Strony

poniedziałek, 29 lutego 2016

OSCARY 2016: Najważniejsze momenty


Tegoroczne Oscary przyniosły kilka znaczących wydarzeń, niespodzianek i na pewno parę momentów, które mogą być zapamiętane na dłużej. Oto ich przegląd.

Galę Oscarów poprowadził Chris Rock i każde jego pojawienie się na sali obfitowało w żarty na temat mniejszości etnicznych w Hollywood. Pojawiło się kilka świetnych montażowych krótkich produkcji, ale też kilka specjalnych filmików przygotowanych na tę okoliczność przez komika i jego zespół. Były momenty, w których Chris Rock balansował na granicy dobrego smaku, ale zapewne o to właśnie chodziło. Na szczęście zrezygnował z żartów na temat molestowania, a było blisko…

Piosenkę do filmu „Spectre” w bardzo zabawny sposób zapowiedziała Sarah Silverman, ale wydaje się, że jej wykonanie przez Sama Smitha wypadło bardzo mizernie. Niedługo potem twórca ten odbiera Oscara, głośno deklaruje swój homoseksualizm i wsparcie dla LGBT.

Pierwsze kategorie Oscarowe przebiegały zgodnie z planem. Nagrody za scenariusze poszły do „Spotlight” i „Big Short”, a technikę zgarnął „Mad Max”. Niespodzianki pojawiły się nieco potem.

Realizatorzy i twórcy telewizyjnej gali Oscarowej zaproponowali kilka ciekawych nowych rozwiązań. Prezenterzy nagród byli przedstawiani dodatkowo na specjalnym pasku. Zdobywcy Oscarów przekazali wcześniej do producentów listy z nazwiskami osób, którym należało podziękować i te pojawiły się na specjalnym pasku w czasie ich przemowy. Dzięki temu laureaci mogli mówić o ważniejszych sprawach. Nie wszystkim się udało.

Bardzo ciekawie prezentowane były kategorii, szczególnie dotyczące kostiumów, scenografii i charakteryzacji. Te elementy stały się częścią scenografii.

Świetnie wypadł Andy Serkis ogłaszający laureata Oscara za efekty wizualne. Była to największa niespodzianka gali, bowiem skromny brytyjski film „Ex Machina” pokonał faworyzowanych gigantów: „Marsjanin”, „Zjawa”, „Mad Max” i „Gwiezdne wojny”.

Specjalny występ był udziałem trzech robotów z „Gwiezdnych wojen”. Na scenie pojawił się m.in. BB-8.

Kilka razy twórcy pojawiający się na gali krytykowali Donalda Trumpa, kandydującego na urząd prezydenta USA.

Chris Rock zorganizował sprzedaż ciasteczek, a harcerki uzbierały z tej akcji ponad 65 tysięcy dolarów. Pojawiły się też małe dzieci, jako symbol wykorzystywania nieletnich w pracy.

Pojawiły się animowane Minionki oraz bohaterowie „Toy Story” świętujący 20 lat od swoich narodzin.

Chile zdobyło swojego pierwszego Oscara w historii.

Prezentacji piosenki z filmu „Pięćdziesiąt twarzy Greya” towarzyszył taniec bardzo skąpo odzianych dziewczyn.

Najbardziej zawiedzony z Oscarów będzie Sylvester Stallone, któremu wróżono nagrodę.

Australia cieszy się najbardziej z Oscarów. „Mad Max: Na drodze gniewu” to dzieło w dużej części twórców z tego kraju. Film zdobył najwięcej Oscarów.

Wiceprezydent USA Joe Biden zaapelował o wsparcie dla osób molestowanych seksualnie. Piosenkę z filmu dokumentalnego na ten temat wykonała Lady Gaga a sala nagrodziła ją za to łzami wzruszenia i owacją na stojąco.

Fantastycznie wyglądało spotkanie na scenie kompozytorów Ennio Morricone i Quincy Jonesa. Przyjacielski uścisk gigantów, a potem jeszcze podziękowania dla Johna Williamsa. „Nie ma dobrej muzyki, bez dobrego filmu” – mówił Morricone, który otrzymał swojego pierwszego regulaminowego Oscara. Podziękowania dostał też Quentin Tarantino.

Drugiego Oscara z rzędu za reżyserię otrzymał Alejandro G. Inarritu. Trzeciego Oscara z rzędu za zdjęcia zdobył Emmanuel Lubezki.

Owacją na stojąco przyjęto Oscara dla Leonardo DiCaprio. Aktor zwrócił uwagę na potrzebę ratowania Ziemi oraz sytuację rdzennych mieszkańców Ameryki.

Twórcy „Spotlight” zaapelowali do papieża Franciszka o interwencję w sprawie pedofilii w Kościele Katolickim.

"Spotlight" zdobył tylko dwa Oscary i jest to jedna z najrzadziej docenianych najlepszych produkcji minionego roku. W dodatku filmu otrzymał pierwszą i ostatnią z oscarowych nagród podczas gali.

***

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH

NAJLEPSZY FILM
„Spotlight” - Michael Sugar, Steve Golin, Nicole Rocklin, Blye Pagon Faust

REŻYSERIA
Alejandro G. Inarritu - „Zjawa”

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI
Leonardo DiCaprio - „Zjawa”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI
Brie Larson - „Pokój”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Mark Rylance - „Most szpiegów”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Alicia Vikander - „Dziewczyna z portretu”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Charles Randolph i Adam McKay - „Big Short”

SCENARIUSZ ORYGINALNY
Josh Singer & Tom McCarthy - „Spotlight”

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„W głowie się nie mieści” - Pete Docter, Jonas Rivera

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„Syn Szawła”, Węgry

CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Lesley Vanderwalt, Elka Wardega i Damian Martin

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
"Amy" - Asif Kapadia i James Gay-Rees

EFEKTY WIZUALNE
„Ex Machina” - Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington i Sara Bennett

KOSTIUMY
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Jenny Beavan

MONTAŻ
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Margaret Sixel

MUZYKA
„Nienawistna ósemka” - Ennio Morricone

PIOSENKA
„Writing’s On The Wall” - z filmu „Spectre”
Muzyka i słowa Jimmy Napes i Sam Smith

SCENOGRAFIA
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Scenografia: Colin Gibson; Dekoracja wnętrz: Lisa Thompson

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Mark Mangini i David White

DŹWIĘK
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Chris Jenkins, Gregg Rudloff i Ben Osmo

ZDJĘCIA
„Zjawa” - Emmanuel Lubezki

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
"A Girl in the River: The Price of Forgiveness" - Sharmeen Obaid-Chinoy

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Stutterer” - Benjamin Cleary i Serena Armitage

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Bear Story” - Gabriel Osorio i Pato Escala

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz