Dwa polskie filmy dokumentalne –
„Silver” w reżyserii Natalii Koniarz ze zdjęciami Stanisława Cuske oraz
„Bałtyk” w reżyserii Igi Lis ze zdjęciami Kacpra Gawrona – znalazły się w
konkursie dokumentalnym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE,
który odbędzie się w Toruniu w dniach 15-22 listopada 2025 roku.
Celem konkursu jest wyróżnienie filmu dokumentalnego jako twórczej interpretacji rzeczywistości, a zarazem uhonorowanie najwybitniejszych osiągnięć w sztuce obrazu filmowego. Jury oceni prace autorów zdjęć, którzy poprzez obraz potrafią nie tylko opowiadać, ale i interpretować świat z niezwykłą wrażliwością wizualną.
„Bałtyk” to poetycki portret Mieci – charyzmatycznej właścicielki legendarnej wędzarni ryb w Łebie. Od czterech dekad bohaterka tworzy wokół siebie miejsce pełne pasji, zapachu soli i dymu, które stało się symbolem lokalnej tożsamości. Kamera Kacpra Gawrona z czułością oddaje zarówno surowe piękno nadmorskiego pejzażu, jak i siłę kobiety zakorzenionej w codzienności.
„Silver” zabiera widza w głąb najstarszej kopalni srebra na świecie, położonej w Boliwii. Stanisław Cuske prowadzi kamerę w mrok podziemi, rejestrując fizyczny i emocjonalny ciężar pracy górników i górniczek – od nastolatka po doświadczoną kobietę. W sugestywnych, pełnych napięcia kadrach film odsłania dramat ludzkiego trudu i echo kolonialnej przeszłości.
W konkursie pełnometrażowych filmów dokumentalnych wezmą też udział:
ALL THE MOUNTAINS GIVE
REŻYSERIA: Arash Rakhsha
ZDJĘCIA: Arash Rakhsha
PRODUKCJA: Big Indie Pictures
KRAJ I ROK: Iran, USA, 2024
Kręcony na przestrzeni sześciu lat film Arasha Rakhshy kreśli intymny portret Hamida i Yasera, dwóch bliskich przyjaciół z kurdyjskiej wioski, skazanych na kolbari, czyli proceder nielegalnego przerzutu nieopodatkowanych artykułów gospodarstwa domowego przez śmiertelnie niebezpieczną granicę między Irakiem a Iranem.
DEAR TOMORROW
REŻYSERIA: Kaspar Astrup Schröder
ZDJĘCIA: Kaspar Astrup Schröder
PRODUKCJA: Good Company Pictures, Momento Film, Moolin Production
KRAJ I ROK: Dania, Japonia, Szwecja, 2025
Samotność, która stała się w Japonii problemem ogólnokrajowym, skłoniła rząd do utworzenia Ministerstwa Samotności. Dear Tomorrow śledzi losy dwojga ludzi zmagających się z poczuciem izolacji, którzy próbują odzyskać kontrolę nad swoim życiem i pokonać tę współczesną bolączkę, korzystając ze wsparcia wolontariackiego serwisu czatowego, życzliwych znajomych, rządowych inicjatyw, a nawet oswojonych sów domowych.
IRON WINTER
REŻYSERIA: Kasimir Burgess
ZDJĘCIA: Benjamin Bryan
PRODUKCJA: Repeater Productions
KRAJ I ROK: Australia, 2025
Batbold, młody mężczyzna mieszkający w odległej mongolskiej dolinie Tsakhir, staje przed największym wyzwaniem swojego dotychczasowego życia: musi ochronić stado tysiąca koni podczas najsurowszej zimy w historii. Doświadczenie to, przez które ważą się losy całej społeczności, stawia bohatera przed wyborem. Musi zdecydować, czy zachować wierność wobec wartości definiujących jego kulturę, czy też porzucić je na rzecz atrakcyjniejszego życia w mieście.
MESSENGERS
REŻYSERIA: Jeffrey Zablotny
ZDJĘCIA: Adam Crosby
PRODUKCJA: Trapdoor
KRAJ I ROK: Kanada, 2025
Pełna poetyckiego wyrazu opowieść o trzech podziemnych teleskopach zlokalizowanych w odległych regionach Kanady, Japonii oraz Antarktydy, które ujawniają nową perspektywę poznawania wszechświata. Ukryci głęboko pod ziemią śnimy wraz z nią.
EnergaCAMERIMAGE to największy na świecie festiwal poświęcony sztuce operatorskiej – wyjątkowe miejsce spotkań uznanych twórców i młodych filmowców. W Toruniu co roku dyskutuje się o teraźniejszości i przyszłości kina, a przede wszystkim celebruje sztukę obrazu jako uniwersalny język filmowej ekspresji. Tegoroczną odsłona odbędzie się w dniach 15-22 listopada.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz