Strony

niedziela, 11 kwietnia 2021

Chloe Zhao z nagrodą DGA za „Nomadland”

Sprawa Oscara za reżyserię wydaje się w tym roku przesądzona. Chloe Zhao zdobyła wszystkie możliwe nagrody za swoją pracę do „Nomadland” i pewnie zmierza po Nagrodę Akademii. I choć zdobycie nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich nie jest gwarancją otrzymania Oscara, w tym roku Zhao zdobędzie oba wyróżnienia.

Przemawia za tym kilka znaczących argumentów, a przede wszystkim znaczące zmiany w mentalności i podejściu środowiska filmowego za oceanem i samej Akademii. To czas kobiet! Przez lata pomijanych i spychanych na margines. To czas na docenienie różnorodności etnicznej w amerykańskim kinie. Chloe Zhao idealnie spełnia te warunki. Jest kobietą, w dodatku pochodzenia Azjatyckiego. No i zrobiła udany i ważny film, a reżyseria na pewno wyróżnia „Nomadland”.

Potwierdziła to dziś w nocy Gildia Reżyserów Amerykańskich, która uhonorowała Chleo Zhao nagrodą za najlepszą reżyserię filmu fabularnego. Wyróżnienia te przyznano po raz 73. i są one bardzo ważne w amerykańskim środowisku filmowym. Zhao jest dopiero drugą w historii kobietą nagrodzoną przez Gildię i pierwszą kobietą „kolorową”. Wcześniej nagrodę tę zdobyła tylko Kathryn Bigelow w 2009 roku za „The Hurt Locker”, a później otrzymała ona też Oscara. Zhao podąża tą samą drogą.

Przyjmując nagrodę Gildii w połączeniu wideo, Chloe Zhao skierowała wiele ciepłych słów do pozostałych nominowanych: Do reżyserki „Obiecującej. Młodej. Kobiety.” Emerald Fennell, Zhao powiedział: „Masz taką kontrolę nad swoim rzemiosłem i masz tak wyjątkowy głos. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, w jaką skłaniającą do myślenia podróż zabierzesz nas w następnym filmie”.  Reżyserowi „Minari” Lee Isaacowi Chungowi powiedziała, że jego film „poruszył mnie na bardzo osobistym poziomie”. Reżysera „Procesu siódemki z Chicago” Aarona Sorkina nazwała „poetą” i dodała: „Czuję, jak moje serce bije wraz z Twoim, kiedy oglądam Twój film”. Zhao powiedziała, że ​​wszystkie filmy reżysera „Mank” Davida Finchera to „klasa mistrzowska”, ale jej największe odkrycie na jego temat było bardziej osobiste: „Jesteś też super zabawny, właśnie się o tym przekonałam!”. Te słowa także świadczą o klasie nagrodzonej reżyserki.

Gildia i Amerykańska Akademia na przestrzeni wspólnych lat rozmijały się tylko ośmiokrotnie. Tak było na przykład przed rokiem, kiedy Gildia doceniła Sama Mendesa ("1917"), a Oscara otrzymał Joon-ho Bong ("Parasite"). Wcześniej taka sytuacja miała miejsce w 2012 roku kiedy Gildia doceniła Bena Afflecka za "Operację Argo", ale nie zdobył on nawet nominacji do Oscara za reżyserię i nagrodę tę otrzymał Ang Lee za "Życie Pi".

W tym roku Gildia za najlepszy pierwszy film doceniła Dariusa Madera, autora „Sound of Metal”. Marder podziękował innym nominowanym, wyrażając nadzieję, że po zakończeniu pandemii będzie mógł spotkać się z nimi osobiście. „To niesamowite być w twoim towarzystwie” - powiedział.

Michael Dweck i Gregory Kershaw otrzymali nagrodę za reżyserię filmu dokumentalnego, a jest to „The Truffle Hunters”. „Zrobiliśmy ten film, ponieważ natknęliśmy się na świat przypominający bajkę i chcieliśmy przełożyć to na formę filmową” - powiedział Kershaw. „Chcieliśmy uczcić radość i piękno, które wciąż istnieją na tym świecie”. Bardzo czekam na możliwość obejrzenia tego filmu. W kategoriach telewizyjnych doceniono m.in. twórców: „Stewardesy”, „Homeland”, „Gambit królowej”.

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH (w oryginale):

Theatrical Feature Film

Chloé Zhao, “Nomadland” (Searchlight Pictures)

Unit Production Manager: Mary Kerrigan

First Assistant Director: Mary Kerrigan

First-Time Feature Film

WINNER: Darius Marder, “Sound of Metal” (Amazon Studios)

Unit Production Manager: Amy Greene

First Assistant Director: Matthew Vose Campbell

Documentary Feature Films

Michael Dweck, Gregory Kershaw, “The Truffle Hunters” (Sony Pictures Classics)

Dramatic TV Series

LESLI LINKA GLATTER, Homeland, “Prisoners of War” (Showtime)

Unit Production Managers: Michael Klick, Philippa Naughten First Assistant Director: Sunday Stevens

Second Assistant Director: Wendy Bledsoe

Comedy TV Series

SUSANNA FOGEL, The Flight Attendant, “In Case of Emergency” (HBO Max)

Unit Production Manager: Bonnie Muñoz

First Assistant Director: Derek Peterson

Second Assistant Director: Jacquie Dore

Second Second Assistant Director: Zach Citarella Location Manager: Chris Banks

Movies for Television and Limited Series

SCOTT FRANK, “The Queen’s Gambit” (Netflix)

First Assistant Director: Aldric La’auli Porter

Variety/Talk/News/Sports — Series

DON ROY KING, Saturday Night Live, “Dave Chappelle; Foo Fighters” (NBC)

Associate Directors: Michael Mancini, Michael Poole, Laura Ouziel-Mack

Stage Managers: Gena Rositano, Chris Kelly, Eddie Valk

Variety/Talk/News/Sports — Specials

THOMAS SCHLAMME: A West Wing Special to Benefit When We All Vote (HBO Max)

Unit Production Manager: Debra James

First Assistant Director: Shawn Pipkin-West

Second Assistant Director: Courtney Franklin

Second Second Assistant Directors: Ni’cole Pettis, Cathy Bon

Reality Programs

JOSEPH GUIDRY, Full Bloom, “Petal to the Metal” (HBO Max)

Associate Director: Sean Galvin

Lead Stage Manager: Jimmy Chriss

Stage Managers: Rachel Shimko, Kristianna Laroda, Richard Melendez

Children’s Programs

AMY SCHATZ, We Are the Dream: The Kids of the Oakland MLK Oratorical Fest (HBO)

Commercials

MELINA MATSOUKAS (Prettybird), You Love Me, Beats by Dr. Dre (Translation)

First Assistant Director: Paul Norman

Second Assistant Director: Don Johnson

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz