Strony

wtorek, 26 lipca 2022

Wenecja 2022. Panahi, Inarritu, Aronofsky…

Organizatorzy 79. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przedstawili oficjalny program swojego wydarzenia. W Konkursie Głównym wystartują 23 filmy, w tym najnowsze propozycje takich autorów, jak: Darren Aronofsky, Alejandro G. Iñárritu, Joanna Hogg, Laura Poitras, Luca Guadagnino, Martin McDonagh, Jafar Panahi, Florian Zeller, Todd Field, Andrew Dominik. Wiele jest tutaj filmów, które będą wydarzeniami nadchodzących miesięcy i które będą zapewne walczyć o Oscary. Podobnie, jak od lat, silna jest w Wenecji reprezentacja filmów Netfliksa. To będą bardzo ciekawe zmagania o Złotego Lwa.

Nie ma wątpliwości, że program festiwalu w Wenecji prezentuje się bardzo okazale, a na liście zaproszonych produkcji jest wiele bardzo oczekiwanych tytułów. Nie mamy w Konkursie Głównym polskiego reprezentanta, ale w konkursie Horyzonty znalazły się trzy polskie produkcje i koprodukcje. Film Damiana Kocura „Chleb i sól” [WIĘCEJ >>>], obraz zatytułowany "Autobiography" (reż. Makbul Mubarak), przy którym pracowała firma Staroń Film i Małgorzata Staroń oraz koprodukcja zatytułowana "Blanquita" (reż. Fernand Guzzoni), którą producencko wsparły Beata Rzeźniczek i Klaudia Śmieja-Rostworowska. Wszystkie te filmy otrzymały wsparcie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Ale to Konkurs Główny budzi corocznie największe emocje, a Wenecja zapowiada się w tym roku bardzo gwiazdorsko. W filmach z sekcji oficjalnej wystąpiły takie gwiazdy, jak m.in.: Olivia Wilde, Penelope Cruz, Ana de Armas, Cate Blanchett, Timothée Chalamet, Hugh Jackman, Laura Dern, Christoph Waltz, Sigourney Weaver i Mia Goth. Organizatorzy festiwalu zapowiedzieli ich wizytę w Wenecji.

Jest na liście wiele filmów bardzo oczekiwanych. Po kilku latach nieobecności i po zrealizowaniu kontrowersyjnego „Mother”, na festiwal powraca Darren Aronofsky z filmem „The Whale”. Jest to adaptacja sztuki Samuela D. Huntera opowiadająca o chorobliwie otyłym samotniku, granym przez Brendana Frasera. Andrew Dominik, zgodnie z zapowiedziami, pokaże w Wenecji film „Blonde”, czyli podobno bardzo szczere spojrzenie na ikonę kina Marilyn Monroe. W roli tej wystąpiła Ana de Armas.

To jeden z czterech filmów Netfliksa w Konkursie Głównym festiwalu w Wenecji. Inne ich produkcje to: „White Noise” Noaha Baumbacha, pierwszy w historii film Netfliksa, który otworzy festiwal. Producent ten ma też w swoich rękach najnowszy film Alejandro Gonzaleza Iñárritu zatytułowany „Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths”, który opowiada historię meksykańskiego dziennikarza i dokumentalisty, powracającego do domu i zmagającego się z kryzysem egzystencjalnym. Netflix ma też film “Athena” w reżyserii Romaina Gavrasa, ze scenariuszem Ladj Ly, autora „Nędzników”. Nie zabraknie serialowych propozycji tej firmy i wydarzeniem takim będzie premiera serialu Nicholasa Windinga Refna „Copenhagen Cowboy”, który zostanie pokazany poza konkursem.

Do Wenecji powraca Luca Guadagnino z filmem „Bones and All” z udziałem Timothée Chalameta. Ten film firmuje MGM, dziś należący do Amazona. Twórca „Tamte dni, tamte noce” zabierze nas do Ameryki lat osiemdziesiątych XX wieku. Amazon ma też w konkursie pierwszy swój oryginalny film z Argentyny, dramat polityczny „1985”, którego autorem jest Santiago Mitre (stały bywalec Cannes). To historia prokuratora Julio Strassera i jego kolegów, którzy rzucili wyzwanie argentyńskim dyktatorom, w czasach kiedy podniesienie ręki na władze w tym kraju groziło śmiercią.

W konkursie znajduje się też „Son” w reżyserii Floriana Zellera, który jest kontynuacją nagrodzonego Oscarem „Ojca”. W nowym filmie tego twórcy zagrali Vanessa Kirby, Laura Dern i Hugh Jackman. Inna brytyjska propozycja to „The Eternal Daughter” Joanny Hogg z Tildą Swinton w głównej roli.

Wydarzeniem na Lido będzie też film „TAR” w reżyserii Todda Fielda, autora „Za drzwiami sypialni”. W nowym filmie tego twórcy Cate Blanchett wciela się w fikcyjną dyrygentkę, pierwszą na świecie kobietę, która będzie kierować wielką niemiecką orkiestrą. Osobiście bardzo czekam na „The Banshees of Inisherin” Martina McDonagha, twórcy „Trzech billboardów za Ebbing, Missouri”. To historia grupy przyjaciół, żyjących na odległej irlandzkiej wyspie. Reżyser ponownie spotkał się na planie z gwiazdami jego wcześniejszego „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”, czyli Brendanem Gleesonem i Colinem Farrellem.

Pojawi się w Wenecji Laura Poitras, dokumentalistka doceniona Oscarem za „Citizenfour”. Jej „All The Beauty and The Bloodshed” opowiada historię walki fotografki Nan Goldin z osławioną rodziną Sacklerów. W konkursie jest też film weterana dokumentalnych wypowiedzi, Frederika Wisemana, który w swojej fabularnej propozycji opowiada o Lwie Tołstoju i jego żonie.

Silną reprezentację w konkursie ma Iran, który pokaże kilka filmów w sekcjach oficjalnych. Wzrok wszystkich skierowany będzie na pewno na film „No Bears”, którego reżyser Jafar Panahi ma zakaz wykonywania zawodu i przebywa obecnie w areszcie. W konkursie jest też nowy film Vahida Jalilvanda, który w 2017 roku pokazał w Wenecji swój „Bez daty, bez podpisu”.

Włoską kinematografię reprezentuje m.in. „Il Signore Delle Formiche” Gianniego Amelio, biografia włoskiego poety, dramaturga i reżysera Aldo Braibantiego, który został skazany w 1968 roku z powodu faszystowskiego prawa antygejowskiego. Emanuele Crialese („Respiro”) pojawi się na Lido z Penelope Cruz, gwiazdą „L'Immensità”. Andrea Pallaoro przygotował angielskojęzyczny dramat „Monica”, w którym występuje transpłciowa aktorka Trace Lysette. Wciela się ona w kobietę, która wraca do domu na Środkowy Zachód USA, by zaopiekować się swoją umierającą matką, graną przez Patricię Clarksona.

Z Azji na festiwal dotrze „Love Life” japońskiego reżysera Kojiego Fukady, który opowiada o szczęśliwie zamężnej kobiecie, która postanawia zaopiekować się dawno zaginionym ojcem swojego syna, gdy ten pojawia się ponownie, głuchy, chory i bezdomny. Francuzi na festiwal zaproponowali dramat Rebeki Zlotowski „Les Enfants Des Autres” oraz film Alice Diop „Saint Omer”

Hollywood będzie na festiwalu mocno reprezentowana, ale głównie poza konkursem. Pojawi się m.in. Olivia Wilde ze swoim „Don’t Worry Darling” oraz prequel filmu „X” o tytule „Pearl” z Mią Goth w głównej roli. Do reżyserii powrócił Walter Hill, który przygotował kolejny w swojej karierze western. W „Dead For a Dollar” główną rolę zagrał Christoph Waltz, który wcielił się w łowcę nagród (postać taką grał też w „Django”). W obsadzie filmu są też Willema Dafoe i Rachel Brosnahan. Paul Schrader już przygotował kolejny film i będzie to „The Master Gardener”, w którym ogrodnik grany przez Joela Edgertona opiekuje się piękną posiadłością w Luizjanie należącą do bogatej wdowy, granej przez Sigourney Weaver. Sprawy przybierają mroczny obrót, gdy na scenie pojawia się siostrzenica wdowy.

Poza konkursem pokazane zostaną także: film dokumentalny o Ukrainie, ostatnie przedsięwzięcie Kim-Ki Duka, nowe filmy Lava Diaza, Siergieja Łoźnicy (współautorem montażu do "The Kiev Trial" jest Tomasz Wolski), Gianfranco Rosiego, Olivera Stone’a. Serialową propozycją będzie też ostatnia część trylogii Larsa von Triera zatytułowana „Królestwo”.

Na czele jury oceniającego filmy w Konkursie Głównym stanie Julianne Moore. 79. Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbędzie się w Wenecji w dniach 31 sierpnia – 10 września.

 

Program oficjalny (wersja angielska):

 

COMPETITION

 

“White Noise,” Noah Baumbach (U.S.) – Opening Film

“Il Signore Delle Formiche,” Gianni Amelio (Italy)

“The Whale,” Darren Aronofsky (U.S.)

“L’Immensità,” Emanuele Crialese (Italy)

“Saint Omer,” Alice Diop (France)

“Blonde,” Andrew Dominik (U.S.)

“TÁR,” Todd Field (U.S.)

“Love Life,” Kôji Fukada (Japan, France)

“Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths,” Alejandro G. Iñárritu (Mexico)

“Athena,” Romain Gavras (France)

“Bones and All,” Luca Guadagnino (U.S.)

“The Eternal Daughter,” Joanna Hogg (U.K.)

“Beyond The Wall,” Vahid Jalilvand (Iran)

“The Banshees of Inisherin,” Martin McDonagh (U.K., U.S.)

“Argentina, 1985,” Santiago Mitre (Argentina, U.S.)

“Chiara,” Susanna Nicchiarelli (Italy)

“Monica,” Andrea Pallaoro (Italy)

“No Bears,” Jafar Panahi (Iran)

“All The Beauty and The Bloodshed,” Laura Poitras (U.S.)

“A Couple,” Frederick Wiseman (U.S.)

“The Son,” Florian Zeller (U.K.)

“Our Ties,” Roschdy Zem (France)

“Other People’s Children,” Rebecca Zlotowski (France)

 

OUT OF COMPETITION – FICTION

 

“The Hanging Sun,” Francesco Carrozzini (Italy) – Closing Film

“When The Waves Are Gone,” Lav Diaz (Philippines, France, Portugal, Denmark)

“Living,” Oliver Hermanus (U.K.)

“Dead For a Dollar,” Walter Hill (U.S.)

“Call Of God,” Kim Ki-duk (Estonia, Kirighistan, Lettonia)

“Dreamin’ Wild,” Bill Pohlad (U.S.)

“Master Gardener,” Paul Schrader (U.S.)

“Siccitá,” Paolo Virzì (Italy)

“Pearl,” Ti West (U.S.)

“Don’t Worry Darling,” Olivia Wilde (U.S.)

 

OUT OF COMPETITION – NON-FICTION

 

“Freedom on Fire: Ukraine’s Fight For Freedom,” Evgeny Afineevsky (Ukraine, U.K., U.S.)

“The Matchmaker,” Benedetta Argentieri (Italy)

“Gli Ultimi Giorni Dell’Umanità,” Enrico Ghezzi, Alessandro Gagliardo (Italy)

“A Compassionate Spy,” Steve James (U.S.)

“Music For Black Pigeons,” Jørgen Leth, Andreas Koefoed (Denmark)

“The Kiev Trial,” Sergei Loznitsa (The Netherlands, Ukraine)

“In Viaggio,” Gianfranco Rosi (Italy)

“Bobi Wine Ghetto President,” Christopher Sharp, Moses Bwayo (Uganda, U.K., U.S.)

“Nuclear,” Oliver Stone (U.S.)

 

OUT OF COMPETITION – SERIES

 

“The Kingdom Exodus” (Episodes 1-5), Lars Von Trier (Denmark)

“Copenhagen Cowboy” (Episodes 1-6), Nicholas Winding Refn (Denmark)

 

HORIZONS

 

“Princess,” Roberto De Paolis (Italy) – Opening Film

“Victim,” Michal Blasko (Slovakia, Czech Republic, Germany)

“On The Fringe,” Juan Diego Botto (Spain)

“Trenque Lauquen,” Laura Citarella (Argentina, Germany)

“Vera,” Tizza Covi, Rainer Frimmel (Austria)

“Innocence,” Guy Davidi (Denmark, Israel, Finland, Iceland) – Documentary

“Blanquita,” Fernando Guzzoni (Chile, Mexico)

“For My Country,” Rachid Hami (France, Taipei)

“A Man,” Key Ishikawa (Japan)

“Bread and Salt,” Damian Kocur (Poland)

“Luxembourg, Luxembourg,” Antonio Lukich (Ukraine)

“Ti Mangio il Cuore,” Pippo Mezzapesa (Italy)

“To The North,” Mihai Mincan (Romania, France, Greece, Bulgaria, Czech Republic)

“Autobiography,” Makbul Mubarak (France, Germany, Qatar)

“The Sitting Duck,” Jean-Paul Salomé (France)

“World War III,” Houman Seyiedi (Iran)

“The Happiest Man in the World,” Teona Strugar Mitevska (Bosnia, Belgium, Denmark)

“The Bride,” Sergio Trefaut (Portugal)

 

HORIZONS EXTRA

 

“Origin of Evil,” Sébastien Marnier

“Hanging Gardens,” Ahmed Yassin Al Daradji

“Amanda,” Carolina Cavalli

“Red Shoes,” Carlos Eichelmann Kaiser

“Nezouh,” Soudade Kaadan

“Notte Fantasma,” Fulvio Risuleo

“Without Her,” Arian Vazirdaftari

“Valeria Is Getting Married,” Michael Vinik

“Goliath,” Adilkhan Yerzhanov

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz