Strony

czwartek, 10 września 2020

Nagrody na Docs Against Gravity


Jeszcze tylko przez kilka dni trwać będzie 17. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity. Śledzę to wydarzenie od kilku dni w Warszawie, oglądam wiele znakomitych filmów i wkrótce podzielę się swoimi wrażeniami. Tymczasem poszczególne składy jurorskie ogłosiły laureatów nagród. Tę najważniejszą otrzymał dokument „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” w reżyserii Iryny Tsilyk, a wśród polskich dokumentów wygrał film „Między nami” w reżyserii Doroty Proby. Są też nagrody dla „Wieloryba z Lorino”, „Witamy w Czeczeni” i „Lekcji miłości”. Organizatorzy zapowiadają organizację części internetowej festiwalu od 19 września do 4 października, gdzie zaprezentowanych zostanie ponad sto tytułów.

Oto oficjalny komunikat organizatora festiwalu:

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla filmu „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk

W Konkursie Głównym 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Paweł Pawlikowski – reżyser, Maria Zmarz-Koczanowicz – reżyserka, Sigrid Dyekjaer – producentka filmowa.

Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu filmowi „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza”. Uzasadnienie: „Jury chciało podziękować Arturowi Liebhartowi i jego zespołowi za stworzenie wybitnego programu konkursowego. Była to podróż – czasem inspirująca, ale przeważnie niepokojąca - przez chaos i zgiełk współczesnego świata. Świata, który wypadł z torów i pędzi w nieznane. Wiele filmów zasługiwało na nagrodę lub specjalne wyróżnienie. Niestety nagroda jest tylko jedna, zaś wyróżnianie aż tylu tytułów wydawało się mijać z celem. Jeden film spodobał się nam wszystkim bez wyjątku. Jury postanowiło jednogłośnie nagrodzić film, który opowiada oryginalną i przejmującą historię z ogromną empatią i poczuciem formy. Mówi o rodzinie, która wykorzystuje medium kina, aby przetrwać i nie oszaleć w obliczu wojny. Unikając emocjonalnej retoryki i przesady, reżyserka stworzyła poruszający i zarazem uniwersalny obraz o niezłomności ludzkiego ducha w mrocznych czasach”.

Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego dla filmu „Między nami” („Between Us”), reż. Dorota Proba

W organizowanym po raz pierwszy Konkursie Polskim na 17. Millennium Docs Against Gravity o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz 3 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Marek Hovorka - dyrektor festiwalu Jihlava International Documentary Film Festiwal, reżyserka Joanna Kos-Krauze, reżyser Paweł Łoziński oraz Brigid O’Shea, współpracująca z festiwalem DOK Leipzig.

Jury przyznało nagrodę filmowi „Między nami”. Uzasadnienie: „W momencie, w którym fizyczna intymność została ograniczona wskutek pandemii, niekonwencjonalne koncepcje związków i miłości są marginalizowanie, a płynne tożsamości seksualne i płciowe podważane lub wręcz brutalnie prześladowane, prawdziwą przyjemnością było spędzić trochę czasu z trzema parami doświadczającymi trudów i radości wiążących się z pozostawaniem w związku. Reżyserka Dorota Proba wprawnie i empatycznie nakreśliła zasady, na których publiczność może wkroczyć do ich życia i zaobserwować mechanikę ich partnerstwa. Film łączy sceny codziennego życia rodzinnego z bardziej ustrukturyzowanymi wywiadami ukazującymi czego trzeba, by zbudować, podtrzymać, lub pożegnać miłość i zaangażowanie”.

Jury Konkursu Polskiego przyznało także wyróżnienie filmowi „Spróbujmy skoczyć do studni”, reż. Piotr Stasik i Dorota Wardęszkiewicz.

Uzasadnienie: „Jury postanowiło przyznać wyróżnienie filmowi, który jest portretem artysty zupełnie odmiennym od tych, do których przywykliśmy. Pokazuje wybitnego reżysera w całej bezradności wobec wampirycznie pochłaniającego go dzieła i procesu. Z tej rozpaczy i niemocy rodzi się sztuka.  Obraz, który udowadnia, że sens sztuki, życia, pracy naprawdę zależy od tego, po której stronie łóżka siadamy…”.

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim dla Pokromski Studio za film „Wieloryb z Lorino” („The Whale From Lorino”), reż. Maciej Cuske

O przyznawaną po raz pierwszy Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim na 17. Millennium Docs Against Gravity  i 3 000 euro lub świadczenia od studia Smakjam walczyło 12 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Marek Hovorka - dyrektor festiwalu Jihlava International Documentary Film Festiwal, reżyserka Joanna Kos-Krauze, reżyser Paweł Łoziński oraz Brigid O’Shea współpracująca z festiwalem DOK Leipzig.

Jury przyznało nagrodę filmowi „Wieloryb z Lorino”. Uzasadnienie: „Wrażliwy autor stworzył piękny i czuły filmowy portret zbiorowy mieszkańców zapomnianego miasteczka na końcu świata. Ze zrozumieniem i bez oceniania pokazał ich codzienne zmagania z ciężarem życia w zrujnowanym kraju dając nam uniwersalną opowieść o człowieczeństwie i nadziei w beznadziejności”.

Nagroda Amnesty International Polska dla reżysera filmu „Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France

David France zwyciężył w tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka. Jury w składzie Maciej Drygas – reżyser filmów dokumentalnych, Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska przyznało reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”).

Uzasadnienie jury: „Film Davida France’a to wstrząsające świadectwo dyskryminacji i prześladowań, jakich doznają osoby LGBTI w Czeczenii. Reżyser z wyjątkową wrażliwością buduje więź z bohaterami, towarzysząc im w ucieczce z rodzinnego kraju. To obraz nie tylko o niesprawiedliwości wobec grup mniejszościowych, ale również o współczesnej Czeczenii i współczesnej Rosji, której polityka często przekłada się na jednostkowe dramaty. To film o systemie opresji, w którym zarówno homofobiczne deklaracje dyktatorów, jak i przemoc wobec osób LGBTI ze strony członków ich własnych rodzin, pozostają bezkarne. Film pokazuje też, że nawet w pozornie beznadziejnej sytuacji aktywność niewielkich grup świadomych, mających odwagę działać bohaterów, może wiele zmienić”.

Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska przyznało także dwa wyróżnienia dla filmów „Dla Samy” („For Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts oraz „Jaskinia” („The Cave”), reż. Feras Fayyad.

Uzasadnienie ogólne: „Filmy „Dla Samy” i „Jaskinia” dopełniają obraz tego, co działo się w objętej wojną Syrii. Wszystkie wyróżnione dokumenty to także filmy, których szukaliśmy w ramach tegorocznego konkursu - o tematach trudnych, sytuacjach krytycznych, w których jednak człowiek potrafi szukać sposobów przetrwania i nie tracić nadziei”.

Szczegółowe uzasadnienia wyróżnień:

„Dla Samy”: „Waad Al-Kateab i Edward Watts stworzyli poruszający obraz ofiar konfliktu syryjskiego, ludzi, którzy próbują odnaleźć się w piekle wojny i jednocześnie nieść pomoc innym. „Dla Samy” to także kronika mobilizacji i klęski Aleppo, zapis doświadczenia pokolenia, które rzuciło wyzwanie znanej mu od urodzenia dyktaturze i do końca walczyło o demokratyczną Syrię. Twórcom udało się wspaniale połączyć poziom wielkiej politycznej narracji z intymną, diarystyczną wypowiedzią, obraz syryjskiej historii, z zapisem prób normalnego, rodzinnego życia”.

„Jaskinia”: „Film „Jaskinia” w reżyserii Ferasa Fayyada to wspaniale opowiedziana i sfilmowana historia o okrucieństwie wojny, ale i pięknie ludzkich postaw w sytuacjach krytycznych. Wśród odgłosów bombardowań w tytułowej Jaskini toczy się prawdziwe życie. Jesteśmy świadkami drastycznych scen, widzimy skutki ataku gazami bojowymi i nadludzki wysiłek dr Amani Ballour i jej zespołu, wkładany w zapewnienie funkcjonowania szpitala oraz ratowanie zdrowia i życia poszkodowanym. Zadania te są szczególnym wyzwaniem dla kobiety, która obejmuje rolę bardzo różną od tradycyjnie przyjętej w patriarchalnym społeczeństwie „na powierzchni”. To właśnie człowieczeństwo, wytrwałość i heroizm bohaterek i bohaterów filmu są dla nas nadzieją”.

Nagroda za Najlepsze Zdjęcia dla operatora filmu „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), operator: Wiaczeslaw Tswietkow

W konkursie znalazło się 10 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Tala Hadid – reżyserka, producentka i fotografka („Dom rodzinny”), Krzysztof Skonieczny – reżyser („Hardkor Disko”, „Ślepnąc od świateł”), Samir Ljuma – operator („Kraina miodu”) przyznało Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro Wiaczeslawowi Tswietkowi, operatorowi filmu „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”).

Jury nagrodziło operatora filmu „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”) Wiaczeslawa Tswietkowa. Uzasadnienie: „Za naturalny styl opowiadania obrazem, który w sposób organiczny splata warstwę wizualną z intymną historią bezbronnej, ale i silnej wspólnotą rodziny, walczącej o przetrwanie za pomocą sztuki filmowej w rozpadającej się przez wojnę rzeczywistości. Nagrodą w Konkursie na Najlepsze Zdjęcia 17. Festiwalu Filmowego Millenium Docs Against Gravity chcielibyśmy nagrodzić autorów filmu Ziemia jest niebieska jak pomarańcza w reżyserii Iryny Tsylik, którego operatorem jest Wiaczeslaw Tswietkow”.

Green Warsaw Award dla reżysera filmu „Ośmiornica, nauczycielka życia” („My Octopus Teacher”), reż. Pippa Ehrlich, James Reed

Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Jury w składzie Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Marcin Dorociński – aktor, producent filmowy, działacz społeczny, aktywista ekologiczny oraz Katarzyna Jagiełło – aktywistka klimatyczna, ekspertka ds. różnorodności klimatycznej przyznało Green Warsaw Award duetowi reżyserskiemu Pippa Ehrlich, James Reed za film „Ośmiornica, nauczycielka życia” („My Octopus Teacher”).

Uzasadnienie jury: „W konkursie Green Warsaw Award jury miało do wyboru 8 filmów poruszających problemy i zagrożenia, jakie człowiek stwarza nadmiernie i często bezsensownie eksploatując zasoby naturalne naszej planety, naruszając przy tym ekstremalnie jej równowagę biologiczną i klimat. W konkursie zobaczyliśmy obrazy globalnych zniszczeń i problemów oraz próby wskazywania ścieżek, którymi my mieszkańcy Ziemi powinniśmy podążać, aby uniknąć ostatecznej katastrofy. Promyk nadziei na to, że człowiek jest jednak zdolny do stworzenia właściwych relacji z naturą odnaleźliśmy w kameralnej historii opowiedzianej przez duet reżyserski Pippę Ehrlich i Jamesa Reeda zatytułowanej “Ośmiornica, nauczycielka życia”. „Czułość jest tą najskromniejszą odmianą miłości”, nauczyła nas ostatnio Olga Tokarczuk. Craig Foster, bohater filmu jest najczulszym z obserwatorów, do tego mądrym i uważnym na każdy element tkanki tego świata. Dzięki jego intymnej relacji z niezwykłą istotą, którą jest ośmiornica, możemy wejrzeć w ekosystem oceanu i stać się świadkami pięknej, ponadgatunkowej relacji dwóch krańcowo odmiennych istot. Mamy przywilej towarzyszyć historii uczucia budowanego na najdrobniejszych gestach, między jednym oddechem, a drugim. Niebywałe spotkanie ponad podziałami, rozwija się na naszych oczach w prawdziwe uczucie, w czułą miłość. Jeśli nauczymy się patrzeć na wszystkie istoty na Planecie tak, jak ludzki narrator tego dokumentu widzi swoją Nauczycielkę, to jest dla nas nadzieja”.

Nagrodzie Green Warsaw Award towarzyszy sekcja filmowa Klimat na zmiany.

Nagroda Nos Chopina dla reżysera filmu „System K” („System K”), reż. Renaud Barret

Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie Karol Radziszewski – artysta wizualny, Barbara Wrońska - wokalistka i kompozytorka oraz artywistka i reżyserka Jaśmina Wójcik przyznało nagrodę reżyserowi filmu „System K”.

Jury uzasadniło swój werdykt następująco: „Po obejrzeniu dwunastu filmów w sekcji konkursowej Jury jednogłośnie wybrało „System K” w reżyserii Renaud Bareta. Film brawurowo i bez egzotyzacji, pokazuje z bliska grupę artystów, dla których sztuka z odpadów cywilizacji zachodniej jest autentyczną formą dialogu społecznego, głosem oporu prowokującym do politycznej refleksji. Dokument przybiera formę radykalnego performance'u, bo jak mówią bohaterowie: Życie w Kinszasie jest performancem samo w sobie (...) Kinszasa to ogromna wystawa, sztuka jest tu wszędzie i dla każdego”.

Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Nagroda TVP Kultura dla filmu „Marzycielki miast” („City Dreamers”), reż. Josepha Hillela

TVP Kultura nagradzając Marzycielki miast postanowiła oddać hołd architektkom, które całe życie pozostawały w cieniu takich legend, jak le Corbusier czy Robert Venturi. Film Josepha Hillela to hołd złożony kobietom obdarzonym nieprzeciętnym talentem, a są to Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander oraz Denise Scott Brown - marzycielkom, które odcisnęły piętno na wizji największych metropolii po obu stronach Atlantyku. Film to opowieść o pionierkach: one jako pierwsze walczyły z dominacją mężczyzn świecie architektury; to one wymyśliły zielone przestrzenie w centrach miast, przewidując potrzeby i problemy dzisiejszych czasów; one broniły dziedzictwa architektury sprzeciwiając się bezsensownym wyburzeniom. Reżyserowi udało się pokazać ich siłę, odwagę i wiarę w piękno architektury.

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej dla reżyserki filmu „Lekcja miłości” („Lessons of Love”), reż. Kasia Mateja i Małgorzata Goliszewska

W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyły Kasia Mateja oraz Małgorzata Goliszewska, reżyserki filmu „Lekcja miłości” („Lessons of Love”).

Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „Postanowiliśmy nagrodzić Lekcję miłości, bo jesteśmy zakochani w jego głównej bohaterce Joli. Zresztą trudno jej nie pokochać. Za to, że po 45 latach toksycznego związku potrafiła się z niego wyzwolić i zawalczyć o siebie. Że nie ma wątpliwości, że można być szczęśliwą i kochaną i nigdy nie jest na to za późno. I za jej bezwzględną wiarę w to, że życie może być nie tylko dobre, ale też piękne”.

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu dla prof. Szymona Malinowskiego, bohatera filmu „Można panikować” („It’s Okay to Panic”), reż. Jonathan Ramsey

W tym roku po raz kolejny została przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu. Nagrodę w czasie gali otwarcia festiwalu otrzymał prof. Szymon Malinowski, wybitny fizyk atmosfery, który alarmuje o stanie naszej planety.

Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „Prof. Szymon Malinowski, założyciel portalu naukaoklimacie.pl i bohater filmu „Można panikować”, od lat dzieli się merytoryczną wiedzą o zachodzących zmianach klimatycznych i skutecznie walczy z denializmem klimatycznym. Dzięki niemu nie tylko środowisko naukowe, ale i coraz więcej ludzi niezwiązanych zawodowo z nauką zaczyna dostrzegać niebezpieczeństwo nadciągającej katastrofy klimatycznej i pojmować, że bez podjęcie natychmiastowych działań już lada moment niemożliwe będzie zapobieżenie jej tragicznym skutkom. Prof. Malinowski, jako fizyk atmosfery, zajmuje się dziedziną, którą w Polsce ciągle bada niewielu naukowców, a występ w filmie „Można panikować” jest unikalnym przykładem popularyzacji nauki z odwoływaniem się do osobistych doświadczeń i historii”.

Nagroda dla Najlepszego Debiutu dla filmu „Euforia istnienia”, reż. Réka Szabó

Międzypokoleniowe Jury składające się z uczniów liceów oraz osób wieku 55+ w składzie: Maciej Bisiorek, Beata Głowaczewska, Maja Kudła, Ewa Przychoćko-Ryme, Józek Rostkowski, Józef Śmigiel po obejrzeniu ośmiu filmów postanowiło większością głosów przyznać Nagrodę za Najlepszy Debiut filmowi „Euforia istnienia”. Uzasadnienie: „Euforia istnienia w reżyserii Réki Szabó to film chwytający za serce swoją intymnością. To poruszający obraz spotkania trzech kobiet, które poprzez taniec tworzą opowieść o życiu, pamięci i stracie”.

LISTA NAGRODZONYCH FILMÓW:

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium
„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk

Najlepszy Film Polski
„Między nami” („Between Us”), reż. Dorota Proba
Wyróżnienie: „Spróbujmy skoczyć do studni”, reż. Piotr Stasik i Dorota Wardęszkiewicz

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim
„Wieloryb z Lorino” („The Whale From Lorino”), reż. Maciej Cuske

Nagroda Amnesty International Polska
Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France

Wyróżnienia: „Dla Samy” („For Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts oraz „Jaskinia” („The Cave”), reż. Feras Fayyad

Nagroda za Najlepsze Zdjęcia
„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), operator Wiaczeslaw Tswietkow

Green Warsaw Award
„Ośmiornica, nauczycielka życia” („My Octopus Teacher”), reż. Pippa Ehrlich, James Reed

Nagroda Nos Chopina
„System K” („System K”), reż. Renaud Barret

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej
„Lekcja miłości” („Lessons of Love”), reż. Kasia Mateja i Małgorzata Goliszewska

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
prof. Szymon Malinowski, bohater filmu „Można panikować” („It’s Okay to Panic”), reż. Jonathan Ramsey

Nagroda dla Najlepszego Debiutu
„Euforia istnienia” („The Euphoria of Being”), reż. Réka Szabó

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz