najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Agnieszka Zwiefka za film Drzewa milczą (Polska, Niemcy, Dania)

Za opowieść, która jest dziełem kompletnym. Za film, w którym uchodźca jest człowiekiem, a nie pustym medialnym tematem. Za przejmujący zapis bólu, rozpaczy, odrzucenia i braku akceptacji, ale jednocześnie za obraz dający nadzieję.

 

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon – Aliaksandra Tsymbaliuk za film Koka (Polska)

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych trafia do Aliaksandra Tsymbaliuka za film „Koka” – niezwykle intymny obraz bohaterów żyjących na wybrzeżu Morza Beringa oraz za wyjątkowe zdjęcia budujące niespotykany nastrój opowieści pełnej napięcia i czułości.

 

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Grzegorz Brzozowski za film Tylko dzień i noc (Polska)

Za niebywałe wyczucie czasu historycznego i czułość w portretowaniu bohaterów i bohaterek w sytuacji zbiorowego zagrożenia, co zaowocowało powstaniem niezwykle współczesnej i jednocześnie uniwersalnej opowieści o każdym z nas.

 

WYRÓŻNIENIE dla Runy Husni – bohaterki filmu Drzewa milczą (Polska)

Nagroda specjalna jury dla niezwykłej bohaterki filmu, która pozwoliła nam wejść do swojego wewnętrznego świata i której osobowość przenika i tworzy ten fenomenalny obraz. Dla Runy, głównej bohaterki „Drzewa milczą”.

 

Nagrody przyznawane przez jury oceniające polskie filmy krótkometrażowe i polskie filmy dokumentalne.

 

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Aleksandra Rosset – Żak za film Cud (Polska)

Za finezyjne i precyzyjne połączenie światów filmu aktorskiego i animacji, z którego powstała niezwykle poruszająca, czuła opowieść.

 

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Group i FDR Studio – Anna Bławut-Mazurkiewicz (Aura Films) za film Wszystko ma żyć (Polska, Ukraina)

W uznaniu za niezwykle odważną pracę produkcyjno-organizacyjną oraz w podziękowaniu za współtworzenie jednego z najbardziej poruszających filmów o grozie współczesnego konfliktu zbrojnego i poświęceniu w obronie praw najbardziej potrzebujących.

 

Nagroda FICC

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi Brzęczenie ziemi w reżyserii Grety Stocklassy oraz wyróżnienie dla animacji W ósmym dniu w reżyserii Agathe Sénéchal, Alicii Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin i Théo Duhautois. Krotka fabuła urzekła ich za pokazanie znaczenia komedii w trudnych czasach. Za stworzenie uniwersalnego i przykuwającego uwagę obrazu problemów współczesnego świata. Za zadawanie ważnych pytań, takich jak: co to znaczy być człowiekiem? Co definiuje nas jako gatunek? Czy to w ogóle ma znaczenie? Jury FICC przyznaje główną nagrodę filmowi „Buzz of the Earth” w reżyserii Grety Stocklassa. W uzasadnieniu wyróżnienia dla animacji można przeczytać: Ten barwny film bardzo dobitnie mówi o zanieczyszczeniu i dewastacji środowiska, stworzeń a także ludzkości. W filmie zastosowano fascynującą technikę animacji, a współpraca 5 młodych studentek i studentów przepowiada im wspaniałą przyszłość.

 

Nagroda FIPRESCI

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych przyznało nagrodę Oksanie Karpovych za dokument Przechwycone. Reżyserkę doceniono za zręczne i nowatorskie połączenie materiału dźwiękowego i obrazu przedstawiającego zawiłości wojny. Opowieść o ludziach doświadczających spirali wojennych koszmarów i szkód wyrządzonych przez wojenną propagandę, niesie ze sobą prawdziwe świadectwo człowieczeństwa.

 

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Zuzanna Adamowicz, Aleksandra Bester, Wiktoria Gornowicz, Artur Guzik, Jędrzej Kościński, Agnieszka Kozera-Kotowska, Roman Kraiński, Sandra Meyer, Kinga Modzelewska, Paula Olszańska, Mariia Pechenizka-Tkachova, Krzysztof Strumiński postanowiło przyznać nagrodę filmowi Omar i Cedric w reżyserii Nicolas Jack Davies

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Nagroda publiczności dla Tetiana Dorodnitsyna i Andrii Lytvynenko za film Wszystko ma żyć (Polska, Ukraina)

Za pełną chwytanego na gorąco życia refleksję o sile muzyki i przyjaźni wobec przeciwności w postaci używek, wypalenia i scjentologii.

 

NAGRODY KFF INDUSTRY – ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2024

 

NAGRODY ANIMATED IN POLAND

 

Nagroda SOUND MIND STUDIO –  bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu Żuk reż. Kacper Bukartyk, Zuzanna Fluder, prod. Krzysztof Kuźnicki / Stowarzyszenie Kamera

 

Nagroda FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Strajk miłości, reż. Klaudia Prabucka, prod. Paulina Ratajczak / FUNDACJA LAS SZTUKI, STUDIO MUNKA – STOWARZYSZENIE FILMOWCÓW POLSKICH

 

Wyróżnienie WFF – Wytwórni Filmów Fabularnych – aport rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN dla projektu Żuk, reż. Kacper Bukartyk, Zuzanna Fluder, prod. Krzysztof Kuźnicki / Stowarzyszenie Kamera

 

Wyróżnienie CREW UNITED – trzyletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu dla projektu Perła pod Słońce, reż. Karolina Walas, prod. Robert Sowa / Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

 

DOC LAB POLAND

 

DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO

 

Wyróżnienie Institute of Documentary Film  — zaproszenie na East Doc Platform dla projektu Isabella, reż. Joanna Janikowska, prod. Anna Gawlita, Marta Szymanowska / KIJORA FILM

 

Wyróżnienie POLISH DOCS PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu The World is Not (A) Mine reż. Natalia Koniarz, prod. Maciej Kubicki / TELEMARK

 

DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START

 

Nagroda CANAL+ — 12 000 PLN w gotówce dla projektu Teoria przetrwania reż. Paweł Chorzępa prod. Joanna Chorzępa / BEES FILM HOUSE

 

Nagroda FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN dla projektu Teoria przetrwania reż. Paweł Chorzępa prod. Joanna Chorzępa / BEES FILM HOUSE

 

Wyróżnienie WFF – Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN dla projektu Jak zostałam porywaczką reż. Andrew Carter, prod. Aleksandra Szczęsna / HASKO FILM

 

Nagroda FIXAFILM — usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Teoria przetrwania reż. Paweł Chorzępa prod. Joanna Chorzępa / BEES FILM HOUSE

 

Nagroda MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN dla projektu Jak zostałam porywaczką reż. Andrew Carter prod. Aleksandra Szczęsna / HASKO FILM

 

Nagroda Multilab / Krakowskiego Parku Technologicznego  — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu En Garde reż. Mateusz Wajda prod. Paweł Ziemilski / MX35

 

Wyróżnienie DOK LEIPZIG — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku  dla projektu Entr’actes reż. Yuriy Shylov prod. Olha Tuharinova / ALARM PRODUCTIONS

 

Wyróżnienie Wyróżnienia  FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry dla projektu Tren reż. Michał Bielawski prod.Maciej Kubicki /TELEMARK oraz  dla projektu  Walc ze studni reż. Tymon Nogalski prod. Sławomir Richert, Katarzyna Tymusz /WARSAW PRODUCTION TEAM

 

Wyróżnienie IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum dla projektu My Dear Vira reż.  Maryna Brodovska i Olga Chernykh, prod. Olga Chernykh i  Nataliia Sukach / COSMOS AGENCY [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz