Strony

poniedziałek, 21 grudnia 2020

Krytycy z Los Angeles stawiają na „Mały topór”

Antologia filmowa Steve’a McQueena zatytułowana „Mały topór” (Small Axe) wybrana została przez krytyków z Los Angeles najlepszym filmem roku.

Los Angeles Film Critics Association (LAFCA) to jedna z najważniejszych grup krytyków filmowych w USA. Ich tegoroczny wybór jest bardzo ciekawy. Za najlepszy film roku uznali oni bowiem antologię pięciu filmów wyreżyserowanych przez Steve’a McQueena, składających się na wspólny projekt o tytule „Mały topór” (Small Axe).  Jak wyjaśnia Steve McQueen: "Pomysł na antologię Mały topór narodził się 11 lat temu. Początkowo miał być to serial telewizyjny, ale potem uświadomiłem sobie, że każda z tych historii może stać się niezależnym filmem będącym częścią większego cyklu. Bohaterami antologii filmowej są członkowie afrokaraibskiej społeczności w Londynie. W kolejnych odsłonach poznajemy ich doświadczenia, które potwierdzają, że pomimo wielu przeciwności, udało się im osiągnąć w życiu ogromny sukces". Poszczególne odcinki antologii/serii to: „Mangrove”, „Lovers Rock”, „Red, White and Blue”, „Alex Wheatle” i „Education”. Całość dostępna jest w Polsce na HBO GO.

Krytycy z Los Angeles przyznali też antologii nagrodę za zdjęcia, a McQueen zajął drugie miejsce w kategorii doceniającej reżyserię. Co ciekawe, jeden z odcinków antologii – „Lovers Rock” – zajął drugie miejsce w kategorii doceniającej muzykę (Mica Levi). Amazon Studio zgłosił tę produkcję do Złotych Globów i Screen Actors Guild w kategorii Serial Limitowany. W planach jest wysłanie serialu do Emmy. Czyżby więc Oscary nie były udziałem tych filmów? W mojej ocenie dwie-trzy z pięciu produkcji tej antologii (na pewno „Mangrove” i „Red, White and Blue”) zasługują na wyróżnienie Akademii.

Nagrodę za reżyserię od krytyków z Los Angeles otrzymała Chloe Zhao, którą doceniono za „Nomadland”. Jej nagrodzony wcześniej w Wenecji, Toronto i na EnergaCamerimage film, zajął drugie miejsce na liście najlepszych produkcji roku. Zhao jest pierwszą w historii Azjatką, która kiedykolwiek wygrała tę kategorię i dopiero czwartą kobietą docenioną za reżyserię przez krytyków z Los Angeles. Chloe Zhao otrzymała też nagrodę za reżyserię od krytyków z Nowego Jorku i dziś jest zdecydowaną faworytką Oscara w tej kategorii.

Chadwick Boseman ponownie uhonorowany został pośmiertnie nagrodą aktorską za swoją pracę. Krytycy z Los Angeles docenili go za rolę główną w „Ma Rainey's Black Bottom”. Partnerujący mu 73-letni Glynn Turman, zdobył nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego, co czyni go najstarszym czarnym aktorem, który zdobył to wyróżnienie.  Mało tego, to dopiero piąty w historii afro-amerykański aktor, doceniony w tej kategorii przez krytyków z Los Angeles. Film ten dostępny jest na Netfliksie.

Czekający na polską premierę film „Obiecująca młoda kobieta” zdobył dwie znaczące nagrody od krytyków z Los Angeles. Carey Mulligan otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki, doceniono też scenariusz Emeraldy Fennell. Kochająca babcia Yuh-jung Youn z „Minari” Lee Isaaca Chunga zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej.

Rosyjska „Wysoka dziewczyna” okazała się najlepszym filmem zagranicznym, wśród dokumentów wygrał „Time”, a wśród animacji „Wolfwalkers”. Nagrodę za muzykę otrzymali  Trent Reznor i Atticus Ross za animację „Soul”. Przez listę docenionych przewijają się też m.in.: „Mank”, „Sound of Metal”, „Kolektyw”, “Never Rarely Sometimes Always”. Nagrody za całokształt zdobyli Hou Hsiao-Hsien i Harry Belafonte.

 

Pełna lista nagrodzonych  + drugie miejsca (w oryginale):

 

Best Picture: “Small Axe” (Prime Video)

Runner up: “Nomadland” (Searchlight Pictures)

 

Best Director: Chloé Zhao, “Nomadland” (Searchlight Pictures)

Runner up: Steve McQueen, “Small Axe” (Prime Video)

 

Best Actor: Chadwick Boseman, “Ma Rainey’s Black Bottom” (Netflix)

Runner up: Riz Ahmed, “Sound of Metal” (Amazon Studios)

 

Best Actress: Carey Mulligan, “Promising Young Woman” (Focus Features)

Runner up: Viola Davis, “Ma Rainey’s Black Bottom” (Netflix)

 

Best Supporting Actor: Glynn Turman, “Ma Rainey’s Black Bottom” (Netflix)

Runner up: Paul Raci, “Sound of Metal” (Amazon Studios)

 

Best Supporting Actress: Yuh-jung Youn, “Minari” (A24)

Runner up: Amanda Seyfried, “Mank” (Netflix)

 

Best Animated Film: “Wolfwalkers” (Apple TV Plus/GKIDS)

Runner up: “Soul” (Pixar)

 

Best Documentary/Non-Fiction: “Time” (Amazon Studios)

Runner up: “Collective” (Magnolia Pictures and Participant)

 

Best Foreign Language Film: “Beanpole” (Kino Lorber)

Runner up: “Martin Eden” (Kino Lorber)

 

Best Screenplay: “Promising Young Woman” (Focus Features) – Emerald Fennell

Runner up: “Never Rarely Sometimes Always” (Focus Features) – Eliza Hittman

 

Best Cinematography: “Small Axe” (Prime Video) – Shabier Kirchner

Runner up: “Nomadland” (Searchlight Pictures) – Joshua James Richards

 

Best Editing: “The Father” (Sony Pictures Classics) – Yorgos Lamprinos

Runner up: “Time” (Amazon Studios) – Gabriel Rhodes

 

Best Music/Score: “Soul” (Pixar) – Trent Reznor, Atticus Ross

Runner up: “Lovers Rock” (Prime Video) – Mica Levi

 

Best Production Design: “Mank” (Netflix) – Donald Graham Burt

Runner up: “Beanpole” (Kino Lorber) – Sergey Ivanov

 

New Generation Prize: Radha Blank, “The Forty-Year-Old Version” (Netflix)

Douglas Edwards Experimental Film Award: John Gianvito’s “Her Socialist Smile”

Career Achievement: Hou Hsiao-Hsien and Harry Belafonte

Legacy Award: Norman Lloyd

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz