Strony

środa, 31 sierpnia 2022

Wszyscy konkurenci „IO” do Oscara (jak na razie)

Do 30 sierpnia dziesięć kinematografii oficjalnie przedstawiło swoich kandydatów do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Oto obecni konkurenci „IO” Jerzego Skolimowskiego. Ale to dopiero początek…

Do 3 października 2022 roku narodowe kinematografie zgłaszać mogą swoich kandydatów do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Każdy z krajów przedstawić może tylko jeden film. I dlatego, tak jak w Polsce, wiele krajów ma wieloetapowe wybory filmu. I wiele krajów nie będzie miało łatwej decyzji. Niektóre kinematografie są silniejsze i mają wiele bardzo udanych filmowych propozycji. W sumie o Oscara międzynarodowego zabiegać będzie około 90 kinematografii.

Na dzień dzisiejszy wiemy, że Kanada wystawiła do Oscara zrealizowany na podstawie komiksu film dokumentalny z elementami animacji „Eternal Spring”, który poświęcony jest represjom względem mniejszości etnicznym i religijnym w Chinach. Film prezentowany był w Konkursie Pełnometrażowych Dokumentów na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym i na kilkudziesięciu innych międzynarodowych wydarzeniach, skąd w większości przywoził nagrody.

O niemieckim „Na Zachodzie bez zmian” pisałem więcej tutaj. Koreańska „Podejrzana” to wydarzenie festiwalu w Cannes (nagroda za reżyserię) i pokaz m.in. na Nowych Horyzontach. Park Chan-wook zawsze silny! Irlandczycy zaproponowali film „An Cailín Ciúin”, który zdobył Kryształowego Niedźwiedzia konkursu Generation Kplus na tegorocznym Berlinale. Film zdobył dodatkowo siedem irlandzkich Oscarów. Szwajcarzy wystawili „Kawałek nieba” (Drii Winter) Michaela Kocha, który otrzymał Specjalne Wyróżnienie na Berlinale. Tajwan do Oscarów zaproponował horror kryminalny „Goddamned Asura”, a Urugwaj postawił na znany z San Sebastian „El empleado y el patrón”. Tyle na razie…

Obecnie nad wyborem jednego ze swoich kandydatów zastanawiają się Rumunii (nowy Mungiu jest wśród faworytów), Hiszpanie (jest na liście "Alacarras") i zapewne jeszcze wiele innych kinematografii. Bardzo ciekawy jestem decyzji Francuzów (w grze jest "Niewierna" Claire Denis), Duńczyków ("Holy Spider" Abbasiego?), Włochów, Szwedów, Islandczyków ("Godland"?), Belgów (Dhont czy bracia Dardenne?), krajów z Ameryki Południowej (na razie znamy decyzje Urugwaju i Ekwadoru, ale czekam na Kolumbię, Argentynę i Brazylię) oraz Meksyku (nowy Inarritu?). Na kogo postawi Ukraina i czy będzie to nowy film Walentyna Wasjanowycza "Odbicie", a może „Pamfir”, zrealizowany w polskiej koprodukcji?

Zawsze ciekawa jest Azja. Japonia zwyciężyła tegorocznego Oscara międzynarodowego („Drive My Car”) i ciekawe jest, kto będzie ich reprezentował rok po wygranej. Wiele osób zastanawia się, czy Indie postawią na „RRR”, a jest to fenomen kinowy podparty sukcesem kasowym i duże międzynarodowe wydarzenie, któremu zwiastuje się wygraną w tej kategorii. Kogo wystawią do Oscarowego wyścigu Chiny i czy Rosja zostanie dopuszczona do udziału w zmaganiach? Ile na liście będzie filmów dokumentalnych i animowanych, ile podpisanych przez kobiety…  

Na dzień dzisiejszy więcej jest pytań niż odpowiedzi. Jedno jest pewne, „IO” Skolimowskiego będzie miało na pewno bardzo silną konkurencję, bo w kinie autorskim, artystycznym i festiwalowym, sporo było udanych przedsięwzięć.

15 filmów, które znajdą się na skróconej liście kandydatów poznamy 21 grudnia 2022 roku. Nominacje ogłoszone zostaną 24 stycznia 2023, a laureatów Oscarów poznamy 12 marca 2023.

 

Filmy zgłoszone do Oscara międzynarodowego (stan na 30 sierpnia):

Cumpleanero / Birthday Boy, reż. Arturo Montenegro (Panama)

Eternal Spring, reż. Jason Loftus (Kanada)

Lo invisible, reż. Javier Andrade (Ekwador)

Im Westen Nichts Neues / All Quiet on the Western Front, reż. Edward Berger (Niemcy)

An Cailín Ciúin / The Quiet Girl, reż. Colm Bairéad (Irlandia)

Heojil kyolshim / Decision to Leave / Podejrzana, reż. Park Chan-wook (Korea Południowa)

Drii Winter / A Piece of Sky, reż. Michael Koch (Szwajcaria)

Goddamned Asura, reż. Lou Yi-an (Tajwan)

El empleado y el patrón / The Employer and the Employee, reż. Manolo Nieto (Urugwaj)

IO / EO, reż. Jerzy Skolimowski (Polska)

 

Aktualizacja 1.09

Szwecja wybrała kandydata i do Oscara zgłosiła dokumentalny "Nelly & Nadine".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz