Strony

poniedziałek, 9 lutego 2015

Polak wśród najlepszych kompozytorów muzyki filmowej


Abel Korzeniowski, robiący karierę w USA polski kompozytor, otrzymał kolejne znaczące wyróżnienie. Jego muzyka do serialu "Penny Dreadful" (Dom grozy) otrzymała nominację do 11. nagród Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej. Obecnie w polskich kinach prezentowane jest "Ziarno prawdy" z muzyką tego utalentowanego kompozytora.


Abel Korzeniowski urodził się w 1972 roku w Krakowie, studiował pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego.  Pierwszą swoją znaczącą kompozycję filmową stworzył do "Dużego zwierzęcia" Jerzego Stuhra, potem pracował w kraju nad m.in. "Aniołem w Krakowie" i "Pogodą na jutro". W 2006 roku przeniósł się do Los Angeles, gdzie obecnie mieszka i pracuje. W 2007 zadebiutował za granicą pisząc muzykę do filmu animowanego "Terra", a już dwa lata później otrzymał nominację do Złotego Globu za muzykę do "Samotnego mężczyzny" z Colinem Firthem. Sukces ten powtórzył dwa lata później pisząc muzykę oryginalna do filmu wyreżyserowanego przez Madonnę i zatytułowanego "W.E.". Kompozycja „Evgeni’s Waltz“ ze ścieżki dźwiękowej tego filmu stała się podstawą do nowej wersji utworu Madonny „Like a Virgin“ wykonywanej w trakcie światowego tournée piosenkarki w 2012 roku. W 2013 pracował nad dwoma dużymi hollywoodzkimi produkcjami "Escape from Tomorrow" oraz "Romeo i Julia". Abel Korzeniowski współpracował także z Patricią Kaas, aranżując dla niej nowe wersje piosenek Edith Piaf na albumie „Kaas chante Piaf” oraz światowymi markami BMW czy Tiffany & Co.  Obecnie w kinach prezentowane jest "Ziarno prawdy" Borysa Lankosza z muzyką Korzeniowskiego. W zeszłym roku jego kompozycje towarzyszyły świetnemu serialowi "Penny Dreadful", który zyskał opinie jednego z najlepszych seriali grozy ostatnich lat.

To właśnie ta muzyka przyniosła mu nominację do  nagród Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej. W kategorii Najlepsza Oryginalna Muzyka w Serialu Telewizyjnym nominacje otrzymały także m.in. "Pozostawieni" oraz "Fargo", jest to więc kategoria gromadząca największe telewizyjne produkcje minionego roku.

Nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej uchodzą za prestiżowe wyróżnienia, doceniające kompozycje muzyczne i twórców z całego świata. Tegoroczne nominacje zdominowali James Newton Howard i Alexandre Desplat. Howard otrzymał nominacje w kategoriach Nagranie Roku ("Czarownica"), Kompozytor Roku, Muzyka do Filmu Akcji/Przygodowego/Thrillera ("Igrzyska śmierci. Część I – Kosogłos"), Muzyka do filmu Fantasy/Sci-Fi/Horroru ("Czarownica"). Francuski kompozytor Alexandre Desplat potwierdził swoją dominację na świecie. Otrzymał on aż sześć nominacji w tak różnych kategoriach, jak: Nagranie Roku ("Grand Budapest Hotel"), dwukrotnie za muzykę w filmie dramatycznym ("Gra tajemnic", "Obrońcy skarbów"), Najlepsza Muzyka w Komedii ("Grand Budapest Hotel"), Muzyka do filmu Fantasy/Sci-Fi/Horroru ("Godzilla").

Listę najlepszych kompozycji do filmów wraz z "Czarnownicą" i "Grand Budapest Hotel" uzupełniają: "Jak wytresować smoka 2" (kompozytor John Powell), "Interstellar" (kompozytor Hans Zimmer) oraz "The Monkey King" (kompozytor Christopher Young).

Laureatów poznamy 19 lutego.

PEŁNA LISTA NOMINACJI (w oryginale)

FILM SCORE OF THE YEAR
The Grand Budapest Hotel, music by Alexandre Desplat
How to Train Your Dragon 2, music by John Powell
Interstellar, music by Hans Zimmer
Maleficent, music by James Newton Howard
The Monkey King [Xi You Ji: Da Nao Tian Gong], music by Christopher Young

COMPOSER OF THE YEAR
Marco Beltrami
Alexandre Desplat
James Newton Howard
John Powell
Hans Zimmer

BREAKTHROUGH COMPOSER OF THE YEAR
Alexander Cimini
Gustavo Dudamel
Mica Levi
Matthew Llewellyn
John Paesano

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DRAMA FILM
The Homesman, music by Marco Beltrami
The Imitation Game, music by Alexandre Desplat
The Liberator [Libertador], music by Gustavo Dudamel
The Monuments Men, music by Alexandre Desplat
The Theory of Everything, music by Jóhann Jóhannsson

BEST ORIGINAL SCORE FOR A COMEDY FILM
Cantinflas, music by Roque Baños
The Grand Budapest Hotel, music by Alexandre Desplat
A Million Ways to Die in the West, music by Joel McNeely
Night at the Museum: Secret of the Tomb, music by Alan Silvestri
Wishin’ and Hopin’, music by Matthew Llewellyn

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ACTION/ADVENTURE/THRILLER FILM
The Hunger Games: Mockingjay, Part I, music by James Newton Howard
Inherent Vice, music by Jonny Greenwood
The Maze Runner, music by John Paesano
The Monkey King [Xi You Ji: Da Nao Tian Gong], music by Christopher Young
No God No Master, music by Nuno Malo

BEST ORIGINAL SCORE FOR A FANTASY/SCIENCE FICTION/HORROR FILM
Autómata, music by Zacarías M. de la Riva
Godzilla, music by Alexandre Desplat
The Hobbit: The Battle of the Five Armies, music by Howard Shore
Interstellar, music by Hans Zimmer
Maleficent, music by James Newton Howard

BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ANIMATED FEATURE
Asterix: The Land of the Gods [Astérix: Le Domaine des Dieux], music by Philippe Rombi
The Boxtrolls, music by Dario Marianelli
How to Train Your Dragon 2, music by John Powell
Son of Batman, music by Frederik Wiedmann
Tarzan, music by David Newman

BEST ORIGINAL SCORE FOR A DOCUMENTARY
Ballet Boys, music by Henrik Skram
Bears, music by George Fenton
Cosmos: A Spacetime Odyssey, music by Alan Silvestri
Hidden Kingdoms, music by Ben Foster
The Unknown Known, music by Danny Elfman

BEST ORIGINAL SCORE FOR A TELEVISION SERIES
Fargo, music by Jeff Russo
Gunshi Kanbei, music by Yūgo Kanno
Isabel, music by Federico Jusid
The Leftovers, music by Max Richter
Penny Dreadful, music by Abel Korzeniowski

BEST ORIGINAL SCORE FOR A VIDEO GAME OR INTERACTIVE MEDIA
Assassin’s Creed: Unity, music by Chris Tilton and Sarah Schachner
The Banner Saga, music by Austin Wintory
Castlevania: Lords of Shadow 2, music by Óscar Araujo
Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, music by Geoff Knorr, Griffin Cohen, Michael Curran and Grant Kirkhope
World of Warcraft: Warlords of Draenor, music by Russell Brower, Neal Acree, Clint Bajakian, Sam Cardon, Craig Stuart Garfinkle, Edo Guidotti and Eímear Noone

BEST ARCHIVAL RELEASE OF AN EXISTING SCORE – RE-RELEASE OR RE-RECORDING
The Abyss; music by Alan Silvestri, album produced by Nick Redman and Robert Townson, liner notes by Julie Kirgo, album art direction by Robert Townson and Bill Pitzonka (Varèse Sarabande)
Empire of the Sun; music by John Williams, album produced by Mike Matessino, liner notes by Mike Matessino, album art direction by Jim Titus (La-La Land)
Lair; music by John Debney, additional music by Kevin Kaska, album produced by Dan Goldwasser and John Debney, liner notes by Jeff Bond, album art direction by Dan Goldwasser (La-La Land)
The Lion King; score by Hans Zimmer, songs by Elton John and Tim Rice, album produced by Randy Thornton, liner notes by Hans Zimmer and Don Hahn, album art direction by Lorelay Bové (Disney)
On the Waterfront; music by Leonard Bernstein, album produced by Douglass Fake, liner notes by Frank K. DeWald, album art direction by Joe Sikoryak (Intrada)

BEST ARCHIVAL RELEASE OF AN EXISTING SCORE – COMPILATION
The Ava Collection; music by Elmer Bernstein, album produced by Douglass Fake, liner notes by Douglass Fake, album art direction by Joe Sikoryak (Intrada)
Batman: The Animated Series Volume 3; music by Shirley Walker, Carlos Rodriguez, Peter Tomashek, Todd Hayen, Harvey R. Cohen, Michael McCuistion, Lars Clutterham, Stuart Balcomb, Mark Koval, Lolita Ritmanis, Richard Bronskill, Tamara Kline, Carl Johnson, Steve Chesne and James Stemple, album produced by John Takis and Neil S. Bulk, liner notes by John Takis, album art direction by Dan Goldwasser (La-La Land)
Elmer Bernstein: The Wild Side; music by Elmer Bernstein, performed by Big Band de Canarias feat. Esther Ovejero, Kike Perdomo and Sara Andon, album produced by Robert Townson and Kike Perdomo, liner notes by Robert Townson, album art direction by Robert Townson and Bill Pitzonka (Varèse Sarabande)
Henry Mancini: The Classic Soundtrack Collection; music by Henry Mancini, album produced by Didier C. Deutsch and Mark G. Wilder, liner notes by Didier C. Deutsch, album art direction by Chris Mancini and Edward O’Dowd (Legacy/Sony)
The Naked Gun Trilogy; music by Ira Newborn, album produced by Dan Goldwasser and Neil S. Bulk, liner notes by Daniel Schweiger, album art direction by Dan Goldwasser (La-La Land)

FILM MUSIC RECORD LABEL OF THE YEAR
Intrada Records, Douglass Fake and Roger Feigelson
La-La Land Records, MV Gerhard and Matt Verboys
Moviescore Media, Mikael Carlsson
Quartet Records, Jose M. Benitez
Varèse Sarabande, Robert Townson

FILM MUSIC COMPOSITION OF THE YEAR
“Flying With Mother” from How to Train Your Dragon 2, music by John Powell
“The Hanging Tree” from The Hunger Games: Mockingjay, Part I, music by Jeremiah Fraites, Wesley Schultz and James Newton Howard, lyrics by Suzanne Collins
“Maleficent Flies” from Maleficent, music by James Newton Howard
“Maleficent Suite” from Maleficent, music by James Newton Howard
“Tsunami” from Exodus: Gods and Kings, music by Harry Gregson-Williams

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz