Strony

poniedziałek, 26 lipca 2021

Wenecja 2021. Imponujący Konkurs Główny

Netflix nie podjął współpracy z Cannes, ale skierował swoje oczekiwane premiery filmowe do konkursu w Wenecji. To znacząco wzmocniło włoski festiwal, który dzięki temu zaprezentuje nowe przedsięwzięcia Jane Campion i Paolo Sorrentino. W sumie o Złotego Lwa powalczy 21 filmów, w tym „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego oraz nowe produkcje Pedro Almodovara, Michela Franco, Pablo Larraina, Paula Schradera. 78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy potrwa w Wenecji od 1 do 11 września.

POLSKI FILM W KONKURSIE GŁÓWNY >>>

Będzie w Wenecji wiele filmów oczekiwanych bardziej i mniej, ale z pewnością staje się ten festiwal kluczowym wydarzeniem sezonu. Także ze względu na udział w sekcji konkursowej nowych produkcji Netfliksa. Film Jane Campion "The Power of the Dog” to dramat o zwaśnionych braciach, opowieść osadzona w Montanie w latach dwudziestych XX wieku, w którym główne role grają Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst i Jesse Plemons. Paolo Sorrentino filmem „È stata la mano di dio” (The Hand of God) powrócił po latach do Neapolu i nakręcił bardzo osobisty film. Co zaskakujące Sorrentino po raz pierwszy startuje w Konkursie w Wenecji, jego genialne „Wielkie piękno” i późniejsza „Młodość” (ale też wcześniejsze filmy) premiery miały w Cannes.

Sam Konkurs Główny w Wenecji to starcie wymienionych gigantów, ale przecież wielu innych znaczących twórców z czołówki autorskiego kina światowego. W Cannes swój debiut reżyserski zaprezentuje Maggie Gyllenhaal, która niedawno zasiadała w jury konkursu w Cannes. Film nosi tytuł „The Lost Daughter”, scenariusz powstał na podstawie powieści Eleny Ferrante, a w obsadzie znaleźli się Olivia Colman, Jessie Buckley, Dakota Johnson, Ed Harris, Peter Sarsgaard oraz Alba Rohrwacher. W Konkursie w Wenecji, zgodnie z oczekiwaniami, pokazany zostanie film „Spencer”, w którym Kristen Stewart gra księżnę Dianę, a który nakręcił Pablo Larrain wsławiony pamiętną „Jackie” z Natalie Portman. Silnym konkurentem do nagród jest zawsze Pedro Almodovar, który wystawia na Lido „Madres paralelas” z Penelope Cruz w głównej roli. Wiele osób czeka zapewne na thriller o zemście w reżyserii Paula Schradera zatytułowany „The Card Counter”, w obsadzie którego znaleźli się Oscar Isaac, Tiffany Haddish, Tye Sheridan i Willem Dafoe. Isaac wraz z Jessicą Chastain są też gwiazdami limitowanego serialu HBO na podstawie „Scen z życia małżeńskiego” Ingmara Bergmana. Do Wenecji powraca chilijski autor Lorenzo Vigas, który w 2015 roku otrzymał na festiwalu Złotego Lwa za film „Z daleka”. W konkursie swój nowy film pokaże też Ana Lily Amirpour, autorka pamiętnego "O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu".

Trzy filmy w Konkursie Głównym mają Francuzi, pięć filmów do rywalizacji o Złotego Lwa wystawili Włosi. W tej drugiej grupie jest nowy film Michelangelo Frammartino, którego niecodzienny, pozbawiony dialogów „Le Quattro Volte” podbił międzynarodowe festiwale (m.in. Nowe Horyzonty) w 2010 roku. Swój nowy film pokażą bracia-bliźniacy Damiano i Fabio D'Innocenzo, którzy w zeszłym roku w Berlinie zrobili furorę dzięki „Bad Tales”. Mnie zaś najbardziej ciekawi nowy film meksykańskiego twórcy Michela Franco, który przed rokiem w Wenecji zdobył Srebrnego Lwa za wstrząsający „Nowy porządek”. Spora będzie w Wenecji reprezentacja Europy Środkowo-Wschodniej i cieszy szczególnie obecność polskiego „Żeby nie było śladów”. W Wenecji swój nowy film pokażą także Natasza Merkułowa i Aleksiej Czupow, doceniani wcześniej za „Człowieka, który wszystkich zaskoczył”. Naszą cześć Europy reprezentuje też Walentin Wasjanowicz, który przed dwoma laty w Wenecji wygrał konkurs Horyzonty filmem „Atlantyda”. Ukraiński twórca ponownie powraca do wojny swojego kraju z Rosją. W sekcji konkursowej Horyzonty mamy polską koprodukcję, film Olega Sentsowa zatytułowany „Rhino”.

Poza konkursem zobaczyć będzie można m.in. „Diunę” Denisa Villeneuve’a, „Ostatni pojedynek” Ridleya Scotta czy „Last Night In Soho” Edgara Wrighta. Oznaczać to może pojawienie się na Lido wielu gwiazd światowego kina i z pewnością te produkcje z Hollywood skupią na sobie wzrok mediów całego świata.

Nowością Wenecji będzie sekcja Horyzonty: Extra, w której znajdą się filmy reprezentujące „wszystkie gatunki”. Wiele tam ciekawych propozycji, m.in. „Costa Brava Lebanon” z udziałem Nadine Lebaki.

Obradom jury Konkursu Głównego przewodniczył będzie Joon-ho Bong, twórca „Parasite”, a obok niego zasiądzie m.in. Chleo Zhao, autorka „Nomadland”, która przed rokiem wygrał w Wenecji Złotego Lwa. Jasmila Zbanic jest przewodniczącą jury w konkursie Horyzonty.

78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbędzie się od 1 do 11 września 2021 roku.

 

Lista filmów z oficjalnej sekcji festiwalu w Wenecji (wersja angielska):

 

Competition

 

MADRES PARALELAS by Pedro Almodóvar

MONA LISA AND THE BLOOD MOON by Ana Lily Amirpour

UN AUTRE MONDE by Stéphane Brizé

THE POWER OF THE DOG by Jane Campion

AMERICA LATINA by Damiano & Fabio D'Innocenzo

L'ÉVÉNEMENT by Audrey Diwan

COMPETENCIA OFICIAL by Gastón Duprat & Mariano Cohn

IL BUCO by Michelangelo Frammartino

SUNDOWN by Michel Franco

ILLUSIONS PERDUES by Xavier Giannoli

THE LOST DAUGHTER by Maggie Gyllenhaal

SPENCER by Pablo Larraín

FREAKS OUT by Gabriele Mainetti

QUI RIDO IO by Mario Martone

ON THE JOB: THE MISSING 8 by Erik Matti

LEAVE NO TRACES by Jan P. Matuszynski

CAPTAIN VOLKONOGOV ESCAPED by Natasha Merkulova & Aleksey Chupov

THE CARD COUNTER by Paul Schrader

È STATA LA MANO DI DIO by Paolo Sorrentino

REFLECTION by Valentyn Vasyanovych

LA CAJA by Lorenzo Vigas

 

Out of Competition - Fiction

 

IL BAMBINO NASCOSTO by Roberto Andò

LES CHOSES HUMAINES by Yvan Attal

ARIAFERMA by Leonardo Di Costanzo

HALLOWEEN KILLS by David Gordon Green

LA SCUOLA CATTOLICA by Stefano Mordini

OLD HENRY by Potsy Ponciroli

THE LAST DUEL by Ridley Scott

DUNE by Denis Villeneuve

LAST NIGHT IN SOHO by Edgar Wright

 

Out of Competition - Series

 

SCENES FROM A MARRIAGE by Hagai Levi

 

Out of Competition - Non-Fiction

 

LIFE OF CRIME 1984-2020 by Jon Alpert

TRANCHÉES by Loup Bureau

VIAGGIO NEL CREPUSCOLO by Augusto Contento

REPUBLIC OF SILENCE by Diana El Jeroudi

HALLELUJAH: LEONARD COHEN, A JOURNEY, A SONG by Daniel Geller and Dayna Goldfine

DEANDRÉ#DEANDRÉ STORIA DI UN IMPIEGATO by Roberta Lena

DJANGO & DJANGO by Luca Rea

EZIO BOSSO: LE COSE CHE RESTANO by Giorgio Verdelli

 

Out of Competition - Short Films

 

PLASTIC SEMIOTIC by Radu Jude

THE NIGHT by Tsai Ming-Liang

SAD FILM by Vasili

 

Special Screenings

 

LE 7 GIORNATE DI BERGAMO by Simona Ventura

LA BIENNALE DI VENEZIA: IL CINEMA AL TEMPO DEL COVID by Andrea Segre

 

Orizzonti

 

LES PROMESSES by Thomas Kruithof

ATLANTIDE by Yuri Ancarani

MIRACLE by Bogdan George Apetri

PILGRIMS by Laurynas Bareisa

IL PARADISO DEL PAVONE by Laura Bispuri

THE FALLS by Chung Mong-Hong

EL HOYO EN LA CERCA by Joaquín del Paso

AMIRA by Mohamed Diab

À PLEIN TEMPS by Eric Gravel

107 MOTHERS by Peter Kerekes

VERA DREAMS OF THE SEA by Kaltrina Krasniqi

WHITE BUILDING by Kavich Neang

ANATOMY OF TIME by Jakrawal Nilthamrong

EL OTRO TOM by Rodrigo Plá and Laura Santullo

EL GRAN MOVIMIENTO by Kiro Russo

ONCE UPON A TIME IN CALCUTTA by Aditya Vikram Sengupta

RHINO by Oleg Sentsov

TRUE THINGS by Harry Wootliff

INU-OH by Yuasa Masaaki

 

Orizzonti Extra

 

LAND OF DREAMS by Shirin Neshat and Shoja Azari

COSTA BRAVA by Mounia Akl

MAMA, I'M HOME by Vladimir Bitokov

MA NUIT by Antoinette Boulat

LA RAGAZZA HA VOLATO by Wilma Labate

7 PRISIONEROS by Alexandre Moratto

THE BLIND MAN WHO DID NOT WANT TO SEE TITANIC by Teemu Nikki

LA MACCHINA DELLE IMMAGINI DI ALFREDO C. by Roland Sejko

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz